Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2005, 15:23
AlopiA
AlopiA is offline
We hebben nu sinds een paar weken een puppy, die een vrij sterke wil heeft. Als hij ergens heen wil (richting kattenbak of achter de bank) en wij sturen hem er weg, gaat hij zitten en dan het liefst in een hoekje waar je moeilijk bij hem kan.
Als we hem daar weg proberen te halen begint hij te grommen en te happen. Omdat ik geen bijtende hond wil, geef ik hem dan maar een tik maar ik weet dus niet of dat wel zo slim is.
De vraag is dus, wat kan ik het beste doen om hem het bijten uit eigenwijsheid/angst/boosheid, wat het dan ook is, af te leren. Dat speelse bijten is het probleem niet, trouwens

Laatst gewijzigd op 04-11-2005 om 15:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2005, 16:21
0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 04-11-2005 @ 16:23 :
We hebben nu sinds een paar weken een puppy, die een vrij sterke wil heeft. Als hij ergens heen wil (richting kattenbak of achter de bank) en wij sturen hem er weg, gaat hij zitten en dan het liefst in een hoekje waar je moeilijk bij hem kan.
Als we hem daar weg proberen te halen begint hij te grommen en te happen. Omdat ik geen bijtende hond wil, geef ik hem dan maar een tik maar ik weet dus niet of dat wel zo slim is.
De vraag is dus, wat kan ik het beste doen om hem het bijten uit eigenwijsheid/angst/boosheid, wat het dan ook is, af te leren. Dat speelse bijten is het probleem niet, trouwens
Dat je hem een tik geeft als hij bijt is juist. Het is essentieel dat de pup weet wie er de baas omdat honden gewend zijn te leven in een stricte hierarchie. Zelf zou ik de hond in zijn nekvel grijpen en hem in zijn mand plaatsen. Op die manier is het zeer duidelijk voor de pup dat hij daar niet mag zitten. Als je gaat duwen of trekken kan dat voor de pup tot verwarring leiden en e.v.t. bijtgedrag bewerkstelligen (ook al is dat onder geen beding toelaatbaar!). Zit je met je pup al op puppycursus? Dat is namelijk wel aan te bevelen omdat de pup op een dergelijke cursus leert om met andere honden om te gaan en hoe hij zich dient te gedragen.
Oud 04-11-2005, 16:36
Verwijderd
Zoals boven al gezegd moet je niet gaan duwen of trekken, en al helemaal niet gaan slaan. Het is en hond, slaan ziet het beest amper als straf. En hoe meer je slaat, hoe harder je op den duur moet gaan slaan (gewenning)...

Resoluut bij zn nekvel of gewoon stevig vastpakken en in de mand of op de plek waar hij wél mag zitten neerzetten, op het moment dat je hem oppakt een sterke 'NEE'. Daarna negeren (totdat hij het weer doet, dan gewoon hetzelfde ritueel opnieuw).

Bijten moet je gelijk afleren, als je dat nu niet doet lukt het nooit meer. Niet je hand weg trekken (vooral voor jezelf: trek je je hand weg voel je er meer van). Bijten leer je ook af door resoluut en dominant gelíjk te reageren met een knauw (je hand is de hondenbek) terug en een standje.

Als hij gelijk daarna onderdanigheid toont is het goed, dan hou je op. Zo niet dan kun je 'm eventueel (na een tijdje, doe de eerste paar keren alleen het eerste deel (grijpen + standje)) op zijn zij of rug leggen en even down houden totdat hij toegeeft (slapjes wordt). Loslaten en weer negeren.

Het is ook goed voor een pup om zo nu en dan eens tussen de volwassen honden te lopen (wordt boven ook al genoemd) zoals op een cursus of gewoon in een wandelgroep. Zo krijgt hij ook een indruk van zijn plaats tegenover meerderen en wordt hij ook door hen gestraft als hij iets fout doet.

Laatst gewijzigd op 04-11-2005 om 16:38.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:22
Uice
Uice is offline
Slaan is onzin. In het nekvel grijpen werkt beter.

Honden zien slaan inderdaad niet echt als straf. In hun nekvel gegrepen worden wel, want dat doen ze zelf ook. Dan begrijpen ze dus beter wat je bedoelt.

Verder zijn ze over het algemeen gevoeliger voor beloning dan voor straf, dus hondenkoekjes als hij zich wel gehoorzaam gedraagt doen het altijd goed.
Oud 04-11-2005, 17:36
Verwijderd
Met met krant. Dan wordt ie niet bang van je handen
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:50
Bloem
Bloem is offline
Nee, maar wel voor de krant, zodat 'ie elke keer bang wordt als 'ie een krant zit Gewoon bij z'n nekvel pakken, dat is ook 'natuurlijker' gedrag.

Een hond voor straf naar z'n mand sturen is trouwens ook niet altijd handig geloof ik, omdat 'ie dan z'n mand gaat associeren met iets niet leuks. Maar waar je 'm dan wel naartoe kunt doen zou ik ook niet weten
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 04-11-2005 @ 18:50 :
Nee, maar wel voor de krant, zodat 'ie elke keer bang wordt als 'ie een krant zit Gewoon bij z'n nekvel pakken, dat is ook 'natuurlijker' gedrag.
Natuurlijk niet :') Een krant leeft niet man. Hij wordt niet per definitie dan bang voor de krant
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:57
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
deadlock schreef op 04-11-2005 @ 18:54 :
Natuurlijk niet :') Een krant leeft niet man. Hij wordt niet per definitie dan bang voor de krant
Moet je voor de gein eens in een asiel vragen hoeveel dieren daar bang zijn voor iets 'onbenulligs' als een krant, omdat ze daar vroeger mee geslagen zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:02
Verwijderd
Mja nou en, een beest leest toch geen krant
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 22:13
AngelLena
AngelLena is offline
Tikken ben ik nooit voorstander van geweest. Nekvel heeft prima gewerkt altijd. Toen mijn hond nog pup was heeft hij het 1 keer geflikt om z'n lip tegen me op te trekken toen ik em op z'n donder gaf omdat ie iets deed wat hij niet mocht, toen heeft hij wel alle hoeken van de kamer gezien. Was direct over. Nooit weer gedaan.

In principe is slaan je laatste redmiddel, als het niet nodig is gebruik je dat middel gewoon niet. Als het volstaat om de hond in zijn nekvel te pakken en op te tillen, of op z'n rug te leggen en z'n keel beet te houden tot hij zich overgeeft (nek tonen en stil liggen) dan is dat altijd beter.
Oud 04-11-2005, 22:32
MTpower
MTpower is offline
Mijn hond doet dit vooral bij vreemde nog wel eens.
Ik sla meestal gewoon een strenge toon aan op een wat hoger volume dan normaal (niet schreeuwen) en dan is het meestal al meteen klaar
Eventueel een tikje op z'n neus als hij door blijft gaan (geen poeier op geven, want de neus is erg gevoelig bij een hond!!).
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 10:14
Somebody Special
Somebody Special is offline
Wat mensen met hun hond doen moeten ze zelf weten maar ik word toch een beetje triest van dit soort reacties.

Pak een hond nooit in zijn nekvel (of nog erger, er zijn mensen die beweren dat je hem door elkaar moet schudden, zo worden prooien in de natuur gedood en je pup-hond weet dit!).Druk hem ook nooit op de grond, hij denkt dat hij vermoord wordt!

Straf hem niet maar beloon hem voor de dingen die hij goed doet.
Sla hem niet, ook niet met een krant, maar straf hem met je stem.
Roep streng NEE of FOEI en probeer hem af te leiden, luisterd hij geef hem dan een koekje of een flinke aai over z'n bol.
Hij is bang als hij gaat grommen, wat niet gek is want hij zit in een hoekje en kan geen kant op!
Moet je je eens voorstellen dat je zelf in een hoek staat en er komt een kleerkast van 2 meter lang en breed op je af, je doet het in je broek van angst!

Ga met je pup op cursus, zo leeer je omgaan met het gedrag van je pup!
Oud 05-11-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 05-11-2005 @ 11:14 :
Pak een hond nooit in zijn nekvel (of nog erger, er zijn mensen die beweren dat je hem door elkaar moet schudden, zo worden prooien in de natuur gedood en je pup-hond weet dit!).Druk hem ook nooit op de grond, hij denkt dat hij vermoord wordt!
Nee, kijk eens naar het gedrag van een moederhond naar de pup toe.

Ik heb het niet over schudden, ik heb het over klemmen met een eventuele hand onder de kont zodra je gaat tillen. Tegen de grond drukken doe je niet ruw en verstikkend, maar wel resoluut. Daar zit een zeer groot verschil tussen.

Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 11:04.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 12:42
Somebody Special
Citaat:
Sovreze schreef op 05-11-2005 @ 12:01 :
Nee, kijk eens naar het gedrag van een moederhond naar de pup toe.

Ik heb het niet over schudden, ik heb het over klemmen met een eventuele hand onder de kont zodra je gaat tillen. Tegen de grond drukken doe je niet ruw en verstikkend, maar wel resoluut. Daar zit een zeer groot verschil tussen.
Jij bent de moederhond niet, de moeder pakt ze ook in het nekvel om ze te verplaatsen, moet je eens doen bij een groot ras, dat nekvel houd het niet meer!
Tegen de grond drukken doe je niet, maar dat is mijn mening.
Oud 05-11-2005, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 05-11-2005 @ 13:42 :
Jij bent de moederhond niet, de moeder pakt ze ook in het nekvel om ze te verplaatsen, moet je eens doen bij een groot ras, dat nekvel houd het niet meer!
Tegen de grond drukken doe je niet, maar dat is mijn mening.
Ik ben de Alfa, dus de moeder/vader hond. Om te verplaatsen, maar ook een greep in de nek om ze op hun plaats te zetten. Kort maar krachtig.

En ik geef net aan dat je ze niet aan de nekvel op moet tillen, ik geef aan dat je moet 'knauwen' bij 't nekvel. Optillen is uit den boze ja. Tegen de grond drukken moet je niet zien als letterlijk drukken (kracht zetten), maar als vragen om overgave.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 13:21
AlopiA
AlopiA is offline
Bedankt allemaal, ik denk dat het wel goed gaat komen. Veel goede tips

Ik ga trouwens zeker wel op puppycursus met hem, maar hij heeft nog niet al zijn entingen gehad dus het mag nog niet. Over 2 weken mag hij, dacht ik
Oud 05-11-2005, 13:31
Somebody Special
Citaat:
AlopiA schreef op 05-11-2005 @ 14:21 :
Bedankt allemaal, ik denk dat het wel goed gaat komen. Veel goede tips

Ik ga trouwens zeker wel op puppycursus met hem, maar hij heeft nog niet al zijn entingen gehad dus het mag nog niet. Over 2 weken mag hij, dacht ik
Met 12 weken krijgt hij de enting waarna hij op cursus mag, leuk hoor!

Wat voor hond heb je?
Oud 05-11-2005, 14:05
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 05-11-2005 @ 14:31 :
Met 12 weken krijgt hij de enting waarna hij op cursus mag, leuk hoor!

Wat voor hond heb je?
kruising golden retriever/flatcoated retriever
Oud 05-11-2005, 14:16
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
deadlock schreef op 04-11-2005 @ 18:36 :
Met met krant. Dan wordt ie niet bang van je handen
Onze hond was bang voor de krant toen we hem uit het asiel haalden. Leuk hoor. Hij moet sowieso niet ergens bang van worden.
Oud 05-11-2005, 14:25
Somebody Special
Citaat:
Cookie schreef op 05-11-2005 @ 15:16 :
Onze hond was bang voor de krant toen we hem uit het asiel haalden. Leuk hoor. Hij moet sowieso niet ergens bang van worden.
Idd, niet voor een krant maar zeker niet voor je hand!
Als je hem slaat kan hij kan worden voor je handen (ook bij een tik!), handen moeten fijn zijn, niet eng.
Oud 05-11-2005, 15:14
AlopiA
AlopiA is offline
Hij is zeker niet bang voor mijn handen hoor, hij is ook hartstikke speels en aanhankelijk enzo. Alleen als hij iets doet waarvan hij weet dat het niet mag, gaat hij in een hoekje zitten happen en grommen
Oud 05-11-2005, 17:12
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 05-11-2005 @ 16:14 :
Hij is zeker niet bang voor mijn handen hoor, hij is ook hartstikke speels en aanhankelijk enzo. Alleen als hij iets doet waarvan hij weet dat het niet mag, gaat hij in een hoekje zitten happen en grommen
En dan wordt het idd tijd om te laten zien dat je er niet alleen bent om te spelen en aandacht te geven, maar dat ie ook goed op z'n flikker kan krijgen en als ie het durft om dan ook nog eens een grote bek op te zetten dan mag hij dat helemaal weten. Aangezien jij de leider/moeder bent heeft hij jouw grenzen te hanteren, niet zijn eigen, dus bij nekvel pakken of zich laten overgeven is dan helemaal niet verkeerd. In 90% van de gevallen werkt dat prima zonder dat je hond er echt last van heeft, 5 minuten later wil hij weer spelen. Het is wel belangrijk om dat dan ook met hem te doen, dat is voor hem een bevestiging dat je hem nog wel lief vindt, maar niet zomaar alles pikt.
Oud 06-11-2005, 12:14
AlopiA
AlopiA is offline
ok, dankjewel
dan ga ik dat maar eens proberen
Oud 06-11-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 05-11-2005 @ 11:14 :
Wat mensen met hun hond doen moeten ze zelf weten maar ik word toch een beetje triest van dit soort reacties.

Straf hem niet maar beloon hem voor de dingen die hij goed doet.
Sla hem niet, ook niet met een krant, maar straf hem met je stem.
Roep streng NEE of FOEI en probeer hem af te leiden, luisterd hij geef hem dan een koekje of een flinke aai over z'n bol.
Hij is bang als hij gaat grommen, wat niet gek is want hij zit in een hoekje en kan geen kant op!
Moet je je eens voorstellen dat je zelf in een hoek staat en er komt een kleerkast van 2 meter lang en breed op je af, je doet het in je broek van angst!

