Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ik snap je punt wel. In mijn ogen is het verschil tussen een goed nummer en mijn vader die onder de douche staat te zingen, compositie/klank of iets dergelijks. Bij films/toneel en soms ook muziek kan je je inleven in de situatie van de personen waar het om speelt. Verder is muziek veel makkelijker te omschrijven. Het verschil tussen vals en niet vals is zelfs natuurkundig te verklaren, ritme is wiskundig vast te leggen enzovoorts. Vrijwel iedereen heeft wel een mening over muziek, van kleins af aan. Maar ik als niet-kenner zie soms echt geen verschil tussen een kindertekening en een duur schilderij. Je zou mij kunnen wijsmaken dat een tekening van 2 jaar oud kind een superduur surrealistisch werk is... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik interesseer me wel in emoties, mensen en dergelijke, maar niet van wildvreemde kunstenaars, die vaak ook nog vreemde gedachtes hebben. Kunstenaars hebben niet voor niets het hoogste zelfmoordpercentage van alle beroepsgroepen. Overigens zal ik niet ontkennen dat schilderwerken uit bepaalde kunstperioden mooi zijn, maar vooral ook van cultureel en historisch belang zijn omdat foto's relatief recent zijn... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Trouwens wat vlekken op een doek of wat rijmende zinnen is wel heel erg gelimiteerd, er zijn zoveel kunstvormen die technisch en op creatief punt zo hoogstaand zijn dat je je vast wel in kunt denken dat mensen hier hun leven aan willen besteden. Wat en waarom dat weet ik ook niet, waarom wilt iemand accountant worden, waarom wilt iemand in de bouw gaan.
Laatst gewijzigd op 01-11-2005 om 21:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar kunst kan ook heel ontoegankelijk zijn voor mensen die er niks van af weten. Echt hoogstaande artistieke werken zijn ontstaan tegen een complexe achtergrond. Plaats en tijd spelen daar ook een belangrijke rol bij. We kunnen niet echt een definitie geven van wat kunst is, maar we kunnen wel zeggen waarom bepaalde werken erg belangrijk en beroemd zijn geworden. Die interesse moet je zelf kweken. Ik zie dat jij geologie studeert. Nou boeit het mij niet zo welke soorten aardlagen we hebben enzo, en wat ik daarmee wil aangeven is dat het dus gewoon een kwestie is van weten en willen weten. Laatst gewijzigd op 01-11-2005 om 22:15. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2. Het valt niet mee om vreemde gedachtes te hebben, ik bedoel: je zou denken dat als je je voorneemt: vanaf morgen stap ik van logica af en denk ik alleen nog gekke dingen, dat je die omslag zo kunt maken, maar dat is niet zo. Kunstenaars zijn heel intensief bezig met het ontwikkelen van een anders-dan-anders blik op de wereld of op kwesties. Die gedachten zijn er dan niet alleen om afwijkend te zijn, maar ook om op invalshoeken te komen waar andere mensen niet zo snel aan denken. Daarom gaan allerlei soorten mensen weleens naar musea: om hun blik te verfrissen, inspiratie op te doen om hun eigen leven eens anders te bekijken. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar zodra je kunst als 'genotsmiddel' (om het zo maar even te noemen ![]() Ik vraag me af waarom mensen een boodschap in kunst willen stoppen of zien. Dat snap ik gewoon niet en vandaar ben ik ook dit topic begonnen... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk juist dat door te weten te komen wat de kunstenaar precies duidelijk wilde maken met zijn werk, dat je daardoor door meer bewondering van zijn werk krijgt. Hoe kunnen zijn afgebeelde gedachtes nu volledig naar jou overkomen als je niet snapt waar het over gaat? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kunst werkt vaak therapeutisch voor de maker. En kunst kan de toeschouwer op compleet nieuwe ideeën of inzichten brengen. Als dat niet nuttig is weet ik het ook niet meer.
||
![]() |
Citaat:
Ik geloof je niet als je zegt dat kunst je niet interesseert, je hebt dit topic toch geopend? Ook als je vind dat de kunst die jij gezien hebt niet goed in elkaar zit, ben je toch met kunst bezig ![]() Kunst als genotsmiddel: dat is juist waar kunstfilosofie en -geschiedenis over gaat: wanneer geniet je optimaal van kunst en kun je een kunstwerk maken dat voor iedereen genot opwekt of juist niet? Dat gaat m.i. verder dan een hobby. Je moet kunst denk ik niet zien als een communicatiemiddel om veel mensen te bereiken, maar eerder als een (soms diep gravend en verregaand) spel waarbij je de wereld om je heen en jezelf onderzoekt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik bedoelde dat creatief bezig zijn heel therapeutisch kan werken, omdat het vaak ontspannen is. Maar het kan inderdaad ook heel enerverend zijn als je jezelf bepaalde doelen stelt en je krijgt het er niet uit, of wanneer je ernstige trauma's probeert weer te geven via een kunstwerk. Kunst kan op die manier echt een worsteling zijn. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|