Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2005, 15:54
Fieneke
Fieneke is offline
hallo

ik heb een vraagje, kan ik met een nederlands havodiploma in belgie een hbo opleiding gaan doen?

Laatst gewijzigd op 22-09-2005 om 17:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2005, 16:44
Verwijderd
Ligt aan de eventuele (aanvullende) eisen die de opleiding stelt, maar ik denk dat het in de meeste gevallen gewoon kan.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:54
Fieneke
Fieneke is offline
het gaat om de studie verloskunde
Oud 24-09-2005, 14:08
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-09-2005 @ 17:44 :
Ligt aan de eventuele (aanvullende) eisen die de opleiding stelt, maar ik denk dat het in de meeste gevallen gewoon kan.
euhm met een havo-diploma kan je in België niet veel hoor. In belgië ligt het niveau hoger dan bij ons ....
Oud 24-09-2005, 14:11
Francien
Francien is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 24-09-2005 @ 15:08 :
euhm met een havo-diploma kan je in België niet veel hoor. In belgië ligt het niveau hoger dan bij ons ....
owja?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 14:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 24-09-2005 @ 15:08 :
Hahaha. Toen ik in Brussel was voor een uitwisselingsprogramma spraken die mensen daar niet eens een fatsoenlijk woord engels. Kreeg nou niet bepaald de indruk dat het niveau daar hoger ligt, eerder lager zelfs.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 14:43
wizkid
wizkid is offline
Op mijn school werd verteld dat dit niet mogelijk was. Dit komt omdat de havo hier 5 jaar is en in België is dat 6 jaar. Je moet dus nog 1 jaar iets extra's doen. Het HBO is dan weer in België 3 jaar en in Nederland 4 jaar.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 18:24
sofieja
sofieja is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-09-2005 @ 15:35 :
Hahaha. Toen ik in Brussel was voor een uitwisselingsprogramma spraken die mensen daar niet eens een fatsoenlijk woord engels. Kreeg nou niet bepaald de indruk dat het niveau daar hoger ligt, eerder lager zelfs.
Er is wel een groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië! Het onderwijsniveau van Vlaanderen ligt zeer hoog (aan de wereldtop voor bv. wiskunde en wetenschappen), het niveau in Wallonië ligt een stuk lager...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 18:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
sofieja schreef op 24-09-2005 @ 19:24 :
Er is wel een groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië! Het onderwijsniveau van Vlaanderen ligt zeer hoog (aan de wereldtop voor bv. wiskunde en wetenschappen), het niveau in Wallonië ligt een stuk lager...
Ze waren wel Nederlands talig he? Dat is toch vlaanderen? Of heb je ook Nederlands taligen die toch weer bij Wallonie horen (ik heb daar overigens nog nooit van gehoord, niet op die manier althans)?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 18:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor de meeste HBO (Hogeschool)opleidingen in Belgie heb je vwo nodig, hoe dat specifiek met verloskunde zit weet ik niet maar ga er zeker niet vanuit dat het zomaar kan. Ik denk namelijk dat het niet kan maar dat is puur speculeren.
Oud 24-09-2005, 18:55
sofieja
sofieja is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-09-2005 @ 19:34 :
Ze waren wel Nederlands talig he? Dat is toch vlaanderen? Of heb je ook Nederlands taligen die toch weer bij Wallonie horen (ik heb daar overigens nog nooit van gehoord, niet op die manier althans)?
oja, je hebt Vlaanderen, Wallonië en dan heb je nog Brussel, een gewest op zich, maar ik weet niet hoe het daar juist met het onderwijs gesteld is...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 19:50
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik heb een half jaar in belgie gewoond, en havo stelt daar niet veel voor. ik wilde eerst communication & multimedia design doen. Die opleiding had je in heerlen (nl) en genk (be). deze scholen werken samen dus het is precies dezelfde opleiding. in nederland had ik gewoon havo nodig, maar om het in belgie te doen vwo
als ik wilde werken, kon ik met havo alleen poetsvrouw worden.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 20:22
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 24-09-2005 @ 20:50 :
ik heb een half jaar in belgie gewoond, en havo stelt daar niet veel voor.

in nederland had ik gewoon havo nodig, maar om het in belgie te doen vwo
Over dat eerste kan ik duidelijk zijn: in België is er geen havo. Dat bestaat niet, heeft nooit bestaan.

Toelatingsvoorwaarden zijn aan de kH Leuven vrij eenvoudig:
a) je moet een diploma secundair onderwijs hebben
b) je diploma moet in Nederland toegang geven tot hoger onderwijs

In principe zijn deze dingen voldoende. Maar ik ga er wel van uit dat een school in Maastricht ook wel voldoende weet welke mensen toegelaten kunnen worden aan een Vlaamse hogeschool, dus wat wizkid zegt zal ook wel kloppen.

En over het niveauverschil tussen Vlaams en Nederlands middelbaar onderwijs... in principe ligt het niveau in Vlaanderen een stuk hoger. Ik heb een tijdje HBO in Heerlen gevolgd, en het niveau van de wetenschappelijke vakken vonden de Nederlanders in de groep erg hoog. Het groepsgemiddelde lag voor die vakken uiteindelijk ook bedroevend laag, terwijl ik en nog iemand (allebei met een achtergrond middelbare school in Vlaanderen) op die vakken met gemak maximum haalden.
Vakken als wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie zijn in Nederland (middelbare school dus) vergeleken met humaniora in Vlaanderen een lachertje.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 23:02
Fieneke
Fieneke is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 24-09-2005 @ 21:22 :
Over dat eerste kan ik duidelijk zijn: in België is er geen havo. Dat bestaat niet, heeft nooit bestaan.

Toelatingsvoorwaarden zijn aan de kH Leuven vrij eenvoudig:
a) je moet een diploma secundair onderwijs hebben
b) je diploma moet in Nederland toegang geven tot hoger onderwijs

dus als ik het goed begrijp kán het wel, maar wordt het wel moeilijk?
opzich denk ik niet dat dat zo'n probleem gaat zijn. want ik zou opzich ook het vwo gehaald hebben. maar omdat ik dacht toch geen vwo nodig te hebben voor verloskunde (wat in nederland dus het geval is) ben ik overgestapt op havo.
Oud 25-09-2005, 21:32
Verwijderd
Ik denk dat je het sowieso aan de school in kwestie gaat moeten vragen..
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 08:53
Verwijderd
ik dacht dat het geen probleem was, nee ik weet dat het geen probleem is met havo ben je toelaatbaar mits er geen aanvullende eisen zijn,
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 21:10
Fieneke
Fieneke is offline
ik heb t nagevraagd, het is niet mogelijk...
Oud 04-10-2005, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Fieneke schreef op 03-10-2005 @ 22:10 :
dan misschien voor jouw opleiding niet , ik ben toegelaten op een belgische hbo , vriend van me ook , en een derde vriend ook (alledrie verschillende opleidingen)
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 20:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Fieneke schreef op 03-10-2005 @ 22:10 :
Dat dacht ik al bij verloskunde maar goed dat je het toch nog nagevraagd hebt
Reageren

Regels voor berichten