Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2005, 12:53
dafelix
dafelix is offline
Hola,

nadat ik hier wireless internet op m'n PocketPC aan de gang heb gekregen, wil ik alle pc's in dit huis in een netwerk gooien. Netwerk info:

* 2 PC's die dmv. draadje dienen te worden aangesloten
* 2 PC's die dmv wireless (WiFi) worden aangesloten
* PocketPC die dm wireless (WiFi) word aangesloten
* Breedband verbinding (cable, chello) die op alle PC's benaderbaar dient te zijn
* Mogenlijkheid tot het uitwisselen van bestanden op verschillende PC's uit het netwerk

Ik zie veel kant-en-klare routers die de oplossing bied, maar ik zou graag de router 'zelf willen bouwen', omdat ik dit leuk vind, en omdat ik graag services wil laten draaien op m'n router (FTP server, P2P client) zou ik hem liever zelf maken (vanuit een oude PC bijvoorbeeld).
Mijn vader is het echter niet zo met mij eens, en wil een compacte (geluidsarme) oplossing

Toen las ik een artikeltje waarin een Amerikaan een mobo met Wireless anentenna en 4 UTP poorten had gekocht, met een kastje eromheen. Dus in principe formaatje router, inclusief aansluitingen, maar dan zonder software erop (zodat ik toch nog zelf kan knutselen en services zou kunnen draaien). Nu ben ik echter dat artikel kwijt, en heb in de Nederlandse winkels nog niet zoiets tegengekomen, word dit hier in NL verkocht?
En is dat goedkoper dan een routeroplossing?
Of is er een router waarbij ik volledige toegang tot kan krijgen, zodat ik eventuele services zou kunnen draaien?
Oud 09-10-2005, 17:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je iets als Linux/BSD wilt draaien zul je toch liever een echte PC dan een embedded iets willen hebben, maar het laatst is ook mogelijk. Geluidsarm is geen probleem, maar een kleine PC slurpt wel 30W en een draadloze router iets van 10W. Dus iets meer stroomverbruik. Formaat zal ook wel iets groter zijn, maar flikker hem in de kruipruimte ofzo?
Oud 10-10-2005, 19:12
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-10-2005 @ 18:17 :
maar flikker hem in de kruipruimte ofzo?
Nee man, meterkast, past best.
Oud 11-10-2005, 15:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Zelfde principe.
Oud 11-10-2005, 16:04
D@mien
D@mien is offline
hoe kan je er voor zorgen dat een pc zo weinig stroom vreet?
Ik heb nu nl een servertje draaien (nu nog op XP, gewoon om een beetje aan te kloten), maar ik weet niet wat ik nou moet doen om em zuiniger te maken..kep de geluidskaart er al uitgesloopt...en geen monitor aan hangen...maar verder kom ik niet..
Oud 11-10-2005, 16:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
D@mien schreef op 11-10-2005 @ 17:04 :
hoe kan je er voor zorgen dat een pc zo weinig stroom vreet?
Ik heb nu nl een servertje draaien (nu nog op XP, gewoon om een beetje aan te kloten), maar ik weet niet wat ik nou moet doen om em zuiniger te maken..kep de geluidskaart er al uitgesloopt...en geen monitor aan hangen...maar verder kom ik niet..
Allereerst: koop een energiemeter geschikt voor wisselspanning. Dat is reuze handig als je je bezighoud met energiezuinigheid.
Ze zijn er vanaf 12 euro, misschien kun je ze ook lenen van iemand.

Een energiezuinige PC beschikt over:
  • een zuinige voeding. Goedkope voedingen zetten voltages minder efficient om. Goede voedingen komen aan de 85% efficientie. Wat inhoudt dat bij 100W verbruik er 85W daadwerkelijk door het systeem gebruikt wordt. Dus 'slechts' 15W verspilling in de vorm van warmte.
  • een zuinige processor. processors slurpen energie. maar: dankzij Cool'N'Quiet kan het energieverbruik flink teruggebracht worden tot 7W in idle-mode. Sempron K8 heeft afaik ook CnQ.
  • geen of onboard videokaart. een server zoals router kan ook zonder videokaart gebruikt worden. je haalt de videokaart eruit als je het OS geinstalleerd hebt en dan kun je remote met SSH je server besturen. scheelt je stroom van een videokaart. Videokaart verbruikt van 5W tot 70W afhankelijk van het model.
  • hardeschijven, verbruiken rond de 12W. sommige modellen zijn zuiniger

Verder: zo min mogelijk PCI kaarten. liefst alles onboard. chipsets maken ook uit. nForce chipsets verbruiken redelijk veel. Neem indien mogelijk een passief gekoelde chipset, dat is een indicatie dat ze niet superveel energie slurpen.

Laatst gewijzigd op 11-10-2005 om 18:02.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 17:44
]{ing
]{ing is offline
via eden cpu's halen een maximaal stroomverbruik van 7 watts..

via epia embedded mainbords;
www.viavpsd.com

mooie behuizingen voor deze bordjes;
www.travla.com

voor prijzen/mogelijkheden;
www.myelectronics.nl

evt www.mini-itx.com eens bekijken
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 18:12
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-10-2005 @ 17:33 :
verhaal
mijn 7 jaar oude systeempje zal dus een behoorlijke energievreter zijn
- El Cheapo 200-240W voeding
- MSI MS-6163VA(ATX mainbord with VIA chipset)
- ATI 3D Rage IIC AGP
- Intel Celeron 433MHz
- Maxtor 71000+Maxtor 90650U2

Laatst gewijzigd op 11-10-2005 om 18:15.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 19:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Waarom? Oude CPU's verbruiken niet zoveel stroom, ook al hebben ze weinig energiebesparende mogelijkheden. Oude videokaarten hebben geeneens een heatsink erop zitten; dat geeft aan dat het stroomverbruik erg laag ligt. Qua voeding, tja dat durf ik niet te zeggen. Maar een energievreter zal dat systeem echt niet zijn.
Reageren

Regels voor berichten