Ga met je pup op cursus, zo leeer je omgaan met het gedrag van je pup!
Hallo Martine Gaus,

Lees eens een boek van je broer, die legt het hééééél anders uit namelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 22:13
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
deadlock schreef op 06-11-2005 @ 22:52 :
Hallo Martine Gaus,

Wij hebben die martin gaus hondencursus ook gedaan....dikke pruts was dat.
Oud 06-11-2005, 22:35
Somebody Special
Citaat:
deadlock schreef op 06-11-2005 @ 22:52 :
Hallo Martine Gaus,

Martin Gaus is de grootse lul qua opvoeden die je kan hebben.
Hij heeft zeer veel verstand van dieren maar over sommige dingen denkt hij erg fout en voornamelijk in euro's.
Het werkt wel, maar als ik mijn hond leer om te blaffen naar blauwe auto's dan doet hij dat ook.

Ik wil niet zeggen dat ik een heilig boontje ben die mijn hond nooit een tik heeft gegeven maar ik kan wel zeggen dat ik een niet commerciele cursus heb gedaan en een zeer goed luisterende beagle heb.
Ik weet niet of je verstand hebt van beagles maar het is het slechts luisterende ras.
Ze kan alles wat je zegt op commando, komt als je roept en luisterd wanneer je iets zegt.
Allemaal zonder Gaus, terwijl zijn cursus hier in de buurt gegeven wordt.

Het is hoe dan ook fout om je hond te slaan, op zijn rug te leggen of hem bij zijn nekvel te pakken.
De hond van TS is een jonge pup die misschien geen idee heeft wat hij doet, beloon hem dus voor de dingen die hij goed doet en leidt hem af wanneer hij iets fout doet.
Hij zit in een hoek en voelt zich bedreigt, kom op man, jij zou ook van je af bijten!
Oud 06-11-2005, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 06-11-2005 @ 23:35 :
Martin Gaus is de grootse lul qua opvoeden die je kan hebben.
Hij heeft zeer veel verstand van dieren maar over sommige dingen denkt hij erg fout en voornamelijk in euro's.
Mja, maar het lukt hem wel altijd, gek he? Het lukt mij ook altijd om een hond te laten luisteren met een slipketting en een krant.
Een hond is een roedeldier en heeft duidelijk een baas nodig. Ík ben de baas en hij niet, en dat zal hij weten als hij dat uitdaagt. Uiteraard mag die straf niet buitenproportioneel zijn maar stevig en streng blijven!!

Citaat:
Het werkt wel, maar als ik mijn hond leer om te blaffen naar blauwe auto's dan doet hij dat ook.
En het probleem is???

Citaat:
Allemaal zonder Gaus, terwijl zijn cursus hier in de buurt gegeven wordt.
Er leiden ongetwijfeld meerdere wegen naar rome

Citaat:
Het is hoe dan ook fout om je hond te slaan, op zijn rug te leggen of hem bij zijn nekvel te pakken.
Vind jouw opvoedleider....
Ik vind dat niet en veel experts met mij zijn dat ermee eens.

Citaat:

De hond van TS is een jonge pup die misschien geen idee heeft wat hij doet, beloon hem dus voor de dingen die hij goed doet en leidt hem af wanneer hij iets fout doet.
Hij zit in een hoek en voelt zich bedreigt, kom op man, jij zou ook van je af bijten!
Dat wel, maar een hond is toch wel iets primitiever ingesteld dan een mens en kent geen hogere emoties en al kent deze soort sommigen hiervan wel, dan nog geen nuanceringen ervan. Hard aanpakken en direct en duidelijk zijn dus. Zelfde als bij kinderen. Én consequent zijn.
Waar ik het wel heel erg mee eens ben is dat je hond bij het straffen nooit bij zijn naam moet noemen, dat schept verwarring.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 01:07
Verwijderd
SS, ik snap niet dat jij het hondse gedrag en de bestraffing 'op zn hondjes' eruit wil halen. Een hond zal echt niets anders snappen dan honds gedrag, hoor. Het vermenselijken van een honden-opvoeding is de grootste fout die je kunt maken, daarbij is het ook niet de bedoeling dat je duizenden koekjes kunt gaan voeren omdat de hond eens wat goed doet.

Discipline. Concreet en er geen doeken om winden, dat doet een hond ook niet. Als een dier bijt uit angst spreek je deze kalmerend toe maar begrijp wel dat als deze situatie in herhaling valt, de pup (zéker een pup) gaat leren dat zodra hij knauwt hij alles mag doen wat hij niet laten kan.

Een opvoedende hond (moeder/vader/oom/tante, ANY alfa hond ftm) grijpt de onderdanen snel en resoluut in de nek/aan het nekvel, en dwingt een onderdanige positief af. Dit dan wel door op de rug te draaien, lik aan de bek, kruipen over vloer of plasje.

Dit hoeft niet met brute kracht, dit doe je met geestelijke kracht en dat bereik je door duidelijke signalen af te geven. Nee is nee, 3 keer nee is een standje (dan wel met hand 'knauw', of zonder als dit al effect heeft). Je bent en blijft de baas. Jonge honden krijgen weten precies waar ze mee bezig zijn.

Bang zijn is geen excuus voor bijten of grommen en daarbij vertelt de TS dat hij meermalen achter elkaar onder diezelfde kast kruipt, bij de eerste keer er onder vandaan halen kan hij bang zijn geweest, maar je denkt toch niet dat als hij er opnieuw onder kruipt ook opnieuw bang gaat zijn als je hem er dan ook weer onder vandaan haalt he? Dan trap je er vol in.

Deze methode; de 'natuurlijke' methode zoals honden het onder elkaar ook doen hoeft geen pijn te doen, zeker niet en liever niet, dat is niet het doel. Een dier gaat dit ook niet zien als nare ervaring, nee, die ziet dit als volkomen logisch gedrag en wordt niet bang voor je 'omdat je zo dominant doet'.

Mensen moeten er alleen niet ineens een heel ander systeem van maken, en verwachten dat een dier het begrijpt (of er zwaar misbruik van gaat maken natuurlijk. Kijk maar naar de 'vrij' opgevoedde honden als je gaat wandelen. 9 op de 10 honden moeten minimaal 6 keer geroepen worden voor hij eens gaat luisteren en ook werkelijk naar de baas komt. Ook dominantieproblemen komen veel en veel vaker voor bij (vreemde) honden onderling, omdat wij ze van pup af aan niet meer zo opvoeden verplicht ontzag af te geven aan een meerdere).

Van de 32 Rottweiler pups en jonge honden die hier in de afgelopen 6 jaar de deur uit zijn gegaan is er geen enkele terug gekomen met dominantie/ontzag/gedragsproblemen tegenover de baas en/of andere honden.

Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 10:27
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 06-11-2005 @ 23:35 :

Die pup zal misschien niet weten wat hij fout doet, maar dat zal hij ook niet leren als jij er elke keer als hij het doet voor gaat staan gekke bekken trekken. Dan wordt het alleen maar leuk. Denkt die hond ook: oh als ik dat doe dat gaat ze gek doen en dat ziet er komisch uit dus laat ik dat nog eens proberen, het mag schijnbaar.

Nee, fout! Dat mag NIET! Dus bevestig hem er dan ook niet in door met een bot te gaan staan zwaaien. Honden onderling geven elkaar 1 duidelijke knauw als een hond iets doet wat niet mag en als de hond dan niet luistert krijgt ie een paar tanden in z'n nekvel en wordt ie op z'n rug gedraaid tot ie op z'n hondjes zijn excuses aanbiedt (nek tonen, likje op de bek geven, plassen) en dat dienen mensen ook te doen. Die hond moet vooral in de puppy tijd leren wat wel en niet kan, waar de grens ligt. Leert hij dit nu direct niet, dan heb je er later een probleem mee.
Vooral als je dan ineens wel gaat knauwen omdat de hond nu oud genoeg is om te weten dat dat niet mag, dat noem ik dan 'brainfucking'. Een dier eerst vertellen dat hij iets wel mag omdat hij nooit heeft geleerd dat het niet mag, en daarna afstraffen om hetzelfde omdat het dus schijnbaar toch niet mocht. Als je een warrige/angstige/valse hond wilt hebben, moet je op die manier bezig gaan.

Maar natuurlijk prijs je je pup de hemel in als hij iets goed doet, dat is minstens zo belangrijk.
Oud 07-11-2005, 11:46
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
deadlock schreef op 06-11-2005 @ 23:50 :
Mja, maar het lukt hem wel altijd, gek he? Het lukt mij ook altijd om een hond te laten luisteren met een slipketting en een krant.
Meen je dat nou serieus ofwat....
Slipketting reageren ze vroeg of laat ook minder op omdat de huid daar eelt gaat vormen.
En trouwens Martin Gaus is nu anti slipketting.

En heb jij ooit in het wild een roedelleider imet een krant achter zn roedel aan zien gaan?
Oud 07-11-2005, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Cookie schreef op 07-11-2005 @ 12:46 :
En heb jij ooit in het wild een roedelleider met een krant achter zn roedel aan zien gaan?
Ik zal Discovery eens wat vaker op zetten
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:56
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Slipketting reageren ze vroeg of laat ook minder op omdat de huid daar eelt gaat vormen.

En heb jij ooit in het wild een roedelleider imet een krant achter zn roedel aan zien gaan?

Een slipketting is ook niet bedoel om een hond constant mee naar z'n strot je jensen. Het is bedoeld voor een korte corrigerende ruk als stem niet voldoende is. Verder moet ie gewoon los hangen, mag je er absoluut niet aan trekken en nee je hond trekt ook niet als het goed is, dat heeft hij namelijk afgeleerd door de corrigende rukjes die hij tijdens zijn training kreeg. Mijn hond draagt een slipketting, maar soms ook een boerenhalsband, trekt bij geen van beiden, blijft netjes in de buurt, luistert perfect en als hij iets doet wat niet mag dan weet hij dat en hoef ik hem alleen maar aan te kijken om hem te laten weten hoe laat het is, dan gaat hij al met een schuldige blik in z'n mand of onder de tafel (daar slaapt ie vaak, is het donkerder) liggen.

Conclusie: slipkettingen kunnen geen kwaad, doen wel goed, mits goed gebruikt.

En nee dat heb ik nog nooit gezien nee Wel met een bot Maar zal idd Animal Planet nog eens wat vaker opzetten
Oud 08-11-2005, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Haha, het heeft nix met eelt te maken of pijn, je laat ze schrikken en denken dat ze van mama een korte snelle afschrikkende beet krijgen.

Citaat:
Ik niet. Het werkt bij mij goed vooralsnog. Als er goede redenen zijn die mij aanspreken zal ik dat veranderen.

Citaat:

Heb jij ooit een mens een hond in zijn nekvel zien bijten om hem te corrigeren echt een opmerking die nergens over gaat dus. Je moet de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen of een oplossing voor een probleem vinden. Dit is een oplossing voor een probleem.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 11:35
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
deadlock schreef op 08-11-2005 @ 18:52 :
Heb jij ooit een mens een hond in zijn nekvel zien bijten om hem te corrigeren .
Haha getver
Oud 09-11-2005, 12:40
heavyukkie
heavyukkie is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 05-11-2005 @ 13:51 :
Ik ben de Alfa, dus de moeder/vader hond. Om te verplaatsen, maar ook een greep in de nek om ze op hun plaats te zetten. Kort maar krachtig.

En ik geef net aan dat je ze niet aan de nekvel op moet tillen, ik geef aan dat je moet 'knauwen' bij 't nekvel. Optillen is uit den boze ja. Tegen de grond drukken moet je niet zien als letterlijk drukken (kracht zetten), maar als vragen om overgave.
een volwassen hond pakt een volwassen hond niet op bij zn nekvel om te straffen. de moeder hond pakt zn pup niet op om te straffen(bij zn nekvel) alleen maar om te verplaatsen. Je moet de hond niet vragen voor overgaven. geloof me die hond geeft zich echt wel over hoor. Hij gaat niet voor niets in een hoekje zitten.
Oud 09-11-2005, 12:54
heavyukkie
heavyukkie is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-11-2005 @ 11:27 :
Die pup zal misschien niet weten wat hij fout doet, maar dat zal hij ook niet leren als jij er elke keer als hij het doet voor gaat staan gekke bekken trekken. Dan wordt het alleen maar leuk. Denkt die hond ook: oh als ik dat doe dat gaat ze gek doen en dat ziet er komisch uit dus laat ik dat nog eens proberen, het mag schijnbaar.

Nee, fout! Dat mag NIET! Dus bevestig hem er dan ook niet in door met een bot te gaan staan zwaaien. Honden onderling geven elkaar 1 duidelijke knauw als een hond iets doet wat niet mag en als de hond dan niet luistert krijgt ie een paar tanden in z'n nekvel en wordt ie op z'n rug gedraaid tot ie op z'n hondjes zijn excuses aanbiedt (nek tonen, likje op de bek geven, plassen)*1 en dat dienen mensen ook te doen. Die hond moet vooral in de puppy tijd leren wat wel en niet kan, waar de grens ligt. Leert hij dit nu direct niet, dan heb je er later een probleem mee.
Vooral als je dan ineens wel gaat knauwen omdat de hond nu oud genoeg is om te weten dat dat niet mag, dat noem ik dan 'brainfucking'. Een dier eerst vertellen dat hij iets wel mag omdat hij nooit heeft geleerd dat het niet mag, en daarna afstraffen om hetzelfde omdat het dus schijnbaar toch niet mocht. Als je een warrige/angstige/valse hond wilt hebben, moet je op die manier bezig gaan.

Maar natuurlijk prijs je je pup de hemel in als hij iets goed doet, dat is minstens zo belangrijk.
1* de nek tonen is niet een onderdanige handeling. en een likje over de bek geven kan ook zijn om dat de pup wil eten. Dan werd er in een (bv) wilde roedel overgegeven door de rang hogere en dan kan de rang lagere eten.

Ik ben zelf voorstander voor de pup zn goede gedrag belonen. Hond zit in een hoekje ga niet naar de hond toe maar blijf op een afstand staan met iets lekkers. roep de hond komt die heeft hij zn beloning. zo weet de pup al van jongs af aan dat hij niet hoef te happen of hoef te grommen omdat hij bang is. Maar wel dat als het vrouwje roept en ik kom iets lekkers heb. (positieve bekrachtiger) Een 'correctie' in de nek ziet een hond niet als correctie. Een moeder hond verplaats de pups alleen met de nek vel maar corrigeerd niet. Corrigeren doet die alleen door mond over snoet, grommen blaffen gebit tonen(alleen zn voor tanden) en hoge houding. Dit zijn tekenen van een hond die hoger in rang is. Dit laten ze ook alleen zien in de buurt van een mens of hond of ander dier. Een rang lager reageert daar op door zn bek te liggen, een de-moeds plasje, een lage houding, zn tanden laten zien(is dan echt uit pure angst en kijk uit hij kan aan vallen uit angst) je daarbij zn kiezen hij heeft hier tegelijker tijd een lage houding, maar de honden kunnen ook ipv agressie uit angst te vertonen op zn rug gaan liggen. Waarbij de meeste honden een bijtrem hebben en stoppen met de aanval.
Oud 09-11-2005, 13:01
heavyukkie
heavyukkie is offline
ff over de slipketting.

Ik ben er radicaal op tegen.
Ten eerste omdat het bij veel honden de nekwervels bescahdigd.
Ten tweede veel mensen weten geen eens hoe je de slipketting goed omdoet.
ten derde veel mensen gebruiken de slipketting verkeerd.
Ten vierde een hond er ongevoelig voor gaat worden. (er word door de slipketting spier ontwikkeld waar door de hond het steeds minder gaat voelen.)
ten vijfde veel mensen het verschil geen eens tussen slipband en slipketting weten.
Ten zesde er tig verschillende methodes zijn die mischien nog wel een betere werking heeft op een hond.
Oud 09-11-2005, 14:43
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
heavyukkie schreef op 09-11-2005 @ 14:01 :
ff over de slipketting.

Ten vierde een hond er ongevoelig voor gaat worden. (er word door de slipketting spier ontwikkeld waar door de hond het steeds minder gaat voelen.)
ten vijfde veel mensen het verschil geen eens tussen slipband en slipketting weten.
Ten zesde er tig verschillende methodes zijn die mischien nog wel een betere werking heeft op een hond.
Ben ik het mee eens, maar er zijn ook verschillend slipkettingen volgens mij. De rottweiler van de buren heeft zon ketting om en als hij trekt duwen er pinnen in zn nek..van die puntjes. Dus hij heeft m om en aan de binnenkant zitten...sjah grote karteltjes ofzow en als hij trekt zet dat ding zich in zn nek.

Ik dacht altijd al wat zielig maar nu ik het opschrijf is het je reinste mishandeling
Oud 09-11-2005, 14:51
Verwijderd
Slipketting is/was dan ook in eerste instantie puur voor de training (versta onder training: KNPV (politiehonden, pakwerkers) en heropvoeding). Daar heeft een particulier sowieso weinig mee te makken.

Dan hebben we het hier ook over het correcte gebruik ervan, dus alleen als derde maatregel (stem, lichaam, slip).
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 14:52
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 09-11-2005 @ 15:51 :
Slipketting is/was dan ook in eerste instantie puur voor de training (versta onder training: KNPV (politiehonden, pakwerkers) en heropvoeding). Daar heeft een particulier sowieso weinig mee te makken.

Dan hebben we het hier ook over het correcte gebruik ervan, dus alleen als derde maatregel (stem, lichaam, slip).
Daar mag het dan voor bedoeld zijn maar er zijn heel veel honden van particulieren in Nederland die een slipketting om hebben.
Oud 09-11-2005, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Cookie schreef op 09-11-2005 @ 15:52 :
Daar mag het dan voor bedoeld zijn maar er zijn heel veel honden van particulieren in Nederland die een slipketting om hebben.
Uit die post kun je dus opmaken dat ik het daar (ook) niet mee eens ben
Iig niet de mensen die het gebruik ervan niet onder de knie hebben, of beter nog; bij honden die het bij lange na niet nodig hebben.

Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 14:59
heavyukkie
heavyukkie is offline
Citaat:
Cookie schreef op 09-11-2005 @ 15:43 :
Ben ik het mee eens, maar er zijn ook verschillend slipkettingen volgens mij. De rottweiler van de buren heeft zon ketting om en als hij trekt duwen er pinnen in zn nek..van die puntjes. Dus hij heeft m om en aan de binnenkant zitten...sjah grote karteltjes ofzow en als hij trekt zet dat ding zich in zn nek.

Ik dacht altijd al wat zielig maar nu ik het opschrijf is het je reinste mishandeling
dat is een prikband. Als de hond heel hard trekt kan hij zn luchtpijp doorboren met als gevolg een (kan) een dode hond...
Oud 09-11-2005, 15:00
heavyukkie
heavyukkie is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 09-11-2005 @ 15:54 :
Uit die post kun je dus opmaken dat ik het daar (ook) niet mee eens ben
Iig niet de mensen die het gebruik ervan niet onder de knie hebben, of beter nog; bij honden die het bij lange na niet nodig hebben.

maar weet je hoeveel dat nog tegen woordig voorkomt......
Oud 09-11-2005, 15:24
Verwijderd
Citaat:
heavyukkie schreef op 09-11-2005 @ 15:59 :
dat is een prikband. Als de hond heel hard trekt kan hij zn luchtpijp doorboren met als gevolg een (kan) een dode hond...
Als een hond trekt (of uberhaupt automatisch/altijd ver voor je uit loopt) heb je 'm niet goed opgevoed/ben je niet vroeg genoeg begonnen met opvoeden.
Citaat:
heavyukkie schreef op 09-11-2005 @ 16:00 :
maar weet je hoeveel dat nog tegen woordig voorkomt......
Ja, precies. Zie ook boven.

Het is tegenwoordig 'normaal' dat de labrador van familie met 3 kinderen bedelt, trekt, dwingt als hij zijn zin niet krijgt, altijd en overal zijn gang mag gaan en in de wat extremere gevallen zijn plaats binnen de familie niet kent (diezelfde honden zijn dus op straat sneller de honden die dominant zijn tegenover andere honden etc.)

Jammer, 80% van de hondenbezitters is niet geschikt voor een hond. Er zijn dan mensen die je vuil aankijken en beweren dat het 'niet nodig is' om een hond streng te houden. Kinderen die met de hond wandelen, maar in weze de hond die met het kind wandelt. Kinderen die alleen gelaten worden met de hond en een knauw krijgen omdat ze op handen en knieen de mand van de hond in kruipen, en dat is dan vals en onacceptabel.

Ach, kinderen worden ook al niet opgevoed. Laat staan honden
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 15:38
heavyukkie
heavyukkie is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 09-11-2005 @ 16:24 :
Als een hond trekt (of uberhaupt automatisch/altijd ver voor je uit loopt) heb je 'm niet goed opgevoed/ben je niet vroeg genoeg begonnen met opvoeden.Ja, precies. Zie ook boven.

ja maar juist de mensen die een hond laten trekken gebruiken een prikband....(kromme zin)
Oud 09-11-2005, 15:41
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
deadlock schreef op 08-11-2005 @ 18:52 :
Heb jij ooit een mens een hond in zijn nekvel zien bijten om hem te corrigeren
ja
Was in de kroeg, zat een of andere gozer met een pitbull.
Dat beest zat echt super irritant te doen, dus die gozer zegt met wat luide stem dat ie "af" moet. Gaf die hond hem een soort van waarschuwingsbeet in z'n hand, toen beet die vent hem terug
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 16:21
Verwijderd
Citaat:
heavyukkie schreef op 09-11-2005 @ 16:38 :
ja maar juist de mensen die een hond laten trekken gebruiken een prikband....(kromme zin)
Hmhm, snap ik. Maar dan denk ik 'Geen prikband na 2 jaar, nee, voed het beest gewoon op!' Het zou niet nodig moeten zijn (dus ik ben het met je eens).

Citaat:
MTpower schreef op 09-11-2005 @ 16:41 :
ja
Dat beest zat echt super irritant te doen, dus die gozer zegt met wat luide stem dat ie "af" moet. Gaf die hond hem een soort van waarschuwingsbeet in z'n hand, toen beet die vent hem terug
En terecht. Er wordt niet gebeten naar de baas, ik begrijp dat die vent het met zijn mond afmaakte. Heeft ook een soort schrikeffect omdat ze het niet verwachten, gezien je het normaal met je hand doet. Als je natuurlijk wel uitkijkt hoever/hoe hard je doorbijt.

Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 16:23.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 16:42
Verwijderd
Citaat:
heavyukkie schreef op 09-11-2005 @ 14:01 :
ff over de slipketting.

Dat is nog steeds niet bewezen

Citaat:
Right, alsof er meer dan 1 manier is....

Citaat:
Mja, dat klopt wel.

Citaat:
Dat is volledig in tegenspraak met je eerste punt

Citaat:
Dat heeft er precies wat mee te maken?

Citaat:
misschien

niet - misschien - vaak - altijd
zie je dat misschien heeeeel dicht bij niet/nooit in de buurt zit?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 16:45
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 09-11-2005 @ 16:41 :
ja
Ik zat nog te twijfelen of ik er bij zou zetten dat een Ja niet telt omdat het nauwelijks voorkomt .
Ik zou het trouwens zelf ook rustig doen hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 16:49
MTpower
MTpower is offline
Over slipkettingen:
Wij hadden er eerder een voor onze hond omdat hij altijd gigantisch trekt aan de lijn en m'n moeder moet er ook wel eens mee uit en die heeft een versleten heup/rug.
Door die slipketting was na een week de helft van de haren in dat beest zn nek er uit, toen hebben we dat ding maar afgeschaft
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten