Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2002, 01:24
vortex
vortex is offline
Hoe kan ik het beste m'n /etc/passwd file chmodden? Als ik hem chmod zodat alleen root hem kan lezen, geeft dat geen problemen dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2002, 08:33
Marc S
Marc S is offline
rw voor root en gewoon r voor de andere gebruikersgroepen (dus 644). Als de andere users het niet kunnen lezen, geeft dat volgens mij inderdaad problemen. Maar goed, bij beetje modernere Linux distro's werk je toch met shadow passwords of bij BSD met een aparte database daarvoor
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 09:40
Koen
Koen is offline
Read only root is idd niet aan te raden. Als je dan als niet-root inlogt, zie je geen gebruikersnaam meer in je shell.. Zullen nog wel meer minpunten aanzitten 644 dus, zoals Marc S al zei.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 09:41
Refro
Refro is offline
Je zou andere gebruikers ook geen r kunnen geven moet je wel zorgen dat de TTY met een uid <100 (root en system acounts) worden opgestart. In normale situaties geeft het geen probleem alleen als je commando's als SU enzo wil uitvoeren.

Ik heb het thuis zo staan omdat me beveiliging nogal paranoid is maar ja je moet ook een hobby hebben.
Oud 06-01-2002, 10:40
Unexplained
Unexplained is offline
je /etc/shadow is belangrijker om goed in te stellen
Oud 06-01-2002, 15:27
vortex
vortex is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
je /etc/shadow is belangrijker om goed in te stellen
hoe moet ik die dan chmodden?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 15:49
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
vortex schreef:
hoe moet ik die dan chmodden?
rw alleen voor owner (root) dus. Rest mag 'em niet lezen. Wordt standaard gezet geloof ik. Als je 'em als gewone user niet kunt bekijken isset goed.

Als je MD5 passwords aan hebt staan maakt 't verder weinig uit BTW, is vrijwel onkraakbaar.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 16:32
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Chimera schreef:
rw alleen voor owner (root) dus. Rest mag 'em niet lezen. Wordt standaard gezet geloof ik. Als je 'em als gewone user niet kunt bekijken isset goed.

Als je MD5 passwords aan hebt staan maakt 't verder weinig uit BTW, is vrijwel onkraakbaar.
Nope in Debian is het 640 (rw,r) want Debian maakt gebruik van 'group' shadow. Systeem account.

MD5 is simpel te kraken met een dict. attack wanneer z'n passwd een gewoon woord is.
Reageren

Regels voor berichten