Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2005, 21:49
pietervdb
pietervdb is offline
We doen een proef op school met gist die in verschillende reageerbuizen zit.

Aan buis nr. 1 voegen we suiker toe en water van 35 graden
Aan buis nr. 2 voegen we suiker EN vitamine C toe en water van 35 graden.
Na de buizen te hebben geschud doen we op beide buizen een ballon op en we zien dat de ballon bol gaat staan wat wijst op CO2 (koolzuurgas).

Ik weet wat het effect is van suiker bij gist. De suiker wordt gehydrolyseerd door de in de gist aanwezige enzymen tot glucose en fructose.

De Glucose en fructose worden vervolgens door de in de gist aanwezige enzymen omgezet in Ethanol en CO2.

Mijn vraag:
Weet iemand wat de invloed van Vitamine C is op de vorming van CO2? Ook deze ballon ging staan. Versnelt dit het proces op de vorming van CO2, en waarom?

Hoop dat iemand me verder kan helpen.

gr.
Pieter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2005, 09:54
sdekivit
sdekivit is offline
volgens mij heeft vitamine C hier geen enkele rol. Het speelt een belangrijke rol als antioxidant. Een voorbeeld waarbij vitamine C heel belangrijk is , is de productie van collageen. In dit eiwit zit een gemodificeerd aminozuur: hydroxyproline. Dit wordt gevormd door het enzym prolyl hydroxylase, dat een ijzerion als cofactor heeft. Maar Fe kan gemakkelijk oxideren tot Fe(3+), waardoor het enzym inactief is geworden. Vitamine C als antioxidant reduceerd het ijzer waardoor het enzym weer actief is geworden.

Volgens mij is er in de gylcolyse en de anaerobe verbranding geen enzym dat ijzerionen als cofactor heeft (ken alleen 1 met Mg als cofactor.)

Het is trouwens niet zo dat glucose en fructose worden omgezet in alcohol. Pyruvaat wordt omgezet in ethanol door de enzymen alcohol dehydrogenase en pyruvaat decarboxylase.

Laatst gewijzigd op 02-10-2005 om 09:56.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 10:07
blablalou
blablalou is offline
hallo p...b,

volg...
http://yarchive.net/food/bread_vitamin_C.html
... misschien vind je dan nog meer info?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten