Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2005, 11:44
leipo
leipo is offline
Ok ik zit nu in 4 vmbo theoretisch, sector economie..(ik wil volgend jaar overstappen naar 4 havo)

maar ik heb een probleem
en dat is... ik weet echt niet wat ik wil worden later (beroep)..

kan iemand mij helpen mijn toekomstige droombaan te vinden .

ik stel me zo iets bij voor...

-Veel reizen naar andere landen, nieuwe dingen ontdekken.
-Iets met economie, financien.
-'Kantoor baan' maar soms een beetje afwisselend iets anders doen.
-Veel geld verdienen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2005, 11:52
Verwijderd
Driekwart van de bevolking heeft geen flauw idee wat hij later wil worden. Vaak merk je pas of je iets leuk vindt als je er al een tijdje mee bezig bent. Je toekomst stuurt zichzelf ook min of meer vanzelf, je kunt maar beter niet op jonge leeftijd alles heel nauwkeurig uitstippelen, des te groter is de kans dat het later anders loopt. 'Veel geld verdienen' zou ik in elk geval maar laten vallen als criterium.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 11:53
Kathleen
Kathleen is offline
Het is heel normaal om nog niet te weten wat je nu wil. Ik zou nu ook eerst naar studies kijken, en niet per sé naar banen, helemaal als je nog door wilt naar de havo. Zet gewoon alle info op een rijtje; over jezelf en de mogelijke studies. Voor-en-nadelen, hoe moeilijk is de studie, wat kan je ermee, werkgelegenheid, etc.
En vooral ook van jezelf sterke en zwakke kanten opschrijven, wat je op school leuke vakken vind, wat je leuk vind om te doen (schrijven, debatteren, etc.).
Zo kom je vanzelf wel op iets uit.

Maar ik denk niet dat nu iemand opeens opstaat en dé perfecte baan voor jou heeft waarmee je zo kan beginnen en al die dingen kan je net opnoemt
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 12:03
__XXAMYXX__
__XXAMYXX__ is offline
mischien is manegement economie en recht (mer) iets voor jou
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 12:30
Verwijderd
En je denkt dat je daar rijk mee wordt?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 13:09
Verwijderd
ga havo doen en dan een hbo bedrijfseconomie achtige opleiding.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 14:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2005 @ 13:30 :
Mn moeder wel. En haar baas ook.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 14:28
akumabito
akumabito is offline
Misschien eens kijken bij een open dag van de NHTV? Misschien is de richting Management Toeristisch Bedrijf (MTB) wel iets voor je...

-Veel geld verdienen. /

Normaal is er in het toerisme niet bijster veel te verdienen.. Tenzij je misschien op een managerspost terecht komt natuurlijk... het zal er helemaal vanaf hangen waar je na je studie terecht komt lijkt me...
Oud 13-11-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-11-2005 @ 15:11 :
Mn moeder wel. En haar baas ook.
'Echt rijk' word je niet in loondienst, daarom is een studie als small business and retail management (HBO) voor ambitieuze jongelui ook veel geschikter dan MER. MER is van alles wat, terwijl je op SB&RM echt concreet leert hoe je moet ondernemen, hoe je een goed idee te gelde maakt, dat soort dingen. De keuze voor startende ondernemers dus.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die met MER 'rijk' worden, maar dat komt dan niet door hun studie, maar gewoon door het feit dat ze toevallig op een goede plek zijn terechtgekomen. De meeste ondernemers die een eigen idee te gelde hebben gemaakt en echt financieel binnen zijn gelopen, hebben helemaal geen of een irrelevante opleiding. Ze waren gewoon op het juiste moment met het juiste idee op de juiste plaats.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 15:30
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
leipo schreef op 13-11-2005 @ 12:44 :
Ok ik zit nu in 4 vmbo theoretisch, sector economie..(ik wil volgend jaar overstappen naar 4 havo)

maar ik heb een probleem
en dat is... ik weet echt niet wat ik wil worden later (beroep)..

kan iemand mij helpen mijn toekomstige droombaan te vinden .

ik stel me zo iets bij voor...

-Veel geld verdienen.
Toen ik in 4 vmbo-t zat met sector economie wist ik het ook nog niet. Ik wist iig dat ik terug naar de Havo wilde en EM-profiel met M&O wilden hebben. Je hebt nog 2 jaar om te bedenken wat je ongeveer wilt worden, bovendien hoef je het dan nog niet echt specifiek te weten, alleen je opleiding.

Ik wilde iets met economie gaan doen en eigenlijk vond ik psychologie ook wel interessant. Zo ben ik gekomen tot het kiezen van een opleiding tot docent economie voor het voortgezet onderwijs. Ook heb ik er voor gekozen, om dit duaal te doen (werken/leren). En de opleiding bevalt me.

Misschien moet je eens kijken of leraar iets voor jou is? Ik kan het je iig aanraden.

Overigens als je verder met economie wilt raad ik je aan om M&O te kiezen ipv informatica of biologie of ckv of muziek. Dat is zeker het handigst. Economie ookwel Algemene economie gaat over de economie ik combinatie met de maatschappij en bekijkt het vooral op landelijk/internationaal niveau. M&O gaat over Bedrijfseconomie, het geeft je veel inzicht hoe het in een bedrijf geregeld is. Bedrijfseconomie is een combinatie tussen economie en bedrijfskunde.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 15:47
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2005 @ 15:37 :
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die met MER 'rijk' worden, maar dat komt dan niet door hun studie, maar gewoon door het feit dat ze toevallig op een goede plek zijn terechtgekomen.
Toeval is niet de enige factor voor succes.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 16:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 13-11-2005 @ 16:47 :
Toeval is niet de enige factor voor succes.
dat zegt-ie ook niet. maar als je MER doet en dan verwacht omdat je dat gedaan hebt, rijk te worden, dan vergis je je behoorlijk. alleen studies als tandheelkunde en geneeskunde geven een redelijk realistische aanleiding om te verwachten dat je vrij veel verdient; studies als accountancy geven dan weer redelijk veel kans op een baan in die sector.

sowieso komen een hoop mensen helemaal niet in een functie terecht waar ze voor geleerd hebben, en is een functie in loondienst alleen echt een manier om rijk van te worden als je directeur in loondienst bent (iets bij philips bijvoorbeeld). Een gemiddelde officemanager of kantoorklerk verdient niet slecht, maar ook geen bakken met geld.

een functie in loondienst is vrij risicoloos, en daar is de beloning ook naar. een ondernemer neemt veel meer risico en zal vaker of eerder op zn bek gaan, maar kan uiteindelijk meer verdienen, als hij(zij) zn zaken echt goed op orde heeft.

('makkelijk rijk worden' bestaat sowieso niet, tenzij je een loterij wint of zo.)
Oud 13-11-2005, 17:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
'Echt rijk' word je niet in loondienst,
Schat Hij had het niet over rijk worden maar over veel geld verdienen. En dat kan echt wel in loondienst. Zolang je maar geen asociale eisen hebt.

Ga inderdaad iets in de richting van bedrijfseconomie doen. Als je echt goed wilt gaan boeren en je de kwaliteiten hebt, ga je een eigen bedrijf beginnen. En ja dat kan ook zonder business and retail management, mijn biologische vader heeft dat nml ook gedaan met alleen een hbo opleiding BE. En ja, zijn bedrijf loopt goed.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 17:47
Verwijderd
Het is ook heel goed om in het begin verschillende baantjes te hebben gehad, dan weet je uiteindelijk wel waar je terecht wil komen, wat er allemaal te koop is in de wereld, en het is lekker afwisselend.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 13-11-2005 @ 18:32 :
Schat Hij had het niet over rijk worden maar over veel geld verdienen. En dat kan echt wel in loondienst. Zolang je maar geen asociale eisen hebt.

Ga inderdaad iets in de richting van bedrijfseconomie doen. Als je echt goed wilt gaan boeren en je de kwaliteiten hebt, ga je een eigen bedrijf beginnen. En ja dat kan ook zonder business and retail management, mijn biologische vader heeft dat nml ook gedaan met alleen een hbo opleiding BE. En ja, zijn bedrijf loopt goed.
Ach, rijk worden, veel geld verdienen, ik gebruikte het gewoon als synoniemen van elkaar
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:01
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-11-2005 @ 17:02 :
dat zegt-ie ook niet. maar als je MER doet en dan verwacht omdat je dat gedaan hebt, rijk te worden, dan vergis je je behoorlijk.
Ik ben het er ook mee eens dat als je MER doet niet meteen betekent dat je rijk zal worden en dat sommige zich hierin vergissen.
Het ging om het feit dat het niet alleen aan toeval ligt dat sommige met MER 'rijk' worden, omdat ze toevallig op de goede plaats terecht zijn gekomen. Factoren als: doorzettingsvermogen, de wil om uit te blinken, het kunnen benutten van je sterke punten en je zwakke punten corrigeren, het doeltreffend benutten van je analytisch, creatieve en praktische intelligentie, flexibiliteit (aanpassen aan de rol die zij moeten vervullen), het durfen nemen van 'verstandige' risico's, enz spelen ook een rol.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:10
Verwijderd
Ja, dat zijn dus grotendeels punten die niets met je opleiding te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 20:08
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
In het jaar waarin je nu zit maakt het nog niet uit dat je nog niet weet wat je wil worden. Toen ik in 4HAVO of 5HAVO zat wist ik dat ook nog niet precies.

Tja, wat je beschrijft (economisch, financieel, kantoorbaan) zou ik inderdaad iets met bedrijfsadministratie / bedrijfseconomie gaan doen. Maja, als je ergens op een administratie belandt denk ik niet dat je veel zult reizen.

Wat dat veel verdienen betreft: tja, meestal hoe "hoger" de baan / het niveau van de organisatie waarin je zit, hoe hoger je salaris. Echter, als je per uur betaald wordt moet je natuurlijk proberen veel uurtjes te maken. Hangt dus ook af van de manier waarop het bedrijf de berekening naar het salaris heeft geregeld.
Oud 13-11-2005, 21:41
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2005 @ 20:10 :
Ja, dat zijn dus grotendeels punten die niets met je opleiding te maken hebben.
Ik ben het er wel mee eens dat mensen die rijk zijn en daarvoor een studie MER hebben gevolgd dit niet te danken hebben aan de studie.
Ik vond dat je iets moest toevoegen aan het "toevallig op de goede plek terecht komen".

Ik doelde op iets dat niet met de opleiding zelf te maken had, maar ik zei wat over het feit hoeveel succes je hebt na je opleiding in een bedrijf. Deze factoren zijn naast de toevalsfactor van belang voor het slagen binnen een bedrijf. En zeggen iets over je (toekomstige) salaris.

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 21:44.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 22:15
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Doe een beroepskeuzetest en bezoek veel opendagen!
Oud 13-11-2005, 22:52
Verwijderd
Citaat:
'Echt rijk' word je niet in loondienst, daarom is een studie als small business and retail management (HBO) voor ambitieuze jongelui ook veel geschikter dan MER. MER is van alles wat, terwijl je op SB&RM echt concreet leert hoe je moet ondernemen, hoe je een goed idee te gelde maakt, dat soort dingen. De keuze voor startende ondernemers dus.
Mjah, een eigen bedrijf zal ze inderdaad niet beginnen, maar ze hoopt er wel promotie mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 23:31
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2005 @ 13:30 :
Beter rijk leven dan rijk sterven, daarnaast wat is rijk? als je dood werkt en je hebt veel poen of je leeft gelukkig en vrolijk zonder al te veel ellende.

Of je staat in de quote en je dochter wordt ontvoerd, je vrouw is niet zo erg, maar je dochter.....
Oud 13-11-2005, 23:48
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-11-2005 @ 23:52 :
Mjah, een eigen bedrijf zal ze inderdaad niet beginnen, maar ze hoopt er wel promotie mee te maken.
Dat is ongetwijfeld een ander soort promotie dan de promotie waar ik de meeste waarde aan hecht.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 12:41
neilvt
neilvt is offline
Ik sluit mij geheel aan bij de anderen die zeggen dat je niet moet pogen van tevoren alles uit te stippelen. ALs je al kan aangeven wat je absoluut NIET wilt kom je al een heel eind.

Ga eens naar open dagen van mbo-scholen en verdiep je in beroepen die je nu al wat lijken. Als je al aangeeft dat economie en financien je liggen zoek dan eens uit wat je in dat werkveld allemaal kan gaan doen en weeg ze tegen elkaar af.

Het is in de huidige situatie niet zo makkelijk aangezien er heel erg veel opleidingen zijn met onderling een paar essentiele verschillen die toch de opleiding weer anders maken maar alleen door je veel te verdiepen in de wereld om je heen kan je beter afbakenen naar je toekomst toe

Voor mij persoonlijk kwam het per toeval, ik was bezig met een project voor school en toen kwam ik mijn opleiding tegen. Ga op je intuitie af en volg je interesses is mijn gouden tip!

Succes
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 14:29
leipo
leipo is offline
Bedankt voor de reacties maar ik weet het eigenlijk nog steeds niet maar zoals de meeste van jullie al zeiden daar hoef je nu nog niet echt druk om te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2005, 15:25
AlopiA
AlopiA is offline
je kunt ook een beroepskeuzetest doen
klik
dit is een vrij goede, en gratis. Je droombaan hoeft er niet bij te zitten, maar dan kun je wel vast ideeen opdoen
Oud 18-11-2005, 00:10
Bianca16*
Bianca16* is offline
Ik zeg: HEBO. Hogere Europese Beroeps Opleiding. Doe het zelf niet, maar heb er zeker wel naar gekeken. Je wordt breed opgeleid, ook met veel talen zodat je ook internationaal actief kunt zijn in het bedrijfsleven.
Op de site van de Haagse hogeschool staat info. Kijk ook eens op schoolweb.nl voor filmpjes over de opleiding.

Succes op de HAVO en met je verdere keuzes!
Oud 18-11-2005, 03:54
MTpower
MTpower is offline
Probeer later voor jezelf te beginnen
Je kan na de Havo bijvoorbeeld de hotelschool gaan doen, dan kan je eventueel stage lopen in het buitenland en je bent nooit uitgeleerd
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 10:29
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ben 21 en weet het ook niet. Big deal.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Bianca16* schreef op 18-11-2005 @ 01:10 :
Ik zeg: HEBO. Hogere Europese Beroeps Opleiding. Doe het zelf niet, maar heb er zeker wel naar gekeken. Je wordt breed opgeleid, ook met veel talen zodat je ook internationaal actief kunt zijn in het bedrijfsleven.
Nee, daar kom je veel verder mee. Je wordt 'breed opgeleid' zodat je 'internationaal actief' kunt zijn. Als wat? Welke functies bekleed je dan? Welke concrete vaardigheden heb je dan? Die HEBO is net zoals alle andere 'brede opleidingen' in feite niet meer dan een uitgebreid middelbaar onderwijs waar je algemene ontwikkeling opdoet, zodat het verder volstrekt willekeurig is wat je precies gaat doen. Je kunt nog tot alles gekneed worden.

Wil je in internationaal perspectief veel verdienen, dan kun je beter international business administration gaan doen (WO-variant uiteraard). Of gewoon zelf een onderneming beginnen, want echt rijk word je nergens in loondienst, zoals ik al vaker heb betoogd, tenzij je ergens in een bestuurskamer terechtkomt in een vette fauteuil. Maar daarvoor is je opleiding weer behoorlijk irrelevant.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 20:06
rare
rare is offline
Citaat:
leipo schreef op 13-11-2005 @ 12:44 :

-reizen naar andere landen, nieuwe dingen ontdekken.
-Veel geld verdienen.
lijkt op wat mijn moeder doet: ambtenaar worden bij financiën

alleen het veel reizen niet echt, maar toch aardig wat...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten