Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2005, 13:44
leonkorn
leonkorn is offline
Ik merk in mijn eigen leven als Christen ook dat het geestelijk leven tegenover een leven staat dat enkel mijn lichamelijke behoeften wil bevredigen. de vraag is dan ook of je begrijpt wat God met deze tekst wil zeggen ?

Wat de Bijbel hierover zegt...

Romeinen 8 :
5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is. 6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede; 7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. 8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Galaten 5:
[19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, 20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, 21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven. 22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. 23 Tegen de zodanigen is de wet niet. 24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.

Laatst gewijzigd op 08-12-2005 om 13:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2005, 13:44
hasseltboy
hasseltboy is offline
En wat is precies je vraag?
Oud 08-12-2005, 13:56
hasseltboy
hasseltboy is offline
Oke, volgens had ik er wel wat over, zal even kijken.
Oud 08-12-2005, 14:33
leonkorn
leonkorn is offline
13 Heeft iets dat goed is me dan de dood gebracht? Natuurlijk niet! Dat heeft de zonde gedaan. De zonde heeft iets goeds gebruikt om mij de dood te bezorgen en daarmee heeft ze haar ware aard getoond. Door het gebod komt uit, hoe zondig de zonde eigenlijk is.
14 Wij weten dat de wet het werk is van de Geest van God. Maar ik ben een mens die van God is vervreemd, ik ben als een slaaf verkocht aan de zonde. 15 Ik begrijp mijn eigen daden niet. Want ik doe niet wat ik graag wil doen, nee, ik doe juist wat ik verafschuw. 16 Maar dat ik iets doe wat ik niet wil, laat zien dat ik instem met de wet en haar juist vind. 17 Maar dan ben ik het niet meer die dit doet, maar die zondige macht die in mij woont. 18 Want ik weet dat er niets goeds in mij woont, dat wil zeggen, in mijn zondige ik. Het goede te willen zit wel in me, maar het goede ook doen, kan ik niet. 19 Want het goede dat ik wil doen, doe ik niet, maar het kwade dat ik niet doen wil, doe ik juist wèl. 20 Maar als ik nu net dat doe wat ik niet wil, dan ben ik het zelf niet meer die dit doet, maar die zondige macht die in mij woont.
21 Zo ontdek ik dus deze vaste regel in me: ik wil het goede doen, maar ik bereik alleen het kwade. 22 Innerlijk stem ik helemaal in met de wet van God, 23 maar in mijn handelen ontdek ik een andere wet. Die wet strijdt tegen de wet van God waarmee ik met mijn verstand instem, en maakt mij een gevangene van de macht van de zonde die als een wet mijn handelen bepaalt. 24 Ongelukkige mens die ik ben! Wie zal mij bevrijden van dit bestaan ten dode? 25 Dank aan God, die dat doet door Jezus Christus onze Heer.
Dit is dus mijn situatie: aan mijzelf overgelaten, onderwerp ik mij wel met mijn verstand aan de wet van God, maar in mijn doen en laten onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 19:01
Akilina
Akilina is offline
Ik ben niet christelijk, maar ik heb wel een mening over dit onderwerp. Ik begrijp denk ik ook wel wat hier bedoeld wordt. Wat vind je er eigenlijk zelf van (at Leonkorn)?

Het is denk ik wel een herkenbaar thema wanneer iemand zich bezighoudt met het zoveel mogelijk willen streven naar een leven dat overeenstemt met zijn of haar religie. Voor mij persoonlijk houdt het ook wel verband met het streven naar een dieper geluk en het bereiken van een vorm van zuiverheid en purificatie. Ik heb alleen niet dat ik het zie als het verscheurd worden tussen het leven naar de geest of het lichaam, maar ik heb, vooral in het verleden, vaak het gevoel gehad dat ik heen en weer werd getrokken tussen twee werelden die beiden bestaansrecht hadden binnen in mij, namelijk het wereldse en aardse aan de ene kant en aan de andere kant het verlangen naar het hogere en het verhevene. Ook heb ik me vaak verdeeld gevoeld door het zintuigelijke en het materiële enerzijds en het intrinsieke en echte geluk anderzijds.

Als iemand een (religieus) verlangen heeft naar een dieper en meer wezenlijk geluk (door zich bijvoorbeeld open te stellen voor een dieper bewustzijn en besef van bepaalde dingen en het streven om het lijden te willen overstijgen voor zichzelf en anderen) dan kan dit denk ik soms wel bepaalde consequenties hebben, die soms wel moeilijk kunnen zijn, vooral als je jong bent en ook heel graag het wereldlijke leven wilt ontdekken met al zijn facetten, dwalingen en geneugten. Maar ik denk ook dat dit goed is en dat je hierin een balans moet vinden. Je moet jezelf de kans geven om het leven te blijven ontdekken en ook gewoon menselijke fouten te maken.

Het gaat er denk ik om dat je hetgene kiest dat uiteindelijk zorgt voor de meest diepgaande vorm van geluk en bevrediging in het leven. Ik vind het wel zonde op zich, dat het overkomt alsof men in deze tekst wil zeggen dat alle mensen waanzinnig zondig zijn en dat dit in de mens zit en onontkombaar is. Alsof de mens wel een streven heeft goede dingen te doen, maar dat dit toch niet mogelijk is omdat de mens uiteindelijk een kern van kwaad bezit. Ik geloof hier niet in, ik denk dat mensen juist in essentie goed of puur zijn, maar dat ook ieder mens zonder uitzondering slechte en goede eigenschappen heeft. Mensen kunnen zichzelf gelukkiger maken door te proberen de negatieve emoties onder controle te krijgen. Maar ik denk ook absoluut niet dat alle lichamelijke behoeftes die ook samenhangen met onze zintuigen slecht of zondig zijn. Er is denk ik niets mee mis om hier alleen maar van te genieten zolang het jezelf of anderen maar niet schaadt, maar ik denk dat een geest die afgestemd is op God of verlichting (of wat dan ook) kan helpen om aan deze dingen niet gehecht te raken of hierdoor niet uit balans en innerlijk geluk geraakt te worden. Je moet het met elkaar in evenwicht brengen denk ik, want aan het mens zijn ontkom je niet, je kunt het alleen draaglijker en bevredigender maken voor jezelf.
Oud 08-12-2005, 19:50
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 08-12-2005 @ 15:33 :
Dit is dus mijn situatie: aan mijzelf overgelaten, onderwerp ik mij wel met mijn verstand aan de wet van God, maar in mijn doen en laten onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
Niet zo slim he? Dan ben je nu ongelukkig omdat je je zondig voelt en die hemel waar je ongetwijfeld in gelooft kan je ook uit je hoofd zetten.

Kan je twee dingen doen. Gewoon stoppen met wat voor zondigs je ook doet zodat je je weer beter over jezelf voelt. Of die bijbel wegleggen genieten van het leven en bedenken dat het niet eens zeker is of god bestaat.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 20:05
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 08-12-2005 @ 20:50 :
Niet zo slim he? Dan ben je nu ongelukkig omdat je je zondig voelt en die hemel waar je ongetwijfeld in gelooft kan je ook uit je hoofd zetten.

Kan je twee dingen doen. Gewoon stoppen met wat voor zondigs je ook doet zodat je je weer beter over jezelf voelt. Of die bijbel wegleggen genieten van het leven en bedenken dat het niet eens zeker is of god bestaat.
Het gaat om het principe dat een mens wel met zijn verstand de wetten van God kan beamen, maar in zijn leven, vaak de mist in gaat... Herkenbaar ? Paulus schrijft hier dat hij zo blij is dat Jezus hem van deze zondige aard die de mens heeft, verlost.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 20:42
Verwijderd
God wil daar zeggen: 'ontken dat je mens bent, probeer je natuurlijke, evolutionaire driften te onderdrukken en word depressief van de schuldgevoelens als je vleselijke lusten bemerkt, dan word je heel gelukkig'.

Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 21:27
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-12-2005 @ 21:42 :
God wil daar zeggen: 'ontken dat je mens bent, probeer je natuurlijke, evolutionaire driften te onderdrukken en word depressief van de schuldgevoelens als je vleselijke lusten bemerkt, dan word je heel gelukkig'.

Nee hij wil zeggen, doe vooral waar je zin in hebt, maar weet wel dat ik je vertelt heb wat goed en slecht is... Als je je daar verder niks van aan wilt trekken, wiens schuld is het dan als er ellende van komt ? Hij vertelt wat de vruchten zijn van een leven gehoorzaam aan zijn geest en een leven gericht op het vlees..
Dit was BTW voor de komende tijd weer even mijn inbreng op dit forum.. bedankt voor alle leuke gesprekken, geluk en wijsheid en gezondheid en tot volgend jaar wellicht.
Doeidoei
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 21:32
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Akilina schreef op 08-12-2005 @ 20:01 :
Ik ben niet christelijk, maar ik heb wel een mening over dit onderwerp. Ik begrijp denk ik ook wel wat hier bedoeld wordt. Wat vind je er eigenlijk zelf van (at Leonkorn)?

.
Interessant verhaal.. Ik ben het met je eens wat betreft balans in je leven en nee je lichaam is op zich niet slecht etc etc.. Ik geloof alleen dat de mens de neiging heeft van God te verdwalen en zich daarom door zijn Geest moet laten leiden. dit is een groei en snoeiproces, waarbij je steeds puurder wordt en de vruchten van Gods Geest gaat ontwikkelen, zoals liefde, vreugde, vrede, zachtmoedigheid, geduld, zelfbeheersing. .. Dit was mijn laatste post. Greetz
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 12:30
Replicator
Replicator is offline
Citaat:
Akilina schreef op 08-12-2005 @ 20:01 :
tekst
Wat schrijf jij toch altijd diepzinnige en mooie teksten.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 12:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 08-12-2005 @ 22:27 :
Nee hij wil zeggen, doe vooral waar je zin in hebt, maar weet wel dat ik je vertelt heb wat goed en slecht is...
Goed en slecht is niet te definiëren behalve dan door instincten en daaruit volgende sociale opleggingen.

In feite komt wat jij schrijft dus precies neer op wat Nare al zei.
Reageren

Regels voor berichten