Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2005, 22:30
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
McCaine schreef op 17-11-2005 @ 22:50 :
Van mij mag hier best een aparte thread over.
Was het een liquidatie vanuit de onderwereld of een politieke moord?

Wie heeft het gedaan, waarom en wat vind je er van?

Hier het artikel

Laatst gewijzigd op 17-11-2005 om 22:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2005, 23:08
Verwijderd
Zoals ik al zei, het is in ieder geval goed voor het imago van Nijmegen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 23:17
phlexx
phlexx is offline
valt dit niet in de catagorie zinloos geweld (nja moord) op iemand met een mening?
Oud 17-11-2005, 23:18
Verwijderd
Citaat:
phlexx schreef op 18-11-2005 @ 00:17 :
valt dit niet in de catagorie zinloos geweld (nja moord) op iemand met een mening?
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 23:24
phlexx
phlexx is offline
deze figuur heeft een mening en maakt deze goed duidelijk door actie te voeren...hij laat zijn stem horen! Vele anderen die ook een dergelijke mening hebben laten nu ook hun stem horen in de vorm van die werkgroep.. Ook de reden waarom hij protesteerd lijkt me niet meer dan redelijk! Onrecht!! Juist iets wat er niet zou moeten zijn... ik geef deze man gelijk in zijn punt, al kan ik natuurlijk niet zeggen hoe en wat hij precies omvat onder onrecht aangedaan door de politie...

Dus de man heeft een mening... over de politie... waarom zou de onderwereld dan juist hem liquideren? omdat zij de politie adoreren ofzo? Juist! Daarom vind ik dit compleet zinloos
Oud 17-11-2005, 23:39
Blood Fire Rage
Citaat:
phlexx schreef op 18-11-2005 @ 00:24 :
deze figuur heeft een mening en maakt deze goed duidelijk door actie te voeren...hij laat zijn stem horen! Vele anderen die ook een dergelijke mening hebben laten nu ook hun stem horen in de vorm van die werkgroep.. Ook de reden waarom hij protesteerd lijkt me niet meer dan redelijk! Onrecht!! Juist iets wat er niet zou moeten zijn... ik geef deze man gelijk in zijn punt, al kan ik natuurlijk niet zeggen hoe en wat hij precies omvat onder onrecht aangedaan door de politie...

Dus de man heeft een mening... over de politie... waarom zou de onderwereld dan juist hem liquideren? omdat zij de politie adoreren ofzo? Juist! Daarom vind ik dit compleet zinloos
Als je iemand vermoord omdat hij zijn stem laat horen is het per definitie geen zinloos geweld.

Hij zou geliquideerd zijn door 'de onderwereld' omdat hij ook op zaken uit die onderwereld zijn gestuit geloof ik (maar dat weet ik niet meer zeker dus reken me er niet op af).
Oud 17-11-2005, 23:44
phlexx
phlexx is offline
nee ok niet zinloos alsin zomaar iemand afmatten...
goed noem het nutteloos...

als ik moet afgaan op de informatie die bekend is... hij is tegen het onrecht. Ik neem aan dat er meer mensen tegen onrecht zijn, ik iig wel! Dat lijkt me geen reden om iemand om zeep te helpen. Kijk over de banden van het slachtoffer met de onderwereld kan ik niet oordelen.. ik weet niet wat zich daar afspeelde.
Oud 17-11-2005, 23:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Offtopic: Mijn broertje was in het nieuws

Maar goed, ze hebben dus drie mogelijke daders. Wat ik wel vreemd vind is dat ze het in onderstaand artikel eerst hebben over een man in een rode auto die uit- en instapte om vervolgens te melden dat de man op de video staat terwijl hij wegloopt door het vlaamse gas

Of zijn die mannen in die auto mogelijke getuigen ofzo?

In ieder geval is het flink stom om via het vlaamse gas weg te lopen, want dan sta je dus sowieso op video en als iemand je in de weg gaat staan, kun je geen kant op.

http://www.nu.nl/news/627694/13/Poli..._activist.html
Oud 17-11-2005, 23:56
Blood Fire Rage
Citaat:
phlexx schreef op 18-11-2005 @ 00:44 :
nee ok niet zinloos alsin zomaar iemand afmatten...
goed noem het nutteloos...
Kan een moord nuttig zijn? Ik denk van wel. Ik denk niet dat dit een 'nutteloze' moord was; dat wil zeggen, ik denk niet dat hij gewoon op de verkeerde tijd op de verkeerde plek was, dat dit een uit de hand gelopen happyslapping of een ongelukje was. Ik denk dat hij 'met voorbedachte rade' omgelegt is.

Het kan zijn dat hij vermoord is omdat hij iets wist waarvan iemand (uit bijvoorbeeld het criminele dan wel politiek/justitiële circuit) absoluut niet wou dat het naar buiten zou komen.

Als hij vermoord is door iemand die het niet met zijn mening eens was, gok ik erop dat het iemand was met een IQ van beneden de tachtig.
Oud 18-11-2005, 08:37
Uice
Uice is offline
Citaat:
phlexx schreef op 18-11-2005 @ 00:44 :
als ik moet afgaan op de informatie die bekend is... hij is tegen het onrecht. Ik neem aan dat er meer mensen tegen onrecht zijn,
Volgens mij is vrijwel iedereen tegen onrecht, alleen niet iedereen vindt datgene waartegen hij protesteerde onrechtvaardig.

Het verrast me trouwens wel hoe stil hierop vanuit linkse hoeken gereageerd wordt.
Oud 18-11-2005, 10:19
Gimme more beer
Citaat:
Juice schreef op 18-11-2005 @ 09:37 :
Het verrast me trouwens wel hoe stil hierop vanuit linkse hoeken gereageerd wordt.
Ach, niemand kent hem blijkbaar en het lijkt me nou niet direct een moord die grote consequenties heeft voor onze samenleving. Ik wil eerst wel eens zien wat de mogelijke motieven zijn. Hij had niet echt grote vijanden aan "rechtse" kant, behalve misschien een aantal politieagenten die hem niet mochten en eventueel de AIVD. Hij heeft immers over een flink aantal geheim agenten, ik noem Cees van Lieshout rond het gedoe met de krakers in Nijmegen bijvoorbeeld, nogal wat ontdekt en gepubliceerd.

Dit is wel een interessant stuk in NRC:

Sévèke was luis in de pels van AIVD

De vandaag doodgeschoten Louis Sévèke was een gerespecteerd activist die zich verzette tegen ondermijning van de rechtsstaat.

ROTTERDAM, 16 NOV. De 41-jarige Louis Sévèke, die gisteren in Nijmegen werd doodgeschoten, was een linkse activist die op de barricaden stond, maar vooral via het systeem dat hij bekritiseerde en met argumenten zijn gelijk probeerde te halen.

Sévèke ging daarbij zeer gedegen te werk, zeggen niet alleen actievoerders, maar ook juristen die met hem samenwerkten. ,,Iets tot op de bodem uitzoeken, daar was hij extreem goed in'', zegt Wil van der Schans van het Amsterdamse Buro Jansen en Janssen, dat net als het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten van Sévèke in Nijmegen, veel kritische verhalen publiceerde over politie en veiligheidsdiensten.

Sévèke was ,,erg gedreven'', zegt collega-actievoerder en gemeenteraadslid Mathias van Hunik (SP) uit Nijmegen. ,,Hij stond altijd vooraan als het ging om onrecht.'' In een persconferentie vandaag noemde de Nijmeegse burgemeester Guusje ter Horst Sévèke een ,,luis in de pels'' die ,,buitengewoon effectief, maar ook op bescheiden wijze en nooit voor zichzelf'' voor zijn idealen opkwam.

Zijn strijd strekte zich uit van het bekritiseren van de inbreuk van de overheid op het privéleven van burgers, het juridisch ondersteunen van krakers en milieuactivisten, tot het onderzoeken van werkwijze van politie en veiligheidsdiensten. Sévèke heeft volgens Van Hunik ,,veel onthuld waar sommige mensen niet blij mee waren''.

De activist ontpopte zich als kritisch kenner van de werkwijze van veiligheidsdiensten en politie. Op de opiniepagina's van verschillende kranten leverde Sévèke vaak kritiek op de werkwijze van de AIVD en de voorganger hiervan, de BVD. In zijn laatste stuk in deze krant, op 3 november, richtte hij zich op de risico's van het toestaan van strafbare handelingen door infiltranten van de veiligheidsdienst. Hij reageerde toen op berichten dat een van de leden van de Hofstadgroep een infiltrant van de AIVD zou zijn.

In 1999 had zijn onderzoeksbureau Operatie Homerus uitgebracht, een reconstructie over hoe BVD-agent Cees van Lieshout (codenaam Homerus) in de Nijmeegse kraakbeweging infiltreerde.

