Pythagoras vind ik helemaal geen leuk onderwerp als het gaat over (toegepaste) wiskunde. Voor mij is zegt hij ook vrij weinig met zijn beroemde stelling. Ja, ok, de kortste web van één punt naar een ander, is de rechte weg van dat ene punt naar het andere.
Dat over de gulden snede (phi) is natuurlijk wel een goed idee.
Fourier-analyse en transformaties zijn ook zo belangrijk in de (toegepaste) wiskunde, dat je er heel praktijk-gerichte verhalen bij kan vertellen. Over Fourier in de signaal-analyse, of in de akoestiek bijvoorbeeld. Een tijdje geleden hoorde ik bijvoorbeel een verhaal over de fabricatie van een of ander model wagens van Ford. De sloten van die wagen waren in een speciaal metaal gefabriceerd, en best ook wel op een enorm geavanceerde manier. Superstevig, alles in orde... behalve één ding. Je weet, als mensen in de garage een auto bekijken, slaan ze eens enkele keren goed met die deur. Het geluid dat die auto maakte, was te hoog, te jeannetterig. D.m.v. Fourier-analyse is men kunnen nagaan welk elementje van dat slot voor dat mietjesgeluid verantwoordelijk was, en hebben ze dat element met het oog op het geluid van een dichtslaande deur in een ander metaal gemaakt.
Maar Fourier kan je verder even goed koppelen aan een stradevarius. Echt leuke wiskunde.
|