Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2005, 11:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Aankomend jaar ga ik waarschijnlijk dansles geven aan kinderen van 5 tot 7 jaar. Nu ben ik wanhopig aan het zoeken naar naslagwerk. Dit omdat deze kinderen eigenlijk nog niet kunnen dansen en dus een aantal specifieke oefeningen nodig hebben.

Ik heb al een dansacademie gemaild ed. Maar heb tot nu toe nog helemaal niets. Er bestaan volgens mij vrijwel geen boeken hierover en moet het dus hebben van readers oid van scholen zelf.

Misschien dat hier heel toevallig iemand zit die dans docent oid doet en mij dus zou kunnen helpen?

Of anders misschien mensen met leuke ideeen?
Advertentie
Oud 20-08-2005, 13:05
PV
PV is offline
Google al geprobeerd? Ik vond deze site, misschien heb je daar wat aan En op deze site staan verschillende activiteiten.
Oud 21-08-2005, 09:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ja die eerste site vond ik gister ook nadat ik deze post had geplaatst Die andere had ik nog niet, bedankt!

Ik heb ook nog een boekje besteld met 120 dansspelletjes.

Maar verdere reacties zijn zeer welkom!
Oud 21-08-2005, 12:18
Verwijderd
geduld en tact oefenen.

das minstens zo belangrijk, heb ik gemerkt
Oud 21-08-2005, 23:45
Roos
Roos is offline
Het gaat er niet echt om hoe mooi iets is, maar gewoon of ze de oefningen kunnen uitvoeren.
Je kunt dus wel strek en buigoefeningen doen, de posities misschien leren, springen, huppelen, mischien een vrije oefening waarbij ze vrij mogen dansen (eventueel met zo'n spelelement waarbij je de muziek uitzet, en dan moet iedereen stokstijfstil staan).
Wat je ook wel eens ziet, is dat de juf met een trommel een ritme slaat, bijvoorbeeld eerst langzaam (de kids lopen langzaam in een kring), en als de trommel sneller gaat, moeten de kinderen ook sneller gaan rennnen.
Nou ja dat klinkt heel stom maar vinden ze wel leuk
Zo leren ze hun ritmegevoel ontwikkelen.

Het is inderdaad wel fijn om naslagwerk te hebben om er elke keer weer wat leuks van te maken. Succes en vooral veel plezier
Oud 30-08-2005, 09:15
Verwijderd
Misschien heb je iets aan het volgende boek:

Bronnenboek 4 Bewegen op muziek
Chris Mooij (eindredactie)
HB Uitgevers, Baarn
isbn: 90 5574 294 5

Ik moet boven ook nog ergens een map met gymdingen hebben liggen, maar ik weet even niet waar en ik weet ook niet of daar wat in staat.

Het boek Muziek meester van Rinze van der Lei (uitgeverij Meulenhoff Educatief, isbn: 90-280-1619-8) is ook erg leuk en daar staan ook wel een aantal spelletjes in (zoals bv. met die trom slaan en op het ritme daarvan lopen ed).

In het boek Beter bewegen met kleuters (ISBN: 9055743623) staat oa lessen rondom ritmiek en dans. Het boek Het jaar rond met muziek & beweging (ISBN: 906020347X) ken ik zelf niet, maar misschien is dat ook wel wat.

Muziek- en dansspelletjes voor kinderen van 3-8 jaar heb je dan waarschijnlijk al besteld (omdat daar 120 spelletjes in staan)?

Wat wij zelf op kleuterdans ook regelmatig deden was marionetten/lappenpoppen spelen. En elkaar na doen (de eerste bewoog door de ruimte en degene daarachter (en soms nog één daarachter) moest doen wat de eerste deed). En met makkelijke balletoefeningetjes bv. een bloem maken in het midden van de zaal (soms zat er dan ook nog een kind in het midden, die was dan het hartje van de bloem). Er is met jonge kinderen zo verschrikkelijk veel te doen.
Oud 30-08-2005, 09:18
Marcade
Marcade is offline
Waarom willen kinderen van 5 tot 7 dansles?
Oud 30-08-2005, 10:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Marcade schreef op 30-08-2005 @ 10:18 :
Waarom willen kinderen van 5 tot 7 dansles?
Omdat ouders die kinderen daar op doen Er zitten dus ook kinderen tussen die absoluut niet gemotiveerd zijn... Maar het is voor een kind heel goed om op die leeftijd met muziek bezig te zijn hoor... Ik dans zelf ook al vanaf mn vijfde.

@ Leonoor: Bedankt voor je tips Dat boek heb ik inderdaad besteld ja Ik zal eens gaan kijken naar die andere boeken.
Oud 30-08-2005, 11:14
Verwijderd
Ballet (of dans, hoe je het wilt noemen, 't is min of meer hetzelfde op die leeftijd ) is idd heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. Veel ouders doen hun kinderen (meestal dochters ) er daarom op. Sommige kinderen vinden er niets aan, anderen wel.
Oud 30-08-2005, 11:47
Marcade
Marcade is offline
Ongemotiveerde 5-7 jarige gestuurd door hun moederlief. Oeh wat een nachtmerrie; .. veel succes ..
Oud 30-08-2005, 12:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Marcade schreef op 30-08-2005 @ 12:47 :
Ongemotiveerde 5-7 jarige gestuurd door hun moederlief. Oeh wat een nachtmerrie; .. veel succes ..
Och, dat valt wel mee. De meeste kids slaan wel om en doen toch gezellig mee. En anders gaan ze maar langs de kant zitten hangen (Er waren er 2 van die hele groep die weigerden mee te doen... Maar die waren al 8 en eigenlijk dus te oud voor die groep).
Oud 01-09-2005, 19:22
Multilot
Multilot is offline
Voor de basisschool is een dansmethode ontwikkeld die je ook op de kleuters kunt toepassen.

Moet je Doen, Dans heet de methode. Verder moet je ook een beetje je fantasie gebruiken. Ik heb hier ook nog wel een aantal leuke lessen liggen. Ga eens in een bibliotheek kijken.

Succes ermee!
Oud 02-09-2005, 12:44
Verwijderd
Joes gaat dat ook doen volgens mij, pm haar anders even !
Oud 02-09-2005, 14:31
joes
joes is offline
Nee, 'mijn' kinderen zijn 9-11 jaar dus die willen geen spelletjes meer enzo. Ken je niet iemand die een lerares zelf is? Die hebben van die drama boeken. Mijn moeder geeft les aan groep 3 en die heeft daar ook zo'n boek over.. moet ik dr in kijken voor je? of weet je het inmiddels al?
Oud 16-10-2005, 21:09
Verwijderd
Ik zat toen ik 5-7 was op 'muziek en beweging', dat was geen ballet maar dus wel dans. Wat ik me ervan kan herinneren is een oefening waarbij je iemand tegenover je moest spiegelen... een ander kind mocht vrij bewegen op de muziek en je moest dat nadoen en proberen om niet achter te lopen op de bewegingen van het andere kind. Dat vond ik een leuke oefening . Maar meer weet ik er niet meer
Oud 16-10-2005, 22:09
Verwijderd
Ik weet niet of het wat is, maar Paul Rooijackers veel van dat soort boeken geschreven. Ik gebruik zelf 'Honderd dramaspelen' en 'Honderd nieuwe dramaspelen', die op zich wel handig zijn bij het voorbereiden van mijn dramalessen.
Maar hij schreef dus ook 'Honderd dansspelen' en 'Honderd nieuwe dansspelen'.
Oud 15-11-2005, 22:03
feline
feline is offline
Dansspetters is echt geniaal om aan vast te houden, helemaal als je je inspiratie even kwijt bent.

www.nevofoon.nl/dansspetters_1.html

www.nevofoon.nl/dansspetters_2.html

Specifieke oefeneningen heb ik altijd gevolgd via het Cechetti-systeem (ken je RAD? het is vergelijkbaar), maar ik neem aan dat jij alleen bekend bent met Vaganova, dan is het wat lastig om in te stromen. Misschien is het toch leuk om te kijken hoe zij de les opbouwen en gedurende de jaren het niveau ook opvoeren.
Oud 20-11-2005, 16:59
Hawahaai
Hawahaai is offline
Wat ik me nog kan herinneren van kleuterballet, deden we regelmatig van die spelletjes als de poppenwinkel, waarbij iemand de winkelier was en de rest poppen, die stil moesten staan als de muziek stopte. De winkelier mocht dan de poppen in een andere positie zetten, en de poppen moesten proberen bij de sleutel van de winkel te komen zonder dat de winkelier zag dat ze bewogen, anders was je af.
Verder deden we van die voorbereidende dingen voor ballet als de eerste en tweede positie (voeten), korte plie- en tandu-oefeningen, en veel verschillende passen door de zaal (polkapas, pendelpas, walspas, huppelen, dat soort dingen). Ook werd er soms een muziekje opgezet en kregen we de opdracht bijv. een vogel na te doen. Na een paar minuten deden we dan een soort van dansje met de juf op datzelfde muziekje. Ook deden we veel dansspelletjes in een kring, maar daar weet ik niet veel details meer van.
En iedere les voor de vakantie mochten we in groepjes zelf een dansje verzinnen, dat was helemaal geweldig.
Advertentie

Regels voor berichten