Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2005, 20:42
Verwijderd
hoe doen jullie dat nou?

dus waar halen jullie je inspiratie vandaan? Wat gaat er aan vooraf? Hoe bouw je je track op? Begin je met een drumloopje. Begin je met een melodie? begin je bij het intro?

Barst maar los..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2005, 20:42
Whaxx
Whaxx is offline
Loopje maken vaak te beginnen bij de drums en daarna friemelen aan bas en melodie, maar dat is ook vaak het einde als ik daarmee gedaan ben.

Treinproducties pak ik anders aan, dan is het vaak de race tegen de klok om een vadsige baslijn. Knal ik er een drumloop in en probeer ik aan het eind van de treinreis een dikke bas bij te hebben.

voorbeeld

http://www.altevista.nl/kasper/media/zoetzuur.mp3
Oud 12-10-2005, 21:44
Verwijderd
Electronica:

Meestal kies ik eerst een instrument uit de sampler of gooi ik een paar noten in een loopje en browse door de synth patches in reason. Daarna ga ik een aantal akkoordjes proberen te vinden. Ik kut wat met de envelopes van het instrument. Evt. effecten erover: vaak minstens een beetje reverb bij samplers/polysynths en soms wat delay bij monosynths/instrumenten met een korte klank.
Daarna een ander instrument, andere melodie, zelfde verhaal.
Dan de baslijn.
Daarna de drums.
En dan verder...

Band : Gitarist komt met een loopje/akkoordjes. Bassist speelt er op in. Drums spelen er op in. Zang erover.

Laatst gewijzigd op 12-10-2005 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 15:08
botulismf
botulismf is offline
FruityLoops:
meestal beginnen met een drumloopje
dan melodietje of baslijntje erbij
soms begin ik ook met een melodie/akkoordenschema die ik op gitaar of piano bedacht heb. Dan krijg ik ook betere nummers.

Band:
Met de twee nummers die we inmiddels hebben kan ik nog niet van een bepaalde standaard procedure spreken. Wat ik schrijf begint vaak, maar niet altijd, met een baslijn.
Oud 13-10-2005, 15:11
Haligh
Haligh is offline
ik kom met een basloopje of de gitarist met eeen riffje. of de toetsenist met een stuk(de laatste tijd wat minder) en vanuit dta punt bouwen we een nummer op met ong steeds aan het einde de toevoeging van de zang.
Oud 13-10-2005, 15:17
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
hangt erg af van wat voor soort muziek ik maak. ik ben de laatste tijd bezig met modern klassiek te componeren en dat gaat dan meer vanuit ideeën die ik maak zonder iets aan te raken of door wat te spelen/beluisteren. als het gaat om cleanass IDM dan ga ik vaak eerst uren synths programmeren en productie goed krijgen (maar dan wel steeds in je achterhoofd wat ik wil) en daarna componeren, soms ook anders dan laat ik meer het geluid bepalen hoe het gaat worden qua sfeer. als ik wat onder biam lugler doe dan ga ik meestal gewoon gelijk rauw dingen opnemen plakken verknippen etc zonder veel te letten op diepgang van een nr. die manier heeft ook zo z'n charmes en als ik iets voor school moet maken let ik heel goed op hoe het klinkt in de oren van een gemiddelde muziekluisteraar en hoe het harmonisch klinkt etc. dan maak ik meestal iets vanuit een cliche perspectief.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 15:21
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
oh en in bandvorm dan is het vaak uit jams of uit kleine ideeën die automatisch uitgroeien en dat dan proberen te onthouden maar dat lukt niet altijd als er wat gerookt is. of gewoon afspreken en samen gitaarpartijen inspelen of gewoon losse riffjes en dan arrangeer ik de volgorde en dat dan proberen te spelen bij de volgende oefensessie.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 15:23
DeadNation
DeadNation is offline
Band:

Ik verzin een zo gruwelijk mogelijke riff(de meester Iommi altijd in m'n achterhoofd houdend). Daar bouw ik een nummer omheen. Heel recht toe recht aan meestal. Riff gebruik ik als refrein of couplet. Dan zoek maak ik een variatie op die riff(of iniedergeval iets wat min of meer rond dezelfde noten zit). Later een brug naar iets anders toe. Solootje eroverheen. Eventueel een intro of some sort en dat dan lekker in laat weken gedurende een paar weken met wat input van de rest.

En af en toe jam je wat en daar rolt dan soms iets bruikbaars uit. Ook gewoon jammen in de context van een nieuwe song wil ook weleens helpen.

Laatst gewijzigd op 13-10-2005 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 22:06
Verwijderd
Inspiratie komt op verschillende manieren en momenten. Lange fietstochten of wandelingen werken inspirerend, ik ga dan vanzelf melodietjes neuriën (en als niemand mij kan horen zing ik ze luidkeels ). Voor het geval daar iets bruikbaars bij zit pak ik de memorecorder erbij om het later op gitaar uit te werken. Het is mooi als de rest van een nummer er als vanzelf omheen valt maar meestal gaat daar wel wat tijd in zitten. Dus neem ik regelmatig losse riffjes en partijen op, die dan later hopelijk in nummers verwerkt worden.

Als ik wat met die riffs en andere stukjes muziek aan de gang ben geweest, en van het een en ander een gestructureerd geheel heb kunnen kneden dat na een tijdje spelen nog niet verveeld, ga ik er een drumpartij bij maken. Die midi componeer ik in Cakewalk met een vet font, dan kopieer ik hem in Cool Edit Pro en dan is het een kwestie van naar tevredenheid lagen toevoegen. Zang doe ik als laatste en omdat ik daar nogal eens onzeker over ben, sla ik altijd twee versies van het nummer op: een met en een zonder zang. Kan ik het later altijd nog eens proberen
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 01:50
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
(in repeat klinkt dat best relaxt om ff rustig wat school zooi op te maken)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten