Ik vind dat op die plekken helemaal geen komma's nodig zijn, eigenlijk.
Goed stukje, schrijf je vaker of was dat echt je eerste schrijfsel? Ik wil wel eens iets zien dat je ook zelf écht goed vind, als dit stukje je tegenviel. Je hebt deze opdracht echt goed uitgewerkt, vind ik. Het einde is mooi. Omdat je om kritiek vraagt zal ik er eens uitgebreid naar kijken en de kleine dingetjes eruithalen.
Ergens vind ik het niet nodig dat dat verhaal over haar dode moeder wordt verteld, en over haar norse vader, dat verwakt namelijk het (goede) einde (je verwacht eigenlijk al dat ze onzeker is van binnen, doordat ze zo zielig is). Misschien kun je het er meer in verstoppen, bijvoorbeeld door een zin als
'Er werd veel over haar gesmoesd, men vroeg zich vaak hardop af of het écht waar was dat haar vader een mislukte schrijver was, zij een model en haar moeder allang dood. We hoopten altijd dat ze ons op een dag zou horen, dat ze zich dan om zou draaien en met haar arrogante toontje de roddels zou ontkennen of bevestigen.'
Snap je? Zo wordt het geen feit in je verhaal, maar een suggestie. Dat vind ik mooier, ook omdat ik dat stukje qua zinsbouw en woordkeus het minst vind:
Het kon ook zijn dat mensen haar ergens zielig vonden, net zoals ik dat vond. Haar moeder was namelijk overleden vlak nadat zijzelf geboren was. Zo is ze sinds haar eerste levensdag alleen met haar vader geweest. Een norse man, die een strakke scheiding op het midden van zijn hoofd had en altijd schreef aan zijn boeken. Die overigens nooit door een uitgever werden gepubliceerd. Het scheen ook dat haar vader nooit thuis was en alleen af en toe wat geld achterliet zodat ze boodschappen kon doen, maar dat is misschien maar verzonnen.
Als je deze er toch in wil houden wat verbeteringen (naar mijn mening):
-het 'namelijk' in de tweede zin vind ik niet mooi. Gewoon weglaten, of iets anders zoeken: andere zinsbouw.
- aanpassinkje: ..geweest. Hij was een norse man met een strakke..
-aanpassinkje: ..zijn boeken, die overigens nooit door.. (de punt daar vond ik erg lelijk).
Oh, en deze zin zou ik ook veranderen:
Op een bepaald moment is er ooit een jongen geweest die zo dapper was haar mee uit te vragen.
heel dubbelop: Op een bepaald moment is er ooit. Maak daar bijvoorbeeld van: Er is ooit een jongen geweest..
Zelf zou ik de zin zo hebben geschreven: Ooit heeft een jongen haar mee uitgevraagd. Een derdejaars economie was dat. We dachten allemaal dat hij niet goed wist tegen wie hij het had, en verwachtten dat ze hem zelfverzekerd af zou wijzen. Ze zou hem hooguit een arrogante..
Maar nu ben ik je zinnen aan het herschrijven en dat is niet de bedoeling, het is jou tekst. Ik wil eigenlijk zeggen dat ik het mooier vind als je bij sommige stukjes de punten en komma's wat anders neerzet zodat de tekst soepeler loopt.

.