Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2005, 09:27
mira_love
mira_love is offline
Ik heb even een vraagje. Bij het aantonen van creatine, kun je pikrinezuur toevoeg, waardoor er een oranje-rode verbinding ontstaat. daar wordt dan vervolgens blauwgroen licht van ongeveer 500nm door gezonden. Mijn vraag is nu, waar wordt er juist gekozen voor de golflengte van 500 nm (blauwgroen) en niet een andere kleur?
Wie kan me helpen aan een degelijk antwoord?
Oud 04-10-2005, 12:15
Verwijderd
Omdat de oranjerode verbinding het licht absorbeert dat bij een golflengte van 500 nm wordt uitgezonden.
Iedere stof absorbeert licht, maar altijd van een bepaalde golflengte. En de kleur die je ziet is de complementaire kleur van de kleur die geabsorbeerd is.

Eigenlijk moet je zo'n kleurcirkel voor je zien. De kleur van de verbinding is oranjerood. De kleuren die daar recht tegenover liggen zijn groenblauw (500 nm).
Dat groenblauwe licht wordt dus geabsorbeerd door je stofje en juist daarom ziet het er oranjerood uit.

En waarom gebruiken ze nou juist die 500 nm denk je dan, want wij zien gewoon toch ook al die oranjerode kleur? Maar je wil precies gaan meten hoeveel stof je hebt. Als je er alleen de golflengte die geabsorbeerd wordt doorheen stuurt, kan zo'n apparaatje (spectrofotometer) precies meten hoeveel van dat licht geabsorbeerd wordt. En hoe meer van dat licht geabsorbeerd wordt, hoe groter de hoeveelheid van je stofje is.
Op die manier kun je via een formule uitrekenen hoeveel van je stofje aanwezig is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten