Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2005, 20:11
marrel
marrel is offline
Wij hebben met practicum DNA moeten isoleren uit een ui. Hiervoor hebben we zout moeten toevoegen en nu moet ik verklaren waarom.

Aan het zinnetje "omdat dat in het practicumvoorschrift staat" heb ik helaas niet genoeg.

Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met osmose te maken heeft. Iets in de zin van dat de cel zout gaat opnemen en DNA uit gaat spugen ofzo

Maar goed dit is een beetje een uit m'n duim gezogen verhaal dus ik vraag me af of dit klopt/er een andere theorie bestaat
Oud 31-10-2005, 20:17
Keith
Keith is offline
Als de ui zout opneemt is dat geen osmose maar diffusie. Osmost is juist dat er water uit de ui komt door het zout. Misschien wil je met het zout de ui uitdrogen omdat je bij de verder analyse van het DNA geen water aanwezig wil hebben.
Oud 31-10-2005, 21:23
sdekivit
sdekivit is offline
zout voeg je alleen toe om een homogenaat te krijgen. Het zorgt namelijk voor dissociatie van histoneiwitten van het DNA (DNA is namelijk ook negatief geladen dus het zout gaat een competitie aan met de eiwitten. De ionbinding is echter sterker en de eiwitten verliezen dus de binding met DNA.)

Laatst gewijzigd op 31-10-2005 om 21:27.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 21:43
marrel
marrel is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 31-10-2005 @ 22:23 :
zout voeg je alleen toe om een homogenaat te krijgen. Het zorgt namelijk voor dissociatie van histoneiwitten van het DNA (DNA is namelijk ook negatief geladen dus het zout gaat een competitie aan met de eiwitten. De ionbinding is echter sterker en de eiwitten verliezen dus de binding met DNA.)
oeh bedankt. Klinkt eigelijk wel logischer dan mijn theorie, want er werd ook al wasmiddel toegevoegd met protease om de celwanden/kernen af te breken, dus dan zal er ook weinig meer opgenomen kunnen worden

bedankt iig, en keith ook Ik begrijp het begrip osmose nog de helft van de tijd verkeerd

Offtopic: wij moeten weer eens bijkletsen
Reageren

Regels voor berichten