Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Overige vakken

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2005, 10:39
SpacingBen
SpacingBen is offline
Hallo allemaal! Ik moet voor mijn opleiding PTP een productverslag maken over hoe iemand weer aan het werk geholpen kan worden. We hebben verschillende leerdoelen opgesteld om deze vraag te beantwoorden maar met 1 doelvraag kom ik echter niet goed verder!

Hij luidt als volgt: Wat kunnen de gevolgen zijn van Wouter zijn werkloosheid?(denk aan effecten op t zoelkgedrag en sollicitatie activiteiten)

Ik zal nu de inleiding neerzetten en het stuk dat ik al geschreven heb. (vraag me af de informatie die ik heb neergezet wel relevant is)

Ieder advies is welkom!

Alvast bedankt allemaal! (de vorige keer ben ik door dit forum een stuk verder gekomen!)

Inleiding

Wouter de vos is 42 jaar. Hij is een jaar geleden zijn baan in de IT-sector kwijt geraakt. Na zijn HBO studie is hij bij een groot softwarebedrijf gaan werken. Hij werkte hier met veel plezier als Cobol-programmeur.
Een jaar geleden kwam er een reorganisatie en daardoor raakte hij en veel van zijn collega’s hun baan kwijt. Dat wouter bij de boventallige zat kwam hard aan.
Wouter heeft regelmatig gesolliciteerd maar het is hem nog niet gelukt een nieuwe baan te vinden. Er is veel veranderd sinds hij op de arbeidsmarkt kwam.
Omdat Wouter na veel sollicitaties nog geen baan heeft kunnen vinden begint hij de hoop te verliezen en hij begint hij te twijfelen aan zijn kwaliteiten. Verder heeft Wouter minder contact met mensen. Op feestjes vind hij moeilijk aansluiting omdat wanneer andere over hun werk praten Wouter praat niet graag over het feit dat hij werkeloos is.

Wouter heeft een gesprek gehad met zijn contactpersoon bij het UWV. Die heeft hem uitgelegd dat hij in aanmerking kan komen voor een IRO. Dit spreekt hem wel aan en hij spreekt met de consulent af dat hij zich zal oriënteren op tenminste drie reďntegratie bedrijven.

Om Wouter weer aan het werk te krijgen hebben we de volgende probleemstelling bedacht: Hoe kan Wouter geholpen worden om weer aan het werk te gaan en welke instantie kan hem hierbij het beste ondersteunen?

De volgende leerdoelen komen aan bod:

Wat kunnen de gevolgen zijn van Wouter zijn werkeloosheid?
Van welke instellingen krijgt Wouter al hulp?
Welke financiële ondersteuning heeft Wouter al?
Wat kan Wouter zelf ondernemen om een baan te vinden en zijn leven weer op te pakken?
Van welke instellingen kan Wouter hierbij hulp krijgen?

Wat kunnen de gevolgen zijn van Wouter zijn werkloosheid?

• minder sociale contacten
• Motivatie om te solliciteren gaat omlaag
• Depressie/Minderwaardigheid gevoel
• Financiële achteruitgang

Minder sociale contacten
Toen Wouter nog werkte zag hij zijn collega’s dagelijks. Uiteraard werden er niet alleen zakelijke dingen besproken. Ook andere zaken worden natuurlijk besproken op het werk, bijvoorbeeld in de pauzes. Verder zullen er ongetwijfeld uitjes zijn georganiseerd door zijn baas en die moet hij nu missen. Verder heeft hij minder contact met zijn vrienden omdat die nu een heel ander leven leiden dan Wouter zelf. Op feestjes kan Wouter ook moeilijk contact maken omdat praten over je werk een belangrijk gespreksonderwerp is.

Motivatie om te solliciteren gaat omlaag
Wouter heeft weinig ervaring met solliciteren. Na zijn ontslag komt hij erachter dat er een heleboel veranderd is op de arbeidsmarkt. Hij solliciteert meerdere malen maar helaas zonder succes. Wouter begint de hoop te verliezen. Het is ook niet makkelijk want de arbeidsmarkt is momenteel niet echt gunstig en vooral in de automatisering valt het niet mee. Wouter begint ook te twijfelen aan zijn kwaliteiten. Ook zijn leeftijd zit hem dwars. Het lukt Wouter niet zelf om weer aan het werk te komen en daarom moet hij geholpen worden.

Depressie/Minderwaardigheid gevoel
Doordat Wouter al een jaar lang zonder werk zit kan het zijn dat hij een minderwaardigheid gevoel krijgt. Hierdoor is het voor hem moeilijker onder de mensen te komen omdat hij zich schaamt. Een gevolg hiervan kan zijn dat Wouter zichzelf eenzaam gaat voelen en hierdoor misschien zelfs depressief door wordt.

Financiële achteruitgang
Wouter zijn uitkering bedraagt 70% van zijn dagloon. Als het salaris van Wouter niet al te hoog is kan dit een serieus probleem voor hem zijn. Zo kan hij bijvoorbeeld problemen krijgen met het afbetalen van zijn hypotheek
Advertentie
Oud 11-10-2005, 12:01
Verwijderd
Ik snap niet helemaal waar je mee vastloopt, de deelvraag die je poste over de gevolgen op hem of de andere deelvragen over zijn inkomen enzo?
Oud 11-10-2005, 18:08
SpacingBen
SpacingBen is offline
de deelvraag die ik poste!

heb echt steeds een klein beetje toegevoegd... Ik kwam iedere keer maar niet verder dus vraag me af of het wel iets geworden is.

Misschien mis ik nog belangrijke gevolgen? of iets anders?
Advertentie

Regels voor berichten