Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Is het nuttig om een na- traject te hebben na een uitwisseling?
Ja, want het is belangrijk dat mijn leeftijdsgenoten ook kennismaken met het fenomeen uitwisseling, en dat ze daardoor enthousiast worden 10 34.48%
Ja,de opgedane kennis moet overgedragen worden, dit kan het best door leeftijdsgenoten gebeuren 9 31.03%
Ja, uitwisselingen zijn pas interessant als je er iets van leert, dit gaat het best als je je er in gaat verdiepen nadat je bent geweest, voorlichting geven is daar een goed middel voor 16 55.17%
Nee, het heeft geen zin om leerlingen te vertellen hoe iets was tijdens de uitwisseling, dit moeten ze zelf beleven 11 37.93%
nee, uitwisselingen zijn sowieso zinloos 5 17.24%
nee, leeftijdsgenoten kunnen mij dingen niet beter uitleggen dan volwassenen 4 13.79%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2005, 20:11
Dieudonnee
Dieudonnee is offline
Beste scholieren/studenten,

De tijd van de werkweek op de veluwe of in de polder is voorbij, steeds vaker worden er projecten gestart in het kader van uiwisselingen met jongeren elders in europa, of zelfs erbuiten.
Wat vinden jullie hier nu van? een goed idee, of onzin en waarom?
hebben jullie zelf misschien aan een dergelijk project meegedaan, wat waren je verwachtingen hiervan, en zijn ze uitgekomen?
waar besteden deze projecten te weinig aandacht aan, of waar juist teveel, wat gaat goed, en wat niet?

En het natraject; hebben jullie het gevoel dat je er iets van geleerd hebt? Zouden jongeren hun ervaringen met andere leeftijdsgenoten moeten delen, en hoe dan?

We zijn binnen onze organisatie bezig met het bedenken van een uitwisselingsproject met de nadruk op het natraject. Heb je ooit meegedaan met een dergelijk project, en heb je daar een mening over, of zie je nog verbeterpunten??
mail me dan s.v.p. even (voorzitter@laks.nl)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2005, 20:37
Dieudonnee
Dieudonnee is offline
Wat vinden jullie uberhaupt van uitwisselingen?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 20:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben in 4VWO op uitwisseling geweest naar Brussel. Ik vond dit een erg leuke ervaring. Ik had een leuke groep, een leuk meisje bij wie ik verbleef en heb daar leuke en leerzame dingen gedaan. Ook spreken ze daar dus voornamelijk Frans en matig Nederlands, dus ook voor ons was het communiceren in een andere taal.

Toen ze bij ons kwamen het jaar daarop was dat minder geslaagd. Ze trokken voornamelijk hun eigen plan en we waren ze daardoor ook regelmatig gewoon kwijt (dan ging t van:"Waar is jouw mens?" ).

Ik heb/had totaal geen behoefte om mijn ervaringen met andere leerlingen te delen. Dus dat hoeft wat mij betreft niet. Maar ik vind het geen slechte zaak. Dus als anderen dat willen doen, moeten ze dan zeker doen. Ik vind het namelijk een goede ervaring zo'n uitwisseling. Wel een enge ervaring, voor mij althans. En er zaten echt verkeerde mensen tussen waarbij je terecht kon komen. Dus wat dat betreft heb ik geluk gehad.

Maar mijn school doet al jaaaaren aan uitwisseling hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 20:41
Verwijderd
Leuk, maar niet meer dan dat. Ik zie het directe nut er niet van in.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 20:47
Orpa
Orpa is offline
Leuk...

Ik ben op uitwisseling geweest naar Duitsland (das Internationales Haus Sonnenberg, waar we met een groep Duitsers en een groep Italianen waren) en naar Polen (Mariowka, bij de nonnen in een kostschool), ik ga nog naar Berlijn en naar Rome.

Ik vond het heel erg leuk, ik heb er vrienden aan overgehouden en ik heb er veel leuke dingen gedaan...

Een natraject lijkt me niet zinvol, je leert meer van het contact met je buitenlandse leeftijdsgenoten dan van het praten over wat je gedaan hebt...
Oud 21-10-2005, 21:23
Dieudonnee
Dieudonnee is offline
vinden jullie dat je iets aan de uitwisseling gehad hebben, zo ja wat....
en zo nee, wat missen jullie dan?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:28
Dieudonnee
Dieudonnee is offline
kom op mensen; ik moet hier een conclusie uit kunnen trekken.
Helpen jullie me eens met het stemmen via de poll!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:39
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
Dieudonnee schreef op 21-10-2005 @ 22:23 :
vinden jullie dat je iets aan de uitwisseling gehad hebben, zo ja wat....
en zo nee, wat missen jullie dan?
Ik heb aan allebij de uitwisselingen iets gehad... Namelijk dat k op de Sonnenberg geleerd heb dat ik niet alles eng hoef te vinden, ik kreeg namelijk ineens 2 Italiaanse kamergenotes, en dat zijn nogsteeds vriendinnen van me...

Van Polen heb ik geleerd dat je niet alles moet geloven wat iemand over een land verteld... Mensen zeggen altijd dat het straat arm is... Nou het grootste gedeelte van het land is dat niet, en ze hebben t even goed als wij hier. En ook aan deze uitwisselingen heb ik vrienden overgehouden...
Oud 22-10-2005, 09:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb vorig jaar (4 vwo) een uitwisseling gedaan naar Zwitserland en dat was zo geweldig! Heb er echt een hele leuk tijd gedaan. Veel gezien en kennis opgedaan. Engels was de voertaal, omdat duits voor ons toch wat te lastig was om goed te communiceren, en dat heb ik zeker goed leren spreken.

Ook toen ze hier kwamen hebben zij veel geleerd. Van onze cultuur, hoe wij leven, of vooroordelen over de landbewoners ook echt kloppen, enz. Het was echt twee topweken en ik vind dat uitwisselingen iig tot een keuze behoren te zijn op scholen. Niet verplicht, omdat niet iedereen het misschien wel, maar er moet wel de mogelijkheid zijn. Het is gewoon erg leerzaam.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 20:26
Dieudonnee
Dieudonnee is offline
Is er nog iemand die hier een andere mening over heeft?
Stemmen jullie ff via de poll?????!!!!!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 20:31
welle
welle is offline
Hey dieudonnée, jij hier? (johanna)

Ik heb verder geen mening trouwens
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 01:54
Neiu
Neiu is offline
Ja, uitwisselingen zijn interessant en je leert er ook wel iets van. Voorlichting is belangrijk om je tijd niet te verdoen met het ontdekken van dingen die allang had kunnen weten, maar de ervaring zelf is anders voor iedereen. Dat kun je alleen weten door het zelf te doen. Een ja en nee-antwoord dus.
Oud 23-10-2005, 10:07
Guenevery
Guenevery is offline
Heel leuk!

Bij ons op school lopen er een aantal. Zo hebben de vier havo leerlingen de kans om (vrijwillig) mee naar Polen te gaan, en kan er bij het vwo gekozen worden uit Turijn, Barcelona en ook Polen. Iedereen is altijd dol enthousiast als ze terugkomen, zeker diegene die in Polen zonder douche zaten . Maar ach, dan weet je eens hoe het voelt om zo rijk te zijn.

Jammer genoeg ging de uitwisseling die voor onze klas bestemd was in de vierde: Barcelona, niet door, door een probleem op de andere school. Dat jaar zijn we wel met alle Gym. leerlingen van de vierde en vijfde (die wilden) op Rome reis geweest, en dat was ook erg mooi. Maar dan heb je natuurlijk niet dat contact met andere mensen en blijf je toch echt in je groepje lekker Nederlands praten, met een paar woorden Italiaans erdoor om maar eventjes te laten zien dat je ook nog wat van de taal hebt opgestoken .
Oud 23-10-2005, 10:43
Verwijderd
Ik ben in 4 havo naar Rusland geweest op uitwisseling en ik denk dat je pas weet waar je over praat als je zelf mee bent geweest. Het is wel leuk om anderen erover op de hoogte te houden, maar het leren zit hem vooral in het meegaan en het ontdekken van een andere cultuur ed. Overigens denk ik dat je heel veel kunt leren van een uitwisseling. Mijn uitwisseling was in elk geval erg gaaf.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 11:45
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Guenevery schreef op 23-10-2005 @ 11:07 :
Heel leuk!

Bij ons op school lopen er een aantal. Zo hebben de vier havo leerlingen de kans om (vrijwillig) mee naar Polen te gaan, en kan er bij het vwo gekozen worden uit Turijn, Barcelona en ook Polen. Iedereen is altijd dol enthousiast als ze terugkomen, zeker diegene die in Polen zonder douche zaten . Maar ach, dan weet je eens hoe het voelt om zo rijk te zijn.

Jammer genoeg ging de uitwisseling die voor onze klas bestemd was in de vierde: Barcelona, niet door, door een probleem op de andere school. Dat jaar zijn we wel met alle Gym. leerlingen van de vierde en vijfde (die wilden) op Rome reis geweest, en dat was ook erg mooi. Maar dan heb je natuurlijk niet dat contact met andere mensen en blijf je toch echt in je groepje lekker Nederlands praten, met een paar woorden Italiaans erdoor om maar eventjes te laten zien dat je ook nog wat van de taal hebt opgestoken .
Turijn is leuk.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 19:26
Verwijderd
Op mijn middelbare school deden ze dat niet...de havo-afdeling dan, vwo 'natuurlijk' wel. Op de basisschool ben ik wel een keer een dagje naar een andere basisschool (in Nederland geweest). Mijn zusje is toen ze in 4 havo (oid?) zat naar Litouwen geweest en er zijn twee Litouwse meisjes een week bij ons in huis geweest. Het was wel lastig, omdat die meisjes amper Engels spraken en heel verlegen waren en het cultuurverschil was erg groot, maar het wel vooral ook erg leuk en interessant.

Ik vind uitwisselingen goed. Je leert andere mensen, andere landen en andere gewoontes kennen. Daarnaast heb je bij uitwisselingen naar Engeland, Duitsland, Frankrijk en soortgelijke landen het voordeel van de mogelijkheid een taal die je op school leert in de praktijk te oefenen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 21:09
Verwijderd
Op het gebied van uitwisseling heb ik een redelijk leuke school. Iig wanneer je vwo doet, daar is elk jaar onder hand een uitwisseling voor.
Zo ben ik in de derde een dagje naar de dierentuin in Emmen geweest. Daar gingen we Duitse leerlingen ontmoeten die we geschreven hadden. best leuke dag gehad.
Afgelopen september ben ik naar Noorwegen geweest ook uitwisseling. In gastgezin gezeten en heel veel gezien. Was zo gaaf!
Over 2 weken komen zij naar Nederland.

Citaat:
Ik vind uitwisselingen goed. Je leert andere mensen, andere landen en andere gewoontes kennen. Daarnaast heb je bij uitwisselingen naar Engeland, Duitsland, Frankrijk en soortgelijke landen het voordeel van de mogelijkheid een taal die je op school leert in de praktijk te oefenen.

idd, ik wisselde dan wel met Noren uit. Maar doordat je gedwongen wordt om de hele dag Engels te praten maakt dat echt een flinke sprong.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 13:28
Dieudonnee
Dieudonnee is offline
wat missen jullie tijdens of na uitwissellingen?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 13:55
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik vond het wel aardig, maar genoeg mensen die met ons op (verplichte) uitwisseling gingen, hebben het helemaal niet naar hun zin gehad. En er wat van leren, dat lijkt me heel sterk.
Oud 25-10-2005, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Dieudonnee schreef op 24-10-2005 @ 14:28 :
wat missen jullie tijdens of na uitwissellingen?
bij ons is er vrij weinig initiatief vanuit de school om een compleet programma op te zetten in Nederland. We hebben ze hier 4 hele dagen. Waarin er 1 dag gevuld is met rotterdam, en een andere met amsterdam. Dan nog een halve dag utrecht en een halve dag lessen volgen. Er is echter nog vrij veel vrije tijd en die moeten we zelf maar zien te vullen. Maar midden in de winter is dat nogal moeilijk in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 16:56
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Bij ons kun je op uitwisseling naar Frankrijk en Duitsland. Ik doe niet mee, omdat ik mijn vriend niet zolang kan missen en ik ken wat mensen die mee zijn geweest en die hadden geen goede ervaringen ermee.
Oud 03-11-2005, 16:45
Verwijderd
**mini-bump**

Wij hadden vorig jaar een uitwisseling met Italianen. Zij een week hier, een maand later zijn wij daarheen gegaan. Alles in gebrekkig Engels, dus daar had je niet zoveel aan. Leerzaam? Absoluut niet. Was in het kader van KCV, toch al zo'n nutteloos vak.....we snappen wel weer wat de negatieve effecten van softdrugs zijn.

Qua programma hetzelfde als Anneka, alleen was het bij ons wel mooi weer.

Aan een na-traject heb je imo alleen wat als je ook echt veel educatieve dingen doet....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten