Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2005, 20:23
Biertank 52
Biertank 52 is offline
oke, vreemde omschrijving, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet noemen...

als ik bijvoorbeeld nu naar dit scherm kijk, zie ik bijvoorbeeld de linkerrand van het beeldscherm niet meer, het enige wat ik zie is een soort van flikkering in mijn linkeroog.

ik heb het alleen met mijn linkeroog. ik heb wel lenzen, maar deze heb ik al een jaar, en nooit eerder last van gehad...

huisarts is een optie, maar ik vraag het eerst aan jullie of jullie een idee hebt...

vreemd verhaal, dus als je nog vragen hebt, moet je ff PM'en of reageren in topic...

Edit: hebt=hebben

Laatst gewijzigd op 18-10-2005 om 20:44.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 21:03
thunder110
thunder110 is offline
Misschien heb je wel netvliesloslating . Het klinkt namelijk nogal ernstig, hoe jij het beschrijft. Ik heb zelf een mouches volante vlak boven het middelpunt van mijn gezichtsveld, maar dat is toch wel wat anders (een soort zwart vlekje dat met je oogbewegingen mee beweegt).
Oud 18-10-2005, 21:04
thunder110
thunder110 is offline
Oh ja, bekijk deze website eens: http://vdkrogt.com/slechtziend.html
herken je iets?
Oud 18-10-2005, 21:21
Verwijderd
Interessante site om te zien.

Ik zou als ik jou was toch even naar de huisarts gaan. Het klinkt niet echt goed.
Je ziet geen beelden dubbel??? Dat had (en voor een deel heb) ik namelijk; toen ik daarmee bij de huisarts kwam werd er een hele vaart achter gezet, binnen een week zo ongeveer helemaal door de ''molen'' heen.

Waarschijnlijk ligt het niet aan je lenzen. Dit is simpel te testen. Als je je lenzen uitdoet (en je bril op); heb je het dan ook nog?

Is het ineens gekomen, heb je mss erg lang achter de pc gezeten vandaag? Heb je het vaker, dat het weer wegtrekt? Wordt het erger, of niet?

Mwah nogmaals; ga even langs de huisarts, die heeft er toch de beste kijk op, en kan kijken wat te doen. Het zijn toch je ogen; je hebt er dan wel twee, maar ik zou er toch wel zuinig op zijn1
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 21:24
Biertank 52
Biertank 52 is offline
loslating netvlies komt er het dichtst bij in de buurt, maar geen van beide voorbeelden, ik zie net zoiets als een sterrenflikker (van dat vuurwerk gedoe)

als ik precies in het midden van het scherm kijk, zie ik al bijvoorbeeld de rand van mijn monitor niet meer...hiervoor in de plaats is dus dat flikkergedoe
Oud 18-10-2005, 21:25
thunder110
thunder110 is offline
Door netvliesloslating kan je wel flitsen oid zien, anders moet je even gaan googlen daarop, want dat is eigenlijk best ernstig
Oud 18-10-2005, 21:39
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 18-10-2005 @ 22:21 :
Interessante site om te zien.

Je ziet geen beelden dubbel??? Als je lenzen uit doet, en bril op: heb je het dan ook nog?

Is het ineens gekomen, heb je mss erg lang achter de pc gezeten vandaag? Heb je het vaker, dat het weer wegtrekt? Wordt het erger, of niet?

nee, ik zie geen beelden dubbel, en als ik de lenzen uit doe, en bril op, heb ik erna nog heel even last van, en dan is het weg...

het komt zo ineens jah, ik heb er al een keer eerder last van gehad, dat was tijdens school (tussenuur, dus van langtijdige oplettendheid was geen sprake )

tijdens school duurde het ongeveer het hele tussenuur (50 minuten), maar nu duurde het nog geeneens 10 minuten...

valt hier uberhaupt iets aan te doen (jah ik weet het, huisarts) maar ik heb dus geen zin om aan 1 oog blind te raken
Oud 18-10-2005, 21:51
thunder110
thunder110 is offline
Inderdaad, ga naar de huisarts, als je echt netvliesloslating hebt (wat nog helemaal niet zeker is), helpt in veel gevallen een laserbehandeling.
Oud 18-10-2005, 22:02
Biertank 52
Biertank 52 is offline
oke, thnx voor je advies
Oud 18-10-2005, 22:03
Freestyler*
Freestyler* is offline
kijk eens naar de symptomen van een aura bij migraine!

Belangrijke vraag om te kijken of het in je hoofd of in je ogen zit:
zie je de flikkering ook als je je ogen dichthoudt?
Oud 18-10-2005, 22:10
Biertank 52
Biertank 52 is offline
ook als ik mijn ogen dichtheb, zie ik de flikkering

en wat bedoel je precies met aura bij migraine?? (ik bedoel, ik heb verder compleet geen last van hoofdpijn hierbij)
Oud 18-10-2005, 22:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
nou bij migraine heb je een soort fase die je aura noemt

Over het algemeen zie je dan ook een soort vlek in je blikveld.
Deze breidt zicht uit, meestal in halve maan vorm. Als je je ogen dichthoudt, dan is het gelig als een bliksemschicht. Deze vlek groeit en na een tijdje verdwijnt ie. Je ziet bijvoorbeeld
.

Maar dit is allemaal wel zeer individualistisch.
Ik meen gelezen te hebben dat je ook aura's kunt hebben zonder hoofdpijn erna. Genaamd migraine sans migraine Google maar eens..

Maar als je toch naar de dokter gaat, kun je iig aankaarten dat het daar op lijkt. Het zit volgens mij niet in je oog, omdat je het ook ziet als je niet kijkt. Je zal dan wellicht hersenscans ed moeten laten maken.

Nog een interessant linkje:
lotgenoten

Laatst gewijzigd op 18-10-2005 om 22:20.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 13:25
toemba
toemba is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 18-10-2005 @ 22:51 :
Inderdaad, ga naar de huisarts, als je echt netvliesloslating hebt (wat nog helemaal niet zeker is), helpt in veel gevallen een laserbehandeling.
laserbehandeling voor netvliesloslating?!? no way!!! Een laserbehandeling heeft alleen nut als er een gaatje in je netvlies zit, zonder dat er sprake is van loslating!!! Indien het netvlies los zit, moet er geopereerd gaan worden..

Het lijkt me het beste om naar de HA te gaan, en wel snel, als het inderdaad een netvliesloslating is moet je er snel bij zijn. Niet meteen ongerust worden, maar het zou je gezichtsvermogen voor je leven kunnen redden.

=========

NETVLIESLOSLATING / ABLATIO RETINAE
Beeld:
Loslating van het netvlies; splijting van netvlies tussen pigmentlaag en zenuwcel-laag.

Een 'ablatio retinae' kan optreden bij een netvlies met degeneratieve plekken, meestal in de periferie (bij myopie of ouderdom) of ten gevolge van een trauma, meestal in combinatie met een degeneratief netvlies (ongeluk, oogoperatie).

Symptomen:
De plaats van de loslating is bepalend voor de gevolgen:

daling van de gezichtsscherpte
scotomen ('eilandjes' van gezichtsvelduitval)
vertekeningen door vouwen of plooien in het netvlies
fotopsieën (lichtsensaties, lichtflitsen)
mouches volantes (zwevende deeltjes veroorzaakt door bloed in het glasvocht)
een 'gordijn' dat in het oog meebeweegt

Consequenties voor het dagelijks leven:
Afhankelijk van de plaats van de loslating;

moeite met zien van details
oriëntatieproblemen

Behandeling:
Er worden altijd pogingen gedaan herstellende maatregelen te treffen (rust, coagulatie, oogbol instulpen, olie inbrengen).
Oud 19-10-2005, 13:27
thunder110
thunder110 is offline
Oh ja, ik las een beetje te snel
Oud 19-10-2005, 13:30
toemba
toemba is offline
tja.. misschien reageerde ik ook wat fel

ben druk bezig met oogarts te worden
Oud 19-10-2005, 13:31
thunder110
thunder110 is offline
hehe
Trouwens lees ik op een andere site het volgende:
Citaat:
Behandeling
Er zijn verschillende alternatieven voor de behandeling. Laserstralen geven het beste resultaat, maar kunnen alleen bij kleine loslatingen worden gebruikt. Bij deze behandeling wordt een laserstraal op het aangedane deel van het netvlies gericht. In dit gebied ontstaat een litteken, waardoor het netvlies aan de achterkant van de oogbol verkleeft. Ook door middel van een operatie aan het oog kan het losgelaten netvlies weer aan de oogbol worden gehecht.
?
Oud 19-10-2005, 13:36
toemba
toemba is offline
Ja klopt, maar dan is het dus geen totale loslating maar een gaatje..

Het ligt er dan ook aan wel deel van de retina er losligt. M.n. de macula is gevaarlijk en kan je zeker niet laseren..
Oud 19-10-2005, 18:57
notorius
notorius is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 18-10-2005 @ 23:15 :

Deze breidt zicht uit, meestal in halve maan vorm. Als je je ogen dichthoudt, dan is het gelig als een bliksemschicht. Deze vlek groeit en na een tijdje verdwijnt ie. Je ziet bijvoorbeeld
[afbeelding].

Ik meen gelezen te hebben dat je ook aura's kunt hebben zonder hoofdpijn erna. Genaamd migraine sans migraine Google maar eens..

Maar als je toch naar de dokter gaat, kun je iig aankaarten dat het daar op lijkt. Het zit volgens mij niet in je oog, omdat je het ook ziet als je niet kijkt. Je zal dan wellicht hersenscans ed moeten laten maken.

lotgenoten
Dat heb ik ook 2x gehad. Ik raakte best wel in paniek. Ben er nog mee naar de dokter geweest. Is oogmigraine ofzo. Dat plaatje geeft wel een goed beeld van hoe het er echt uitziet. Het duurt zo'n 20 minuten. Ik heb het 2x gehad, maar nu (gelukkig) al een jaar niet meer.
Oud 19-10-2005, 19:43
Verwijderd
Ga toch naar de dokter.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 16:11
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 18-10-2005 @ 23:15 :

[afbeelding].

lotgenoten

Maar meestal is oogmigraine in beide ogen tegelijk toch? Hij heeft het alleen links zegt ie.

Zelf heb ik ook (denk ik) oogmigraine. Bij mij is het zo dat het vaak in het ene oog erger is dan het andere en ook bij het ene oog vaak eerder wegtrekt dan het andere.
Soms lijkt het nog maar in 1 oog te zitten.

Ik vond dat altijd wel raar omdat de meeste mensen op internet zeiden dat oogmigraine in beide ogen tegelijkertijd en even erg moet voorkomen maar dat is dus bij mij niet zo.

Mijn oogmigraine lijkt op bovenstaand plaatje (idd boogvorm, en vooral die driehoekjes herken ik. De kleuren zijn wel anders bij mij. Tis niet zwart/ wit bij mij. Verder zie ik geen heel hoogstaande figuren/ patronen ofzo, alleen een trillende boogding met driehoekjespatroonachtig iets.)

Op het moment dat het bijna is weggetrokken of net begint dan zit het idd wat meer aan de zijkant van het beeld te trillen.

Het duurt bij mij ongeveer 20 minuten, soms ook wel langer.
Naderhand heb ik geen echte erge klachten (zie ook topic over medicatie en migraine, daar heb ik ook net in gepost).
Het begint dan met een klein trillend dingetje, dat breidt zich uit tot een boogscotoom (op de plek van dat trillende ding of net ernaast zie ik niks meer) en dan neemt het langzaam weer af, trekt het ook vaak naar de randen toe.

Ik denk dat het oogmigraine is. Ik heb het nl ook zonder andere klachten erbij.
Ik denk dat het bij jou gewoon nog niet zo erg is dat het echt doorbreekt tot een echte oogmigraine aanval zoals ik die heb.

Oja ik heb trouwens sinds maart 2004 dat ik van de ene op de andere dag stukken van mn gezichtsveld mis. Als ik bijv naar mijn hand kijk dan mis ik een vinger en als ik naar het midden van dit scherm kijk dan zie ik die smileys niet die ik nu zie tijdens het typen van dit bericht.
Ik heb dit in beide ogen, maar links is het erger.
Ik heb dit 24/7, dus het is nooit weg.

Ik ben al naar oogartsen en huisartsen geweest maar men kan niks vinden. Alleen dat mn oogsamenwerking niet zo goed is, maar dat kan mijn klachten niet verklaren.
De oogarts zegt ook dat het geen migraine kan zijn.

Wel vervelend dus dat ze niet weten wat het is, maar tis in ieder dus geen netvliesloslating of weet ik veel wat.

Ik ben tot nog toe ook de enige die ik ken met deze klachten. Ben nog nergens iemand tegengekomen die hetzelfde heeft.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hmpf, sommige mensen moeten zich echt over die angst heen zetten en gewoon direct naar de dokter gaan met zoiets.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:57
Ndimension
Ndimension is offline
Toevallig, hier had ik gisteren last van.
Het lijkt me sterk dat je netvlies loslaat, dan zou je volgens mij constant een 'blinde vlek' hebben. Ik denk eerder dat het een soort van migraine is, zoals eerder is gezegd.
Migraine zit nogal in de familie bij me. Toen ik gisteren in paniek vertelde wat er met mijn oog was, zei mijn moeder dat zij en andere familieleden hetzelfde hebben gehad en ik me nergens druk om moest maken.
Oud 25-10-2005, 18:35
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 25-10-2005 @ 18:57 :
Het lijkt me sterk dat je netvlies loslaat, dan zou je volgens mij constant een 'blinde vlek' hebben. Ik denk eerder dat het een soort van migraine is, zoals eerder is gezegd.
Migraine zit nogal in de familie bij me. Toen ik gisteren in paniek vertelde wat er met mijn oog was, zei mijn moeder dat zij en andere familieleden hetzelfde hebben gehad en ik me nergens druk om moest maken.
Idd nergens druk om maken: wacht een uurtje, en als het dan nog steeds even erg is, ga dan pas naar de dokter.

Ga intussen tijd in een donkere ruimte liggen (voor het geval dat het toch migraine is is dat het beste om te doen)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:57
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 25-10-2005 @ 18:57 :
Idd, als het je netvlies namelijk zou zijn, wat ik vergeten was te zeggen, dan zou het niet zomaar overgaan!

Jij zegt dat het overgaat en dan soms heb je het weer. Als je echt iets aan je netvlies hebt dan gaat dat (blinde vlek dan) niet zomaar weer weg. Hooguit dat t erger wordt.

Dus dat het je netvlies is lijkt me vrijwel uitgesloten.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:46
Cookie
Cookie is offline
En? Wat zegt de dokter?

Regels voor berichten