Sévèke bepleitte herhaaldelijk strengere controle op de werkwijze van de veiligheidsdienst. Zeker gezien de toegenomen invloed van ,,oncontroleerbare'' AIVD-informatie op rechtszaken en politieonderzoeken zou de dienst ,,meer met de billen bloot moeten''. Zo schreef hij twee jaar geleden in Trouw: ,,Het blind varen op informatie, die in het geheim verkregen is - vaak van mensen die een persoonlijk belang hebben bij het verstrekken van bepaalde, soms gekleurde, informatie - bergt grote risico's in zich. Risico's die niet in een rechtsstaat passen. Het gevaar onschuldigen te veroordelen is dan groot.''

Een ingezonden stuk in deze krant eind 2003 verleidde zowel de AIVD als minister Remkes (Binnenlandse Zaken) tot een reactie.

De politieke aandacht voor de dreiging van terroristische aanslagen en de maatregelen die daaruit voortvloeiden, leidden volgens Sévèke tot een aantasting van het rechtssysteem. De AIVD deed daaraan mee met rapporten die de islam op ,,stereotype'' wijze beschreven en ,,problematiseerde''.

Sévèke verzette zich ook tegen het verzamelen van persoonsdossiers door veiligheidsdiensten. Regelmatig eiste hij via de rechter openbaarmaking op van de dossiers. Dat deed hij bijvoorbeeld toen bleek dat de politie dossiers bijhield van milieu-activisten die protesteerden tegen de komst van de Betuwelijn. Het duurde vier jaar voordat de Raad van State Sévèke gelijk gaf. Toen waren de dossiers al vernietigd.

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1132120818172.html
Oud 18-11-2005, 11:19
juno
juno is offline
Kritiek op de overheid maar omgelegd door de onderwereld. Vreemd.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 11:20
Uice
Uice is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 18-11-2005 @ 11:19 :
Ach, niemand kent hem blijkbaar
In bepaalde kringen had hij best een naam.
Oud 18-11-2005, 11:21
Gimme more beer
Citaat:
juno schreef op 18-11-2005 @ 12:19 :
Kritiek op de overheid maar omgelegd door de onderwereld. Vreemd.
Er werd ergens gesuggereerd dat dat helemaal niet zo vreemd is
Oud 18-11-2005, 11:23
Gimme more beer
Citaat:
Juice schreef op 18-11-2005 @ 12:20 :
In bepaalde kringen had hij best een naam.
Ohja, dat is ook echt zo, ik kende hem immers ook, maar die kringen zijn voornamelijk de linkse bewegingen in Nijmegen. Er zijn hier niet zoveel mensen die daar wat mee te maken hebben (gehad).
Oud 18-11-2005, 11:44
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
phlexx schreef op 18-11-2005 @ 00:17 :
in tegenstelling tot een moord op iemand zonder meningen.
Oud 18-11-2005, 12:52
Odin
Odin is offline
Ik weet niet erg veel van hem af maar ik hoorde dat hij veel krakers hielp. Zou me niks verbazen dat één of andere criminele vastgoedmagnaat het bevel heeft gegeven om hem te vermoorden. Om zo maar van hem 'af' te zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 13:17
Verwijderd
Dat lijkt me idd geen onwaarschijnlijk scenario.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 14:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-11-2005 @ 23:30 :
Was het een liquidatie vanuit de onderwereld of een politieke moord?

Wie heeft het gedaan, waarom en wat vind je er van?
Ow yes, laten we met z'n allen gaan zitten speculeren zonder een grammetje feiten.

Dat is ook precies waarom het een tiswah-thread blijft totdat de politie met meer feiten kan komen.
Oud 19-11-2005, 17:55
Lente
Lente is offline
ik vind het heel raar dat die mus meer aandacht krijgt dan Louis Sévèke
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 21:04
Blood Fire Rage
Citaat:
T_ID schreef op 18-11-2005 @ 15:42 :
Ow yes, laten we met z'n allen gaan zitten speculeren zonder een grammetje feiten.
Waarom niet?
Oud 19-11-2005, 21:20
Go
Go is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 19-11-2005 @ 22:04 :
Waarom niet?
Wat is jouw verwachting van deze topic?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 21:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 19-11-2005 @ 22:04 :
Waarom niet?
Omdat dat dom is, niets bijdraagt en nog een kutsfeer kan veroorzaken ook.
Oud 19-11-2005, 23:14
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Odin schreef op 18-11-2005 @ 13:52 :
Ik weet niet erg veel van hem af maar ik hoorde dat hij veel krakers hielp. Zou me niks verbazen dat één of andere criminele vastgoedmagnaat het bevel heeft gegeven om hem te vermoorden. Om zo maar van hem 'af' te zijn.
Zou kunnen, maar de criminele vastgoedmagnaten vallen ook bij bosjes
Reageren

Regels voor berichten