Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2005, 20:29
Meadow
Meadow is offline
Onlangs heb ik in 8 dagen de gehele Ring des Nibelungen gezien (De Amsterdamse (st)Opera). Het is een serie van 4 opera's, in totaal 14 uur durend, geschreven door de componist Richard Wagner. Het viel me ontzettend op dat er gewoon GEEN jongeren waren. Andere opera's waar ik ben gewest waren toch meestal wel een aantal leeftijdsgenoten (17 jaar btw) te vinden, maar hier totaal niet. Alleen de laatste avond (Götterdammerung) heb ik een aantal mensen gezien die ik grofweg onder jongere kon scharen.

Ik vraag me af waarom dit is? Zijn er gewoon geen jonge mensen bekend met de componist? Is zijn muziek te ingewikkeld, of te zwaar? Ik zou zeggen dat het verhaal de jongere mensen toch moet aanspreken, het is een soort mythisch vertelde heldensage. Is de opera te duur? Of is er gewoon totaal geen interesse meer voor klassieke muziek?

Help me out...
Oud 04-10-2005, 21:52
Verwijderd
ik ben nu 24, en ik merk in mijn werk als klassiek trompettist dat waar vroeger veel leeftijdsgenoten het bij klassiek lieten afweten, kom ik ze nu toch steeds vaker tegen in de concertzaal.

Dus het trekt wel bij, maar als je jong bent is dat niet stoer, en inderdaad wat duur.
Oud 05-10-2005, 06:41
Meadow
Meadow is offline
Beetje jammer dat mensen mooie dingen voorbijlaten gaan omdat het niet stoer is.
Oud 05-10-2005, 07:24
Verwijderd
tja.....

Weet je het is ook heel raar in de opvoeding: want als je dan lesgeeft aan een gemiddelde puber, dan hoor je dat ze op hockey zitten, op tennis, paardrijden en scouting. Dan moeten ze van pa en ma ook nog op de muziek, maar tijd om te oefenen hebben ze niet.... Leuk en aardig, maar das dan wel mijn tijd verspillen, dus die leerlingen smijt ik eruit.

Maar misschien moet je het niet op anderen betrekken: JIJ vindt het mooi, en JIJ geniet ervan, wees blij dat er niet meer jongeren naartoe gaan omdat het helemaal tegek stoer is, want dan zouden de kaartje nog duurder worden, en moeilijker te bemachtigen.
Oud 05-10-2005, 18:13
Meadow
Meadow is offline
Dat is echt jammer, muziek moet je maken uit liefde, niet omdat je ouders vinden dat het moet... Ben nu zelf net met gitaarles begonnen.
Maar wat kaartjes betreft heb je stiekem wel gelijk .
Oud 06-10-2005, 13:46
Verwijderd
Het slaat ook wel eens door naar de andere kant. Bij de Kruidvat-concertseries in het Amsterdamse concertgebouw moest een dirigent tussen twee bewegingen van een symfonie in om stilte vragen aan het pratende publiek. (Het verbaast me sowieso dat Sjostakovitsj nu/daar zo razend populair is.)

Prijs is natuurlijk *een* factor, maar niet dé factor. Voor Pepsi Pop of Ajax - FC Turm leggen ze wel 40 euro neer. Ook bij gratis concerten zijn weinig jongeren.
Bovendien is het gevaarlijk om Die Ring te reduceren tot een heldensage. Bij Wagner moet je alle facetten meenemen om iets zinnigs over een stuk te zeggen. Als je blanco gaat kijken/luisteren naar Wagners opera's mis je het grootste deel. In die zin is het heel zwaar om ernaartoe te gaan.
Maar ook lichtere muziek is niet populair bij jongeren. Kijk maar bij een willekeurig kamerconcert of piano/viool/gitaar-recital (al vind je daar wel aspirant-concertmusici in het publiek).
Verder valt het op dat de meeste jongeren die wel 'klassieke' muziek luisteren niet weg zijn van het 'ijzeren repertoire' (dat erg in trek is bij het volwassen publiek), en zich als het ware afzetten door vooral naar moderne componisten te luisteren. Daarom kom je jongeren tegen die een grappig pianostukje van Debussy of een nog veel moderner werkje boven de Matthäus Passion plaatsen.
Oud 06-10-2005, 15:18
Meadow
Meadow is offline
Wat betreft het stukje over de heldensage heb je inderdaad heel erg gelijk. Als je de motiven niet kent mis je het verhaal. (Wotan wil freia niet weggeven, en het motief zegt: APPELS!!!). Ik vind hte jammer dat er neit meer mensen van mijn leeftijd zich in deze dingen interesseren. Want ongeintereseerd publiek is inderdaad ook niets. Maar ik vraag te veel, dat moge duidelijk zijn. Gelukkig is er nog altijd mijn zorgvader, die me meeneemt naar veel opera's en concerten die ik interessant vind, en die het geen probleem vindt als ik daar rondloop in mijn Marilyn Manson shirt. Daar zal ik dan maar gewoon dankbaar voor zijn .
Oud 06-10-2005, 20:54
Verwijderd
ach ja, maar geloof me, over 5 jaar zitten er meer leeftijdsgenoten in de zaal dan je je ooit kon voorstellen
Oud 06-10-2005, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Meadow schreef op 06-10-2005 @ 16:18 :
Wat betreft het stukje over de heldensage heb je inderdaad heel erg gelijk. Als je de motiven niet kent mis je het verhaal. (Wotan wil freia niet weggeven, en het motief zegt: APPELS!!!).
Dat bedoel ik niet alleen, ik bedoel ook de mens Richard Wagner, een van de minst begrepen figuren uit de geschiedenis.
Oud 06-10-2005, 22:08
Meadow
Meadow is offline
Denk je? Ik denk dat Hitler toch moeilijker te snappen is.... Heb over beiden een werkstuk geschreven, maar das lang geleden, op de baisschool, en dus niet van heel hoog niveau.

Maar het blijft fascineren.

Edit: Wat beweegt iemand inderdaad bijvoorbeeld om 14 uur opera te schrijven. En om tussen opera 3 en 4 28 (toch, of was het 18) jaar voorbij te laten gaan?
Oud 07-10-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Meadow schreef op 06-10-2005 @ 23:08 :
Denk je? Ik denk dat Hitler toch moeilijker te snappen is.... Heb over beiden een werkstuk geschreven, maar das lang geleden, op de baisschool, en dus niet van heel hoog niveau.

Maar het blijft fascineren.

Edit: Wat beweegt iemand inderdaad bijvoorbeeld om 14 uur opera te schrijven. En om tussen opera 3 en 4 28 (toch, of was het 18) jaar voorbij te laten gaan?
als antwoord op je Edit: daar zijn hele boekwerken over geschreven: google maar wat. Maar de vraag is of je al dat soort feiten en achtergrondkennis moet hebben om van de klankmassa's te genieten, en van de mooie muziek.

Als ik dergelijke projecten doe, denkik nooit over de achtergrond na, ik wilalleen maar zo mooi mogelijk spelen. Eventuele andere info, die kan ikalsnog ophalenals ik wil.
Oud 19-10-2005, 14:57
Flosdraad
Flosdraad is offline
Ik heb al tijden interesse in klassieke muziek. Ik zou er dolgraag veel meer over willen weten. Ik ben een aantal malen naar een klassiek concert geweest, ook naar opera's enz. Ik zou ik heel graag meer willen doen.

Het komt er alleen niet van.
Oud 20-10-2005, 13:20
Verwijderd
En als al die oh zo hippe pubertjes eens wisten waar veel van hun dance, trance en andere dreunplaten op gebaseerd zijn...

Zelf overigens dol op klassieke muziek. ik zit in een orkest, daar spelen we dan ook wat klassiekere stukken, en 2 keer per jaar zit ik in een gelegenheidsorkest die ook mooie klassieke stukken ten gehore brengt. Ik heb verder geen echt verstand ervan, een piepklein beetje hoogstens, maar ik vind het gewoon mooi.
Oud 20-10-2005, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Flosdraad schreef op 19-10-2005 @ 15:57 :
Ik heb al tijden interesse in klassieke muziek. Ik zou er dolgraag veel meer over willen weten. Ik ben een aantal malen naar een klassiek concert geweest, ook naar opera's enz. Ik zou ik heel graag meer willen doen.

Het komt er alleen niet van.
Cd's kopen
Oud 20-10-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Nattigheid schreef op 20-10-2005 @ 14:20 :
En als al die oh zo hippe pubertjes eens wisten waar veel van hun dance, trance en andere dreunplaten op gebaseerd zijn...

.
Meister Bach himself...
Oud 21-10-2005, 11:24
Flosdraad
Flosdraad is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 20-10-2005 @ 21:41 :
Cd's kopen
joh
Oud 22-10-2005, 14:09
Kinky
Kinky is offline
ik moet eerlijk zeggen dat ik opera vaak wel duur vind. Maar toch ben ik enigsinds jaloers en had graag bij je in de zaal gezeten (al ben ik geen leeftijsgenoot )

Ik moet voor school elke week naar het theater en het valt mij op dat er idd weinig jeugd aanwezig is (ligt ook aan de soort voorstelling) allen bij CKV voorstellingen. Maar daar ben ik juist wat minder blij mee want ze verzieken het voor de andere in de zaal...

Later komt het vast wel terug
Welkom, Kinky. Je laatste bezoek: 10-05-2007 om 23:58
Oud 23-10-2005, 22:21
Meadow
Meadow is offline
CKV voorstellingen zijn idd echt heel erg jammer. Die lui steken er niets van op, en de rest van de zaal ergert zich te pletter. Yuck.
Oud 06-11-2005, 03:17
Gawk
Gawk is offline
Pardon?

Ik heb de generales van das rheingold en die götterdämmerung.
Met leeftijdsgenoten.
Oud 06-11-2005, 08:41
Verwijderd
Citaat:
Gawk schreef op 06-11-2005 @ 04:17 :
Pardon?

Ik heb de generales van das rheingold en die götterdämmerung.
Met leeftijdsgenoten.
dan ben je een van de weinigen.

Oud 06-11-2005, 14:35
Meadow
Meadow is offline
Idd, wat vet . Maar wat heb je die generales? Heb je die gezien? Eraan megewerkt? Er een fotorepotage bij gemaakt?
Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk.
Oud 07-11-2005, 23:24
Gawk
Gawk is offline
Citaat:
Meadow schreef op 06-11-2005 @ 15:35 :
Idd, wat vet . Maar wat heb je die generales? Heb je die gezien? Eraan megewerkt? Er een fotorepotage bij gemaakt?
Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk.
Ik heb kennisen bij Holland Symfonia (mijn vader is slagwerker van het RFO, vandaar). De buurvrouw van mijn vriendin werkt in het Muziektheater. Voor elke voorstelling worden voor alle sympathisanten (een groep mensen die jaarlijks veel geld doneren) en medewerkers twee kaarten beschikbaar gesteld, voor de generale repetitie. Die is dus met publiek, en meestal is het een soort pre-tryout, met als enige verschil dat als er iets echt fout gaat, het overnieuw moet (zoals het koor in die Götterdämmerung, dat moest twee keer opnieuw omdat het vals ging). Maar dat betekent dus over het algemeen vrijkaartjes.

Ik probeer nu nog naarstig kaarten te krijgen voor het sluwe vosje, dat ergens van de winter speelt.
Oud 08-11-2005, 06:48
Meadow
Meadow is offline
Dat is echt heel erg geluk hebben . Lijkt mij ook wel wat . Het voordeel is dan ook dat het vrij laagdrempelig is om ergens heen te gaan, ws doe je het daarom ook vaker.
Oud 08-11-2005, 22:11
Verwijderd
ga je de komende weken ook luisteren naar ze als ze een of andere moderne opera doen, met delen uit Gershwin, en het Zwanenmeer??

Dat is wel gaaf.

Ik speel er zelf in mee als remplacant in het orkest.
Oud 10-11-2005, 22:17
Gawk
Gawk is offline
Ik wist niet dat ze daar mee bezig waren, maar als je vrijkaartjes hebt...

Conservatoriumstudent?
Oud 11-11-2005, 17:21
Verwijderd
ik ben bezig om vrijkaarten te bemachtigen. ( maar die zijn dan voor mijn vriendin )

Ja ik ben een conservatoriumstudent
Oud 12-11-2005, 02:23
Gawk
Gawk is offline
Hoeveelstejaars?
Oud 12-11-2005, 08:07
Verwijderd
Citaat:
Gawk schreef op 12-11-2005 @ 03:23 :
Hoeveelstejaars?
een combinatie van 3e en 4e jaars..

kut bijvakken...
Oud 12-11-2005, 15:08
Gawk
Gawk is offline
bijvakken of keuzevakken?
Oud 12-11-2005, 16:11
Verwijderd
maakt dat uit?

tis kut, en tis verplicht en ik ben te druk voor dergelijke dingen...

Maar het moet maar
Oud 12-11-2005, 22:43
Gawk
Gawk is offline
Ha, dan zijn het bijvakken, want keuzevakken staan op myAhk en zijn vrijwillig.

Ervanuitgaande dat je in Amsterdam zit.
Oud 13-11-2005, 14:01
Verwijderd
sommige keuzevakken zijn verplicht voor je curriculum.
En ja ik zit in amsterdam, evenals jij, zij het op een andere faculteit.
Oud 13-11-2005, 23:40
Gawk
Gawk is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 13-11-2005 @ 15:01 :
sommige keuzevakken zijn verplicht voor je curriculum.
En ja ik zit in amsterdam, evenals jij, zij het op een andere faculteit.
Inderdaad. En ben ik even blij dat bij ons keuzevakken níet verplicht zijn!
Oud 17-11-2005, 19:15
Gawk
Gawk is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 08-11-2005 @ 23:11 :
ga je de komende weken ook luisteren naar ze als ze een of andere moderne opera doen, met delen uit Gershwin, en het Zwanenmeer??

Dat is wel gaaf.

Ik speel er zelf in mee als remplacant in het orkest.
Hoorde ik jou vandaag repeteren, in het muziektheater?
Oud 17-11-2005, 22:29
Verwijderd
ik weet bijna wel zeker van niet. Morgenochtend misschien wel. En morgenavond concert.

Als ik niet zieker ben....
Advertentie

Regels voor berichten