Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Nadat er vorig jaar een rel onstond door de flexwings van oa. Ferrari is het team samen met BMW-Sauber opnieuw in opspraak gekomen.
Van Autoweek.nl: Ferrari's in opspraak geraakte bodemplaat heeft voor de nodige opschudding gezorgd. Daar komt nu bij dat het team deze vloer al enige tijd gebruikt en dat BMW Sauber eenzelfde systeem hanteert. Ferrari en BMW Sauber maken beiden gebruik van een veersysteem om het voorste deel van de vloer aan hun auto's te monteren. Aldus meldt Autosport.com. In het geval van Ferrari zou dit systeem al vanaf de Grand Prix van Japan in 2006, toen het naar verluidt voor het eerst werd gebruikt, worden goedgekeurd door de FIA. Het is niet bekend sinds wanneer BMW Sauber er mee rijdt. Opvallend genoeg moesten beide teams een jaar geleden hun vleugels aanpassen nadat ze er van beschuldigd werden met flexvleugels te rijden. Formule 1-teams zijn altijd op zoek naar manieren om de rijhoogte van hun bolides zo laag mogelijk te krijgen. Dit ging door tot de vloer over het circuit schraapte, waarna er vloeren werden geïntroduceerd met een kromming, waardoor de auto alsnog lager kon komen te liggen. Op dit punt heeft de FIA ingegrepen en werden tests ingevoerd om de afbuiging van de vloer te controleren. Er wordt gecontroleerd hoe groot de afbuiging is als daar een bepaalde kracht op wordt uitgeoefend. Blijft dit binnen de voorgeschreven marge, dan wordt de bolide legaal verklaard. Ook al is het mogelijk dat de vloer – als deze wordt blootgesteld aan een grotere kracht – wel doorbuigt. Sinds 2001 is de minimumhoogte van de voorvleugel langzaamaan verhoogd. Ter compensatie heeft de FIA de teams een zekere mate van vrijheid gegeven bij het monteren van de vloer, zodat deze niet wordt beschadigd op de curbstones. Dit omdat er veel ballast aan de vloeren wordt toegevoegd en anders het chassis beschadigd kan worden. De flexibiliteit moet uiteraard nog wel steeds binnen de vastgestelde marge blijven. De recente ophef na de race in Melbourne suggereert dat de bodemplaat van Ferrari op hoge snelheid zakt. Als de voorkant van de bodemplaat inderdaad naar beneden zakt onder het rijden heeft dit een dusdanig effect op de aërodynamica, dat dit de snelheid op het rechte stuk ten goede komt. Dit betekent niet meteen dat de F2007 iedereen wegblaast op het rechte stuk, maar zorgt er wel voor dat er bijvoorbeeld met wat meer vleugel kan worden gereden. Dit komt de prestatie in de bochten ten goede en is tegelijkertijd positief voor de banden. Hiervoor moet het veersysteem volgens de FIA-test worden goedgekeurd terwijl het toch in staat is te bewegen als de snelheid toeneemt. Andere teams monteren hun vloer met een dunne metalen ondersteuning of kabel, wat in feite net zo goed flexibel kan zijn. De FIA heeft nog niet gereageerd op deze zaak. De mogelijkheid bestaat dat het orgaan een verklaring uitgeeft waarin het te kennen geeft hoeveel flexibiliteit wordt getolereerd. Ook is het mogelijk om de test waarin de afbuiging van de vloer wordt gecontroleerd aan te passen. Andere bronnen: Formule1.nl & Formula1.com |
![]() |
||
Citaat:
Weer eens twee weken ertussen, dat is best wel lang, maar eindelijk dit weekend weer een race. Het zal interessant zijn om te kijken of de behaalde resultaten in Australie maar toeval waren of dat de teams en coureurs er echt voorstaan zoals in Australie bleek. Het zou me niets verbazen als Ferrari weer het snelste is, maar ik verwacht toch ook meer van Fisichella en Kovalainen.. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik neem aan dat de race dan om 09.00 begint en de kwalifiactie om 08.00 uur? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
...dit soort reacties.
||
![]() |
Citaat:
Quali begint er om 14:00 uur, dus dat is hier 8:00 uur. EDIT: Via DEZE link kun je het zelf berekenen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Benieuwd of zondag z'n oordopjes goed zitten ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wel zijn de Spykers nog ver verwijderd van de concurrentie. Albers vliegt er een keer af. Hij is zo eerlijk om de hand in eigen boezem te steken, dat het zijn eigen fout was. Maar veel mensen laten geen kans voorbij gaan om Chris af te kraken. Tot nu toe is ie anders zeer weinig door eigen schuld van de baan geraakt. Iets wat we van onze andere NL F1 held niet konden zeggen. En toen zeurde iedereen altijd dat het nergens op sloeg dat veel mensen en media hem een grindbakken piloot noemden... Ik vind het allemaal een beetje flauw.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tot nu toe heeft hij iedere teamgenoot die hij heeft gehad in de F1 'de oren gewassen'. Ik ben het met je eens dat het geen supertalent is, maar om te zeggen dat alleen voor achterhoede teams geschikt is slaat nergens op. Ik heb het idee dat je iets dwars zit, en je alles wat Albers zegt of doet wat je niet bevalt 10x uitvergroot. Een gokje, jij vond toen Jos nog reed zeker dat hij bij een topteam zou moeten zitten?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet meteen zo in de verdediging springen als iemand iets slechts over Albers zegt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zijn laatste opvallende race was namelijk Sepang 2001. ![]() Jos en Christijan waren/zijn absoluut F1 waardige rijders. Ze zouden niet misstaan in middenmoot teams. Jos heeft in 2000 nog bij een middenmoot team gereden (wat Arrows toen was), en leuke dingen laten zien. Maar heeft toen niet duidelijk zijn teamgenoot zoek gereden. De La Rosa was zelfs af en toe sneller. Ik ben altijd Jos fan geweest, maar moet eerlijk bekennen dat ik veel door een oranje bril zag. Hij was een groot talent, maar heeft dat eigenlijk nooit echt waar gemaakt. Met uitzondering van een aantal uitschieters. Chris is veel constanter. Zet misschien niet eens in de zoveel tijd zo'n opvallende race neer als een Verstappen, maar daar heeft ie ook nog niet echt de kans voor gekregen. Vergeet niet dat Jos ook bij Minardi een kleurloos seizoen reed. Chris heeft in het DTM laten zien een echte vechter te zijn, en als hij een competatieve auto krijgt zie ik hem nog mooie duels uitvechten op de baan...
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Vond het een mooie race, prachtige start voor McLaren, wat jammer is aangezien ik nu minof meer voor Ferrari ben vanwege Raikkonen. Mooi gevecht daarna tussen Massa en Hamilton, jammer dat hij eraf schoot. Die Hamilton gaat echt groot worden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ben wel blij met Hamilton, een echte aanwinst ![]() |
![]() |
||
![]() |