Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2005, 14:54
J-roenn
J-roenn is offline
ik wil binnenkort om een nieuwe HD, ik wil een 250 gig kopen van niet veel meer dan 100,- ( incl vezenden max 115,- ), en ik heb al een poosje op pricewatch en productsurvey's zitten kijken, ik heb echter nog wel een paar vraagjes.

1.is het waarschijnlijk dat binnen korte tijd ( maand ) de schijven veel goedkoper worden ( prijzen liggen echt al 3-4 maanden op zelfde niveau nu )
2. wat betekent NCQ, en is het beter om een schijf te hebben die dit heeft/ondersteund ?
3. zijn maxtor en hitachi echt zo kut als iedereen zegt ?
4. moet ik als ik kwaliteit wil dan echt een WD kopen ?

hoop dat jullie me wat antwoorden kunnen geven, dus alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2005, 15:02
Verwijderd
1. Nee (wat natuurlijk niet wegneemt dat ze over een maand goedkoper zullen zijn. Computerspulletjes worden namelijk altijd goedkoper).

2. NCQ is native command queuing. Indien een schijf meerdere opdrachten tegelijk moet verwerken kan de kop natuurlijk maar op één plek tegelijk zijn. Bij een gewone schijf werkt hij de opdrachten dan één voor één af, ongeacht of dat nu efficiënt is (gezien de positie van de kop) of niet. NCQ herschikt de opdrachten zodanig dat de kop van de schijf zo weinig mogelijk afstand hoeft af te leggen (zodat de toegangstijd dus zo klein mogelijk blijft).
Er zijn schijven die sneller zijn met NCQ, sommige worden er iets langzamer door in een normale desktop-omgeving. In de praktijk zul je er niet veel van merken.

3. Nee. Ik weet trouwens niet welke 'iedereen' jij bedoelt. Als iemand zegt dat Maxtor of Hitachi 'kut' is, dan is hij een slecht geïnformeerde n00b.

4. Nee. Schijven van Western Digital zijn over het algemeen juist niet geweldig snel (m.u.v. de nieuwe WD4000 en de Raptor-serie) en zijn wat lawaaiiger dan gemiddeld.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 15:08
]{ing
]{ing is offline
denk dat 120 euro voor een 300GB maxtor schijf nu een goede prijs is. heb er zelf ook nog een binnengekregen gisteren.. even inpluggen, formatteren met schijfbeheer en hoppa, 280GB vrije ruimte

126.90 incl verzending zijn ze.. prijs per GB van het 250GB model is nagenoeg gelijk als je em voor 100 euro + verzending aanschaft
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 15:50
J-roenn
J-roenn is offline
ok, ik heb namelijk met maxtor wel goede ervaringen idd, dus dan overweeg ik dat merk er nu ook bij, maar klopt het dat hitachi schijven de nieuwe versie van IBM schijven zijn, want in dat geval was t nog niet eens zo;'n n00bische stelling want k heb zeer veel problemen gehad in t verleden met IBM schijven
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 16:10
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 06-11-2005 @ 16:50 :
maar klopt het dat hitachi schijven de nieuwe versie van IBM schijven zijn, want in dat geval was t nog niet eens zo;'n n00bische stelling want k heb zeer veel problemen gehad in t verleden met IBM schijven
Ja, dus? Zijn ze daarom slecht?
Oud 06-11-2005, 16:17
J-roenn
J-roenn is offline
die IBM schijven wel ja, ik weet niet of het waar is dat hitachi de schijven afdeling van IBM heeft opgekocht, en of de kwaliteit inmiddels verbeterd is dus daarom vraag ik dat hier snap je ?

heb iig voor 120,- nu een 300 GB Maxtor gekocht.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 17:08
Verwijderd
Argh, voel ik me weer geroepen om de boel even recht te zetten.

IBM heeft in het verleden één hele slechte serie gemaakt, de Deskstar 75GXP, verkrijgbaar van 15 tot 75 GB. Die dingen hadden een ophanging van de platters waardoor versies met vier en vijf platters (60 en 75 GB) mogelijk waren, tot die tijd ongekend revolutionair. Echter de schijven bleken massaal te overlijden omdat het gewoon niet werkte. Dat was echt een groffe fout van IBM. Ze hebben er ook serieus veel (juridisch) gezeik mee gekregen.

Daarna kwam de 60GXP, met minder platters (maximaal drie) maar wel meer GB per platter (20, voor een topmodel van 60 GB). De 60GXP was een stuk betrouwbaarder, eigenlijk gelijk aan gewone schijven. Echter omdat natuurlijk iedereen vond dat er een luchtje aan IBM-schijven zat, gilde men bij elke dode 60GXP moord en brand en 'zie je wel IBM!!!!!11'. Daardoor leek het alsof ook de volgende serie heel slecht was, terwijl dat in feite alleen maar schijn was.

De volgende series, de Deskstar 120GXP en 180GXP waren volledig probleemloos (de 180GXP is zowel verschenen met IBM- als met Hitachi-merknaam en typenummer). De Deskstar 7K250 van Hitachi is zelfs alleen maar met dat merk verschenen en al die schijven zijn zonder enig probleem geweest. Er is helemaal niets mis met Hitachi- en de latere IBM-schijven. Ze zijn bloedjesnel, zeer stil en leveren uitzonderlijk goede desktopprestaties. Don't believe the hype.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:01
M@rco
M@rco is offline
Juist

Verder maakt het qua betrouwbaarheid eigenlijk gewoon geen drol uit wat voor merk harde schijf je neemt; Hitachi, Maxtor, Seagate, Samsung, Western Digital: allemaal prima schijven, die allemaal stuk kunnen gaan. Natuurlijk zijn er wel verschillen: Maxtor is vaak het goedkoopst, Seagate geeft op sommige schijven een lange garantie (5 jaar) en Samsung springt er weer tussenuit door de enorm stille werking van zijn schijven. Maar dat schijven van het ene merk sneller stuk zou gaan dan van het andere merk is gewoon klinkklare onzin.
Oud 06-11-2005, 20:43
Verwijderd
Sowieso begrijpen mensen vaak niet goed wat een garantietermijn betekent. Als Maxtor drie jaar garantie geeft en Seagate vijf jaar, dan betekent dat niet dat Maxtor-schijven gemiddeld twee jaar eerder kapot gaan. Elke schijf kan kapot gaan en garantie zegt niets over de betrouwbaarheid van de schijf.

Garantie wordt bepaald aan de hand van de markt waar de schijf op gericht is. Daarom geven fabrikanten die hun schijven mikken op de wat hogere segmenten (de zakelijke markt, in het bijzonder de servermarkt) vaak een langere garantie. Vaak blijven in die segmenten schijven langer in gebruik dan in de (snel veranderende) desktop- en performance-markten.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 12:03
Darko
Darko is offline
Ik heb zelf een Hitachi 160gb. Zeer tevreden over, is stukken stiller dan mijn Maxtor diamondmax 9 120gb. Heb em nu een jaar; nog steeds niets mee aan de hand
Oud 07-11-2005, 20:39
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Langere garantie voor dezelfde prijs is altijd goed.. Zeker als je de schijf alleen maar naar een adres in Nederland hoeft op te sturen..

Ik weet niet precies waar je de schijven heen moet sturen van de diverse fabrikanten.. maar de reparatie van m'n Mylex Acceleraid 352 kostte 5,50 voor het verzenden ofzoiets. Die had ook nog garantie tot in de eeuwigheid, zo leek het wel.
Oud 07-11-2005, 21:55
Jolt
Jolt is offline
Maxtor MaxLine, klaar ben je
Oud 08-11-2005, 12:29
Verwijderd
Maxtor diamondmax of seagate barracuda misschien een idee?

omg 500 gig.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:30
J-roenn
J-roenn is offline
heb een maxtor diamondmax 10 gehaald, 300 GB, alles aangesloten ( op voeding en moederboard, ) en hij heeft wel pop-up gegeven nkieuwe hardware gevonden, ook geinstalleerd maar je ziet hem niet en kan hem dus niet benaderen, moet ik nog iets in me bios instellen ofzow ? hij staat iig wel bij veilig hardware verwijderen, dus volgens mij ziet ie m als USB drive ? of gewoon weer foutje in windows ?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:52
Verwijderd
Wat zegt Windows Disk Manager erover (Start > Run > compmgmt.msc > Local Disk Management), ik neem aan dat je al wel geprobeerd hebt hem te partitioneren en te formatteren? Anders ziet de explorer natuurlijk niets.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:03
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2005 @ 16:52 :
Wat zegt Windows Disk Manager erover (Start > Run > compmgmt.msc > Local Disk Management), ik neem aan dat je al wel geprobeerd hebt hem te partitioneren en te formatteren? Anders ziet de explorer natuurlijk niets.
in winkel zeiden ze dat ze dat al hadden gedaan, dat je m alleen hoefde in te pluggen en dat ie zou werken... effe voor zekerheid, hoe benader je een schijf om m te formateren zonder dat ie weergegeven word in my computer ?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:07
Jolt
Jolt is offline
wat nare man zegt
Oud 08-11-2005, 16:10
]{ing
]{ing is offline
Idd. Het kan best dat ie al geformatteerd is, maar Windows moet em nog een schijfletter toekennen. Geloof dat Local Disk Management in de NL versie 'Schijfbeheer' heet.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 17:07
J-roenn
J-roenn is offline
hmmz, na een paar keer booten ziet ie m gewoon wel, maar nu zijn m'n dvd-rom drives weer weg effe windows opnieuw installen dan maar...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 17:14
Engadin
Engadin is offline
Lijkt me meer een kwestie van drive letters goed instellen
Oud 10-11-2005, 17:33
Verwijderd
Ja, dat ook. In principe kent Windows pas een driveletter toe aan een schijf na formatteren als je de PC herstart. Als je dat direct na het formatteren doet kan hij bij het rebooten wel eens gaan zeiken. Dan denkt hij dat zowel de nieuwe schijf als een DVD-drive dezelfde letter wilen en schakelt hij ze beide (of een van beide) uit.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 21:27
J-roenn
J-roenn is offline
hmmz, maar m'n dvd-rom en dvdbrander staan al vanaf dat ik ze heb op Y en Z, en me schijven nu op C D E en F....

maakt iook niks uit want ik heb ze dr allemaal weer staan nu, alleen 11 dvd-rom dubbel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten