Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2005, 16:05
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
wie is hier allemaal mee bekend, en weet wat het? en zoja wat weet je en wat vind je ervan

Avalon is een eiland in Engeland, waar vroeger de abdij stond van het oude geloof, waar de priesteresen van Avalon over het geloof waakte en waar ze werden opgeleid.

tegenwoordig gaan we ervan uit dathet bij Glastonburry ligt, waar 1 van de oudste kloosters van de christelijke cultuur staat.

er worden zelfs reizen gemaakt hier naar toe.

( klik )

dit na aanleiding van de film en het boek die ik allebei gezien en gelezen heb.

Laatst gewijzigd op 10-10-2005 om 19:21.
Advertentie
Oud 10-10-2005, 16:11
Snukkie
Snukkie is offline
was avalon niet gewoon een land binnen de UK zoals engeland dat zou geregeerd zijn door koning arthur, en niet een eiland ofzo.
Oud 10-10-2005, 16:23
Moustache
Moustache is offline
Volgens mij is het een schiereiland oid waar zich resten van wat Camelot zou kunnen zijn bevinden
Oud 10-10-2005, 17:41
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Snukkie schreef op 10-10-2005 @ 17:11 :
was avalon niet gewoon een land binnen de UK zoals engeland dat zou geregeerd zijn door koning arthur, en niet een eiland ofzo.
nee, het schijnt te zijn dat het zoiets is als een eiland waar ene klooster op stond waa koning arthur en zjin vrouw naar toe zouden zijn gegaan tijdens de overname van engeland, en daar ook zou zijn begraven.

arthur zou zelf ook een nazaat zijn van een vrouwe van avalon, zijn zus en moeder waren allebei priesteressen van het oude geloof.
Oud 10-10-2005, 17:55
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 10-10-2005 @ 17:05 :
wie is hier allemaal mee bekend, en weet wat heyt inhoud?
Ik. Ga ik nu door voor de wasmachine?
Oud 10-10-2005, 19:21
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 10-10-2005 @ 18:55 :
Ik. Ga ik nu door voor de wasmachine?
ik bedoel, vertel er is over, wat vind je ervan enz.

maar goed ik zal hem aanpassen hoor
Oud 12-10-2005, 17:39
Raven
Raven is offline
was geen klooster en ook geen abdij aangezien het christendom daar toen nog niet bestond

Arthur was een kelt
Oud 12-10-2005, 17:45
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Raven schreef op 12-10-2005 @ 18:39 :
was geen klooster en ook geen abdij aangezien het christendom daar toen nog niet bestond

Arthur was een kelt
uit me beginpost:

"waar vroeger de abdij stond van het oude geloof, waar de priesteresen van Avalon over het geloof waakte en waar ze werden opgeleid."

met die abdij bedoel ik dus die van het oude geloof, in de heilige moeder. het klopt dat pas nadat deze abdij/kerk/gebouw oid in de mist zou zijn verdwenen, het christendom er zegevierde.

Later word er ook verteld dat de heilige moeder in Maria teruggekeerd zou zijn in het hedendaags geloof.
Oud 12-10-2005, 17:51
UnderControl
UnderControl is offline
Nevelen van Avalon is iig een tof boek. Ik dacht ook dat het eiland alleen zichtbaar was voor aanhangers van de oude religie en dat het daarom tegenwoordig in nevelen gehuld is en dus niet zichtbaar. Arthur is er trouwens heen gebracht tijdens het sterven, om ooit weer terug te keren.
Oud 12-10-2005, 17:58
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 12-10-2005 @ 18:45 :
uit me beginpost:

"waar vroeger de abdij stond van het oude geloof, waar de priesteresen van Avalon over het geloof waakte en waar ze werden opgeleid."

met die abdij bedoel ik dus die van het oude geloof, in de heilige moeder. het klopt dat pas nadat deze abdij/kerk/gebouw oid in de mist zou zijn verdwenen, het christendom er zegevierde.

Later word er ook verteld dat de heilige moeder in Maria teruggekeerd zou zijn in het hedendaags geloof.
hum ja en nee..

ik het oude geloof (het tegenwoordige hekserij , GEEN WICCA !!!)
waren man en vrouw gelijk.. er was ook een god EN een godin.
ook vrij logisch als je bedenkt dat deze religie gewoon naat de natuur keek ( en kijkt)

maar hum .. in bijbelse religies ( reken ik de islam en jodendom ook even toe) wordt de vrouw om de een of andere vreemde reden nogsteeds als minder beschouwd.

het christendom zegevierde omdat het de "grote jongens" in die tijd wel uit kwam:

"jij bent horige en jij moet voor mij werken en op mijn land blijven .. waarom .. god wil het zo"

in het oude geloof was zelf denken en solidariteit een groot goed maar dat konden ze in het feodale stelsel niet gebruiken.

een landheer kan het namelijk nooit tegen 500 boeren opnemen
Oud 13-10-2005, 20:27
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
klopt ook wel, dat de vrouwen minder of ondergewardeerd werden.

allen zoals het word beschreven word er gezegd dat de moeder, of de godin als gedaante terug kwam in maria. en dat de mensen die de godin alsnog wilden vereren, deze in maria dus moesten zoeken.

zodra er weer genoeg aanhangers van het oude geloof zouden zijn dan zou de godin terug keren en het klooster weer te zien zijn.
Oud 14-10-2005, 14:12
wizkid
wizkid is offline
Ik heb de film gezien van de mists of avalon oid, maar buiten wat ik in die film heb gezien weet ik er niets vanaf.
Oud 16-10-2005, 09:06
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
@ wizkid,

hoe zie jij het dan, dus hetzelfde als in de film dathet allemaal wel weer terug zal komen zodra de mensen weer gaan geloven in het oude geloof?

of geloof je er verder helemaal niet in..?
Oud 27-10-2005, 17:41
Firefly182
Firefly182 is offline
Mensen, kom eens met bewijzen dat Arthur sowieso wel bestaan heeft. En dan niet boeken van hedendaagse schrijvers of schrijvers van een tijdje geleden. Bewijs zijn foto's van zijn overblijfselen, dna van zijn nazaten, ruines van Camelot enzo

Ik denk dat Arthur gewoon een verhaal is geweest uit de Middeleeuwen. Avalon is daar gewoon een deel van. Nu moet ik zeggen dat ik het verhaal alleen maar oppervlakkig ken, voor hetzelfde geld is hij kinderloos gestorven .

Maar zodra er bewezen kan worden dat hij werkelijk heeft bestaan en niet een hoofdfiguur uit een legende is, dan kan je verder gaan met Avalon vind ik.

Oh, om even terug te komen op het gebouw van de link, dat had net zo goed elk willekeurig klooster, heiligdom kunnen zijn. Ik ben zelfs op 2 plekken geweest waar Maria zou gestorven zijn, daar waar water geneeskrachtig zou zijn, yeah sure

Tis leuk om daar een keer heen te gaan en dat te bekijken, maar echt geloven dat het Avalon is....
Oud 27-10-2005, 17:46
Raven
Raven is offline
Citaat:
Firefly182 schreef op 27-10-2005 @ 18:41 :
Mensen, kom eens met bewijzen dat Arthur sowieso wel bestaan heeft. En dan niet boeken van hedendaagse schrijvers of schrijvers van een tijdje geleden. Bewijs zijn foto's van zijn overblijfselen, dna van zijn nazaten, ruines van Camelot enzo

Ik denk dat Arthur gewoon een verhaal is geweest uit de Middeleeuwen. Avalon is daar gewoon een deel van. Nu moet ik zeggen dat ik het verhaal alleen maar oppervlakkig ken, voor hetzelfde geld is hij kinderloos gestorven .

Maar zodra er bewezen kan worden dat hij werkelijk heeft bestaan en niet een hoofdfiguur uit een legende is, dan kan je verder gaan met Avalon vind ik.

Oh, om even terug te komen op het gebouw van de link, dat had net zo goed elk willekeurig klooster, heiligdom kunnen zijn. Ik ben zelfs op 2 plekken geweest waar Maria zou gestorven zijn, daar waar water geneeskrachtig zou zijn, yeah sure

Tis leuk om daar een keer heen te gaan en dat te bekijken, maar echt geloven dat het Avalon is....

wat was ook alweer een van de kenmerken van een legende ?..... juist
Oud 27-10-2005, 17:52
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
Raven schreef op 27-10-2005 @ 18:46 :
wat was ook alweer een van de kenmerken van een legende ?..... juist
niet dat het op een werkelijke gebeurtenis is gebeurd. Misschien had ik het een beter een mythe kunnen noemen dan Maar een legende hoeft niet gelijk te zijn dat het een verhaal is afgeleid van de waarheid. Mensen in de Middeleeuwen zijn zo gruwelijk bijgelovig geweest, voor alles hadden ze wel wat. Wellicht hetzelfde voor het eiland zelf.

Zie het als Sinterklaas. Het was gewoon een Turk die arme kinderen een extraatje gaf. Maar of hij nu werkelijk op het dak loopt op een schimmel en Moren als hulpjes heeft die door de schoorsteen passen.....

Mensen zullen er ongetwijfeld wat moois van hebben gemaakt van een mysterieus eiland. Maar als het toen niet te bereiken was voor mannen, waarom kan dat nu opeens wel? Vertel niet dat het komt door de priesteressen die er woonden want die kunnen mensen niet op die wijze hebben tegengehouden. Wellicht was het bijgeloof voor dat eiland dat altijd in mist gehuld is (zoiets staat mij bij dat het was, kan het ook heel goed fout hebben).
Oud 13-11-2005, 21:34
Curunir
Curunir is offline
Avalon is m.i vooral een afspiegeling van een paradijselijke wereld. En interessant omdat het een belangrijke rol speelt in de Arthuriaanse mythes. Maar al te serieus zou ik het niet nemen..
Oud 14-11-2005, 08:30
Releric
Releric is offline
Het is fictie.
Oud 20-11-2005, 22:55
Raven
Raven is offline
Citaat:
Curunir schreef op 13-11-2005 @ 22:34 :
Avalon is m.i vooral een afspiegeling van een paradijselijke wereld. En interessant omdat het een belangrijke rol speelt in de Arthuriaanse mythes. Maar al te serieus zou ik het niet nemen..
het is alleen al serieus te nemen vanwege de boodschap die er vanuit gaat

there is more than meets the eye
Advertentie

Regels voor berichten