Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2005, 17:25
dark princess
dark princess is offline
Volgende week ben ik jarig en dan wil ik graag een lekkere taart maken en dan eentje die ik zelf ook kan eten. Ik ben allergisch voor: melk, ei, zoetstoffen, noten en ik mag ook niet te veel (kristal) suiker. Ik weet dit nog niet zo heel erg lang, dus het is nog allemaal een beetje nieuw voor me.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon even niks vinden, dus vandaar dat ik het hier even vraag; Wie weet er een makkelijk recept voor een lekkere veganistische taart zonder noten en zonder kunstmatige zoetstoffen?

Ik houd wel van fruit, maar kan verder zelf niet echt iets bedenken wat voor taart ik daarmee ga maken. Ik weet wel dat melk te vervangen is door soja en dat eieren ook wel te vervangen zijn door iets, maar ik hoop op een paar lekkere creative recepten van iemand hier. Ik houd niet van kwarkachtige taarten (ik mag ook geen kwark, maar ik bedoel dat ik dat soort taarten nooit lekker heb gevonden).

Alle ideeën zijn welkom , alvast bedankt!
Oud 06-11-2005, 17:58
Verwijderd
Helaas heb ik geen recepten voor je, maar ik wil je er alleen op wijzen dat je zo snel mogelijk op zoek moet naar eivervanger, want misschien moet je het wel bij een postorderbedrijf bestellen.

Op http://www.veganisme.non-profit.nl staan overigens wel wat recepten voor taarten, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 19:00
Uice
Uice is offline
Dit is eigenlijk een cake, maar als je niets anders weet te vinden misschien een optie. Ik heb het zelf nog nooit gegeten, dus ik heb geen idee of het lekker is.

Men neme 205 gram zelfrijzend bakmeel
75-100 gram ruwe rietsuiker of oersuiker (ik weet niet of dit al 'te veel' suiker is)
125 plantaardige margarine
3 theelepels bakpoeder
275 ml vanille soja-dessert
1/4 theelepel amandel en/of vanille essence (amandel valt dus af)
1 snufje zeezout
zo nodig soja-melk

Los de suiker op in de margarine op een laag vuurtje en laat het geheel weer afkoelen. Mix in een aparte kom de droge ingredienten. Voeg daarna soja-dessert en amandel en/of vanille essence toe. Als het mengsel te droog lijkt, voeg dan wat soja-melk toe tot er een dikke vloeibare deegmassa ontstaat. Afhankelijk van het gebruikte meel moet er meer of minder vloeistof toegevoegd worden. Volkorenmeel absorbeert meer vloeistof dan gewoon meel. Giet het mengsel in twee ca. 16 cm ronde bakvormen of in een broodvorm. Ongeveer 40 minuten bakken in een middelmatig verhitte oven (200 C). Om te controleren of ie gaar is, kun je een warm mes in het midden steken; dat moet dan weer schoon naarboven komen. Als ie gaar is komt ie los van de vorm en moet de bovenkant stevig aanvoelen.
Oud 06-11-2005, 19:44
Verwijderd
Ipv (kristal)suiker kun je wellicht fructose gebruiken? En melk vervangen door sojamelk (zoals je zelf ook al zegt ). Noten kun je er gewoon uit laten, die zijn niet per sé nodig voor een taart (vind ik ).

Ik heb een vrij goed kookboek voor voedselallergie...maar dat zit ingepakt in een doos ivm verhuizing. Als ik het gevonden heb voor 17 november en er staat iets in, dan zal ik het je laten weten.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 18:02
dark princess
dark princess is offline
Dank jullie wel voor de reacties en tips .

@leonoor: weet je ook hoe het boek heet? dan kan ik het misschien zelf ook bestellen, kan ik eens wat meer kokkerellen . Succes met de verhuizing gedoe .
Oud 11-11-2005, 11:37
biep
biep is offline
ik heb ook nog ergens een recept voor vegan chocolade taart liggen.
zal hem zo eens opzoeken.

alleen de laatste keer dat we hem hadden gemaakt was het meer een soort vla geworden, wel lekkere overigens
(ben niet zo'n keuken wonder )

bij de natuur winkel kun je trouwens ook vegan appeltaart halen.
Oud 12-11-2005, 09:50
dark princess
dark princess is offline
Citaat:
biep schreef op 11-11-2005 @ 12:37 :
ik heb ook nog ergens een recept voor vegan chocolade taart liggen.
zal hem zo eens opzoeken.

alleen de laatste keer dat we hem hadden gemaakt was het meer een soort vla geworden, wel lekkere overigens
(ben niet zo'n keuken wonder )

bij de natuur winkel kun je trouwens ook vegan appeltaart halen.
dank je wel voor de tip . Zouden ze dat ook in de natuurwinkel in een dorp in friesland verkopen? ...ik zal eens gaan kijken, ik houd wel van appeltaart en aangezien ik ook niet echt een keukenprinsesje ben

Maar chocolade taart lijkt me ook wel erg lekker
Reageren

Regels voor berichten