Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Aan de TS, waar leg jij dan de grens tussen wat ziel is, en de genetische aanleg, gekoppeld aan de structuur en functie van de hersenen en opvoeding?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Die tusseninzielen zullen de mensen mss zijn waarbij je het echt niet kunt zeggen? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ik ben volgens mij zo'n oude ziel.Toen ik klein was en alle kindjes met elkaar speelden, kon ik dat niet omdat ik het niet belangrijk vond. Ik voelde me als een oneindigheid (kan het niet anders verwoorden) . Verder ben ik ook gewoon impulsief soms ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het boeddhisme spreekt over Samsara. Samsara is het wiel van eeuwig geboren worden en doodgaan, tot je de verlichting (Nirvana) bereikt. Dan breek je daarvan los. Het boeddhisme spreekt echter niet van oude of nieuwe zielen, omdat dat niet belangrijk is. Maar er zit wel een zekere logica in. Fainne, Ik denk dat mensen die al langer in het wiel doorgebracht hebben, wel telkens wijzer worden. Het zou alleen maar logisch zijn dat we een steeds hoger niveau bereiken. Dus ik ben het eens met je theorie. Het moet alleen nog uitgewerkt worden, omdat je de factoren opvoeding, omgeving en dergelijke niet meegeteld hebt. Theoretiseren vind ik wel leuk, dus ik zou je er wel bij willen helpen. Twee hersens kunnen tenslotte meer dan één. ![]()
||
Citaat:
Groet, Tio
||||
Citaat:
Is dat zo. Waarom zou er maar één moment mogelijk zijn waarop zielen gemaakt worden? Als je uitgaat van reïncarnatie, waarbij er onderwijl steeds nieuwe zielen bijkomen, dan kan je je voorstellen dat sommige zielen méér reïncarnatiecycli hebben ondergaan dan anderen. (En dus in die zin "ouder" zijn) Citaat:
"Ziel" is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met religie/geloof. Maar er zijn behoorlijk wat religies, die allemaal op hun eigen wijze invulling geven aan de idee van een ziel. Zo is er al een behoorlijk verschil merkbaar tussen Abrahamistische religies enerzijds, en het Boeddhisme anderzijds. Daarnaast zijn er nog allerlei animistische, (pan)theïstische, enz. religies, die het concept ziel allemaal anders behandelen. Citaat:
![]() Groet, Tio
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 26-10-2005 om 17:12. |
![]() |
||
Citaat:
Discussies aangaan vind ik altijd moelijk, omdat ik al die mystieke zaken moelijk verwoord krijg en er me er wel van bewust ben dat het allemaal zo onzeker is. Dat wist ik ook toen ik dit topic opende, dus wil niet (zoals volgens mij al veel is gepasseerd) discussieren over het al dan niet bestaand van de ziel, ik zoek eerder mensen die er al over nagedacht hebben, of het ook kunnen herkennen bij andere mensen . |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ik krijg niet het idee dat mensen met een dergelijke uitstraling, of zo'n priemende blik iemand is met een oude ziel. Ik snap niet hoe zoiets uit het verleden zou doorkunnen vloeien naar je persoonlijkheid. Een groot deel van iemand ontwikkeling hangt af van wat er met die persoon gebeurd, dat is gewoon niet te weerleggen ![]() ![]()
||
Citaat:
Zie je, het is puur mijn gevoel eigenlijk. Eerst het gevoel, en dan kijk is wat de kenmerken van zo'n persoon zijn. En ja, ik heb het ook op mezelf gereflecteerd. Dat is niet verwaand bedoeld ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Die herkenning waar je het over hebt is wel gebaseerd op het uiterlijk of karakter eigenschappen (eerste indruk) Ik durf 100% te garanderen dat als ik jou geblinddoekt in een kamer stop met een persoon die niet tegen jou praat, je geen energie of lichtkracht voelt. |
![]() |
||
Citaat:
Ik zal het toelichten vanuit een boeddhistisch standpunt aangezien ik zelf boeddhist ben. De boeddhistische psychologie zegt dat het ego de bron van al het lijden is. Met het ego word ook het constante denken van mensen bedoelt. Het constante vergelijken, (voor)oordelen, afgunst, haat, woede, jaloezie, enzovoorts. Mensen die er bijvoorbeeld net wat anders uitzien als anderen, of zich anders gedragen, worden daar vaak op afgerekend. Terwijl niemand hetzelfde is, twee momenten zijn ook nooit hetzelfde. Alles verandert constant. Het is teveel om zo op te noemen maar op deze site word het uitgebreid uitgelegd: http://home.wanadoo.nl/a.heer/Bh_waarheden.htm Boeddhisten proberen dit denken te doorbreken door middel van de praktische beoefening van het achtvoudige pad. 1. de juiste inzichten (het juiste begrip, overeenkomstig de vier waarheden) 2. de juiste bedoelingen (het juiste denken: zonder bezitsdrang, wreedheid of boosheid) 3. de juiste woorden (het juiste spreken: geen leugens, roddels, laster of ruwe taal) 4. het juiste handelen (geen geweld jegens mensen of dieren, niet stelen, niet genieten ten koste van anderen) 5. de juiste levenswijze (een eerlijk en heilzaam beroep) 6. de juiste inspanning (inzet om het heilzame te bevorderen) 7. de juiste aandacht (alert zijn voor het hier en nu) 8. de juiste concentratie (op het hier en nu, of op een heilzaam object Nou, wat ik met dat pure zijn bedoelde is gewoon zijn zonder dat het ego, dus het denken er tussen komt. Er te wezen zonder oordeel, of emotie. Het ego creëerd een beeld die eigenlijk helemaal niet overeenkomt met wat de werkelijkheid is. 'Nothing is either good or bad, but thinking makes it so'. In het hier en nu verkeren is ook een belangrijk aspect, en niet denken aan wat je straks gaat doen. Dan ga je allemaal scenario's bedenken die totaal niet kloppen met de werkelijkheid. Dat is tenslotte niet rëeel omdat het vaak heel anders uitpakt dan je denkt. Het Nirvana (verlichting) is het hoogste wat je kan bereiken qua bewustzijnsniveau. Dan is het ego er niet meer, en kan je gewoon zijn. Dan is je geest (of ziel) er vóór de gedachte. Dit betekent overigens niet dat je je verstand op nul moet zetten. Het verschil tussen het ego en de pure ik, is dus eigenlijk enorm. Misschien wel het tegenovergestelde. Dit is maar een klein deel, maar het is erg veel om allemaal op te noemen. Ik hoop dat je hier wat wijzer van bent geworden. Als je nog vragen hebt wil ik ze graag beantwoorden ![]() Op de andere posts reageer ik een andere keer. Mvg, Chris
||
Citaat:
![]() Het is niet puur uiterlijke eigenschappen, dan zouden ze allemaal een verbazingwekkend uiterlijk moeten hebben ofzo? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat gevoel kan je energie noemen, het is alleen niet letterlijk aanwezig. Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar dat is mijn interpretatie. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Misschien dat de persoon waar jij het over hebt erg positief en goedgestemd is en bepaalde kenmerken van deze persoon nemen wij onbewust tot ons op en creeeren een positief beeld of gevoel. Ik benader het misschien allemaal te zwart/wit. Het is wel bewezen dat de geestelijke gesteldheid erg belangrijk is voor de lichamelijke gesteldheid en vica versa. Maar dat verband zegt niet perse wat over het bestaan van energien, chi en dergelijke. Kwantumfysica is overigens een theorie volgens mij (kwantumtheorie noemt men het ook wel). Het komt erop neer dat ik nog steeds niet begrijp wat jullie met lichtstralen en energien bedoelen? Moet ik het letterlijk zien als een soort straal? Laatst gewijzigd op 28-10-2005 om 15:29. |
![]() |
|||
Citaat:
Ehm...niet echt eigenlijk. De quantumfysica gebruikt weliswaar Einsteins beroemde vergelijking E=mc², maar dat houdt niet direct in dat alles "dus maar" verbonden is. (Sterker nog, relativiteitstheorie stelt eerder dat dingen eigenlijk minder verbonden zijn dan men denkt). Vervolgens houdt de quantumfysica zich bezig met uitspraken over elementaire deeltjes, en dat zegt vrij weinig over de mogelijkheden van geestelijke beïnvloeding van dieren. Citaat:
Of je kunt uitstraling gewoon opvatten als het beeld wat je weet te creëeren naar andere mensen toe. Niets abstracts aan, laat staan non-fysiek. Groet, Tio
||||
Citaat:
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, het is maar een theorie. We zijn hier allemaal maar wat aan het speculeren. Maar als jij een betere verklaring hebt mag je die gewoon geven hoor. Zo kunnen we een beter beeld vormen en misschien een conclusie trekken. Citaat:
Je kan beter eerst vragen waar ik deze informatie vandaan haal, zodat je misschien begrijpt waar ik het over hebt. Ik wil je wel informatie geven, maar je moet ook open staan voor zulke dingen. Mijn bron is het boek 'Het Veld'. Er staan allemaal revolutionaire experimenten in met bijvoorbeeld buitenzintuigelijke waarneming (ESP), gebedsgenezing, astrale projectie enzovoorts. Allemaal verklaart volgens kwantumwetenschap. Ik ga het nu niet daar uitgebreid over hebben omdat dat de topic niet is. Als je er meer over wilt weten kunnen we gewoon mailen. Of je kunt een nieuwe topic openen. Of je kunt natuurlijk het boek lezen ![]() Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Mensen zijn verschillend, dat moge duidelijk zijn. Jouw (gedeeltelijke) verklaring hiervoor is dat de mens een ziel heeft en dat deze ruwweg op te delen is in "oude" en "jonge" zielen. Gesteld dat deze zielen bestaan, dan zouden ze dus allemaal een andere ontwikkeling hebben doorgemaakt en dus allemaal verschillend zijn. Hieruit zou dan hypothetisch volgen dat mensen ook allemaal verschillend zijn. Een dergelijke hypothese roept nogal wat vragen op, bijvoorbeeld over de oorsprong van deze zielen en hun substantie. Nu bekijken we het vanuit een puur wetenschappelijke houding. Misschien heb je wel eens van het scheermes van Ockham gehoord, dit principe stelt, simpel gezegd, dat je bij het opstellen van een theorie zo min mogelijk aannamen moet doen. Wanneer we vanuit wetenschappelijk oogpunt het verschijnsel willen verklaren dat mensen verschillend zijn, kunnen we dat relatief eenvoudig doen aan de hand van twee begrippen: "nature" en "nurture". Mensen hebben allemaal verschillende genen en ondergaan allemaal een andere ontwikkeling. Met deze twee begrippen kun je dus een goede verklaring voor het verschijnsel geven. We laten dus de aanname "zielen bestaan" achterwege, omdat deze overbodig is in dit vraagstuk. Let wel, de wetenschap stelt dus niet dat zielen absoluut niet bestaan, enkel dat er geen enkel bewijs voor is en het bestaan van zielen ook geen enkele plausibele verklaring levert voor enig verschijnsel. Citaat:
Over boeken gesproken: Gezien je nickname en je stukje over quantumfysica, zal misschien het boek "De dansende Woe-Li meesters" van Gary Zukav je wel aanspreken. Hij verbind bepaalde zenboeddhistische inzichten met quantumfysica. Echter niet op de hierboven bekritiseerde manier, maar hij streept meer (toevallige) overeenkomsten aan. In ieder geval een erg leuk boek mijns inziens, ik moest er gelijk aan denken toen ik je nickname zag. ![]() Ik denk dat mijn stuk zo wel lang genoeg is, helaas wat offtopic soms. Voor verdere vragen kun je natuurlijk altijd even PMen. |
![]() |
||
Haplo,
Bedankt voor je uitleg. Ik vind het allemaal goed. Jij je mening ik mijn mening. Iemand anders weer wat anders. Laten we niet meer discussieren over iets wat niet bewezen of weerlegt kan worden. Vind je eigen pad in de verwarring van de wereld. Als je je eigen pad ziet is het altijd goed. Zolang je je hart volgt, klopt het leven voor jou. Citaat:
![]() Wat betreft 'de dansende woe-li meesters', bedankt voor de tip. Ik zal er naar kijken. ![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Advertentie |