Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2002, 22:32
Joris
Joris is offline
Ok, stelling is duidelijk. Ga je met de meute (algemene normen en waarden etc) mee, of ben je een "buitenstaander"

ik heb hier met anderen over gesproken en ben erover na gaan denken...

als je bij de groep hoort, heb je gezelligheid, je goed voelen, hoef je niet bang te zijn dat anderen je raar vinden enzo, maar als je er niet bijhoort heb je tenminste wel je eigewaarde en loop je niet als een stom varken met de anderen mee.

ikzelf ben zo ongeveer het buitenbeentje van ons gezin (ik geloof niet in een god, ik doe aan vreemde dingen (meditatie, filosofie en dergelijk)... dat betekent niet dat ik alles wat "normaal" is van mij afzet, maar ook niet dat ik iemand ben die alles ZOMAAR vanalles aanneem. kzit er denk ik wel een beetje tussenin.

met de meute bedoel ik: "de grote groep mensen die anderen als raar beschouwen, en liever niet met zulke mensen omgaan, dit kan ook een gabber/wicca persoon zijn die zijn eigen denken als goed ziet en de rest als onzin."

met buitenstaander bedoel ik "Mensen die zich openstellen voor anderen, nieuwe dingen, en die niet bang zijn voor een mening van een bepaalde groep."

kijk, ik heb er met 3 mensen over gehad, ikzelf ben liever apart en wat anderen van mij denken kan mij ook geen ene reet schelen eerlijk gezegd... 2 mensen dachten hetzelfde, 1 daarvan is precies zo, de andere die durft niet zo goed enblijft liever met 1 voet buiten de sloot, als je snapt wat ik bedoel. de derde vond dat hij beter mee kon lopen met de groep, zodat je meer vrienden heb (zit een kern van waarheid in) en omdat hij zich dan beter op zijn gemak voelde.

wat vinden jullie, en waar hoor je bij? Ben je iemand die '" apart "" of "" normaal "" is. En als je dan "" normaal "" of "" apart "" bent, vind je dat fijn, of zou je liever bij die anderen horen?

(sorry, als dit op het verkeerde forum staat, ik vond het hier wel goed staan)
Oud 08-07-2002, 23:12
Shao
Shao is offline
Een mens is een sociaal wezen die zich altijd bewust/onbewust vergelijkt met andere groepen ( taking the attitude of the other - G.H Mead ) wanneer hij bepaalde kenmerken goedkeurt en die niet worden afgekeurd door de instituties van een bepaalde maatschappij zal hij bepaalde uiterlijke gedragingen en symbolen overnemen en zo een nieuwe identitieit aannemen.
Oud 09-07-2002, 12:43
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
Doe toch gewoon lekker waar jij je goed bij voelt!!

brrruuuhhll...ik heb een hekel aan mensen die dit advies geven
Oud 09-07-2002, 12:53
Tampert
Tampert is offline
ik kan met bijna iedereen die ik ken goed opschieten. Ik zie niet in warom ik me zou afzonderen van welke groep / persoon dan ook. Blijkbaar loop ik mee met de meute en ben ik een dom varken. Blijkbvaar zijn er mensen die zich daar zorgen om maken. Mensen die zich er bij mij zorgen om maken moet ík nog tegenkomtn... Ik accpeteer iedereen zoals 'ie is en ik oordeel zeker niet op iemands handelen/uiterlijk/godsdienst/manier van omgang met mensen. Ik oordeel op gedachtengoed/mening/motieven/... Dat is veel belangrijker dat wat ook.
Oud 09-07-2002, 14:03
Bean
Bean is offline
Ik heb weleens dat ik denk dat ik met een bepaald soort personen niets te maken hoef te hebben... Dit is meestal omdat die mensen ook een heel totaal ander beeld op het leven hebben als ik... Dit zegt niet dat ik ze niet mag, vind ze alleen TE vreemd. Ik zou het ook nooit eens kunnen zijn met dit soort mensen...

Maar bij mij in de groep ben ik wel een beetje de buitenstaander, ik heb daar overal scheit aan, en hunnie houden zich aan een soort reputatie die we hebben opgebouwd...
Bij mij in het gezin hebben we allemaal dezelfde soort gekte...
Oud 09-07-2002, 17:12
purplerose
purplerose is offline
Als je een buitenstaander bent kan je tog ook vrienden hebben die zeg maar ook buitenstaanders zijn ( eig vind ik dat niet egt het goeie woord mja)en ik denk dat je beter een paar hele goeie vrienden kan hebben dan heel veel minder goeie , by the way vind ik meelopen tog ook vrij stom want je moet doen wat je zelf wil ......mja
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 17:18
McCaine
McCaine is offline
Hmm, het valt me mee hoe weinig mensen hier onmiddelijk roepen dat ze een buitenstaander zijn. In 90% van de gevallen is dat helemaal niet waar, maar t was een tijd lang zo populair om te zijn (paradox ahoy). Kennelijk is dat nu weer even over.
Oud 09-07-2002, 17:57
Kirk22
Kirk22 is offline
iedere buitenstaander zoekt weer andere buitenstaanders om een groep te vormen.
Oud 09-07-2002, 21:06
Joris
Joris is offline
ja, dat gevoel heb ik dus ook, dat er wel een heleboel mensen zijn die zich bij de "niet meelopers" (zo noem ik het ff dan) willen laten horen, maar dit eigenlijk helemaal niet zijn... ennik dacht, de mensen hier denken wel goed eens na ( ), dus die kunnen mij een goed antwoord geven of da zo is.
Oud 10-07-2002, 10:35
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
Ik geloof dat er iemand is geweest, een psycholoog, die een groep mensen in drieën heeft verdeeld: De leiders, de volgelingen en de randfiguren. De randfiguren trekken zich weining aan van de rest van de groep, en vormen als het ware een groepje binnen de groep. Deze indeling zal iedereen wel in zijn klas kunnen maken denk ik.
Oud 10-07-2002, 12:59
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Ik probeer niet om expres niet bij een groep te horen. Bij sommige groepen hoor ik nou eenmaal, of word daar bij ingedeeld.

Klakkeloos achter iemand aanlopen of iemands mening over nemen zonder er bij na te denken vind ik wel fout ( ookal betrap ik mezelf daar soms wel op ) dus ik probeer altijd zelf na te denken over wat ík nou eigenlijk vind. Strookt mijn mening niet met die van anderen, zal ik dat wel laten merken, maar ik ga mijn mening niet opdringen, want dat is uitermate irritant.

Maar als jij toevallig dezelfde mening hebt als iemand anders, is dat toch ook nix om je over te schamen . Ik ken dus mensen die het altijd ánders willen doen, terwijl ik de indruk krijg dat ze helemaal niet zo anders zijn.

Conclusie: met de massa meelopen is op zich niets mis, zolang je maar wéét wat je doet, en wel zelf na blijft denken over de dingen die anderen van iets vinden enz.
Oud 10-07-2002, 15:30
martijn1985
martijn1985 is offline
Binnen mijn groepje ben ik geen buitenstaander, daar buiten iets meer....heb toch altijd redelijk duidelijk mijn eigen mening en hoe ik me gedraag is niet altijd 'in line' met de rest van de klas, maar ik kan met de meesten van de klas wel goed opschieten
Oud 10-07-2002, 17:36
Verwijderd
[QUOTE]Joris-Den-2e schreef:
Ok, stelling is duidelijk. Ga je met de meute (algemene normen en waarden etc) mee, of ben je een "buitenstaander"

Een buitenstaander

ik heb hier met anderen over gesproken en ben erover na gaan denken...

als je bij de groep hoort, heb je gezelligheid, je goed voelen, hoef je niet bang te zijn dat anderen je raar vinden enzo, maar als je er niet bijhoort heb je tenminste wel je eigewaarde en loop je niet als een stom varken met de anderen mee.

ja ik heb eigenwaarde, een eigen mening loop niet als een varken mee, maar heb wel een 'groep' en voel me goed. bij deze mensen in de groep is de 1 wat meer buitenstaander dan de ander zeg maar, maar iedereen accepteerd dat van elkaar,

ikzelf ben zo ongeveer het buitenbeentje van ons gezin (ik geloof niet in een god, ik doe aan vreemde dingen (meditatie, filosofie en dergelijk)... dat betekent niet dat ik alles wat "normaal" is van mij afzet, maar ook niet dat ik iemand ben die alles ZOMAAR vanalles aanneem. kzit er denk ik wel een beetje tussenin.

ik heb dat ook wel dat je er een beetje tussen in zit, ook wel logisch want je hoeft t natuurlijk niet met alles oneens te zijn waarvan de massa het eens is

met de meute bedoel ik: "de grote groep mensen die anderen als raar beschouwen, en liever niet met zulke mensen omgaan, dit kan ook een gabber/wicca persoon zijn die zijn eigen denken als goed ziet en de rest als onzin."

naar mijn mening is dit vooral zo op de middelbare school. daar had je bij ons dan wel een paar groepen die echt d8en dat ze alles waren en beter dan de rest; maar dat waren dezelfde personen die altijd maar zo nodig merk kleding moesten omdat ze er anders niet bij horen, en zodra je wat anders aan hebt dan 'normaal' commentaar geven. het grappige was dat zodra 1tje er niet was werd er gelijk diegene geroddeld! op de school waar ik nu zit is dat helemaal niet en is niemand populairder dan de ander zeg maar.

met buitenstaander bedoel ik "Mensen die zich openstellen voor anderen, nieuwe dingen, en die niet bang zijn voor een mening van een bepaalde groep."

kijk, ik heb er met 3 mensen over gehad, ikzelf ben liever apart en wat anderen van mij denken kan mij ook geen ene reet schelen eerlijk gezegd... 2 mensen dachten hetzelfde, 1 daarvan is precies zo, de andere die durft niet zo goed enblijft liever met 1 voet buiten de sloot, als je snapt wat ik bedoel. de derde vond dat hij beter mee kon lopen met de groep, zodat je meer vrienden heb (zit een kern van waarheid in) en omdat hij zich dan beter op zijn gemak voelde.

wat vinden jullie, en waar hoor je bij? Ben je iemand die '" apart "" of "" normaal "" is. En als je dan "" normaal "" of "" apart "" bent, vind je dat fijn, of zou je liever bij die anderen horen?

ik ben heel blij dat ik 'apparter'ben, omdat ik de dingen doe/leer/mee maak die ik echt leuk vind en wil.

(sorry, als dit op het verkeerde forum staat, ik vond het hier wel goed staan)QUOTE]

Groetjes Marleen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten