Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2005, 13:19
Kastanje
Kastanje is offline
Naja studenten rekeningen hoeft niet persee maar ik heb nu een Abn studenten rekening maar wil er graag nog eentje bij.. rood staan hoeft niet maar is wel handig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2005, 13:25
Verwijderd
Waarom vind je dat handig?

Ik heb, als student, twee eigen rekeningen en een gezamenlijke rekening met mijn man. Alle drie bij de postbank.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:31
matrix21
matrix21 is offline
Met een studentenrekening krijg je vaak kortingen. Die krijg je alleen als je je studiefinanciering op je rekening laat storten. Dus ik denk niet dat je 2 studentenrekeningen kan aanvragen. Andere betaalrekening erbij kan natuurlijk wel.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:36
Neiu
Neiu is offline
Je kan maar een studentenrekening openen. Dat is de rekening waar je je studiefinanciering op laat storten. Je kunt meer rekeningen openen, maar dat zijn dan gewone betaalrekeningen. Zonder inkomen op een betaalrekening kun je meestal niet rood staan bij die betaalrekening.
Oud 25-09-2005, 13:37
Verwijderd
Als je idd bedoeld dat je twee studentenrekeningen wilt, dan kan dat idd niet, doordat je er idd je studiefinanciering op moet laten storten en dat gebeurd nu eenmaal maar één keer.

Ik heb zelf één studentenrekening en twee gewone betaalrekeningen.

Verkeerd gelezen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:44
Kastanje
Kastanje is offline
Owkee, Ik heb dus een abn rekening waar mijn stufi op gestort wordt maar ik kan daar niet op rood staan.
Dus ik vroeg me af of ik dan een 2e rekening kan openen waar ik dan als het nodig is wel op rood kan staan...of is het handiger om dan gewoon een bedrag te lenen bij de bank?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:50
Verwijderd
Het is handiger om niet rood te staan.

Als je geen gat in je hand hebt waardoor je altijd te weinig geld hebt, maar gewoon geld te kort komt dan zou ik geld lenen bij de IB-Groep, volgens mij is dat 'voordeliger' dan langdurend rood staan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:53
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat weet ik wel zeker
Oud 25-09-2005, 13:56
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Moonboy schreef op 25-09-2005 @ 14:44 :
Owkee, Ik heb dus een abn rekening waar mijn stufi op gestort wordt maar ik kan daar niet op rood staan.
Heeft dat een bepaalde reden? Meestal moet je het eerst aanvragen bij de bank d.m.v. een formulier. Ik zou dan als ik jou was even langs het ABN-kantoor gaan om dat te vragen als je per se rood wilt staan. Rood staan is namelijk niet echt ideaal.

Citaat:
Dus ik vroeg me af of ik dan een 2e rekening kan openen waar ik dan als het nodig is wel op rood kan staan...of is het handiger om dan gewoon een bedrag te lenen bij de bank?
Het is, zoals Leonoor al zegt, beter om te lenen van de IB-Groep dan van de bank als je structureel meer geld nodig hebt, dus rood staan op twee rekeningen is niet echt handig. Het is denk ik ook niet mogelijk, tenzij je je loon als je een baan(tje) hebt daarop laat storten. Maar ik neem aan dat je studeert . De IB-groep is dan de beste oplossing denk ik.
Oud 25-09-2005, 13:58
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Moonboy schreef op 25-09-2005 @ 14:44 :
De rekening waar je stufi op gestort wordt door de IBG = je studentenrekening. Je kunt, als je wilt, een limiet aanvragen voor deze rekening.
Leen geen geld bij de bank als je ook bij IBG kunt lenen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 14:03
Kastanje
Kastanje is offline
Mijn ouders willen niet dat ik op mn studenten rekening rood sta en aangezien zij de afschrifte krijgen wil ik me daar graag aan houden

