Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2005, 08:02
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Weet iemand wanneer de eerste DNA-DNA hybridisatie plaatsvond (in welk decennium)? (google is al geprobeerd!)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2005, 15:42
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
eind jaren 60 zijn de restrictie-enzymen ontdekt dus ik denk vlak daarna een keer
Oud 21-10-2005, 14:06
nightwish_assie
Ik twijfel zelf tussen de jaren 60, 70 en 80.

Bij DNA-DNA hybridisaties worden btw geen restrictie-enzymen gebruikt (het DNA wordt gefragmenteerd onder hoge druk, niet d.m.v. restrictie-enzymen).
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 14:40
Keith
Keith is offline
Volgens: http://www.genoscope.cns.fr/externe/...anisme_DY.html

...first DNA-DNA hybridization studies by J. Johnson et al. confirmed both the clear separation between the Acinetobacter strains and oxidase-positive strains, and also the heterogeneity of the genus Acinetobacter. The utilization of the ADP1 strain in transformation tests in 1972 further reinforced these conclusions...

In ieder geval voor 1972. Maar verder levert googlen weinig op
Oud 21-10-2005, 18:23
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
nightwish_assie schreef op 21-10-2005 @ 15:06 :
Ik twijfel zelf tussen de jaren 60, 70 en 80.

Bij DNA-DNA hybridisaties worden btw geen restrictie-enzymen gebruikt (het DNA wordt gefragmenteerd onder hoge druk, niet d.m.v. restrictie-enzymen).
aparte manier van DNA-fragmentatie heb jij dan Bij DNA-analyse wordt namelijk wel van restrictie enzymen gebruik gemaakt (tenzij je een specifiek stukje DNA kunt vermenigvuldigen met PCR. Dan heb je specifieke primers nodig.)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 14:34
nightwish_assie
Citaat:
sdekivit schreef op 21-10-2005 @ 19:23 :
aparte manier van DNA-fragmentatie heb jij dan Bij DNA-analyse wordt namelijk wel van restrictie enzymen gebruik gemaakt (tenzij je een specifiek stukje DNA kunt vermenigvuldigen met PCR. Dan heb je specifieke primers nodig.)
Wij doen het niet met restrictie-enzymen om de volgende redenen:

Ze knippen het DNA niet in gelijke fragmenten en ze zijn gevoelig voor mutaties (wanneer er 1 mutatie in de restrictie-site zit, wordt het DNA op deze plaats niet geknipt en zal er dus een lang stuk DNA overblijven).
Met de French press wordt het DNA mechanisch gebroken in ongeveer dezelfde lengten.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 16:26
sdekivit
sdekivit is offline
maar met restrictie-enzymen kun je inserts inbouwen in een vector en dat kun dus niet met jouw methode.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 18:48
De Veroorzaker
Citaat:
nightwish_assie schreef op 24-10-2005 @ 15:34 :
Wij doen het niet met restrictie-enzymen om de volgende redenen:

Ze knippen het DNA niet in gelijke fragmenten en ze zijn gevoelig voor mutaties (wanneer er 1 mutatie in de restrictie-site zit, wordt het DNA op deze plaats niet geknipt en zal er dus een lang stuk DNA overblijven).
Met de French press wordt het DNA mechanisch gebroken in ongeveer dezelfde lengten.
Is dan je doel 2 willekeurige stukken DNA te hybridiseren? Waarom dan?
Oud 25-10-2005, 11:47
nightwish_assie
Citaat:
sdekivit schreef op 24-10-2005 @ 17:26 :
maar met restrictie-enzymen kun je inserts inbouwen in een vector en dat kun dus niet met jouw methode.
dat wil ik ook helemaal niet met mijn onderzoek
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 11:48
nightwish_assie
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 24-10-2005 @ 19:48 :
Is dan je doel 2 willekeurige stukken DNA te hybridiseren? Waarom dan?
ik ben bezig met een onderzoek naar de verschillende species van Achromobacter (veel bij CF-patienten gevonden).

Wij willen DNA van een bekende Achromobacter-stam met een onbekende Achromobacter-stam hybridiseren. Wanneer er meer dan 70% gehybridiseerd is mogen we zeggen dat de Achromobacters tot dezelfde species behoren.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:48
De Veroorzaker
makes sense.
Oud 25-10-2005, 19:17
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
nightwish_assie schreef op 25-10-2005 @ 12:48 :
ik ben bezig met een onderzoek naar de verschillende species van Achromobacter (veel bij CF-patienten gevonden).

Wij willen DNA van een bekende Achromobacter-stam met een onbekende Achromobacter-stam hybridiseren. Wanneer er meer dan 70% gehybridiseerd is mogen we zeggen dat de Achromobacters tot dezelfde species behoren.
kun je net zo goed doen door een mengsel van restrictie-enzymen te gebruiken op een mengsel van een bekende stam en op een onbekende stam en dan blotten en kijken of je eenzelfde bandenpatroon vindt, lijkt me

Of je doet gewoon een microchip DNA-array
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 10:22
nightwish_assie
Citaat:
sdekivit schreef op 25-10-2005 @ 20:17 :
kun je net zo goed doen door een mengsel van restrictie-enzymen te gebruiken op een mengsel van een bekende stam en op een onbekende stam en dan blotten en kijken of je eenzelfde bandenpatroon vindt, lijkt me

Of je doet gewoon een microchip DNA-array
ik ben bezig met een onderzoek wat al opgestart was voordat ik er was; om dan een rigoreuze(?) verandering als deze door te voeren als stagiar zijnde.

Maar thanx voor de tip!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 18:15
sdekivit
sdekivit is offline
ok succes iig
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 07:19
nightwish_assie

thanx
Met citaat reageren