Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Nog een vraagje trouwens, wat is nou het grote verschil tussen natuurfilosofie en "gewone" filosofie?
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Thales was daarentegen wel een stukje eerder, maar wordt ook gezien als de eerste filosoof. Wanneer hij leefde weet ik niet echt, maar waarschijnlijk rond 600 v. Chr. Hier nog een mooie tijdslijn: Tijdslijn filosofen |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus als Plato in die schaalvergroting zou geloven, zou er geen idee van de mens zijn, maar alleen een idee van het DNA, want, zo zeg jij, daar ontstaat iedereen uit via schaalvergroting. De demiurg zou dan alleen een DNA'tje bouwen en dit laten uitgroeien? Of zeg je van de demiurg bouwt in het DNA de structuur van de mens en bepaalt dus alsnog hoe wij eruit komen te zien? Maar over dat laatste standpunt hebben we Plato nooit gehoord, hij sprak wel over bouwsteentjes, maar in die bouwsteentjes lag zeker geen blauwdruk, dat zou betekenen dat iedereen ook het idee in zich zou hebben, maar dat kan niet want de ideeën treden de ideeënwereld niet uit. Maar dat punt is nog geen eens zo belangrijk. Belangrijker is dit: Als er een ideeënwereld is, en wij slechts in een slecht gekopieerde versie ervan leven, hoe kunnen wij dan ooit met zekerheid zeggen dat er een ideeënwereld is? De demiurg presenteert alle ideeën imperfect, dus dan is onze gedachte over de ideeënwereld toch ook imperfect en fout? Of, als wij over de ideeënwereld kunnen denken, dan moet er dus ook een idee zijn van de ideeënwereld. Want anders kan zij volgens Plato niet bestaan, al het bestaande heeft een idee. Maar dan moet het idee van de ideeënwereld ook weer zijn eigen idee hebben, enz. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ik ga je verhaal eerst nog een aantal keren lezen voordat ik er iets over zeg. Maar de 1e indruk was wel heel interessant. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 14-11-2005 om 09:02. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik dacht dat QM beweerde dat één enkel deeltje op 2 posities tegelijkertijd kan zijn. Deze gedachte is dan consistent met die van Plato. ![]()
||
Citaat:
Idd beweert de QM dat 1 deeltje (foton oid) op 2 verschillende plaatsen tegelijk kan zijn (excuus voor m'n eerdere verwarring met superpositie), maar dit wil mijns inziens absoluut niet hetzelfde zeggen als wat Plato bedoelt. De hele context waarin deze verschillende theorieën geschreven zijn zijn anders. Ten eerste ging Plato niet uit van deeltjes, maar van objecten en constructen. Een paard bijvoorbeeld. Een paard in de wereld met al zijn gebreken. De idee paard daarentegen was een perfect paard waar alle werkelijke paarden op gelijken. Mijn interpretatie van de ideeënleer is meer psychisch. Onze opvattingen van paarden en rechtvaardigheid bijvoorbeeld in de praktijk kénnen wij door een algemeen perfect beeld van paarden en rechtvaardigheid in onze "geest". De opvatting in onze "geest" is dan bijvoorbeeld het Goede, terwijl de praktijk van Goed vager is. Plato heeft ook altijd nadruk gelegd op de vaagheid in onze werkelijkheid in tegenstelling tot de ideeën, die perfect duidelijk zijn. Ik zie hier niet direct de QM in.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En wat de QM betreft... Ik weet er het fijne niet van, maar wat centraal staat is volgens mij het feit dat jij als WAARNEMER de werkelijkheid verandert en zelfs creëert en daarmee objectiviteit komt te vervallen. Wel leuk natuurlijk, maar mijn kritische haren gaan er een beetje van overeind staan. Er is een nieuw boek: Toeval! Hoe de kwantumfysica ons wereldbeeld verandert van Anton Zeilinger Staat deze keer in Filosofie Magazine. Jummie.
Laatst gewijzigd op 14-11-2005 om 11:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 14-11-2005 om 15:43. |
![]() |
||
Citaat:
Iedereen die wel eens hallucinogene middel gebruikt heeft zal het onzin vinden dat waarnemen objectiviteit bekrachtigt.
||
Citaat:
Een ander voorbeeld dan maar. laten we als voorbeeld "temperatuur" nemen. Temperatuur word door onze waarneming vertaalt in warm/koud. Dit is subjectief en geen enkele "graad" van deze schaal vertelt ons wat temperatuur dan onafhankelijk van onze waarneming "is". Maar het feit , dat wij in staat zijn , een schaal te "voelen" , geeft ons dan de idee dat er een schaal "is" onafhankelijk van onze waarneming. Dat waarneming bedriegelijk kan zijn , ben ik met je eens , maar wij mensen vinden dat er een absoluutheid buiten onze waarneming "is". Tenminste dat is het spoor dat de wetenschap volgt. Zelfs relativiteit en haar theoriën , hebben een absolute basis als uitgangspunt. Dus waarnemen in zijn geheel bekrachtigd dan absoluutheid , niet een enkele interpretatie van die waarneming. Je moet context en principe hier niet doorelkaar halen. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
De wetenschap heeft geen absolute basis als uitgangspunt, dat jij deze opvatting hebt zegt genoeg over hoe diep wetenschap als religie bij mensen geworteld zit. Het enige absolute in dit topic is jouw theorie, absolute bullshit. Je legt verbanden tussen een uitgangspunt van de relativiteitstheorie en waarnemen in het algemeen zonder een verband aan te wijzen! Je noemt de relativiteitstheorie en een betere theorie had je niet kunnen noemen. De relativiteitstheorie is namelijk dé theorie bij uitstek om relativisme aan te tonen. Zodra je beseft dat Newton's wet van de zwaartekracht niet meer van toepassing is als er gigantische snelheden zoals de lichtsnelheid in het spel is, zie je ook dat deze theorieën, die van Einstein en die van Newton, relatief zijn. Ik hoop inderdaad niet dat je het nog een keer probeert uit te leggen, maar eerst een op redelijkheid gefundeerd betoog in elkaar tracht te steken.
||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ik weet dat dit een paradox is , maar voor hun was relativiteit een absoluutheid. Citaat:
![]() ps: Wetenschap is voor mij géén religie , maar eerder mijn uitvalsbasis voor twijfel.
Laatst gewijzigd op 14-11-2005 om 17:24. |
![]() |
||
Eventjes één aanvulling, zal er niet verder op ingaan want dat is niet zinnig.
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|