Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2005, 18:52
langejongen
langejongen is offline
Hallo,

Binnenkort ben ik van plan om te gaan schaatsen op een kunstijsbaan. Ondanks dat ik lage noren heb, sta ik scheef op m'n schaatsen. M'n enkels zijn dus zwak. Mijn vraag is- afgezien van het feit dat ik niet binnen 2 weken sterkere enkels kan hebben-: Kan ik sterkere enkels krijgen, en zo ja, hoe?? Welke oefening(en) kan ik daarvoor doen??
Oud 08-10-2005, 10:12
Verwijderd
me broertje ging "vroeger" ( tot een jaar of 3 terug ) bijna elke week door z'n enkel. Nu doettie skateboarden.. bijna 2 jaar.. en die poten van 'm daar wordt je bang van. Hij gaat er nooit meer doorheen.
Het is dus trainbaar.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 10:42
Verwijderd
Ja, dat kan. Dit kun je doen door oefeningen te doen waarmee je de spieren etc die over je enkel lopen te trainen.
Het beste is om hiervoor oefeningen te vragen aan een fysiotherapeut of aan zo'n begeleider in een fitnesscentrum.

Ik denk dat vooral de oefeningen 5 t/m 9 goed kunnen zijn.

Deze vond ik op een site en ik denk dat je die ook wel kunt gebruiken:

3. Versterken van voetspieren

• Ga op een stoel zitten.
• Schrijf het alfabet in de lucht met de geblesseerde voet.
• Rol met de tenen van de geblesseerde voet een uitgevouwen handdoek op door grijpbewegingen te maken
Duur 15-20 seconden.
Daarna 10-20 seconden rust.
Doe dit 20 keer.

4. Oefenen van coördinatie en versterken van spieren rondom de enkel

• Wandelen hoog op de tenen.
• Grote tenen goed in de grond drukken.
Duur 15-20 seconden.
Doe dit 20 keer.

5. Oefenen van coördinatie en versterken van spieren rondom de enkel

• Ga met beide voeten zo hoog mogelijk op de tenen staan en dan weer op de platte voet.
• Hoe sneller de beweging wordt uitgevoerd hoe moeilijker het is om de balans te bewaren.
• Deze oefening eerst uitvoeren met steun van de handen.
• Daarna met gespreide armen om de balans te bewaren.
• De oefening kan nog extra verzwaard worden door de ogen tijdens de uitvoering dicht te doen (pas op voor vallen!).
Duur 10 keer.
Doe dit 20 keer

6. Start van functionelere oefeningen

• Op de plaats joggen gedurende 2 minuten.
Duur 2 minuten.
Daarna 30-60 seconden rust.
Doe dit 3 keer.

7. Kracht- en coördinatieoefeningen

• 0p de plaats springen van het ene been op het andere been.
• Langzaam steeds bredere sprongen maken tot en met schaatssprongen.
• De sprongen kunnen ook op twee benen en in voor-achterwaardse richting worden gemaakt.
• Tenslotte:
• ga rechtop op het geblesseerde been staan.
• Zet af met dit been en spring recht omhoog.
• Land op het geblesseerde been en blijf gedurende 3 seconden in evenwicht op dit been staan.
• Dit kan ook op twee benen worden uitgevoerd.
Duur 10 keer.
Doe dit 20 keer.

(http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=2704)

Maar nogmaals, ik ben (nog ) geen fysiotherapeut en voor een goed deskundig advies kun je bij hen het beste langs.

Let er op dat je niets gaat forceren, want dan ben je nog verder van huis En dat moeten we niet hebben natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 11:04
Copycat
Copycat is offline
Springtouwen.
Oud 08-10-2005, 13:37
alfalfa
alfalfa is offline
een lege (cola)fles met water vullen, en dan als je zit met je voeten over de fles rollen, je strekt je voet dan, dan flex je ze weer, flex-strek-flex-strek.
is niet zwaar en (handig) kan gewoon als je iets anders aan het doen bent, als je bijvoorbeeld tv aan't gucken bent.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 14:00
Hulk
Hulk is offline
Vroeger deed ik weleens kickboxen en altijd als ik ff stilstond tandenpoetsen of in de pauze op school ofzo ging ik op 1 been staan. Heel goed voor je balans en enkelspieren.
Zo kun je ook op 1 been kniebuigingen maken, totdat je kont je hak raakt, en dan weer omhoog.
Oud 08-10-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Daster schreef op 08-10-2005 @ 15:00 :
Vroeger deed ik weleens kickboxen en altijd als ik ff stilstond tandenpoetsen of in de pauze op school ofzo ging ik op 1 been staan. Heel goed voor je balans en enkelspieren.
Zo kun je ook op 1 been kniebuigingen maken, totdat je kont je hak raakt, en dan weer omhoog.
Even uitgeprobeerd, daar moet je wel sterke benen voor hebben zeg, niet alleen sterke enkels...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 16:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
tijdens het tandenpoetsen op 1 been met je ogen dicht

is best lastig trouwens
Oud 08-10-2005, 16:14
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Arenda schreef op 08-10-2005 @ 16:48 :
Even uitgeprobeerd, daar moet je wel sterke benen voor hebben zeg, niet alleen sterke enkels...
komt vooral op de balans aan denk ik...

Oud 08-10-2005, 17:19
gurl19
gurl19 is offline
Ik heb hier ook oefeningen voor gedaan.

1: Ik ging altijd in de deurpost staan en dan op een been steeds op de teen staan en dan langzaam naar beneden!
En er was nog een oefening, maar die heb ik zelf nooit gedaan.

2: Je moet dan een soort wip maken. Met een plankje en er iets onder. En dan beide voeten op de uiteindes en dan balanceren.

De eerst werkt wel heel goed! Tweede weet ik dus niet
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 12:41
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Ik heb ook behoorlijk zwakke enkels en 'moest' altijd onder het tandenpoetsen op 1 been staan end an een beetje balanceren.
Oud 09-10-2005, 18:11
Loveflowertje
Loveflowertje is offline
gewoon al als je zit en je denkt eraan steeds je enkel bewegen, dit kost weinig moeite en is toch effectief...

ik heb zon beetje alle oefeningen gedaan bij de fysio maar ik ga dr nog steeds doorheen met sporten
Oud 11-10-2005, 14:27
merels
merels is offline
Ik heb een hele zwakke linker enkel, in dan vooral mijn sprongbeen, het deel bij de hiel. Ik kan ook niet op mijn tenen staan oid. Er werd mij altijd steppen aangeraden maar ik denk dat het gewoon het beste om je te laten begeleiden bij de fitness of nog beter bij de fysio. Pas er iiig mee op want bij mij is het niet helemaal goed gegaan.
Oud 31-10-2005, 16:07
Crim
Crim is offline
Niets zo ambetand als slechte enkels... heb er ook last van.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 20:40
Georia
Georia is offline
Ik vind zelf Air alert een goede manier om sterke beenspieren te krijgen... Dit is een eigenlijk een trainingsprogramma om hoger te kunnen springen maar volgens mij kan het zeker geen kwaad om dit te gebruiken om je enkels sterker te krijgen. Als je dit wat lijkt moet je maar een pm sturen. Maar je hebt volgens mij al genoeg oefeningen hier boven staan. Je ziet maar.
Oud 01-11-2005, 08:07
snoopy
snoopy is offline
ballet! Je tikt met je voet de vloer ver voor je, naast je en achter je aan, met gestrekte tenen.
Oud 01-11-2005, 08:43
Yaris
Yaris is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 08-10-2005 @ 11:42 :
lap tekst

De oefeningen die je geeft zijn voor mensen die hun enkel zwaar hebben verstuikt of hun enkelband hebben gescheurd.

Wat hij moet doen is onder leiding van een fysio een oefenprogramma opstellen met veel coordinatieoefeningen en krachttrainingen. De fysio kan beoordelen op welk niveau z'n enkels functioneren.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Yaris schreef op 01-11-2005 @ 09:43 :
De oefeningen die je geeft zijn voor mensen die hun enkel zwaar hebben verstuikt of hun enkelband hebben gescheurd.

Wat hij moet doen is onder leiding van een fysio een oefenprogramma opstellen met veel coordinatieoefeningen en krachttrainingen. De fysio kan beoordelen op welk niveau z'n enkels functioneren.
Onder andere ja. Maar waarom zouden die oefeningen alleen dan effectief zijn en anders niet?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 08:33
Yaris
Yaris is offline
Omdat er nogal een verschil zit tussen iemand met gare enkelbanden / gescheurde enkelband en iemand waarvan de enkelbanden nog 100% goed zijn. Als je banden nog 100% goed zijn dan hoef je bijvoorbeeld zo'n oefening niet te doen:

Duur 15-20 seconden.
Doe dit 20 keer.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 12:03
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Citaat:
Georia schreef op 31-10-2005 @ 21:40 :
Ik vind zelf Air alert een goede manier om sterke beenspieren te krijgen... Dit is een eigenlijk een trainingsprogramma om hoger te kunnen springen maar volgens mij kan het zeker geen kwaad om dit te gebruiken om je enkels sterker te krijgen. Als je dit wat lijkt moet je maar een pm sturen. Maar je hebt volgens mij al genoeg oefeningen hier boven staan. Je ziet maar.
Air Alert is volgens mij wel blessure gevoelig voor mensen die ongetraind zijn.
Oud 02-11-2005, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Yaris schreef op 02-11-2005 @ 09:33 :
Omdat er nogal een verschil zit tussen iemand met gare enkelbanden / gescheurde enkelband en iemand waarvan de enkelbanden nog 100% goed zijn. Als je banden nog 100% goed zijn dan hoef je bijvoorbeeld zo'n oefening niet te doen:

Duur 15-20 seconden.
Doe dit 20 keer.
Volgens mij mis jij een punt. Het gaat om het versterken van de SPIEREN en niet de banden. Als hij herhaaldelijk door zijn enkel gaat zijn de banden niet helemaal zoals het hoort. Je kunt de enkel dan 'steviger maken' door de spieren die zorgen voor de bewegingen in het enkelgewricht te versterken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten