Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2005, 17:27
Lente
Lente is offline
Ik denk erover een Apple powerbook te kopen en nu ben ik niuwsgierig naar gebruikerservaringen. Dus kan iemand mij iets vertellen over het werken met een Apple computer? Ook zou ik graag willen weten waarom je voor een Apple koos
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2005, 18:02
freyk
freyk is offline
Zelf ben ik nóg geen applegebruiker, maar ik kan je wel al een paar dingen vertellen wat me opviel bij mac os (voor intel) op een laptop, toen ik er ff mee mocht spelen:
  • Het kan geen windows applicaties draaien
    (wel via emulatie, maar draait niet lekker).
    Dus je moet ff op zoek gaan naar mac software.
  • Het opstarten van het systeem duurt maar een paar seconden.
  • Via samba kan je bestanden delen in een windows thuisnetwerkje
  • Je kan veel programma's tegelijk werken, zonder dat het systeem traag word.
  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • Ik zal het maar niet over de eye-candy en andere handige dingen gaan hebben, anders was ik nog uren bezig geweest om dit stukje te typen

Ik ben aan het sparen een mac mini, omdat er thuis geen ruimte meer is voor een grote mac.

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 21:01
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Lente schreef op 15-12-2005 @ 18:27 :
Ik denk erover een Apple powerbook te kopen en nu ben ik nieuwsgierig naar gebruikerservaringen. Dus kan iemand mij iets vertellen over het werken met een Apple computer? Ook zou ik graag willen weten waarom je voor een Apple koos
Ik zit niet zo heel vaak achter een pc, maar ik moet zeggen dat de indrukken zeer positief zijn. Erg intuïtief, innovatief, mooi en stabiel. Wel heb ik het idee dat Apple maar al te graag heel hun productportfolio door je strot duwt als je ooit iets bij ze hebt gekocht. Je kunt overigens MS Office 2004 draaien op OS X, als je dat wilt. Of je kunt wachten tot de intel-versie van de Mac uitkomt. Dan kun je er naast OS X, ook Windows op zetten. Of je dit dan nog wilt, is natuurlijk een tweede
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 12:11
ExVaal
ExVaal is offline
Je kan op dit moment beter geen powerbook kiezen, of je moet hele hoge eisen aan een tweede monitor stellen. De prestaties van een powerbook tov een iBook zijn zo miniem dat het prijsverschil (700 euro!) zeker niet opweegt.

Ga dus voor een iBook 14,1 inch
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 13:53
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
maar wacht sowieso eventjes met kopen totna de keynote op 10 ( ? ) januarie veel rumors zeggen dat ze met intel macjes komen...wellicht powerbookjes!

OS X is helemaal top! niks mis mee. Maar vraag jezelf af waarom je een powerbook wil? Powerbook is alleen nood zakelijk als je wil je gaan audio/video editten of heavy wil 3Den...is dit niet zo kan je gemakkelijk een iBook 14,1" met 1gb ram nemen. Scheelt een hoop geld en Photoshop, Indesign etc werkt er perfect op

edit:
Ohja mijn ervaringen...Op school werkte ik eigenlijk altijd wel met Apple omdat iedereen altijd gelijk naar de windows bakken rende en mij t niet veel uitmaakte. Dit waren G3 iMacjes met Classic 9.0.
Sinds m'n eerste stage ging ik pas echt aan de slag met Apple. Ik zat bij een DTP/Multimedia buro die alleen maar met Apple werkte. Ik was degene van de multimedia kant. In een half jaar heb ik toen alles maar dan ook wel alles van Apple gezien, de goede kanten en de slechte kanten. Ik heb zowel met G3tjes als met Dual G5jes gewerkt en met XServe (apple server) in de knop gelegen. Tuurlijk ging er wel is wat fout maar tijdens het normale werken ging alles goed en liepen de macjes waar ik op werkte nooit vast!
Nu zit ik bij een Multimedia buro waar ze alleen maar windows bakken hebben. Ik werk dus nu fulltime met windows en het suckt gewoon. Ik mis apple. Als ik hier exporteer dan loopt me pc weer vast of hij weigert een pdfje te exporteren of premiere kan weer niet met bepaald formaat omgaan. oftewel drie keer niks.
Mijn ervaringen met Apple zijn dus heel erg goed! en ik kan het je zeker aanraden. Lees anders hier eens wat verhalen van switchers...

Enige nadeel vind ik dat het voor de gemiddelde gebruiken haast niet te betalen is...vooral voor mensen die alleen naar processor snelheid kijken zullen daarom altijd voor windows computer kiezen. want voor 2000euro kan je een prachtige windows laptop kopen, maar toch zou ik liever een powerbook hebben dan zo'n vette windows laptop met dikke grafische kaart en 300gb hd enzo.

pfoei dat was t wel weer hehe

Laatst gewijzigd op 16-12-2005 om 14:01.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 22:32
Lente
Lente is offline
Citaat:
Vaal schreef op 16-12-2005 @ 13:11 :
Je kan op dit moment beter geen powerbook kiezen, of je moet hele hoge eisen aan een tweede monitor stellen. De prestaties van een powerbook tov een iBook zijn zo miniem dat het prijsverschil (700 euro!) zeker niet opweegt.

Ga dus voor een iBook 14,1 inch
Ik wil graag een kleine laptop. Dus dan zou het 12,1'' iBook worden en dan heb ik veeeel liever een 12'' PowerBook.
Ik ben aan het zoeken naar andere laptops van dit formaat maar het is allemaal net zo duur als een PowerBook, of nog veel duurder.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 09:30
]{ing
]{ing is offline
Dan zoek je toch verkeerd. Er zijn genoeg 12" notebooks in die prijsklasse.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 12:34
Lente
Lente is offline
Citaat:
]{ing schreef op 17-12-2005 @ 10:30 :
Dan zoek je toch verkeerd. Er zijn genoeg 12" notebooks in die prijsklasse.
in die prijsklasse idd, minder dure zijn er niet veel hoor.

Hebben jullie wel eens van Averatec gehoord?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 12:20
LB06
LB06 is offline
Overigens moet je wel even bedenken dat Apple ook haar quirks heeft, ook al is het een premium brand. Zo weet ik dat de iMac's uitermate rumoerig zijn en dat ze best heet kunnen worden. Ik geloof dat dit bij de powerbook ook speelt. Dat is overigens ook één van de redenen dat in de volgende generatie Apple's gewoon intel chips komen.

Ook weet ik dat de iBook stroom gebruikt, ook al staat deze in hibernate. Dat is dus niet altijd even leuk voor je batterij. Daar staat tegenover dat Mac OS X wel binnen enkele seconden kan ontwaken uit de winterslaap, itt tot Windows.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 12:24
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Lente schreef op 17-12-2005 @ 13:34 :

Hebben jullie wel eens van Averatec gehoord?
Klopt, valt vies tegen. Mijn vader heeft ook een laptop van zijn werk gehad: 12", Toshiba. >€2200 incl BTW en korting. De specs waren nog slechter dan mijn laptop, welke een half jaar ouder is, en 2x zo goedkoop was
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 15:04
MacArt
MacArt is offline
ik heb al ruim 2.5 jaar een powebook, 12"
heel fijn, wil nooit meer een pc

maar serieus: ik heb in die 2,5 jaar misschien 5 keer moeten rebooten omdat ie vast gelopen was. En met de huidige versie van os x helemaal geen problemen meer.

Een powerbook is alleen sneller dan een ibook als je echt films gaat editen of muziek produceren oid.

Aangezien de laptop lijn het langst niet meer geupdate is, kan je er vanuit gaan dat met de volgende keynote er een update aangekondigt wordt. daar zou ik sowieso op wachten, aangezien ze dan de specificaties verbeteren én de prijzen verlagen.
De kans dat het een intel wordt is ook erg groot idd, en dat is ook positief imho
Oud 18-12-2005, 15:49
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Lente schreef op 17-12-2005 @ 13:34 :
Nou ja iig in de prijsklasse van de Apple iBook 12'' heb je nog een MSI 12'' notebook met een Pentium Mobile. Door zn witte kleur lijkt ie ook veel op de iBook.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 06:41
ExVaal
ExVaal is offline
Oke, dus je zoekt een goedkopere dan de powerbook maar je wilt geen iBook? Wat denk je zelf dat het verschil is tussen die 2?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten