Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2007, 16:11
Swlabr
Swlabr is offline
Het komt op NET 5 om 20:30 uur. Wie gaan kijken?

Mogen deze topics? Zonee; mijn excuses en zet er maar een slotje op.
Oud 02-05-2007, 16:16
duivelaartje
duivelaartje is offline
Mooie film! Ik weet niet of ik ga kijken, maar ik neem 'm sowieso op. Zulke films zijn heerlijk om eens rustig te bekijken.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:09
Vinniebar
Vinniebar is offline
Ik had 'm net 3 dagen geleden ofzo al gedownloadt en gekeken,
maar zeker het kijken waard!
Een verdiende plaats in de IMDB-top 250...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:13
Swlabr
Swlabr is offline
Top 8 zelfs.
Oud 02-05-2007, 17:46
Verwijderd
Mooie film, maar al te vaak gezien. Maarja dat heb je altijd rond deze tijd van het jaar, dan komen er allemaal van dit soort films
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:52
Uice
Uice is offline
Op de UvA hebben ze liften van het merk Schindler, en dan denk ik altijd: 'Schindler's lift'.
Oud 02-05-2007, 19:24
Verwijderd
Ze hebben zelfs de VPRO-gids speciaal in zwartwit gedrukt op de desbetreffende filmselectie-pagina Of een zwaar overdreven designbeslissing, of een grappige fout.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 10:28
TwistedJunkie
TwistedJunkie is offline
Mooie film
Oud 03-05-2007, 13:15
2079
2079 is offline
Ook al heb ik de film op DVD, ik kon de verleiding niet weerstaan om te kijken. Mooie film, Spielbergs beste en dat zegt nogal wat. Hij heeft hier echt zijn hart ingelegd net als iedereen die eraan heeft meegewerkt. En natuurlijk John Williams' meesterlijke muziek.

Laatst gewijzigd op 03-05-2007 om 13:18.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 13:24
TLO
TLO is offline
Ik ken 'em uit mijn hoofd.
Ik kom altijd videobanden tekort rond 4 en 5 mei
Oud 03-05-2007, 14:06
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Juice schreef op 02-05-2007 @ 18:52 :
Op de UvA hebben ze liften van het merk Schindler, en dan denk ik altijd: 'Schindler's lift'.
hehe die liften hadden ze ook in dat appartementen complex in frankrijk afgelopen wintersport

"fuck de trap, ik neem schindlers lift huhuhu"
Oud 03-05-2007, 14:19
Nebula
Nebula is offline
Ik heb hem gisteren gedeeltelijk weer gezien. Ik heb hem ook op DVD overigens. Maar wat mij gisteren vooral weer opviel was hoe raar die reclameblokken afsteken bij een film die een onderwerp als de holocaust aansnijd. Vooral het blok dat het gedeelte van de razzia onderbrak. Op waarheid gebaseerde beelden van onschuldige mensen die bij bosjes worden neergeschoten en als vee bijeen gedreven, worden ineens afgewisseld met vrolijke, semi-naakte vrouwen die enthousiast heen en weer dartelen, omdat ze ondanks hun niet helemáál ideale lichaamsomvang toch in een Dove reclamespotje mogen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen elkaar op zo'n moment nog aan kunnen kijken met zo'n tevreden blik van "goed hè, van Dove?"
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 15:05
TwistedJunkie
TwistedJunkie is offline
Jaah, dat zijn ook wel twee HELE verschillende aspecten, alhoewel bij beide de maatschappij een spiegel wordt voorgehouden.
Oud 03-05-2007, 15:15
Swlabr
Swlabr is offline
Ik heb een deel gezien, maar ik vond 'm niet zo mooi. Laten we maar zeggen dat ik 'm niet begreep.
Oud 03-05-2007, 15:26
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Darkiekurd schreef op 03-05-2007 @ 16:15 :
Ik heb een deel gezien, maar ik vond 'm niet zo mooi. Laten we maar zeggen dat ik 'm niet begreep.
Je moet hem een paar keer zien en dan denk je bij jezelf: hee, grappig. Ik vind het meer leuk om te bekijken wat er nou zo speciaal aan is. Technisch vond ik hem nu overigens wel goed, beetje gespeelde emoties van die gast op het eind maar hij was wel heel goed gecast. Apart dat die joden niet hebben gezorgd dat er niks met hem gebeurde. Als ze gewoon mee waren gevlucht en ze vonden hem dan konden ze tenminste nog getuigen voor hem. Hij had wel gelijk dat hij in principe meer joden had kunnen redden.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 15:30
Swlabr
Swlabr is offline
Waarschijnlijk zal ik 'm over een paar jaar mooier vinden dan nu. Ik denk dat ik nu naar te weinig films heb gekeken om ze écht mooi te vinden. Uitzonderingen daargelaten.
Oud 03-05-2007, 16:43
2079
2079 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 03-05-2007 @ 16:26 :
Hij had wel gelijk dat hij in principe meer joden had kunnen redden.
''Whoever saves ons life, saves the world entire.''

Wat ik zo mooi vind aan deze film is de imperfectie van zoveel scenes, bijvoorbeeld wanneer Schindler de ring krijgt van Stern en de andere Joden hij kijkt erna bezeten van emotie en dan laat hij het uit zijn handen vallen. Dat is gewoon het ergste wat kan gebeuren en voor een film zoals deze helemaal onverwacht maar Spielberg blijft gewoon onverbiddelijk doorfilmen.
De scene die op mij een grote indruk maakt is het stukje waar een Joodse jongen Goeth's badkuip moet schoonschrobben. De vlekken zijn er niet vanaf te krijgen en wanneer Goeth binnenstapt zie je de doodsangst in de ogen van de jongen.
Voor hem klinken de woorden, ''I pardon you.'' eerder als een doodvonnis. Terwijl Goeth in de spiegel kijkt en je ziet dat hij zichzelf nog meer haat dan de Joden, en door het haten van hen tracht hij de haat van zichzelf te verwijderen. Dat word in deze scene zo vreselijk mooi uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 03-05-2007 @ 16:26 :
Je moet hem een paar keer zien en dan denk je bij jezelf: hee, grappig.
Idd, het is immers een vrolijke komedie.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 20:22
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
2079 schreef op 03-05-2007 @ 17:43 :
Wat ik zo mooi vind aan deze film is de imperfectie van zoveel scenes, bijvoorbeeld wanneer Schindler de ring krijgt van Stern en de andere Joden hij kijkt erna bezeten van emotie en dan laat hij het uit zijn handen vallen. Dat is gewoon het ergste wat kan gebeuren en voor een film zoals deze helemaal onverwacht maar Spielberg blijft gewoon onverbiddelijk doorfilmen.
Bedoel je dat Neeson de ring per ongeluk liet vallen? Want dat lijkt me sterk. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat ook die 'imperfecties', of althans veruit de meeste, vantevoren zijn uitgedacht. Spieberg zet zijn personages graag levensecht neer. Menselijke trekjes - zoals het iets per ongeluk laten vallen -worden dus juist gebruikt om de scène te perfectioneren.
Citaat:
De scene die op mij een grote indruk maakt is het stukje waar een Joodse jongen Goeth's badkuip moet schoonschrobben. De vlekken zijn er niet vanaf te krijgen en wanneer Goeth binnenstapt zie je de doodsangst in de ogen van de jongen. Voor hem klinken de woorden, ''I pardon you.'' eerder als een doodvonnis. Terwijl Goeth in de spiegel kijkt en je ziet dat hij zichzelf nog meer haat dan de Joden, en door het haten van hen tracht hij de haat van zichzelf te verwijderen. Dat word in deze scene zo vreselijk mooi uitgelegd.
Ik houd er een andere interpretatie op na. Wanneer Goeth zichzelf in de spiegel aanschouwt, besluit hij dat Schindlers definitie van macht - de macht om genade te schenken - hem niet aanstaat. Iemand overhoop knallen vindt hij veel bevredigender. Hij schiet de jongen dus neer omdat hij gewoon een vuile sadist is.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:09
2079
2079 is offline
Citaat:
Nebula schreef op 03-05-2007 @ 21:22 :
Bedoel je dat Neeson de ring per ongeluk liet vallen? Want dat lijkt me sterk. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat ook die 'imperfecties', of althans veruit de meeste, vantevoren zijn uitgedacht. Spieberg zet zijn personages graag levensecht neer. Menselijke trekjes - zoals het iets per ongeluk laten vallen -worden dus juist gebruikt om de scène te perfectioneren.
Inderdaad bedoelde ik dat het van tevoren was uitgedacht, 'Spielberg blijft gewoon onverbiddelijk doorfilmen' was figuurlijk bedoeld. Nog een voorbeeld van deze stijl is de executie van Goeth, waar de soldaat het krukje niet meteen vanonder Goeth geschopt krijgt. Het vreemde hieraan is dat Goeth's executie heel anders verliep in het echt. Zo waren zijn handen vastgebonden, dus heeft hij nooit het 'gebaar' kunnen maken zoals hij in de film deed. Ook heeft hij nooit 'Heil Hitler!' geschreeuwd. Daarnaast was hij pas na de derde ophanging daadwerkelijk dood.

Citaat:
Ik houd er een andere interpretatie op na. Wanneer Goeth zichzelf in de spiegel aanschouwt, besluit hij dat Schindlers definitie van macht - de macht om genade te schenken - hem niet aanstaat. Iemand overhoop knallen vindt hij veel bevredigender. Hij schiet de jongen dus neer omdat hij gewoon een vuile sadist is.
Dat is het mooie aan film, het is open voor ieders interpretatie.

Laatst gewijzigd op 04-05-2007 om 13:24.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 15:32
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
2079 schreef op 04-05-2007 @ 14:09 :
Het vreemde hieraan is dat Goeth's executie heel anders verliep in het echt. Zo waren zijn handen vastgebonden, dus heeft hij nooit het 'gebaar' kunnen maken zoals hij in de film deed. Ook heeft hij nooit 'Heil Hitler!' geschreeuwd. Daarnaast was hij pas na de derde ophanging daadwerkelijk dood.
Oeps... Zouden de beulen zich per ongeluk of "per ongeluk" misrekend hebben?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 15:56
Verwijderd
La Vita é Bella en Der Untergang
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 17:03
Swlabr
Swlabr is offline
Saving private Ryan.
Oud 04-05-2007, 20:51
2079
2079 is offline
Citaat:
Nebula schreef op 04-05-2007 @ 16:32 :
Oeps... Zouden de beulen zich per ongeluk of "per ongeluk" misrekend hebben?
Haha, dat vroeg ik me ook al af...

Ik ben nu 'Der Untergang' aan het kijken en straks meteen door naar 'Saving Private Ryan'.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 22:17
Roos
Roos is offline
Dat meisje in het rode jasje <3
Reageren

Regels voor berichten