Jullie zijn heel lief om me proberen te behouden op rood staan
Maar ik heb voor een reisje binnen toch redelijk korte tijd wat geld nodig..als ik zou lenen bij de ib zal het pas eind oktober op mn rekening staan maar heb het eerder nodig.
Ik ben niet bank voor een lening bij een bank omdat ik weet dat ik hem binnen 2 maanden zou kunnen aflossen( klinkt cru maar ik kan hem aflossen door een erfenis)
Maar ikw eet niet in hoe korte tijd ik dan over het geleende bedrag kan beschikken.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 16:13
Balance
Balance is offline
Ik heb 2 studentenrekeningen (abn en postbank) dus het kan wél.
Oud 25-09-2005, 16:19
Kastanje
Kastanje is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-09-2005 @ 17:13 :
en kan je dan op beide rood staan?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 16:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
Moonboy schreef op 25-09-2005 @ 17:19 :
en kan je dan op beide rood staan?
Ik zou het echt niet weten.
Op de abn amro geloof ik wel. Van de postbank heb ik geen idee. Dat zou je misschien op internet kunnen opzoeken?
Oud 25-09-2005, 16:31
Bloem
Bloem is offline
Kun je niet met je ouders overleggen dat je voor 1 keer op de rekening die je nu hebt, wel rood kunt staan? Ik neem aan dat ze ook weten dat je die erfenis krijgt, en ze zullen ook wel merken als dat al vrijwel meteen voor een deel weer in het 'niks' is opgelost.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 17:06
coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb bijna twee jaar lang twee studentenrekeningen gehad. Een bij de Rabobank en een bij de Postbank. De voorwaarde voor een studentenrekening is dat je daar je je stufi op moet laten storten. Ik heb de Rabo 1,5 jaar aan het lijntje gehouden (in eerste instantie liet ik het daar storten en vervolgens switchte ik naar de postbank. Aangezien de Rabo hier erg traag is, kreeg ik na een half jaar de eerste reactie van hun. Na anderhalf jaar heb ik 'm zelf maar opgezegd).
Bij beide rekeningen kon ik 1000 euro rood staan.

Ofwel; 2 studentenrekeningen kan niet (legaal).
Oud 25-09-2005, 17:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook twee studentenrekeningen, een bij de Rabobank en een bij de Postbank. Op mijn postbankrekening komt mijn stufi binnen en op mijn raborekening mijn alimentatie van mijn vader. Op beide rekeningen komt dus maandelijks geld binnen dus de bank heeft hier nog nooit moeilijk om gedaan.
Oud 25-09-2005, 19:20
Balance
Balance is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-09-2005 @ 18:06 :
Ofwel; 2 studentenrekeningen kan niet (legaal).
Dat is helemaal niet waar hoor
Als je een studentenrekening neemt, maar je wil daar niet je studiefinanciering op laten storten, dan moet je hen een bewijs van inschrijving sturen waaruit blijkt dat je student bent. Als je dat doet dan is het ook prima.
Je bent toch student? Dan heb je gewoon recht op die studentenrekening. Daar is je studiefinanciering geen voorwaarde voor.
Oud 25-09-2005, 20:10
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-09-2005 @ 20:20 :
Als je een studentenrekening neemt, maar je wil daar niet je studiefinanciering op laten storten, dan moet je hen een bewijs van inschrijving sturen waaruit blijkt dat je student bent. Als je dat doet dan is het ook prima.
Je bent toch student? Dan heb je gewoon recht op die studentenrekening. Daar is je studiefinanciering geen voorwaarde voor.
alle banken stellen in hun voorwaarden zwart op wit dat je akkoord gaat met de voorwaarde dat je je studiefinanciering op de te openen rekening laat storten.

je hebt overigens geen 'recht' op die studentenrekening, het is een service die de bank biedt, tegen betaalde voorwaarden. en daar is studiefinanciering (uiteraard, er moet immers verdient worden) een voorwaarde voor.
Oud 25-09-2005, 20:11
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-09-2005 @ 20:20 :
de bank kan dat best als voorwaarde stellen
en dat doet men dan ook
Oud 25-09-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 25-09-2005 @ 17:13 :
Dat had ik ook tot de Postbank er na 1,5 jaar achterkwam dat er maar geen stufi op gestort werd. en toen werd het een gewone girorekening
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 20:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 25-09-2005 @ 21:14 :
Dat had ik ook tot de Postbank er na 1,5 jaar achterkwam dat er maar geen stufi op gestort werd. en toen werd het een gewone girorekening
Bij mij kwamen ze er ook na 1,5 jaar achter (ik had al een studentenrekening nog voor ik student was ) en toen kreeg ik een brief of ik óf m'n stufi voortaan op die rekening wilde laten storten óf dat ik een bewijs opstuurde waaruit bleek dat ik student was. Dat laatste heb ik gedaan en toen was het oké.

Over dat bepaalde banken het wel als voorwaarde stellen: dat is misschien wel zo, maar dat wil dus niet zo dat het dus niet mogelijk is om op een legale manier 2 studentenrekeningen te hebben.
Oud 25-09-2005, 21:20
Tiño
Tiño is offline
als je gewoon een bijbaantje hebt kun je wel een normale rekening openen bij bijv. de ABN ,dan kan je gewoon 1000e roodstaan, moet je ff langs gaan om een rek. te openen, wel loonstrookje en legetimatie meenemen.
Oud 25-09-2005, 21:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Tiño schreef op 25-09-2005 @ 22:20 :
als je gewoon een bijbaantje hebt kun je wel een normale rekening openen bij bijv. de ABN ,dan kan je gewoon 1000e roodstaan, moet je ff langs gaan om een rek. te openen, wel loonstrookje en legetimatie meenemen.
limiet hangt toch van je inkomen af ? (verdien je 50 euro per maand, mag je 1000 euro rood staan. lijkt me toch onwaarschijnlijk...)
Oud 25-09-2005, 22:29
Tiño
Tiño is offline
wel, moet elke maand minimaal 2,5% van t maximum limiet bijgeschreven worden
Oud 25-09-2005, 22:58
Mara
Mara is offline
Ik heb een studentenrekening maar ben nog (lang) geen student, maar die mensen van de ABN zeiden zelf dat dit 't handigst was.. dus tsja
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 08:36
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Tiño schreef op 25-09-2005 @ 23:29 :
wel, moet elke maand minimaal 2,5% van t maximum limiet bijgeschreven worden
die bijschrijving snap ik, maar hoe komt de kredietlimiet tot stand dan ?

lijkt me toch echt onwaarschijnlijk en hoogst onverstandig om iemand met een inkomen van 50 euro per maand 1000 euro rood te laten staan. dan doe je dr meer dan een jaar over om t weer terug te betalen
Oud 26-09-2005, 08:48
little nemo
little nemo is offline
het kan wel, maar niet bij dezelfde bank. vereiste voor een studentenrekening is dat je stufi erop overgemaakt wordt. wat je dan moet doen is om de zoveel tijd je stufi op de andere rekening laat overmaken. je kan dan ook 2x zoveel roodstaan. je moet alleen wel zorgen dat elke maand het minimum wordt overgemaakt (2,5% van je limiet) omdat anders je rekening geblokkeerd wordt
Oud 26-09-2005, 09:13
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 09:36 :
die bijschrijving snap ik, maar hoe komt de kredietlimiet tot stand dan ?

lijkt me toch echt onwaarschijnlijk en hoogst onverstandig om iemand met een inkomen van 50 euro per maand 1000 euro rood te laten staan. dan doe je dr meer dan een jaar over om t weer terug te betalen
Tja, ik weet het niet, in die hoedanigheid gebruik ik die rekening dan ook niet.
Oud 26-09-2005, 14:33
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-09-2005 @ 22:32 :
limiet hangt toch van je inkomen af ? (verdien je 50 euro per maand, mag je 1000 euro rood staan. lijkt me toch onwaarschijnlijk...)
Roodstaan is voor de bank erg aantrekkelijk
Oud 26-09-2005, 16:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
jawel, maar niet als je nooit van je leven je limiet terugbetaalt. daarnaast heeft een bank een bepaalde zorgplicht, dat ze niet zomaar iedereen een ton uitlenen bijvoorbeeld
Oud 26-09-2005, 16:21
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 17:18 :
jawel, maar niet als je nooit van je leven je limiet terugbetaalt. daarnaast heeft een bank een bepaalde zorgplicht, dat ze niet zomaar iedereen een ton uitlenen bijvoorbeeld
Een zorgplicht? Dat is zelfbescherming. Voor 100.000 euro willen veel mensen risico nemen
Oud 26-09-2005, 17:48
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Dat kan, maar het moet wel van twee verschillende banken zijn en je mag dacht ik niet op beiden tegelijkertijd rood staan.
Oud 26-09-2005, 18:03
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 26-09-2005 @ 18:48 :
Dat kan, maar het moet wel van twee verschillende banken zijn en je mag dacht ik niet op beiden tegelijkertijd rood staan.
wel, ik doe het zelf nu
Oud 26-09-2005, 18:09
Verwijderd
Waarom zou dat niet mogen? Rood staat is niets meer dan krediet, gewoon een schuld van jou aan de bank. Ik zie niet in waarom je niet bij meer dan één bank een schuld zou kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 19:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
natuurlijk mag je wel bij twee banken rood staan. het ging alleen om studentenrekeningen, en volgens mij kun je eigenlijk niet bij twee verschillende banken een studentenrekening openen en voldoen aan de voorwaarden die daar bij horen.
Oud 26-09-2005, 19:30
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-09-2005 @ 19:09 :
Waarom zou dat niet mogen? Rood staat is niets meer dan krediet, gewoon een schuld van jou aan de bank. Ik zie niet in waarom je niet bij meer dan één bank een schuld zou kunnen hebben.
Is het niet zo dat roodstaan ook eerst bij het BKR getoetst moet worden? En als je student bent en dus niet veel verdiend je geen 2000 euro rood kan staan?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 20:03
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 26-09-2005 @ 20:30 :
Is het niet zo dat roodstaan ook eerst bij het BKR getoetst moet worden? En als je student bent en dus niet veel verdiend je geen 2000 euro rood kan staan?
verstrekkers van leningen hebben vooralsnog niet eens de verplichting om je inkomen te toetsen. het mag, en ze mogen bij het BKR navragen hoe je dr voor staat, maar het hoeft niet.
Oud 26-09-2005, 20:33
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2005 @ 20:26 :
natuurlijk mag je wel bij twee banken rood staan. het ging alleen om studentenrekeningen, en volgens mij kun je eigenlijk niet bij twee verschillende banken een studentenrekening openen en voldoen aan de voorwaarden die daar bij horen.
lees nou maar een vorige post van me, het kan en ik doe het nu en ik sta bij allebei rood en ze doen niet moeilijk.
Oud 26-09-2005, 21:28
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 26-09-2005 @ 20:30 :
Zoals gezegd is het Bureau Kredietregistratie niet een verplichte toets voor banken. Bovendien gaat het sowieso maar om relatief kleine bedragen op een rekening-courant, dat loont nauwelijks de moeite. Wil iemand een of andere vorm van persoonlijk krediet, doorlopende lening, noem maar op (ze zijn heel creatief met de leningsvormen tegenwoordig) dan wordt waarschijnlijk wel getoetst.

Maar 'banken van stand' beginnen sowieso al niet aan persoonlijke kredieten voor mensen die eerst al hebben laten zien niet met geld te kunnen omgaan door continu een debetstand op hun rekening te hebben, meestal is dat soort mensen toch al aangewezen op de 'onofficiële' kanalen (lenen.nl, snelkrediet.nl, dat soort websites).
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 10:24
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-09-2005 @ 21:33 :
lees nou maar een vorige post van me, het kan en ik doe het nu en ik sta bij allebei rood en ze doen niet moeilijk.
dat ze niet moeilijk doen is wat anders. dat wil nog niet zeggen dat je er ook echt recht op zou hebben, alleen dat je er geen problemen mee krijgt.
Oud 27-09-2005, 10:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-09-2005 @ 11:24 :
dat ze niet moeilijk doen is wat anders. dat wil nog niet zeggen dat je er ook echt recht op zou hebben, alleen dat je er geen problemen mee krijgt.
Ik ben nog steeds van mening dat het wel kan op een manier waarbij je aan de voorwaarden van beiden banken voldoet.

De postbank geeft namelijk als voorwaarde: óf je laat je stufi erop storten óf je stuurt een bewijs op dat je idd student bent.
Als je dat laatste doet heb je dus ook op een rechtmatige manier een studentenrekening. En als je vervolgens bij een andere bank je stufi laat storten voldoe je ook aan hun voorwaarde.
Oud 27-09-2005, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 25-09-2005 @ 14:25 :
en een gezamenlijke rekening met mijn man. Alle drie bij de postbank.
Kun je dat trouwens ook doen als je geen samenlevingscontract hebt of niet getrouwd bent oid?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 11:47
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Balance schreef op 27-09-2005 @ 11:35 :
De postbank geeft namelijk als voorwaarde: óf je laat je stufi erop storten óf je stuurt een bewijs op dat je idd student bent.
Als je dat laatste doet heb je dus ook op een rechtmatige manier een studentenrekening. En als je vervolgens bij een andere bank je stufi laat storten voldoe je ook aan hun voorwaarde.
Weet iemand of dat van dat bewijs ook geldt bij andere banken?
Want ik heb drie keer in 6vwo gezeten, waarvan ik de laatste twee jaar al een Studentenrekening had. Verder studeer ik nu aan de OU en krijg dus geen StuFi. (Wel elke maand loon, maar dat is nog geen 60 euro).
Kan het dus zo zijn dat ik ineens een brief krijg daarover ofzo?
En zou een bewijs van inschrijving als student (wat ik uiteraard wel heb van de OU) dan genoeg zijn?
En kan ik omdat ik een Studentenrekening heb wel rood staan, of kan dat alleen als ook StuFi gestort wordt?
(En ja, ik heb het hele topic gelezen, maar daar werd het niet echt duidelijker van).
Oud 27-09-2005, 12:15
Tiño
Tiño is offline
dan moet je als nog de mogelijkheid tot roodstaan aanvragen.

kan gewoon op postbank.nl
Oud 27-09-2005, 13:29
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 27-09-2005 @ 12:41 :
Kun je dat trouwens ook doen als je geen samenlevingscontract hebt of niet getrouwd bent oid?
ja, dat is een en/of rekening, waarbij je allebei gemachtigd bent voor alle handelingen en gelijkwaardig. Veel studentenhuizen hebben dit bijvoorbeeld ook, zodat bij afwezigheid van de een de ander het op kan lossen.
Oud 28-09-2005, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 27-09-2005 @ 14:29 :
ja, dat is een en/of rekening, waarbij je allebei gemachtigd bent voor alle handelingen en gelijkwaardig. Veel studentenhuizen hebben dit bijvoorbeeld ook, zodat bij afwezigheid van de een de ander het op kan lossen.
Aha. Handig. Ook maar es doen denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten