Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2005, 21:06
J-roenn
J-roenn is offline
tegenwoordig is het op computergebied zo, dat als je nu iets leuks koopt het volgend jaar al hopeloos ouderwets is.
de "gewone" consument zit net 3-4 jaar aan de dvd en er komen al weer 2 nieuwe standaarden.
was je 2 jaar terug nog de bom met 512MB ram, nu heb je al minstens het dubbele nodig, AGP gaat er uit, word vervangen door pci-express maar pci-express 2 komt er ook al weer aan.

vinden jullie dat de vootuitgang op hardware gebied te snel, te langzaam of net snel genoeg gaat ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2005, 21:08
Verwijderd
Wat is er nu anders dan twee jaar geleden?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 21:10
Jolt
Jolt is offline
Naja wat doe je er tegen niks

Alleen maar leuk, mits de prijzen laag blijven, concurrentie is alleen maar goed voor de consument zie ATI VS Nvidia, 6800 en X8x0 serie zijn spot goedkoop.

Pci-Express 2 komt er helemaal niet aan btw , misschien bedoel je SLI 2 of Crossfire, dat is 2x 32 lines, dus 16 lines per poort inplaats van de 8 wat ze nu hebben, maar de huidige kaarten hebben niet eens genoeg bandbrete om die vol te krijgen, zelfde geld voor AGP8x, Pci-Express heeft wel als voordeel dat hij meer volt kan leveren voor de 3d kaarten

Daarnaast zijn de games ook zwaarder geworden en zien er mooier uit, c.q meer effecten, 5 jaar geleden spreekte men niet van HDR, , maar toen had je wel de Voodoo SLI, 4x AF geloof ik
Oud 14-09-2005, 21:14
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2005 @ 22:08 :
Wat is er nu anders dan twee jaar geleden?
pci-express, dvdbranders, nieuwe sockets, je komt met een 300 watt voedingkje niej meer toe, enz...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 21:22
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 14-09-2005 @ 22:14 :
pci-express, dvdbranders, nieuwe sockets, je komt met een 300 watt voedingkje niej meer toe, enz...
En dus? Twee jaar geleden verbaasden we ons over het feit dat we ineens een 300 W voeding nodig hadden ipv. een gewone 200 W, waren we onder de indruk van die extreme snelheid van de Radeon 9700, van de bandbreedte van PC2700, et cetera.

De snelheid waarmee dingen gebeuren is redelijk constant als je naar de hele markt kijkt. De snelheidsverschillen zitten in de verschillende componenten. Zo is er tegenwoordig weinig spannends te beleven op hardeschijvenvlak (we zijn al toe aan de achtste generatie 7200 rpm schijven), terwijl een jaar of zes geleden 7200 rpm echt een gigantische noviteit was. Tegenwoordig draait het weer meer om groffe CPU-power, natuurlijk sinds de introductie van de AMD64 vooral.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 23:32
grensgeval
grensgeval is offline
Tja je hebt simpelweg het idee dat het nu harder gaat dan 'vroeger', omdat je nu pas serieus in het wereldje verdiept bent (waarschijnlijk).

Nu zie je dus alle nieuwe dingen, waar je eerst eigenlijk vrijwel geen vooruitgang zag...

Zodra je een paar jaar later bent, zul je inzien dat er eigenlijk niet zo heel veel veranderd t.o.v. nu....

in ieder geval, zo denk ik erover... als het onzin is (in jouw geval) moet je het maar ff zeggen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 23:56
Verwijderd
Citaat:
grensgeval schreef op 15-09-2005 @ 00:32 :
Tja je hebt simpelweg het idee dat het nu harder gaat dan 'vroeger', omdat je nu pas serieus in het wereldje verdiept bent (waarschijnlijk).
Dat geldt voor mij dus wat minder ik weet nog goed dat wij thuis een 386 DX 40 hadden en dat de keuze moeilijk was: een 486 DX4-100 of toch maar gaan voor die nieuwe chip, de Pentium (destijds alleen nog maar verkrijgbaar in 60- en 66-MHz uitvoering). Geheugen- en hardeschijf-snelheid waren geen issue, 3D-versnelling bestond nog helemaal niet: de keuze ging tussen een Trio32 met 1 of met 2 MB videogeheugen. Ik weet nog heel goed dat ik alle spellen speelde met de PC-speaker, dat de stap naar een 8 bits-Soundblaster (mono!) echt ongelooflijk was; die muziek, geweldig .

En dat was al in het tijdperk dat ik zelf al 'bij' was met de marktontwikkelingen: ik heb ook nog gewerkt op een IBM XT zonder grafische kaart, in de tijd dat mijn vader nog de 'baas' over de PC was . God, wat baalde ik daarvan zeg, dat ik geen Digger en Jumper kon spelen

Laatst gewijzigd op 14-09-2005 om 23:58.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 01:03
phoxetis
phoxetis is offline
je moet het in perspectief zien: je noemt vooruitgang, maar dat is omdat de programmatuur zwaarder wordt.

de DV-video standaard verandert bijvoorbeeld niet, mijn P3 mag dus gewoon nog een paar jaar blijven staan tot ik een fatsoenlijke professionele HDTV camera kan betalen.
Oud 15-09-2005, 05:32
Verwijderd
Eens met nare man.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 08:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik vind over het algemeen de ontwikkelingen erg traag gaan. Er worden nog steeds PC's verkocht met hopeloos antieke floppydrives en het hele concept van een mechanische hardeschijf zint me eveneens niet. Er zijn veels teveel interfaces, wat ik graag vervangen zie door een uniforme interface die alles van netwerk/firewire/usb/ps/2/monitor/audio en ga zo maar door kan vervoeren, goedkoop en royalty-vrij is. USB is wat dat betreft een stap in de goede richting maar slechts een begin.

Het hele fundamentele concept van een computer is ook sinds vele decennia ongewijzigd. Revolutionaire ideeën als decentrale processing komt nauwelijks van de grond en ook de mooie verhalen van holografische opslag heeft de consument tot op heden niet mee mogen werken. De vervanger van TFT, OLED, is eveneens nog lang niet commercieel verkrijgbaar en Blu-Ray zou veel sneller het ondoordachte DVD kunnen opvolgen dan het geval zal zijn. Televisie via internet is van bar slecht niveau, codecs zijn nog veelal proprietary. Internetverbindingen hebben een upstream die trager is dan een floppydrive. Nee dames zo hard gaat het allemaal niet.

De prestatieverhoging van computers zal steeds minder gemakkelijk gaan. Je ziet dat processorbakkers veel moeite hebben ruwe performance te verhogen door de kloksnelheid op te voeren. In plaats daarvan wordt gekozen de processor slimmer te maken met instructieoptimalisatie en wordt gekozen voor parallelisatie (en daarmee doel ik op de komst van Dual Core en later Quad/Octal core). Hetzelfde zie je met RAID0 voor hardeschijven, voor geheugen (Dual Channel) en videokaarten (SLI). Parallelisatie is slechts in enkele gevallen verstandig naar mijn mening. Ik vind het dan ook een zorgelijke ontwikkeling dat consumenten twee videokaarten van 90W piekvermogen per stuk in huis halen om 30% extra performance te krijgen. Als dat de methode is om nog sneller te gaan dan zie ik het somber in. Maar ik hoop - en daar ziet het er wel naar uit - dat dit slechts een tijdelijke oplossing is om veel geld te cashen en rijke consumenten lekker te maken voor deze vorm van parallelisatie, want als je opeens twee videokaarten nodig hebt is dat natuurlijk reuze interessant voor videokaart-producenten.

Processoren zitten nu al op een 65nm procédé en binnenkort zal de theoretische grens bereikt worden voor conventionele lithografie. Dan zal uitgeweken moeten worden naar processors op quantumniveau en hoe dat er in de praktijk voor de consument uit gaat zien is nog zeer de vraag.

Op softwaregebied zijn er wel verbeteringen en de grens daarvan is nog lang niet bereikt, maar echt fundamenteel vernieuwende concepten zoals the hurd zijn en blijven nog experimenteel, ondanks dat ze al zeer geruime tijd in ontwikkeling zijn.

Dit alles wijt ik aan het commerciële karakter van de markt; een ideëel karakter zou mijns inziens voor beter toekomstbevestige oplossingen zorgen die meer in het belang zijn van de consument. Vooralsnog draait het enkel om geld.
Oud 15-09-2005, 10:33
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2005 @ 00:56 :
Dat geldt voor mij dus wat minder
jij zit dus ook al veel langer in het 'wereldje'
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-09-2005 @ 09:54 :
(...)

Dit alles wijt ik aan het commerciële karakter van de markt; een ideëel karakter zou mijns inziens voor beter toekomstbevestige oplossingen zorgen die meer in het belang zijn van de consument. Vooralsnog draait het enkel om geld.
Alles draait om geld, zeker computers en de computermarkt.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 11:31
Al Murphy
Al Murphy is offline
Het gaat toch al langer allemaal heel erg rap?
Ik hoor het de computerman dat mijn vader met zijn nieuwe server wel voor heel lang gebeiteld zou zitten. Die 250 MB (of zoiets) zou hij nooit volkrijgen.
En zo zijn zoveel dingen telkens weer razendsnel vervangen door iets dat al dan niet succesvoller werd.
ponskaarten, grote floppy's, kleinere diskettes, ZIPdrives, tapestreamers, USBsticks.

Of het wereldje te snel evolueert, weet ik niet. Bij mij gaat het alleszins veel langzamer.
Overstappen van VHS naar DVD zie ik het eerstkomende jaar nog steeds niet gebeuren. Omdat mijn videorecorder nog steeds volstaat, en op mijn laptop ga ik heus geen televisie kijken. Windows 98 heeft tot vorig jaar op mijn pc gedraaid, zonder dat ik het gevoel had ooit iets te moeten missen. Van AGP had ik tot een week geleden nooit gehoord, en het is alweer vervangen.

Voor mij moet het alvast zo snel niet gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 14:36
Verwijderd
Van Windows 98 naar Windows XP, dat is voor mij de belangrijkste/grootste ontwikkeling op computergebied van de afgelopen tijd. Daarvoor was Windows éigenlijk geen serieus alternatief voor andere, stabieler OS'en maar dat is met de komst van XP wel veranderd.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 14:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2005 @ 15:36 :
Van Windows 98 naar Windows XP, dat is voor mij de belangrijkste/grootste ontwikkeling op computergebied van de afgelopen tijd. Daarvoor was Windows éigenlijk geen serieus alternatief voor andere, stabieler OS'en maar dat is met de komst van XP wel veranderd.
*nods*

Het is altijd weer een verschrikking mensen te moeten helpen die nog zo'n oud lor hebben staan waar Windows 98 op staat. Of erger; Windows ME. Niet dat ik er de skills niet voor heb, natuurlijk, maar het werkt gewoon zo onmundig klote.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 23:45
Jolt
Jolt is offline
Windows 2000 was de beste!

Computers zijn gewoon kut, en allers eromheen ook, het is te duur, ze vinden steeds wat nieuws uit wat misschien 3% sneller is dan de voorganger (cpu's) of andere functies of misschien wel 50% sneller is (GPU's)

En nadeel, ik weet niet hoeveel jeugd hangt alleen maar voor MSN en durft niet gewoon meer te praten.

Stelletje mofo's, die kut computers.
Oud 16-09-2005, 17:51
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
mrboot schreef op 15-09-2005 @ 06:32 :
Eens met nare man.
Dat kan ik in m'n sig zetten en dan hoef ik alleen nog maar lege posts te plaatsen
Oud 16-09-2005, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-09-2005 @ 18:51 :
Dat kan ik in m'n sig zetten en dan hoef ik alleen nog maar lege posts te plaatsen
Het komt bij mij niet vaak voor dat ik het met hem eens ben hoor
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 08:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2005 @ 12:01 :
Alles draait om geld, zeker computers en de computermarkt.
Dat is natuurlijk niet helemaal zo.

Pioniers in de IT waren academici die niet direct winstbejag hadden bij hun research en uitvindingen. Zo was bijna alle software open source vroeger, alhoewel die term pas na de term 'free software' werd vastgelegd. Hedendaags neemt open source software (waarvan het grootste deel ook vrije software) een belangrijke plaats in het dagelijks computergebruik, zij het niet dat meer dan tweederde van alle websites Apache als webserver gebruikt, en zo zijn voorbeelden zeer divers.

Ook het internet is na de proef door het amerikaanse leger (ARPAnet) succesvol als netwerk uitgegroeid voor internationaal universiteiten. Zij hadden ook geen winstbejag, maar legden wel de basis voor het huidige internet.

En deze trend zal zich alleen maar voortzetten; ideële motieven zullen steeds vaker boven economische motieven worden geplaatst, de opkomst van de vrije software-beweging is enorm en zal naar mijn verwachting toenemen. Zeker als in de toekomst de kosten voor levensonderhoud nihil zullen worden zal dat wel eens een heuse omslag kunnen betekenen. Maar dat is meer filosofisch gebied.

Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 11:01.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 16:00
Gimme more beer
Enlightenment! trent?

Overigens heb je geen gelijk. Nare man heeft het over de computermarkt en daar is het hele open source gedeelte van uitgesloten.
Oud 18-09-2005, 00:43
Jolt
Jolt is offline
Juist!
Oud 18-09-2005, 13:08
very drunk driver
very drunk driver is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 14-09-2005 @ 22:14 :
niet helemaal waar ik heb een gloednieuwe computer die helemaal vol zit met het hoogste spul van nu en weet ik veel wat nog meer en als ik een dvd brand en tegelijk gta san andreas speel trekt hij nog maar 230 watt. dat hebben wij gecontroleerd met een watt meter die moet je tussen de computer en het stroomnet zetten en die kijkt wat het jaar verbruik is van de computer.

ook vind ik dat de vooruitgang van de computers langzamer ging als eerst. ik weet wel dat van de 600 mhz processor naar de 2.5 ghz processor 1 jaar tussenzat ofzo. en sinsdien 4 jaar verder ofzo zitten we nog maximaal op de wat is het 3.6 ghz ofzo.

en ik hoop dat blu-ray lang uit blijft. is eigenlijk nergens voor nodig. als je er spellen op gaat zetten gaan ze 2 keer duurder worden (kijk maar naar playstation 3 of xbox 360 1 van de twee) omdat ze die helemaal vol moeten krijgen. en tegenwoordig lukt de spellenmakers niet eens om een dvd vol te krijgen.
het zou ook niet nuttig zijn om er films op te zetten want mooier dan mooi kan toch niet. misschien zou je er een paar films op kunnen zetten maar die wordt dan gelijk weer een stuk duurder en als je dat ene schijfje verliest ben je gelijk een paar films kwijt. dat is ook niks.

nou ik zie het allemaal wel gebeuren
Oud 18-09-2005, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-09-2005 @ 09:39 :
Dat is natuurlijk niet helemaal zo.

(...)

En deze trent zal zich alleen maar voortzetten; ideële motieven zullen steeds vaker boven economische motieven worden geplaatst, de opkomst van de vrije software-beweging is enorm en zal naar mijn verwachting toenemen.
Jij bent echt een dromer, maar daarom ben je ook zo schattig ik ken maar heel weinig mensen die ideologie, filosofie en hardware op die manier met elkaar combineren.

Citaat:
very drunk driver schreef:
ook vind ik dat de vooruitgang van de computers langzamer ging als eerst. ik weet wel dat van de 600 mhz processor naar de 2.5 ghz processor 1 jaar tussenzat ofzo. en sinsdien 4 jaar verder ofzo zitten we nog maximaal op de wat is het 3.6 ghz ofzo.
Verhogen van de kloksnelheid is maar een manier om chips sneller te maken. Er is ook nog zoiets als instructies per klokcyclus, een eenheid die minstens zo belangrijk is. Daar wordt het momenteel op gegooid. Chips worden gewoon 'slimmer' in plaats van alleen 'sneller'.

Vergelijk een Pentium-4 Willamette (256K) op 2.0 GHz (de snelste in die serie) maar eens met een AMD Athlon 64 3000+ (512K) op diezelfde 2.0 GHz. Dat is echt een prestatieverdrievoudiging, terwijl de kloksnelheid gelijk is.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 00:22
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 18-09-2005 @ 14:08 :
niet helemaal waar ik heb een gloednieuwe computer die helemaal vol zit met het hoogste spul van nu en weet ik veel wat nog meer en als ik een dvd brand en tegelijk gta san andreas speel trekt hij nog maar 230 watt. dat hebben wij gecontroleerd met een watt meter die moet je tussen de computer en het stroomnet zetten en die kijkt wat het jaar verbruik is van de computer.

en ik hoop dat blu-ray lang uit blijft. is eigenlijk nergens voor nodig. als je er spellen op gaat zetten gaan ze 2 keer duurder worden (kijk maar naar playstation 3 of xbox 360 1 van de twee) omdat ze die helemaal vol moeten krijgen. en tegenwoordig lukt de spellenmakers niet eens om een dvd vol te krijgen.
het zou ook niet nuttig zijn om er films op te zetten want mooier dan mooi kan toch niet. misschien zou je er een paar films op kunnen zetten maar die wordt dan gelijk weer een stuk duurder en als je dat ene schijfje verliest ben je gelijk een paar films kwijt. dat is ook niks.

nou ik zie het allemaal wel gebeuren
Watt zegt ook niet alles, ten eerste is het wat je voeding kwa amperes kan leveren, ten 2e is het, als jij het nieuwste van het nieuwste hebt.

Een FX-59 slikt al 80 watt, een 7800GTX al 100 wat, daarna nog de HDD's, DVD branders, e.d erbij, heb je nooit genoeg met 230 watt, daarbij komt nog eens de pieken, e.d

Dus beetje bullshit.

Wel is het dat als je een gamer bent dat een console goedkoper is dan een domme pc met 800 bottlenecks waarbij je altijd moet upgraden, daarnaast is het weer dat een fatsoenlijke RPG of RTS weer niet speelbaar is op een console, FPS al helemaal niet.
Oud 19-09-2005, 00:57
Verwijderd
No shit. Alle rivaliteit tussen PC-gamers en console-gamers ten spijt is het duidelijk dat je beter een console kunt kopen als je alleen games speelt. Om de doodsimpele reden dat een console een stuk speelgoed is, en een computer een stuk gereedschap.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2005, 10:10
Jolt
Jolt is offline
Nou een PS 3 is wel meer dan een stuk speelgoed, Xbox360 ook, het vervangt ook je DVD speler. Daarnaast kost het je ook minder geld, wil je gamen voor 400 euro of voor 2000 euro?
Met dezelfde graphics natuurlijk

Maja de een zweert bij het gamen achter een kut bureau of achter een bank.
Oud 19-09-2005, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 19-09-2005 @ 11:10 :
Nou een PS 3 is wel meer dan een stuk speelgoed, Xbox360 ook, het vervangt ook je DVD speler.
Een DVD speler is natuurlijk ook geen speelgoed
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 11:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-09-2005 @ 17:00 :
Overigens heb je geen gelijk. Nare man heeft het over de computermarkt en daar is het hele open source gedeelte van uitgesloten.
Zo dat is wel lekker makkelijk dan.

Markt kun je ook definiëren als samenspel van vraag en aanbod. Zonder Open Source en Free Software geen internet, althans hoe het internet nu is vormgegeven. Zelfs Windows bestaat uit open source software (zoals onderdelen van de TCP/IP stack die uit BSD zijn ontleend).

Feit is dat de computerwereld (waarbij ik voor het gemak computermarkt zeg), zwaar beïnvloed is door Open Source en Free Software. Mensen die software ontwikkelen met ideële motieven in plaats van commerciële. De gewone consument die windows gebruikt, gebruikt automatisch open source software. Dus het lijkt me erg moeilijk om open source uit te sluiten.

Bovendien, open source betekent niet dat er geen commercie achter zit. MySQL is vrij commercieel, evenals Red Hat Linux. Dat zijn bedrijven die hun open source product verkopen (met support).
Oud 19-09-2005, 13:53
Verwijderd
Ja, maar welk gedeelte van de technische innovatie wordt nu werkelijk gepushed door ideologisch geïnspireerde computermakers? Je gaat mij niet vertellen dat AMD anderhalf decennium gelegen met de Am386DX-40 kwam omdat ze uit heilige overtuiging vonden dat Intels hegemonie gebroken moest worden. Ze vonden gewoon dat er geld te verdienen was. Dat geldt in de hardware natuurlijk veel meer dan voor de software, dat is wel zo.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 14:33
Verwijderd
Dit is al een tijdje bekend, ze noemen het ook wel de Wet van Moore. Moore voorspelde de exponentiële voortuigang van de computertechnologie in 1965, dus echt radicaal nieuw is je idee niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_Law
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 16:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-09-2005 @ 14:53 :
Ja, maar welk gedeelte van de technische innovatie wordt nu werkelijk gepushed door ideologisch geïnspireerde computermakers? Je gaat mij niet vertellen dat AMD anderhalf decennium gelegen met de Am386DX-40 kwam omdat ze uit heilige overtuiging vonden dat Intels hegemonie gebroken moest worden. Ze vonden gewoon dat er geld te verdienen was. Dat geldt in de hardware natuurlijk veel meer dan voor de software, dat is wel zo.
Qua hardware wordt dat inderdaad moeilijker. Maar qua software zie je wel veel ideële projecten, grotendeels uit de kant van de Free Software-beweging.

Voor Hardware is dat veel moeilijker omdat Hardware maken simpelweg geld kost -- het zijn stoffelijke waren. Dat zal ook wel zo blijven totdat iets fabriceren vrijwel gratis wordt -- iets wat kan gaan komen met printers die een met de computer gedesigned voorwerp simpelweg kunnen 'uitprinten' net zoals er nu al printers voor weefsel zijn. Dat zou wel een interessante ontwikkeling zijn.

Maar: hardware wordt natuurlijk wel gemaakt om aan de wensen van de software te voldoen. Er wordt een specificatie gemaakt zoals OpenGL, welke geïmplementeerd zal worden in hardware. Als je de 'computerwereld' of -markt in zijn totaal neemt, zie je veel mensen en projecten die uit niet-commerciële motieven innovaties doen. Daaronder vallen open source projecten, maar ook mensen die op fora anderen helpen of zonder eigenbelang diensten verrichten, zoals het Open Usability project.
Oud 19-09-2005, 17:08
Verwijderd
Ja, dat is een veelgehoord argument: het is de softwaretechniek die de hardwaremarkt pusht. Als je kijkt naar de spellenmarkt dan is het duidelijk dat daar de spellen technology pushers zijn, want een spel draait nooit snel genoeg. Er is altijd wel ergens in het systeem een bottleneck en bedrijven als NVidia en ATI bestaan alleen maar bij de gratie van de gamesmarkt.

Maar als je bijv. naar de officemarkt kijkt dan zie je dat daar helemaal niet zo'n sterke tendens in de softwaremarkt is om de hardware te pushen. Want we weten allemaal dat Office echt wel prima werkt op een heel gemiddeld systeem. Toch wordt de onderkant van de productlijn van bijv. Dell steeds opgehoogd, met andere woorden er worden systemen verkocht aan mensen die steeds sneller zijn en die dus voor een steeds kleiner gedeelte daadwerkelijk benut worden. Het aantal idle cycles wordt steeds groter

Dat komt ook doordat de computermarkt een eigen, op zichzelf staand belang heeft om de consument wijs te maken dat het allemaal maar sneller moet, ongeacht de vraag of dat daadwerkelijk komt door de software die gemaakt wordt of niet. Snellere en nieuwere hardware moet afgezet worden, anders draait men geen omzet en kan er geen winst gemaakt worden. Maar een zeer klein percentage van de snelheidswinst die een nieuw stuk hardware levert is daadwerkelijk gevraagd. De rest is vooral excess performance, waarbij louter aan de hand van marketing wordt bereikt dat mensen het afnemen. Dat is een zichzelf in stand houdend proces.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 21:50
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oke maar zelfs een beginnende computergebruiker doet meer dan in notepad een briefje tikken. Website met dikke flashfilmpjes, office die alsmaar hogere eisen krijgt, longhorn die volledig hardware-accelerated wordt, de HD films (Blu Ray) die binnenkort zijn intrede zullen doen en ga zo maar door. Zelfs voor de simpele dingen is straks een aardig snelle computer nodig. Tenzij je bij Win 2000/XP en oudere versies van software blijft natuurlijk.

Een leuk praktijkvoorbeeld is dat een XviD film niet zonder schokken op de iBook van mijn broer loopt. Volgens hem ligt het aan alles behalve zijn mac, maar ik zie duidelijk met top dat zijn processor 100% belast wordt.

Bovendien zijn langzamere versies van processors niet goedkoper om te produceren. Nieuwere processors worden vervaardigd met een kleiner procédé en ook het productievolume bepaalt de prijs.

Maargoed, vooruitgang hoeft nog niet hetzelfde te zijn als sneller. Interessant vind ik dat processoren zich bedienen met features als NX/XD, virtualisatie, Cool'N'Quiet en wellicht binnenkort ook het duivelse TPM.
Oud 19-09-2005, 21:59
Jolt
Jolt is offline
HD DVD en Blue Ray zijn 2 verschillende dingen .

Daarnaast, hoef je toch niet altijd uptegraden?Steeds maar weer nieuwe shit halen.

Typen kan je nog op een Pentium 3, MP3's afluisteren ook.
Video encoden ook, duurt alleen langer

Naja, het is toch allemaal dom, omdat het te veel geld kost.
Maak dan een uber pc, waar je niet hoeft aan up te graden.

Maja dan heb je te veel verlies.
Oud 19-09-2005, 22:31
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-09-2005 @ 22:59 :
Naja, het is toch allemaal dom, omdat het te veel geld kost.
Maak dan een uber pc, waar je niet hoeft aan up te graden.
Ja, dat bestaat dus niet, daar draait het topic nou juist om, flapdrol
Oud 19-09-2005, 22:32
Jolt
Jolt is offline
Jawel een G5.

En stijlvol en performance!

Dat doet Via, Intel of AMD niet!
Oud 19-09-2005, 22:45
M@rco
M@rco is offline
Argh
Oud 20-09-2005, 06:26
Jolt
Jolt is offline
En je moet niet googlen op mij, hyves is kut , dat moet ik nog deleten.
Oud 20-09-2005, 09:42
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Jolt schreef op 20-09-2005 @ 07:26 :
En je moet niet googlen op mij, hyves is kut , dat moet ik nog deleten.
klik hehe
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 12:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik vindt t momenteel wel best, de ontwikkelingen gaan momenteel langzamer dan tien jaar geleden. kocht je vroeger een 200 mhz pc, een jaar later kon je een pc krijgen die 2x zo snel was. maar kocht je vorig jaar een 3ghz pc, dan kun je nu dus nog geen 6ghz pc kopen. relatief gaat t dan volgens mij wat minder snel. (ff voor de hardware mensen; ik weet dat er meer speelt dan alleen cpu-snelheid, maar tis maar een voorbeeld.)
Oud 20-09-2005, 13:10
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-09-2005 @ 13:04 :
ik vindt t momenteel wel best, de ontwikkelingen gaan momenteel langzamer dan tien jaar geleden. kocht je vroeger een 200 mhz pc, een jaar later kon je een pc krijgen die 2x zo snel was.
Draai eens memtest86.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 15:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
maak s een opmerking waar ik direct wat aan heb, zonder me af te vragen wat je bedoelt. (en anyway, je snapt mn punt best.)
Oud 20-09-2005, 16:14
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 20-09-2005 @ 10:42 :
klik hehe
Maar goed dat ik Lefèvre heet
Oud 20-09-2005, 16:35
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Jolt schreef op 20-09-2005 @ 17:14 :
Maar goed dat ik Lefèvre heet
Spoiler

Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 16:35
Jolt
Jolt is offline
omg

Damm, ik sta online!
Oud 20-09-2005, 16:36
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Jolt schreef op 20-09-2005 @ 17:35 :
omg

Damm, ik sta online!
*grin*
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 16:37
Jolt
Jolt is offline
getverderrie!
Oud 24-09-2005, 16:50
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
Jolt schreef op 14-09-2005 @ 22:10 :
Naja wat doe je er tegen niks

Alleen maar leuk, mits de prijzen laag blijven, concurrentie is alleen maar goed voor de consument zie ATI VS Nvidia, 6800 en X8x0 serie zijn spot goedkoop.

Pci-Express 2 komt er helemaal niet aan btw , misschien bedoel je SLI 2 of Crossfire, dat is 2x 32 lines, dus 16 lines per poort inplaats van de 8 wat ze nu hebben, maar de huidige kaarten hebben niet eens genoeg bandbrete om die vol te krijgen, zelfde geld voor AGP8x, Pci-Express heeft wel als voordeel dat hij meer volt kan leveren voor de 3d kaarten

Daarnaast zijn de games ook zwaarder geworden en zien er mooier uit, c.q meer effecten, 5 jaar geleden spreekte men niet van HDR, , maar toen had je wel de Voodoo SLI, 4x AF geloof ik

Pci-Express 2 komt er wel aan http://tweakers.net/reviews/591?

meerdere cores is trouwens een leuke vooruitgang ik heb sinds een paar dagen de AMD64 X2 3800. Echt aan te raden

Laatst gewijzigd op 24-09-2005 om 16:57.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 12:12
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 20-09-2005 @ 17:35 :
omg

Damm, ik sta online!
Heet jouw pa boetje?
Oud 25-09-2005, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-09-2005 @ 17:56 :
Voor Hardware is dat veel moeilijker omdat Hardware maken simpelweg geld kost -- het zijn stoffelijke waren. Dat zal ook wel zo blijven totdat iets fabriceren vrijwel gratis wordt -- iets wat kan gaan komen met printers die een met de computer gedesigned voorwerp simpelweg kunnen 'uitprinten' net zoals er nu al printers voor weefsel zijn. Dat zou wel een interessante ontwikkeling zijn.
De marges op software zijn veel kleiner en de netto opbrengst ook. Echt geld zit in hardware.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten