Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2005, 20:29
WolterB
WolterB is offline
Sprookjesboek

Met een groot gevoel van ongeloof legde zij haar boek weg. Zo hoorde het verhaal niet af te lopen! Dat kon helemaal niet! De vorige keren dat ze dit boek gelezen had, voelde het einde totaal anders aan, veel veiliger. Maar nu bleef ze met een leeg gevoel achter.
Tijdens het lezen van dit boek voelde ze zich altijd heel veilig. Ze kon zich verschuilen in de sprookjeswereld die geschapen werd door de schrijfster van het boek. Als ze haar ogen sloot, waande ze zich in deze wereld, die ook in veel van haar dromen terugkwam.
Een veilige wereld zonder al die mensen die haar zo nodig elke dag moesten pesten, zonder ouders die om niets kwaad op haar leken te worden, broertjes en zusjes die ongevraagd haar kamer op kwamen lopen en met een prins die op haar verliefd was. Zij was in haar wereld een prinses, leefde samen met haar prins in een kasteel, waar ze zich nooit zorgen hoefde te maken. Als ze in deze wereld was moest ze nooit stomme klusjes doen. Af en toe pakte ze het boek met de mooie plaatjes er weer bij om er in weg te dromen, haar gedachten te laten versmelten met het boek en dat was wat ze deze middag ook gedaan had.

Ze sloeg het boek weer open en bladerde gelijk door naar de laatste pagina. Ze las deze nog een keer. Dit einde, zo kon het niet zijn, zo was het nooit. Natuurlijk ging de boze heks dood, verslagen door de dappere prins, maar wás de heks wel echt slecht en was de prins wel zo goed als ze altijd gedacht had? Nog nooit had ze hier bij stilgestaan. Nergens in het verhaal werd echt duidelijk was de heks gedaan had en of de prins het recht had om haar aan te vallen en haar te doden. De verteller liet haar al die jaren in de waan dat er een groot verschil zat tussen goed en kwaad, maar wat was het goede en wat het kwade? Was deze heks niet misschien een vrouw die graag wilde dat iedereen moest werken om het land draaiende te houden? Dat mensen klagen tijdens werk, klopte ook in haar andere wereld. Zo kwam haar vader bijna elke dag boos thuis en schreeuwde het hele huis bij elkaar hoe vervelend het was op zijn werk.

De prins heeft door het doden van de heks deze mensen ‘bevrijd’, zodat ze nooit meer een dag voor de heks hoefden te werken, maar wie doet het werk nu daar? Als het hele land alleen maar feest viert, elke dag opnieuw, wie blijven er dan over om het land te bewerken of om gereedschappen te maken. Eigenlijk heeft de prins door deze actie de hele economie van het land platgelegd. De armoede zou langzaam opkomen, steeds meer diefstal van de mensen die nog wel rijk zouden zijn en mensen die andere landen opzoeken om daar nooit meer terug te keren tot uiteindelijk alleen de prins over zou blijven.

Was het werkelijk deze wereld waar ze van kinds af aan naar verlangd heeft, waar ze elk moment van de dag daar het mogelijk was zich in verscholen heeft? Dit nare land, geregeerd door iemand zonder enig verstand. Dat kon niet zo zijn, want zij was iemand met idealen, ze stond ergens voor. Iets dat opeens onder haar voeten weggezakt is. Nu staat ze alleen in het donker, zonder veilige wereld om haar heen, verlaten door de mooie wereld en haar zekere veiligheid. Ze slaat het boek dicht, voor de laatste keer…

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 19:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2005, 16:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hm, ik heb het gelezen, maar ik vind het wat vaag. Het heeft wel een mysterieuse sfeer, toch volg ik het hier een daar niet. Net of je zinnen net niet helemaal lekker lopen en het verhaal heeft niet echt inhoud naar mijn mening.
Het einde snap ik ook niet helemaal. Heeft ze het daar nou over haar sprookjeswereld (haar zogenaamde 'ideale' wereld)..?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:59
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 25-10-2005 @ 17:23 :
Hm, ik heb het gelezen, maar ik vind het wat vaag. Het heeft wel een mysterieuse sfeer, toch volg ik het hier een daar niet. Net of je zinnen net niet helemaal lekker lopen en het verhaal heeft niet echt inhoud naar mijn mening.
Als je wat voorbeelden van niet goed lopende zinnen kan geven, wil ik daar nog wel aan werken, want ik had toen ik dit schreef ook het gevoel dat niet altijd mijn gedachten even goed op papier kwamen als ze in mijn hoofd zaten.
En dat er niet veel inhoud in zit, klopt wel een beetje, maar er zit een diepere gedachte achter (die ik ws alleen maar zie, maarja
Citaat:
Het einde snap ik ook niet helemaal. Heeft ze het daar nou over haar sprookjeswereld (haar zogenaamde 'ideale' wereld)..?
Dat mag je zelf uitmaken
Oud 25-10-2005, 18:05
I C U
I C U is offline
Citaat:
want zij wat iemand met idealen, ze stond ergens voor
want zij WAS... Toch?

Mjah, wat zal ik er es van zeggen? Door dit verhaaltje ben ik wel anders tegen sprookjes aan gaan kijken, eigenlijk Ik had er nooit zo over nagedacht. Misschien had de koningin uit Sneeuwwitje wel een hele slechte jeugd gehad, bijvoorbeeld. Ik bedoel maar.
Verder leest het wel fijn, en ik vind het idee van een meisje dat in een sprookjesboek leeft leuk. Maar verder vond ik het niet bijzonder. Gewoon wel leuk.
Oud 25-10-2005, 22:29
Verwijderd
In Sprookjes en Vertellingen door Tolkien, in elkaar gezet door zijn zoon, staat een ongeveer 40 pagina lang essay over wat sprookjes nou precies zijn, zouden moeten zijn etc, van de hand van J.R.R Tolkien, erg interessant. En de rest van de verhaaltjes die er in staan zijn erg leuk om later aan je kinderen voor te lezen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:46
Roosje
Roosje is offline
Omdat ik het beloofd had.

Goed. Het loopt niet helemaal lekker, lijkt het. Het hapert voortdurend een beetje en dat is best wel vervelend, maar ik weet niet wat je er aan zou kunnen veranderen. Verder vind ik het af en toe - hoe heet dat? - te beschouwend. Te beschrijvend, en dat vooral in de op-één-na-laatste alinea. Die is wel heel objectief, of zo.

Het anders denken over sprookjes vind ik wel tof.
Reageren

Regels voor berichten