Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2005, 11:14
Kapoen
Kapoen is offline
Ik zit een beetje met een dilema.

Ik ben nu bezig met het afronden van mijn MBO opleiding Grafisch Vormgeven.
Eigenlijk wil ik graag gaan werken maar ik ben bang om geen werk te vinden.
Ik ben nu al druk bezig met zoeken zodat ik in mei kan beginnen.

Maar wat als ik geen werk kan vinden. Ik zou het allerliefst de pabo gaan doen maar ik zie erg op tegen nog een 4 jarige studie. Eigenlijk wil ik het liefst op mn zelf gaan wonen samen met mijn vriend.

Je begrijpt ik weet het gewoon niet. heeft iemand mischien tips of ervaring met de pabo.
Oud 20-10-2005, 11:16
Verwijderd
Je kan toch gaan samenwonen én naar de pabo gaan? Desnoods een deeltijdstudie doen en de helft van de tijd gaan werken...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 11:24
Go
Go is offline
Over het algemeen levert doorleren het meest op. En als je toch graag wilt gaan werken, ga dan actief opzoek naar een baan. Vind je niks, dan ga je een vervolgopleiding volgen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 11:38
Verwijderd
Pabo en samenwonen kan best tegelijk, toch? Je krijgt gewoon nog 4 jaar studiefinanciering als je na het mbo een hbo opleiding gaat doen.

Je kunt, als het voor jou niet super veel uitmaakt, ook doorgaan met baan zoeken, en als je aan het eind van dit schooljaar nog niets leuks hebt gevonden, dan maar pabo gaan doen . Maar als je echt veel liever basisschoollerares bent dan grafisch vormgever, dan zou ik toch maar voor de pabo kiezen. Het is misschien nog 4 jaar doorleren waar je geen zin in hebt, maar daarna heb je wel 40 jaar een baan die je echt leuk vindt in plaats van een die je maar zo-zo vindt. Daarbij loop je erg veel stage op de pabo, dus je zit niet echt 4 jaar met je neus in de boeken.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 16:14
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik zou ook gewoon doorleren. Het is misschien even doorbijten, maar als je het echt graag wilt, moet het toch te doen zijn? En het lijkt mij ook belangrijker om een baan te hebben die je dolgraag wilt, dan een baan waar je eigenlijk niet veel mee hebt.
Oud 20-10-2005, 16:19
Iduna
Iduna is offline
Je gaat gewoon nog verder met werk zoeken, want dat wil je graag.
Pabo begint pas weer in september toch? Als je niks kunt vinden, ga dan naar de Pabo.
Samenwonen kan altijd, mits je een beetje geld hebt (studiefinanciering uitwonend bijv.).
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 21:23
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Tja, je zegt het eigenlijk al zelf in je post: "het allerliefst wil ik naar de PABO gaan". Tja, dan zou ik dat doen. Doe wat je wil en wat je leuk vindt, zeker als je bang bent dat je niet snel werk kunt vinden of dat het algemeen bekend is dat je lang op een baan moet wachten in die sector.
In het laatste jaar van mijn HBO-studie heb ik ook lang nagedacht of ik ging werken of doorstuderen. Omdat ik het het leukst vond om door te studeren (en ook met de gedachte dat ik nog jaren kan gaan werken tot mijn 65e) ging ik dan ook door studeren.
Wat betreft dat op jezelf wonen of samenwonen met je vriend, moet je gewoon kijken of dat financieel haalbaar is (in het geval dat je nog gaat door studeren). Wat zijn jouw inkomsten, wat zijn zijn inkomsten, wat zijn jullie kosten... en als die inkomsten hoger zijn dan de kosten dan kan het. Zo niet, dan gaat het niet.
Oud 20-10-2005, 23:28
Verwijderd
Ik zou op je 19de een relatie zeer zeker niet van invloed laten zijn op wel of niet doorstuderen. Je opleiding is hetgeen ervoor gaat zorgen dat je het gaat redden in het leven, je vriend niet.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 11:59
Kapoen
Kapoen is offline
Dat zie ik toch anders hoor. Ik vindt werk niet zo belangrijk als mijn vriend.

Maar ik heb een baan aangeboden gekregen op mn stage dus
Oud 24-10-2005, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Kapoen schreef op 24-10-2005 @ 12:59 :
Dat zie ik toch anders hoor. Ik vindt werk niet zo belangrijk als mijn vriend.

Maar ik heb een baan aangeboden gekregen op mn stage dus
Het klinkt heel hard, sorry daarvoor, maar een lange relatie op je 19e zegt niks over de toekomst, hoeveel je nu ook van hem houdt. Als je echt graag pabo zou willen doen dan moet je dat gewoon doen. Je kunt je vriend toch gewoon blijven zien? Je kunt beter sparen voor de toekomst en pas gaan samenwonen als je echt geld hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 13:59
Verwijderd
Het is heel simpel: wat je wilt, moet je gaan doen, anders krijg je er later spijt van.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 14:12
Kapoen
Kapoen is offline
Het is allemaal wat simpeler gezegt dan gedaan.

Als ik heel diep kijk naar wat ik echt wil is dat ik gewoon kinderen wil en gewoon een soort huisje boompje beestje. Daar ben ik nu nog te jong voor dat weer ik maar dat si wat ik het allerliefst wil.

Daarom twijfel ik zo. Maar nu ik de kans krijg om te blijven werken waar ik stage loop wordt het wat makkelijker. Ik ga hier dus hopelij k een tijdje werken en dan zien we wel weer.
Ik kan altijd nog naar school.

In iedergeval bedankt voor alle tips
Oud 24-10-2005, 15:32
LoeLoe
LoeLoe is offline
Hmm ik herken dat wel een beetje. Soms zit ik zelf een beetje in een 'droomfase'. Hoe het allemaal zou zijn als ik nu gewoon aan het werk was wat op dit moment mijn bijbaantje is (je kunt zo'n beetje zeggen dat mijn bijbaantje me hobbie is).

Enige wat me tegenhoudt om me bijbaantje als echte baan te gaan, om te stoppen met school, is omdat ik er niet zeker van ben dat ik elke week minstens 30 uur kan werken. En dat is toch wel nodig, wil ik mijn hoofd boven water kunnen houden.

Ik doe nu toevallig ook de PABO. Dit was een logisch vervolg op mijn vorige MBO-opleiding als onderwijsassistent. Tis hard werken, vooral in de stages. Maar eigenlijk gaat het ook wel erg snel allemaal. Ik zit nu al in de 3e! Nog maar +/- anderhalf jaar te gaan dus, als alles goed gaat zoals het zou moeten gaan.

Maar soms denk ik er ook aan hoe mijn leven eruit zou zien als ik nu dus aan het werk was... ne alles wat daarbij komt kijken (samenwonen, kinderen.. dat soort dingen maar daar vind ik mezelf eigenlijk nog te jong voor, ben pas 20).

Pff lastig allemaal! Ik kan je hierin geen raad geven. Doe gewoon wat jou het leukste lijkt of wat je het leukste vindt. Want daar gaat een groot deel van je tijd in zitten. En of dat nou meteen werken is of eerst nog even 4 jaar naar school, dat moet jij weten.

4 Jaar lijkt zo op het eerste gezciht lang, maar de tijd vliegt voorbij als je het leuk hebt
Oud 24-10-2005, 16:26
Verwijderd
Als je kinderen wilt, moet je ook iets hebben om op ze over te brengen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 16:41
Verwijderd
Die opleiding heeft inderdaad waardeloze toekomstperspectieven. Ik ken iemand die het doet.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 16:43
Global
Global is offline
je broer toch?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 24-10-2005 @ 17:43 :
je broer toch?
Neen, die doet een mbo ICT-opleiding.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 09:55
Corossi
Corossi is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-10-2005 @ 17:52 :
Neen, die doet een mbo ICT-opleiding.
Zijn de toekomstperspectieven voor MBO ICT opleidingen dan zo slecht? Ik wil MBO ICT, Grafisch Vormgeving of HBO Informatica. Dan zegt iedereen natuurlijk meteen HBO Informatica, maar ik ben bang dat ik dan 5 of 6 jaar over die opleiding, mn ouders zien het niet zo zitten om nog zo lang voor een studie te betalen.
Ik heb van veel mensen gehoord dat HBO na de HAVO erg zwaar en dat je dus bijna nooit je opleiding in 4 jaar haalt. (sorry voor de offtopic)

@ TS: Zoals anderen al zeggen, als je echt graag pabo wil doen, moet je dat doen (als je niet van die ouders hebt zoals ik )
Kun je misschien wat vertellen over de opleiding Grafisch Vormgever voor mij?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Corossi schreef op 25-10-2005 @ 10:55 :
Zijn de toekomstperspectieven voor MBO ICT opleidingen dan zo slecht?
Nee, ik had het over Grafische Vormgeving. Ik zou overigens gewoon HBO Informatica doen, wat je ouders er mee te maken hebben ontgaat me verder overigens, je kunt gewoon lenen bij de IB groep voor zover ik weet.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 10:56
Verwijderd
Probeer het te combineren. Als jij het allerliefste naar de Pabo wil, doe dat dan. Kijk vervolgens hoe je de rest van je leven daar omheen kan boetseren, dat lukt vást wel. Samenwonen en Pabo kan ook heel goed, als je dat zou willen. Je krijgt stufi en een OV, dus je hoeft ook niet naast de instelling te wonen waar je de Pabo wil gaan doen.

Offtopic: als je kinderen wil leren schrijven en vooral spellen, moet je het zelf ook kunnen... dingen als 'ik vindt' en 'gezegt' kunnen echt niet als juf he
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten