Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2006, 10:33
Laban
Laban is offline
wat vinden jullie de ideale leraar??
ik bedoel niet van: een leraar die altijd vrij geeft en nooit huiswerk...maar; hoe geeft een leraar ideaal les en wat vind je belangrijk aan een leraar??
is hij 't hele uur aan het woord, heeft hij humor etc..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2006, 11:30
Hawahaai
Hawahaai is offline
De ideale leraar is niet voor iedereen hetzelfde, omdat iedereen eigen voorkeuren heeft voor de manier van kennisoverdracht en werkvormen en dergelijke.

Ik zelf zie de ideale leraar als iemand die zijn leerlingen kan boeien met verhalen over zijn vak, alleen al door de manier waarop hij dit presenteert (bijvoorbeeld boeiend vertellen, met videomateriaal, etc). Bovendien worden meerdere werkvormen gebruikt tijdens de lessen, zodat de lessen niet altijd hetzelfde zijn. Ook moet de leraar zorgen voor een goede sfeer tijdens zijn lessen. Op die manier zijn leerlingen eerder bereid te leren. Leraren die alleen aandacht hebben voor hun vak en leerlingen geen ruimte geven voor andere (actuele/dringende) dingen, zijn naar mijn mening geen goede leraar, omdat een leraar ook een pedagogische taak heeft.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 14:22
Rachiddd
Rachiddd is offline
ik wil gewoon heel veel vrij!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 15:18
Verwijderd
uit een kwalitatief onderzoek(je) bleek dat basisschoolleerlingen een wat strenge, consequente leraar met een grapje op zijn tijd erg waarderen. In ieder geval niet schreeuwen, schelden of alleen maar grappig.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 16:31
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 14-09-2006 @ 16:18 :
uit een kwalitatief onderzoek(je) bleek dat basisschoolleerlingen een wat strenge, consequente leraar met een grapje op zijn tijd erg waarderen. In ieder geval niet schreeuwen, schelden of alleen maar grappig.
Dat inderdaad. En het is ook prettig als de les wordt opgedeeld in een stuk uitleg, en een stuk zelf werken
Oud 14-09-2006, 17:38
remy476
remy476 is offline
een leraar die het niet boeit als je een keer je huiswerk niet bij je hebt. De meeste maken daar zo'n drama van. Sommige van mijn oude leraren die zeiden: het is je eigen verantwoording. Als je het snapt hoef je echt niet al die opgaven te maken. Als je dan een onvoldoende hebt moet je niet komen zeuren.

Andere maakten er een heel drama van als je een opgave niet had
Oud 14-09-2006, 18:11
Ndimension
Ndimension is offline
Een leraar moet voor mij bedreven zijn in zijn vak.
Oud 14-09-2006, 18:24
Magican
Magican is offline
Een computer die je op je brein kan aansluiten zodat je 6 jaar vwo stof in 3 minuten kan uploaden.
Oud 14-09-2006, 18:32
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Iemand die de stof op die manier uitlegt dat deze zo efficiënt en effectief mogelijk kan worden opgenomen door de leerling zelf. Praktijkvoorbeelden kunnen ook verhelderend werken. En openstaan voor vragen is ook belangrijk.
Oud 14-09-2006, 19:14
Verwijderd
een leraar die goed uit kan leggen en niet precies hetzelfde zegt als wat er in een lesboek staat, maar met eigen verhalen komt, en met veel plezier lesgeeft en niet chagarijnig voor de klas staat! Een leraar die niet de hele tijd doet van kijk ik ben de leraren en jullie zijn mijn onderdanen(leerlingen dus) is ook wel fijn ..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 20:20
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
mijn natuurkundeleraar van dit jaar!

serieus, die man is echt aardig, maar toch streng genoeg om de klas stil te krijgen, gaat helemaal op in zijn vak. En hij is niet vergeten hoe zijn schooltijden waren, toen hij slechte leraren had. Hij kan goed uitleggen, en maakt ook zelf de stencils waaruit we moeten leren (en als we een foutje ontdekken krijgen we een mars, maar dat maakt hem niet een ideale leraar )

en die man poetst zo'n 5 keer per dag z'n tanden stinkt ook nooit uit z'n mond

De kloof tussen leerling en (de ideale) leraar moet klein zijn, maar te klein is ook niet goed. De leraar wordt minder serieus genomen enzo.
Oud 14-09-2006, 20:28
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Magican schreef op 14-09-2006 @ 19:24 :
Een computer die je op je brein kan aansluiten zodat je 6 jaar vwo stof in 3 minuten kan uploaden.
Oh dat echt niet, ik vind de school eromheen daarvoor veels te leuk en handig(ritme enzo). Mijn perfecte leraar is een (voormalig) hippie/alternatief persoon die houd van zijn vak en af en toe een grapje maakt, het vak goed kunnen geven is ook handig. Goed de vervelende mensen aan kunnen pakken is ook een pre.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 19:23
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Streng en veeleisend.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 19:27
Verwijderd
Mijn ideale leraar is mijn wiskundeleraar, hij is consequent, wil dat je zijn vak zo goed mogelijk beheerst, maar kan toch wel af en toe in de les afdwalen en praten over zijn vakantiehuisje in Oostenrijk.

Die lolbroeken moet ik niet hebben, en mensen die de les niet voorbereiden ook niet.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 19:36
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
een man die weet waar hij over praat en accepteert dat hij geboren is om mensen iets (wezenlijks) te leren.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 19:47
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Op de middelbare school vond ik leraren goed die in de eerste plaats redelijk orde kunnen houden. Want anders leer je wat lastig. Daarnaast is het wel prettig als de leraar ook nog wat afweet van het vak dat hij geeft. Als in, antwoord paraat hebben en niet alles op te hoeven zoeken. Bovendien moet hij inzicht hebben in de kwalitieten van leerlingen, hoeveel aandacht ze nodig hebben, hoeveel hulp, hoever ze zijn met de stof. Betrokkenheid in het algemeen kan geen kwaad.

Dat lijkt me het belangrijkste.

Als iemand daarnaast ook nog kan presenteren op een leuke manier. Met humor, of met enthousiastme. Maar ja, humor is betrekkelijk (je vindt iemand grappig of niet) en enthousiastme werkt misschien alleen als je het vak je ook boeit.

Alles bij elkaar levert dat wel een ideale leraar op, denk ik.

Oh ja, iemand die niet te bang is om buiten de methode om te weken zo nu en dan, zonder dat dat tenkoste gaat van de stof die je moet kennen, is ook niet verkeerd.
Oud 15-09-2006, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-09-2006 @ 20:27 :
[...] maar kan toch wel af en toe in de les afdwalen en praten over zijn vakantiehuisje in Oostenrijk.
Burgers met een vakantiehuisje in Oostenrijk zijn per definitie hopeloos.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 23:06
akumabito
akumabito is offline
Een goede vakkennis! Joh, als ik ergens een hekel aan heb is het wel een docent die met een bek vol tanden staat als je 'm een vraag stelt over de koppeling van theorie naar praktijk ofzo.. en er dan een beetje omheen te draaien en vervolgens door gaat met een heel ander onderwerp. Minstens 1x per week kom ik wel zo'n pipo tegen...

Verder is geduld erg belangrijk. Niet iedereen neemt de stof even snel op. Bij sommige is de achtergrond kennis gewoon wat minder, etc. Als iemand het na 2x uitleggen nog niet snap, wordt dan niet kwaad maar probeer het met hele simpele voorbeelden, of met een anologie te verduidelijken. Mocht het daarna nog niet lukken, breng de leerling dan niet in een positie waar die als pispaaltje kan dienen voor anderen (bijvoorbeeld door direct of indirect te suggereren dat de leerling dom is), maar maak dan gewoon een afspraak om het na de les nog even te verduidelijken.

Maak voor aanvang van de les duidelijk dat er geen domme vragen zijn, nodig leerlingen uit om actief deel te nemen aan de les, en zelf mee te denken.

Etc. etc. ik zou er een heel boekwerk over kunnen schrijven..
Oud 16-09-2006, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 15-09-2006 @ 21:19 :
Burgers met een vakantiehuisje in Oostenrijk zijn per definitie hopeloos.
Nee hoor, mijn coole wiskundeleraar is gewoon voor de helft eigenaar van een boederij in de bergen. Met koeien enzo. Echt super gaaf . Niet een echt echt echt vakantiehuisje dus
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 14:39
Kryptonite
Kryptonite is offline
Een leraar die zijn enthousiasme voor zijn vak over kan brengen op zijn leerlingen. Dat is de beste leraar die ik me kan voorstellen.
Ik zou er ellenlange verhalen over kunnen schrijven, maar dat is gewoon het belangrijkste.

Andere eigenschappen van de ideale leraar: kan goed orde houden, is sociaal en betrokken, legt goed uit, schat zijn leerlingen hoog in, heeft veel vakkennis. Meer schiet me zo even niet te binnen.

Ook bezig met een lerarenopleiding?
Oud 16-09-2006, 14:43
Kryptonite
Kryptonite is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 15-09-2006 @ 20:47 :
enthousiastme werkt misschien alleen als je het vak je ook boeit.
Als ervaringsdeskundige ben ik het daar niet mee eens. Ik had altijd een stronthekel aan de Franse taal, tot ik een week Franse uitspraak en literatuur (!) kreeg van een heel enthousiaste leraar. Nu doe ik de lerarenopleiding Frans.
Oud 30-09-2006, 15:40
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Is iemand die de les goed heeft voorbereid stevig in de schoenen staat en niet te veel overzich heen laat lopen en weet wat die wil.
en niet van die mislukte pogingen te doen om ook bij de leerlingen aardig te zijn

owja en een leraar moet een fijne stem hebben niet te zacht niet te hard enz..

Laatst gewijzigd op 30-09-2006 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 09:50
Mrs. Robinson
Mrs. Robinson is offline
It's gonna be me
Oud 01-10-2006, 11:17
Blaf
Blaf is offline
een ideale leraar is geen leraar
Oud 01-10-2006, 11:33
Oogieboogie
Oogieboogie is offline
Maakt niet uit, zolang het er maar niet zo eentje is die echt veel strafwerk geeft als je een keertje iets vergeet of van die vragen op het proefwerk of examen zet waarover hij dan stiekem één keer in de les heeft gezegd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2006, 13:23
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Kryptonite schreef op 16-09-2006 @ 15:43 :
Als ervaringsdeskundige ben ik het daar niet mee eens. Ik had altijd een stronthekel aan de Franse taal, tot ik een week Franse uitspraak en literatuur (!) kreeg van een heel enthousiaste leraar. Nu doe ik de lerarenopleiding Frans.
er stond dan ook misschien.
Oud 06-10-2006, 10:48
Verwijderd
Volgens mij is een leraar, ideaal wanneer je als leerling/student tijdens de les het besef van tijd en plaats kwijt bent. De leraar moet je dus kunnen boeien in het hetgeen dat hij aan het vertellen is. Helaas zijn er niet veel mensen die dit in zich hebben ..
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 18:28
Noddy
Noddy is offline
Ik had ooit een lerares geschiedenis die echt geweldig was. Heel veel mensen hadden een hekel aan haar, omdat ze best wel streng was met huiswerk controleren en zo. Maar ondanks dat heb ik wel heel veel van haar geleerd.
Ze vond het echt leuk om les te geven, en ze legde alles heel goed uit en ze was verder gewoon ontzettend lief.

Ik heb ook een leraar biologie gehad die heel leuk was. Hij was nog heel jong, 23 geloof ik toen hij les gaf aan ons. Het maakte hem helemaal niets uit als je je huiswerk niet maakte of zo. Hij zorgde er wel voor dat de les heel leuk was altijd, waardoor iedereen ook wel een beetje zn best deed voor dat vak.

Ik had ook een leraar scheikunde. Ik heb echt een hekel aan scheikunde maar hij maakte het wel leuk. Hij deed altijd heel veel proefjes voor waardoor het heel leuk werd altijd. Hij kon wel heel boos worden als er teveel werd gepraat, maar als het goed ging was hij heel aardig. Bij hem haalde ik ook hogere cijfers dan bij andere scheikunde leraren.
Oud 08-10-2006, 21:58
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Een goede leraar zijn z'n klas motiveren, door z'n lessen zo boeiend mogelijk te houden. Geeft leerlingen de juiste mate verantwoordelijkheid. Kan dingen goed en begrijpelijk uitleggen, en neemt hiervoor ook de tijd.

En durft een klas goed aan te spreken, zeikt geen mensen af wanneer ze iets niet begrijpen. Maakt ook eens af en toe grappen, maar weet daarna de sfeer in de klas goed te beheersen.

Ik zit nu op een MBO ICT opleiding en daar loopt een docent rond die hier wel behoorlijk dicht bij in de buurt komt. Hij kan dingen echt mega goed uitleggen én weet z'n lessen echt altijd boeiend te houden. Dat is ook wel een kunst opzich vind ik, bij sommige docenten dwaalt je concentratie voor je het weet alweer af. Ook maakt hij vaak genoeg grappen tijdens z'n lessen, maar weet de klas toch ook heel erg goed onder controle te houden.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 06:21
arPos
arPos is offline
natuurlijke authoriteit
makkelijke uitleg met vergelijkingen
redelijke hoeveelheid oefenstof

(oja blond V en een kort rokje is ook nooit fout )
Oud 18-10-2006, 20:49
Bell
Bell is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 14-09-2006 @ 16:18 :
dit herken ik wel ja.. op mijn stageschool is een klas met 2 juffen.. de ene juf is vrij streng en de ander is heel erg zacht en aardig.. en het valt mij op dat de kinderen veel gekker zijn op de strengere juf dan op die lieve en zachte juf..
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Bell schreef op 18-10-2006 @ 21:49 :
dit herken ik wel ja.. op mijn stageschool is een klas met 2 juffen.. de ene juf is vrij streng en de ander is heel erg zacht en aardig.. en het valt mij op dat de kinderen veel gekker zijn op de strengere juf dan op die lieve en zachte juf..
Maar dat moet niet doorslaan. Ik heb een week lang snuffelstage gelopen in een klas met 2 juffen. De ene juf had ma en dinsdag en de andere juf had wo/do/vrijdag. De eerste juf was erg lief en zacht maar wel consequent en de tweede juf was ontzettend streng en ook niet af en toe ns lief. Ik merkte dat daar de kinderen ontzettend druk van werden en alle grenzen gingen uitproberen .
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 21:47
Badjas
Badjas is offline
mijn wiskunde leraar!! legt goed uit is aardig altijd wel een grapje ofzo top!
mijn geschiedenis leraar niet prsoonlijk is hij aardig maar hij dwaalt altijd af en dan slaap je in 3 min
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 14:21
Verwijderd
Mijn vorige geschiedenisleraar. Hij was heel gedreven en enthousiast over alle lesstof die we kregen. Hij liet ons niet zomaar alles doen, maar koos stof uit die hij zelf ook leuk vond, en waar hij dus ook goed over kon vertellen. Hij was heel streng, maar gaf wel apart strafwerk (een opstel van twee kantjes over de heropvoeding van je gestresste cavia of broodkapje. Ook heeft eens iemand alle lantaarnpaalnummers van de straat waaraan onze school ligt op moeten schrijven). Hij was best veeleisend, maar vertelde ook uit eigen ervaringen. Hij heeft een vriendin uit het oostblok (waar precies weet ik niet) en heeft daar ook een boerderij. Verder verzamelde hij ook oude spullen (oude muntjes, kaarten, helmen) en die nam hij dan vaak mee. Wat ik heel belangrijk vond, is dat hij ook persoonlijke aandacht had. Op momenten dat het met mij niet zo goed ging, vroeg hij vaak hoe het met me ging en of hij nog iets voor me kon doen.
Dus... Enthousiasme, verteltalent, originaliteit, streng en consequent en aandacht voor zijn leerlingen moeten er bij mijn ideale leraar zeker inzitten!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 15:04
zeep007
zeep007 is offline
Handig om te lezen! (doe zelf een lerarenopleiding )
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 23:35
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten