Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2005, 14:22
Verwijderd
Gezien het feit dat ik hier, naast mijn "up to date"-workstation nog 2 3/4e machine heb staan en daar èèn werkende server van wil gaan maken, zit ik met een praktische vraag waar ik zo snel geen antwoord op kon vinden. Dus vraag ik 't hier maar eens, misschien dat er mensen zijn die al eens met hetzelfde bijltje gehakt hebben en ik geen zin heb om het wiel nog eens uit te moeten gaan vinden in verband met tijd.

Enfin; ik heb hier nog een XP1700+ Palomino en een XP2200+ T-bred liggen, allebei met mooi eigen moederbord (MSI) en allebei met mooi 512MB RAM. Nu, de bedoeling is dus een server neer te ploffen, met als core-business fileserven en een torrentclient laten snorren. In de toekomst wellicht ook web- en mailserven. Voor dit alles is zelfs de XP1700+ overkill, plus, ik wil een stille server hebben. Want 't is de bedoeling dat-ie 24/7 up blijft en niet te krankzinnig veel stroom vreet (KVM doen we dus ook niet aan; dat gaat remote via een VNC).

Mijn vragen in het concreet: welke processor heeft de meeste kans op dusdanig onderklokken dat-ie passief te koelen valt? -- Ik wil namelijk maar maximaal twee fannetjes in mijn server; èèn voor de voeding en èèn die een koel briesje laat knisperen over de RAID-array.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2005, 14:46
M@rco
M@rco is offline
Hm, ik weet het niet... een Athlon XP processor passief koelen, ook al is 'ie ondergeklokt, lijkt me vrij lastig. Je zal in ieder geval een hele goeie heatsink moeten hebben, maar met zo weinig airflow vraag ik me af in hoeverre dat gaat lukken. Als je een 120mm outtake fan hebt dan heeft het alweer een veel betere kans van slagen.

Maar: een fan =/= lawaai, een Nexus 120mm fan @ 7V is bijvoorbeeld gewoon onhoorbaar. Als je er ruimte voor hebt in je kast kun je eventueel denken aan de Thermaltake SonicTower, eventueel met een fan erop.

In de Silent PC Review forums is waarschijnlijk ook nog wel het één en ander aan informatie te vinden, dat forum zit vol met mensen die de gekste dingen proberen om hun PC zo stil mogelijk te maken
Oud 28-10-2005, 14:50
Verwijderd
Kijk, ik wil 'm best van 11.5x133 naar 7x100 duwen en 't core voltage laten zakken met 0.2V (of nog lager als dat met solderen mogelijk is), dat maakt me niet zo bijster veel uit, wil alleen weten of iemand er ervaring mee heeft
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 14:54
Verwijderd
Ik heb zelf een 1700+ Tbred-A gehad en mijn ervaring is dat het niets uitmaakt in temperatuur als je hem naar 100 FSB verlaagt. Voltage heb ik niet uitgeprobeerd. Ik denk echter dat het niet mogelijk is hem volledig passief te koelen. Hoe laag de temperatuur ook blijft (mijn 1700+ TB-A ~34 graden onder load) als er gewoon geen airflow op de heatsink staat, hoe laagtoerig ook, dan wordt hij na verloop van tijd toch oververhit (heb ik wel eens geprobeerd). Maar een 80 mm fannetje @ 5V is echt al voldoende om hem stabiel op ~50 graden te houden is mijn inschatting, en dat is echt niet te horen. Multiplier verlagen lijkt me trouwens onmogelijk bij die CPU aangezien ze (bijna?) allemaal locked zijn. En er zijn geloof ik geen K7-borden die zo laag gaan als 66 MHz FSB.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 14:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-10-2005 @ 15:54 :
Ik heb zelf een 1700+ Tbred-A gehad en mijn ervaring is dat het niets uitmaakt in temperatuur als je hem naar 100 FSB verlaagt. Voltage heb ik niet uitgeprobeerd. Ik denk echter dat het niet mogelijk is hem volledig passief te koelen. Hoe laag de temperatuur ook blijft (mijn 1700+ TB-A ~34 graden onder load) als er gewoon geen airflow op de heatsink staat, hoe laagtoerig ook, dan wordt hij na verloop van tijd toch oververhit (heb ik wel eens geprobeerd). Maar een 80 mm fannetje @ 5V is echt al voldoende om hem stabiel op ~50 graden te houden is mijn inschatting, en dat is echt niet te horen. Multiplier verlagen lijkt me trouwens onmogelijk bij die CPU aangezien ze (bijna?) allemaal locked zijn. En er zijn geloof ik geen K7-borden die zo laag gaan als 66 MHz FSB.
Je denkt toch niet dat een multiplier-lock op die oude meuk me tegen gaat houden, of wel?

En het scheelt je al snel 7-8 graden in de plus als je je core voltage 0,1 omhoog schopt, werkt dat backwards niet ook zo? En zou de airflow die van 't fannetje voor de HD's komt niet voldoende zijn, alsmede een hele stille Enermax met dual-fans die heel zachtjes draaien?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 28-10-2005 @ 15:58 :
Je denkt toch niet dat een multiplier-lock op die oude meuk me tegen gaat houden, of wel?

En het scheelt je al snel 7-8 graden in de plus als je je core voltage 0,1 omhoog schopt, werkt dat backwards niet ook zo? En zou de airflow die van 't fannetje voor de HD's komt niet voldoende zijn, alsmede een hele stille Enermax met dual-fans die heel zachtjes draaien?
Nou, ik heb zelf nooit echt schokkende temperatuurverschillen gemerkt bij voltageverlagingen, maar misschien is dat bij jou anders. En hoe wilde je van een multiplierlock afkomen bij die oude beestjes?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 15:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-10-2005 @ 16:03 :
Nou, ik heb zelf nooit echt schokkende temperatuurverschillen gemerkt bij voltageverlagingen, maar misschien is dat bij jou anders. En hoe wilde je van een multiplierlock afkomen bij die oude beestjes?
Penciltrick ftw! En je zei net dat je 't voltage ongemoeid had gelaten en alleen de FSB had teruggezet?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 15:34
Verwijderd
Ja, bij die 1700+. Ik heb natuurlijk nog met wel meer processoren geklooid en daar heb ik nooit schokkende temperatuurverschillen gemerkt, dat bedoelde ik.

En die penciltrick, je hebt gelijk, dat was ik even vergeten. Dat was ook in de tijd dat ik nog geen XP had (ik heb superlang met een nog veel ouder bakkie gedaan voor ik uiteindelijk een 1700+ dirt cheap aanschafte).
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 19:41
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Mja, ik geloof dat op dit punt nieuwere processoren (de nieuwste Athlon64 core) beter scoren. Ik heb pas een grafiekje gezien en enkele van die dingen verbruiken 3,5 Watt als ze Idle zijn.

Een Athlon Thunderbird op 1,4 Ghz trekt al snel 40 Watt Idle.

Maarja, cpu + geheugen + moederbord is weer kenkertjeduur he. Misschien iets met een UltraLowVoltage P3 laptopprocessor?
Oud 29-10-2005, 00:52
Jolt
Jolt is offline
Domme nààbs (sorryu heb gedronken + belgisch tobo)
@ts koop gewoon een Athlon Xp mobile als het goed is heeft hij powernoz of te wel cool en quiet. klaar, anders ga voor athlon 64 het is fucking cheap en zuinig.
Oud 29-10-2005, 13:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mijn ervaringen met FSB 166 processors die op FSB 100 draaien is dat wel degelijk stukken koeler zijn! Ook ondervoltage (helaas niet altijd mogelijk met bios/mobo) is een goede optie; waarbij je natuurlijk wel even goed moet testen of het zaakje dan nog wel stabiel is.

Ik zou zeggen probeer je Thoroughbred processor eens, die is 130nm en de Palomino is 180nm, wat betekent dat de laatstgenoemde meer stroom zal verbruiken, ondanks dat de Thoroughbred 266MHz harder loopt. Palomino's zijn sowieso niet erg zuinig, ook het laagste model de 1400+ niet. Maarja de Thunderbirds evenmin.

Passief is ook wel mogelijk. Maar waarom persé passief? Je kunt toch ook een reusachtig koelblok erop zetten en een 80mm casefan erop laten blazen @ 5V waarbij hij direct lucht van buiten de kast aanzuigt? Een beetje airflow doet de koeling echt veel goed, helemaal geen airflow wordt zonder waterkoeling toch echt bemoeilijkt.
Oud 30-10-2005, 01:48
Jolt
Jolt is offline
Zet er gewoon een:

op, en stil en koelt als beste lucht koeler, dus overlocken = meer performance
Oud 30-10-2005, 02:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je de performance niet nodig hebt (server) dan kun je het beste niet overclocken, ivm energieverbruik. Een load average van < 0.10 en toch overclocken is vrij zinloos.
Oud 30-10-2005, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 29-10-2005 @ 01:52 :
Domme nààbs (sorryu heb gedronken + belgisch tobo)
@ts koop gewoon een Athlon Xp mobile als het goed is heeft hij powernoz of te wel cool en quiet. klaar, anders ga voor athlon 64 het is fucking cheap en zuinig.
Heb jij überhaupt mijn openingspost wel gelezen?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-10-2005 @ 14:48 :
Een beetje airflow doet de koeling echt veel goed, helemaal geen airflow wordt zonder waterkoeling toch echt bemoeilijkt.
Voeding en intake voor de schijven gaan een knisperend briesje verzorgen. En daar moet het, als het even kan, bij blijven.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 19:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 30-10-2005 @ 20:42 :
Voeding en intake voor de schijven gaan een knisperend briesje verzorgen. En daar moet het, als het even kan, bij blijven.
Maar met welk doel? Geluidsoverlast? Hoor jij een ultrastil 80/120mm fan draaiende op 5V?

Als je een moderne processor echt passief wilt koelen dan kun je beter een topic op GoT openen en een boel koper/aluminium inkopen, en een dag of twee vrijmaken.

Ik denk dat als je echt alles passief wilt doen, je veel problemen krijgt. Zeker als die processor op full speed gaat draaien (want ook een Athlon 64 doet tegen de 60-70W als hij volop belast wordt, die 8W idle is mooi maar je wilt niet dat hij oververhit raakt als hij even harder moet draaien.

Daarom zou ik afstappen van passieve processorkoeling en een 80mm of 120mm fan aan de zijkant van de kast plaatsen (in het zijpaneel een rond gat dremelen) en daar je fan op plaatsen, zodat hij verse lucht aanzuigt om direct de processorheatsink mee te koelen. Dan kun je met 5V echt voldoende koeling krijgen wat toch zo stil is dat IK het niet kan horen. Maarja dat ben ik.
Oud 30-10-2005, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-10-2005 @ 20:51 :
Maar met welk doel? Geluidsoverlast? Hoor jij een ultrastil 80/120mm fan draaiende op 5V?

Als je een moderne processor echt passief wilt koelen dan kun je beter een topic op GoT openen en een boel koper/aluminium inkopen, en een dag of twee vrijmaken.

Ik denk dat als je echt alles passief wilt doen, je veel problemen krijgt. Zeker als die processor op full speed gaat draaien (want ook een Athlon 64 doet tegen de 60-70W als hij volop belast wordt, die 8W idle is mooi maar je wilt niet dat hij oververhit raakt als hij even harder moet draaien.

Daarom zou ik afstappen van passieve processorkoeling en een 80mm of 120mm fan aan de zijkant van de kast plaatsen (in het zijpaneel een rond gat dremelen) en daar je fan op plaatsen, zodat hij verse lucht aanzuigt om direct de processorheatsink mee te koelen. Dan kun je met 5V echt voldoende koeling krijgen wat toch zo stil is dat IK het niet kan horen. Maarja dat ben ik.
Ik zeg toch net; dat is mijn doel. Als dat niet haalbaar blijkt kun je altijd nog concessies doen.. Dat is ook de insteek van mijn verhaal.

Ook heb ik nergens gezegd dat ik alles passief wil hebben; de voeding is niet passief (2 fans in de Enermax equals output in de casing) en de schijven worden actief gekoeld (equals input). En ik heb 't nergens gehad over andere processoren dan de XP1700+ Palomino en de XP2200+ T-bred.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 01:44
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 30-10-2005 @ 20:40 :
Heb jij überhaupt mijn openingspost wel gelezen?
Zie mijn eerste post
Oud 31-10-2005, 01:46
Jolt
Jolt is offline
Sowieso zou ik niet passief gaan koelen dat is zowel tijd als geld verspilling, je stopt je server toch weg dus wat moet je met die andere zooi?
Oud 31-10-2005, 06:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 31-10-2005 @ 00:39 :
Ik zeg toch net; dat is mijn doel. Als dat niet haalbaar blijkt kun je altijd nog concessies doen.. Dat is ook de insteek van mijn verhaal.
Een soort experiment dus?
Citaat:
Ook heb ik nergens gezegd dat ik alles passief wil hebben; de voeding is niet passief (2 fans in de Enermax equals output in de casing) en de schijven worden actief gekoeld (equals input).
Oke maar dan zou ik zeggen: doe alles passief behalve de CPU. Want dat ding genereert gewoon veel warmte. 60W passief koelen en toch je CPU onder de 50/55 graden stressed? Phew..

Maar als het je lukt wil ik foto's! Hoe groot zou die heatsink moeten worden zeg.

Over de CPU's: ja oke palo of volbloed. Maar passieve CPU koeling is niet al te moeilijk op een Athlon 64 3000+ Venice zolang hij idle is. Maar bij een Palo of volbloed.. ik heb het nog niet gezien irl.

Waterkoeling kan natuurlijk wel, maar dat reken ik niet onder passief.
Oud 31-10-2005, 08:20
phoxetis
phoxetis is offline
kijk hier eens:

http://www.heatsink-guide.com/control.shtml

ik heb nu zelf een aantal van die dingen gebouwd, en ze werken echt geweldig. Ik ben er nu twee aan het inbouwen in een ouwe echte Compaq server, die wel leuk is maar veel lawaai maakt(e).

Als je CPU niks te doen heeft, staat de fan stil, wordt-ie belast, dan gaat-ie een beetje draaien, en sta je op een LAN-party dan gaat-ie op volle toeren maar dat hoor je dan toch niet meer

maar serieus, dat ding is heel agressief qua temperatuur. en automatisch, dus niet zo'n pauper-draaiknopje.

En FSB naar beneden, minder hitte is altijd goed.
Reageren

Regels voor berichten