Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2005, 14:16
Upior
Upior is offline
Ik heb twee opgaven waarbij ik hetzelfde probleem ondervindt. De opgaven luiden als volgt:

1. Teken alle z in het complexe vlak waarvoor geldt dat Im((z-2)/z+1)) = 0

2. Teken alle z in het complexe vlak waarvoor geldt dat Arg(z/(z-2)) = 0.

Ik snap wel wat gevraagd wordt, maar ik begrijp niet hoe het antwoord eruit moet komen te zien. Je krijgt bij de eerste dus zoiets als (laat z:=x+yi):

((x-2)+yi)/((x+1)+yi) = 0. En dan? Moet ik een antwoord krijgen van de vorm yi = .... ?

Enige hulp wordt erg op prijs gesteld...
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2005, 14:59
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Im((z-2)/z+1)) = 0 betekent toch dat (z-2)/z+1=c, waar c reeel is?

Als we zeggen z=a+bi dan volgt:
(z-2)/z+1=(a-2+bi)/(a+bi)+1=(a-2+bi)(a-bi)/[(a+bi)(a-bi)]+1
(z-2)/z+1=(a2-2a+abi-abi+2bi+b2)/(a2+abi-abi+b2)+1
(z-2)/z+1=(a2-2a+2bi+b2)/(a2+b2)+1=c
(a2-2a+2bi+b2)=(c-1)(a2+b2)
Omdat het rechterdeel nu reeel is weet je dat het linkerdeel dat ook moet zijn.

Ik zie nu pas dat wat je hebt opgeschreven helemaal niet kan. Haakjes kloppen niet.

Dna probeer i kde tweede maar:

Arg(z/(z-2)) = 0
Als we z/z(z-2) omschrijven tot j+ki betekent dit dat sqrt(j2+k2)=0
Dus:
z/(z-2)=(a+bi)/(a-2+bi)
=(a+bi)(a-2-bi)/(a-2+bi)(a-2-bi)
=(a2-2a-abi+abi-2bi+b2)/(a2-4a+4+b2)
=(a2-2a-2bi+b2)/(a2-4a+4+b2)
=(a2-2a+b2)-2bi/(a2-4a+4+b2)
=(a2-2a+b2)/(a2-4a+4+b2)+[-2b/(a2-4a+4+b2)]i
dus:
j=(a2-2a+b2)/(a2-4a+4+b2)
en
k=-2b/(a2-4a+4+b2 )
en even voor het gemak: m=(a2-4a+4+b2 )

dan:
sqrt(j2+k2)=sqrt(((a2-2a+b2)/m)2 + (-2bi/m)2 )
=sqrt((a2-2a+b2)2/m2 + (-2bi)2/m2 )
de 1/m2 kan buiten de wortel gehaald worden:
=1/m*sqrt((a2-2a+b2)2 + (-2bi)2 )
Het komt er nu dus op neer dat:
(a2-2a+b2)2 + (-2bi)2=0
a4-4a3+2a2b2-4ab2+b4-4b2=0
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 17:32
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Upior schreef op 22-10-2005 @ 15:16 :
1. Teken alle z in het complexe vlak waarvoor geldt dat Im((z-2)/z+1)) = 0
Stel z=x+i*y, dan geldt: z-2=x-2+i*y en z+1=x+1+i*y, dus (z-2)/(z+1)=(x-2+i*y)/(x+1+i*y)
=(x-2+i*y)(x+1-i*y)/[(x+1+i*y)(x+1-i*y)]
=(x²-x-2+y²+3*i*y)/((x+1)²+y²). Omdat de noemer reëel is hoef je alleen nog maar het imaginaire deel van de teller nul te stellen. Dit geeft: y=0, dus z=x en x ongelijk aan -1.

Citaat:
Upior schreef op 22-10-2005 @ 15:16 :
2. Teken alle z in het complexe vlak waarvoor geldt dat Arg(z/(z-2)) = 0.
Er geldt: arg(z/(z-2))=arg(z)-arg(z-2)=0, dus arg(z)=arg(z+2), dus arctan(y/x)=arctan(y/(x-2)), dus y/x=y/(x-2)+k*2*pi, dus y/x=y/(x-2)+k*2*pi(x-2)/(x-2), dus y/x=(y+k*2*pi(x-2))/(x-2), dus y(x-2)=x*y+x*k*2*pi(x-2), dus -2*y=x*k*2*pi(x-2), dus y=-k*pi*x(x-2). Voor k=0, x=0 of x=2 geeft dit: y=0.

@Keith: Je haalt de begrippen modulus (absolute waarde) en argument van een complex getal door elkaar. Voor z=x+i*y is |z|=sqrt(x²+y²) de modulus en arctan(y/x) het argument van z.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 18:47
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Inderdaad.

Denk dat jouw aanname bij de eerste vraag ook wel logisch is trouwens, want dat van mij loopt niet echt op iets leuks uit.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 12:53
Upior
Upior is offline
Zou je die laatste stap bij de eerste vraag even kunnen toelichten? Hij is vast heel simpel maar ik zie hem even niet.. ("Dit geeft: y=0, dus z=x en x ongelijk aan -1.")
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 14:03
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 22-10-2005 @ 18:32 :
Stel z=x+i*y, dan geldt: z-2=x-2+i*y en z+1=x+1+i*y, dus (z-2)/(z+1)=(x-2+i*y)/(x+1+i*y)
=(x-2+i*y)(x+1-i*y)/[(x+1+i*y)(x+1-i*y)]
=(x²-x-2+y²+3*i*y)/((x+1)²+y²). Omdat de noemer reëel is hoef je alleen nog maar het imaginaire deel van de teller nul te stellen. Dit geeft: y=0, dus z=x en x ongelijk aan -1.

(x²-x-2+y²+3*i*y)/((x+1)²+y²)
tot hier begrijp je het toch?

Je bent opzoek naar een geval waar Arg(z/(z-2))=0, dus in feite waar z/(z-2) reëel is. Omdat de noemer reeeel is doet deze er (eventjes) niet toe. Je moet dus alleen zorgen dat de teller, (x²-x-2+y²+3*i*y), reëel is. Dit is, vrij duidelijk, het geval als y=0.

Maar omdat je de noemer net even beschouwing hebt gelaten moet je nu weer even kijken of de noemer niet toevallig probleempjes kan leveren.

(x²-x-2+y²+3*i*y)/((x+1)²+y²)=(x²-x-2)/((x+1)²)

Je deelt dus door (x+1)2, dat is heel leuk, maar niet als x=-1, want dan deel je door 0 en dat mag niet. Dus je moet zeggen dat Ar(z/(z-2))=0 alleen als y = 0 EN x != -1.

Maar dit brengt, vind ik, wel een interessant iets aan het licht. Als c reeel is, en je hebt arg(c/0) kan je dan niet ook zeggen dat het 0 is, ondanks het feit dat c/0 onbepaald is?
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 15:33
Supersuri
Supersuri is offline
Ik denk dat dit makkelijker kan.

Als je 2 complexe getallen deelt door elkaar trek je de argumenten van elkaar af. Dus in feite:

arg(z/(z-2))= arg(z)-arg(z-2)=0 => arg(z)=arg(z-2)

z=a+bi dus z-2 = a-2+bi

=> tan(a/b)= tan(a-2)/b))

Ik heb dus het idee dat dit nooit voorkomt. Wat doe ik fout? of klopt dit zo?

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:13
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 25-10-2005 @ 16:33 :
Ik denk dat dit makkelijker kan.

Als je 2 complexe getallen deelt door elkaar trek je de argumenten van elkaar af. Dus in feite:

arg(z/(z-2))= arg(z)-arg(z-2)=0 => arg(z)=arg(z-2)

z=a+bi dus z-2 = a-2+bi

=> tan(a/b)= tan(a-2)/b))

Ik heb dus het idee dat dit nooit voorkomt. Wat doe ik fout? of klopt dit zo?
Nee, dit klopt niet. Als z=a+b*i een gegeven complex getal is, dan geldt: arg(z)=arctan(b/a).

@Keith: Je haalt wederom een aantal dingen door elkaar. In de eerste opgave ging het om de vraag voor welke z (z-2)/(z+1) reëel is, of, wat op hetzelfde neerkomt, voor welke z het imaginaire gedeelte van (z-2)/(z+1) de waarde 0 heeft. Upior wou weten waarom x dan niet -1 kan zijn. De vraag voor welke z arg(z/(z-2))=0 heeft betrekking op de tweede, dus de andere, opgave.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:18
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
lol ik doe ook alles fout he. *buigt hoofd in schaamte*
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 19:22
sdekivit
sdekivit is offline
ahhhhhhhhhhh heb medelijden met je keith
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:24
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 25-10-2005 @ 20:22 :
ahhhhhhhhhhh heb medelijden met je keith
We spelen hardball hier op ExV. Wie al de mist ingaat bij simpele vergelijkingen met imaginaire getallen, komt nooit levend uit het slagveld :>
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:34
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Alsof ik jullie zoveel mensen heb zien helpen recentelijk .

Ik maak alleen maar kleine foutjes om te kijken of de TS en hulpvrager wel oplet, Mathfreak begrijpt dit alleen niet door zijn tekort aan pedagogisch inzicht en jullie zijn gewoon vindictieve lui die azen op het mislukken van een ander terwijl hun eigen incopetentie alleen te verschuilen valt door krampachtig stilzwijgen.

Wanna dance?

__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 00:48
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Keith schreef op 25-10-2005 @ 22:34 :
Alsof ik jullie zoveel mensen heb zien helpen recentelijk .

Ik maak alleen maar kleine foutjes om te kijken of de TS en hulpvrager wel oplet, Mathfreak begrijpt dit alleen niet door zijn tekort aan pedagogisch inzicht en jullie zijn gewoon vindictieve lui die azen op het mislukken van een ander terwijl hun eigen incopetentie alleen te verschuilen valt door krampachtig stilzwijgen.

Wanna dance?

He ik heb gereageerd, maar dat idee werd de grond in geboord door mathfreak, omdat ik tan(a/b) ipv tan(b/a) had.

Maar de overstaande is toch a?? Het reële deel en het aanliggende toch bi , het imaginaire deel?.

Maar klopt mijn idee verder wel?

Of ben ik al outbowled (om ipv van slachtbal maar in crickettermen te spreken )
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 17:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 26-10-2005 @ 01:48 :
Maar de overstaande is toch a?? Het reële deel en het aanliggende toch bi , het imaginaire deel?.

Maar klopt mijn idee verder wel?
Nee, want jij stelt dat arg(z)=tan(fi), maar er geldt juist: arg(z)=arctan(tan(fi))=fi. Het argument van een complex getal stelt de fasehoek voor, en niet de tangens van de fasehoek. Voor een complex getal z=a+b*i geldt: tan(fi)=b/a. Voor het argument geldt echter: arg(z)=arctan(b/a)=fi.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Kunstacademie Info (VRAAG MAAR RAAK)
aquafemme
67 13-02-2007 06:24
Huiswerkvragen: Exacte vakken Ontbinden in factoren
Heerenveen
13 07-02-2007 15:28
Levensbeschouwing & Filosofie Broncode uitvinding van de eeuw..
Orion2003
116 26-11-2004 17:15
Levensbeschouwing & Filosofie Leven: "Evolutie of schepping?"
BiL@L
13 03-12-2003 11:02
Levensbeschouwing & Filosofie wat is meer: 2^oneindig of 3^oneindig??
GeritoDM
72 15-03-2002 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.