Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2005, 18:11
mintje-gatb
mintje-gatb is offline
Hoihoii

Ik heb een groot probleem vind ik, ik heb namelijk geen een vriend(in). Ik zit nu in de 4e, en iedereen die ik ken heeft eigenlijk
al vrienden, en niemand heeft denk ik ook echt behoefte aan nog een, althans niet als ik dat zou zijn.. Ik ben heel verlegen en
ik heb ook het idee dat iedereen me vreemd vind. Ik ben ook depressief en dat werkt ook niet erg mee.. Ik spreek na schooltijd nooit iemand, ik ga eigenlijk ook nooit uit ofzo, want dat gaat allemaal heel moeilijk in je eentje. Kan iemand me misschien helpen/ tips geven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2005, 18:21
Stefanie
Stefanie is offline
Zit je op een sport of heb je hobby's? Zijn daar geen mensen waarmee je omgaat?

Heb je voor die depressief al hulp gezocht bij een psych?

Misschien is het een optie om aan een sociale vaardigheids cursus mee te doen?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 18:42
garekip
garekip is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 13-10-2005 @ 19:21 :
Zit je op een sport of heb je hobby's? Zijn daar geen mensen waarmee je omgaat?

Heb je voor die depressief al hulp gezocht bij een psych?

Misschien is het een optie om aan een sociale vaardigheids cursus mee te doen?
Dat is waar... ten eerste moet je beseffen dat je hulp nodig hebt en daarnaast is een hobby nemen... zoals een teame sport doen of toneel... een goede manier om vrienden te maken.
Oud 13-10-2005, 18:50
IcedEarth
IcedEarth is offline
Idd, een sportclub, toneelgroep wat dan ook.
Ik denk trouwens niet dat je de enige bent die geen of weinig vrienden heeft, mensen laten het alleen niet zo merken.
bij mij op school is er een groepje meisjes dat eerder altijd werd gezien als buitenbeentjes, gepest, te dik daardoor té onzeker etc. Dat nu echt zo'n kliekje vormt, en gezellig dat ze het hebben. Volgens mij doen ze ook allerlei dingen na schooltijd, en vermaken ze zich nu prima.
Dus misschien een idee: kijk eens goed rond op school, en waarschijnlijk zie je dat er nog veel meer mensen alleen zijn, doordat ze bijvoorbeeld gepest worden. En mijn ervaring heeft geleerd dat gepestte en/of onzekere kinderen vaak de meest aardige zijn, mits je een beetje tot ze door weet te dringen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 19:27
mintje-gatb
mintje-gatb is offline
Ik zit wel op een sportvereniging maar daar heb ik weinig aan. Ja, ik heb ook wel gezocht naar anderen die geen vrienden hebben, maar die kan ik op mijn school niet echt ontdekken. Ik weet wel een meisje, maar die is echt niet aardig ( wat waarschijnlijk ook de rede is dat ze alleen is). Maar iig bedankt voor de reactie
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 20:42
Anno2007
Anno2007 is offline
mag ik vragen bij wat voor soort sportclub je zit? teamsporten zijn namelijk erg goed voor je sociale contacten...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 21:09
Halflight
Halflight is offline
Mijn beste tip is een theaterschool. Misschien heb je niet het talent, maar in ieder geval een curus of iets dergelijks. Het kan je helpen meer zeker in het leven te staan en bovendien ben je vaak met toneel heel intensief met elkaar bezig, waardoor er sneller leuke contacten ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 09:47
Verwijderd
Mja, ik zou zeggen gewoon toenadering zoeken tot mensen die jou aardig lijken. Ik denk niet dat mensen ooit op een punt in hun leven zijn dat ze genoeg vrienden hebben en in iedere vriendengroep zit er wel iemand die je er in kan brengen. Gewoon proberen zonder jezelf kwijt te raken.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 17:17
fairy-boy
fairy-boy is offline
Beste tip die ik kan geven is iets te doen met je hobby's. Zoek naar mensen die jouw passie delen, ga bij een club of maak er één als je andere mensen treft met die hobby. En bedenk dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Vreemde mensen die eenzaam zijn worden later geniaal en de beste partners.
Oud 17-10-2005, 18:38
dark princess
dark princess is offline
Hey

Ik heb hetzelfde probleem als jij, ik weet hoe moeilijk het is om vrienden te maken. Op school ga ik wel met mensen om, maar buiten school gaan die mensen met hun eigen vrienden om en daar hoor ik natuurlijk niet bij, dat is ook wel omdat ze niet bij mij in de buurt wonen. Ik heb ook altijd het gevoel overal buiten te staan en bij niemand te horen.

Misschien kan je via internet mensen leren kennen? Ik heb dat wel gedaan en het is wel gezellig opzich zo, al zie ik ze in het 'echt' niet of heel weinig. Ik heb ook niet echt het idee dat dat echt mijn vrienden zijn, maar het is al fijn dat je daar je verhaal kwijt kunt en zo kan je meer zelfvertrouwen opbouwen en daarna misschien in het echt ook vrienden maken? Ik weet ook niet precies, want ik zit met hetzelfde probleem...

veel succes en sterkte meis!
Oud 17-10-2005, 19:40
Summerlover
Summerlover is offline
Allereerst: Tuurlijk hebben mensen op school wel behoefte aan jouw vriendschap! Kan je niet eens meegaan met activiteiten die zij ondernemen na school? Of als zij een keer uitgaan ofzo?

Zou iig niet zo onzeker proberen te zijn. I know; makkelijker gezegd dan gedaan want ik ken het probleem, maar het is echt onzin te denken dat mensen geen behoefte zouden hebben aan jouw vriendschap, of dat ze al vrienden genoeg zouden hebben!

En idd; misschien kan je wat met je hobby's gaan doen? Via internet, of misschien kan je nog in een of andere commissie op school? (dan spreek je anderen ook eens op een andere manier dan gewoon tussen lesuren door etc) Heel veel succes in ieder geval!
Oud 17-10-2005, 20:57
Shaal
Shaal is offline
Ik ken dat probleem wel een beetje. Ik ben namelijk ook een tijdje depressief geweest.
Als ik er nu op terugkijk (en hoor wat anderen erover zeggen), merk ik wel dat ik het zelf een beetje afstootte. Het is een beetje een vicieuze circel, je voelt je al niet zo goed, en dat straal je ook uit. Dat pikken andere mensen ook wel op, en dan blijven ze liever uit je buurt. Niet omdat ze je 'raar' vinden, maar omdat ze denken dat je geen behoefte aan hun hebt.
Je kan het beste proberen om dat beeld een beetje te veranderen. Glimlach af en toe eens naar iemand, ga eens naast een willekeurig iemand zitten, laat merken dat je meeluisterd met hun gesprekken.
Het is wel belangrijk om te onthouden dat dit niet zo eentweedrie gebeurd. Het zal waarschijnlijk tijd kosten om vrienden te 'vinden'. Je moet dus niet al te hoge verwachtingen hebben, want dan raak je misschien teleurgesteld en voel je je alleen maar slechter. Neem eerst genoegen met kleine vooruitgangen.
En inderdaad, wat al eerder gezegd is, via internet kan je ook intressante mensen ontmoeten
Misschien kan je en ook bijbaantje nemen? Dan heb je meteen een gemeenschappelijk 'klaagpunt'

Veel succes in ieder geval!
Reageren

Regels voor berichten