Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2005, 13:33
N00se
N00se is offline
Ik heb net op mijn ATI 9800xt de Zalman VF700-Cu bevestigd.
De koeling werkt prima, maar het is mijn beeld waar ik mij zorgen over maak!
Ik heb nu verticaal 4 grote strepen staan van 2cm breed, in het geel.
Horizontaal heb ik er veel meer, maar die zijn zo breed niet, ook in het geel.

Dit is een screenshot, ik hoop dat julie dit kunnen zien:

Ik heb alles uiterst zorgvuldig bevestigd, er speciaal op gelet dat nix verschoof tijdens het bevestigen, en nu heb ik dit weer voor.
Heb grote zin om die verekte roestbak buiten te smijten op het moment

Zou het kunnen dat ik een druppeltje teveel thermal grease heb gebruikt ?
Of iets anders ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2005, 14:46
N00se
N00se is offline
Heb juist een vreselijke ontdekking gedaan bij de inspectie :
in de gele goop die aan de oude fan hangt zit een heel klein stukje van een transistor van de GPU. Zo dat bovenste metalen stukje van 0.5mm.

REL!! Ik neem aan dat dit ding zojuist mijn grafische kaart geamputeerd heeft !?
Of valt dit nog te maken ?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 14:51
]{ing
]{ing is offline
Als het thermal grease is dat geleid kan dat, moet je wel teveel ervan gebruikt hebben of verkeerd aangebracht..

Maar maken er geen delen van de koeler contact met de print?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 14:52
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
N00se schreef op 05-11-2005 @ 15:46 :
Heb juist een vreselijke ontdekking gedaan bij de inspectie :
in de gele goop die aan de oude fan hangt zit een heel klein stukje van een transistor van de GPU. Zo dat bovenste metalen stukje van 0.5mm.

REL!! Ik neem aan dat dit ding zojuist mijn grafische kaart geamputeerd heeft !?
Of valt dit nog te maken ?
Ligt eraan of ie echt een stuk core heeft meegenomen.. vrees wel het ergste dan idd
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 17:01
Verwijderd
Je moet bij het verwijderen van de oude koeling echt heel erg voorzichtig zijn. Dat geldt als je een koeler hebt die met lijm vast zat, maar ook gewone koelpasta kan na verloop van tijd flink uitgehard zijn. Als dat het geval is moet je een föhn gebruiken om de boel los te weken.

Maar wat bedoel je precies met 'een transistor' uit de GPU? Die zijn zo klein dat je ze niet kunt zien, hoor. Bedoel je gewoon dat er een brokje is afgebroken? Enfin, als je een zichtbare beschadiging hebt op de core en het beeld is verneukt, dan ben ik bang dat er weinig mee aan te doen is
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 18:18
N00se
N00se is offline
Het is waarschijnlijk een condensator die mee is losgekomen.
Ik vermoed dat het gele spul aan die fan inderdaad lijm was, en die condensator is er mooi in blijven plakken

Hoe moet een mens nu weten dat ze die dingen aaneen lijmen ???
Heb daar nergens iets over gelezen, kvond het al vreemd dat de fan niet zomaar los kwam.

Maarja, blijven zeveren lost niets op, het ding is er uit en kan dus niet meer gemaakt worden.

Dat wordt dus uitkijken naar een nieuwe kaart die redelijk goed is en toch niet de ballen van men lijf scheurt.

Ik kom van een ATI 9800xt, de nieuwe zou minstens liefst hetzelfde moeten kunnen, beter mag.
Enige ideen ?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:19
Verwijderd
Nouja, ik heb zelf ook bij een aantal kaarten de koeler vervangen en voor ik begon met de eerste keek ik gewoon goed rond op internet. Met name Gathering of Tweakers hielp. Zo kwam ik bijv. de föhntruck te weten (wat ook wel nodig was bij mij).

Wil je niet echt veel uitgeven en zoek je meer een vervanging dan is volgens mij een 6800 LE wel redelijk. Zit je zo rond de honderdtwintig euro en dat prestatieniveau ligt volgens mij al ver boven dat van een 9800XT. Maar ik ben niet zo thuis in moderne videokaarten, een ander kan vast een beter advies geven.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 21:53
crazylegs
crazylegs is offline
wat is je budget? En wil je PCI-E of AGP?
Oud 05-11-2005, 21:58
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 21:19 :
Nouja, ik heb zelf ook bij een aantal kaarten de koeler vervangen en voor ik begon met de eerste keek ik gewoon goed rond op internet. Met name Gathering of Tweakers hielp. Zo kwam ik bijv. de föhntruck te weten (wat ook wel nodig was bij mij).

Wil je niet echt veel uitgeven en zoek je meer een vervanging dan is volgens mij een 6800 LE wel redelijk. Zit je zo rond de honderdtwintig euro en dat prestatieniveau ligt volgens mij al ver boven dat van een 9800XT. Maar ik ben niet zo thuis in moderne videokaarten, een ander kan vast een beter advies geven.
een 6800 LE (zoals ik hier heb) voldoet in elk geval uitstekend, komt ook prima mee met nieuwe games en zo. (geen beest van een kaart of zo, maar alles werkt en is niet langzaam of zo. Doom 3 draaide hier prima, bijvoorbeeld, maar natuurlijk niet op de hoogste kwaliteit).
Oud 05-11-2005, 22:50
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
crazylegs schreef op 05-11-2005 @ 22:53 :
wat is je budget? En wil je PCI-E of AGP?
9800XT is toch alleen AGP??
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 07:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Thermal Adhesive (koel-lijm dus zeg maar) kun je het beste verwijderen door een half uurtje te gaan gamen, pc uitzetten en dan gelijk eraf halen. Dan is het lekker warm namelijk, en dus makkelijker te verwijderen.
Oud 06-11-2005, 09:01
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Nouja, al het een condensatortje is die er nu niet meer op zit, en dat het enige is.. dan kan je'm toch terugsolderen?
Ok, je moet even iemand vinden die SMD kan solderen, maar daarna heb je weer een werkende kaart.
Oud 06-11-2005, 12:54
Verwijderd
^ ook een goed idee. Verneukt is-ie nu toch.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:51
T_ID
T_ID is offline
Tja, stukjes uit de gpu core trekken is killing voor de kaart.

Wel zou ik nog eens controleren of er echt wel een stukje los is gekomen, want die dingen zijn niet zo makkelijk kapot te trekken.

Als de koeler zelf contact maakt met iets anders dan de bovenkant van de gpu waar het voor bedoeld is dan is het idd al gauw afgelopen met de prestaties, maar mijn ervaring (een koperen schroefje die de printplaat heel kort aanraakte) is dat de zaak dan gewoon uitvalt en uberhaupt weigert beeld te geven.
Oud 06-11-2005, 14:59
Verwijderd
Ik denk niet dat de core gesloopt is. Dan krijg je waarschijnlijk niet eens beeld. Eerder lijkt me inderdaad dat er een SMD-elcootje of weerstandje is losgetrokken. Die thermolijm kan soms behoorlijk wat componenten naast de core meenemen als hij overvloedig is aangebracht
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:54
N00se
N00se is offline
Er is echt zo'n onderdeeltje mee los gekomen.
Hij is gewoon lus gerukt en plakt nog in de lijm die aan de fan zit.
Deze was overigens vrij overvloedig aangebracht.
Het deeltje is mooi los gekomen aan de soldering, dus echt kapot is het niet.

Maar wat is dat van dat SMD solderen ?
Wie doet zoiets ? En waar kan ik die mensen vinden ?

De kaart werkt nog, alleen heb ik irritante gele balken op mijn beeld...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:58
Verwijderd
SMD betekent 'surface mounted device', oftewel een electrisch onderdeel dat op het oppervlak van de kaart zit gesoldeerd, in plaats van (ouderwets) er met de pootjes helemaal doorheen. Dat wordt gedaan omdat moderne printplaten zo complex zijn dat ze uit meerdere lagen bestaan (intern, dus die zie je niet) - alleen op de bovenste lagen, dus de 'voorkant' en de 'achterkant' van de kaart, zijn grotere componenten gemonteerd. De rest van de bedrading loopt intern. Daarom kunnen die componenten niet gemonteerd worden aan de bovenkant met een klodder soldeertin aan de onderkant, zoals vroeger gebruikelijk.

In feite betekent dat dus gewoon dat je een heel fijne soldeerbout nodig hebt en een vaste hand, en niet teveel soldeertin moet gebruiken (met een beetje mazzel blijft-ie zelfs wel zitten als je alleen het nog aanwezige tin een beetje verhit).
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 17:03
N00se
N00se is offline
En waar is de beste plaats om iemand te zoeken die dit voor mij kan doen ? Solderen kan ik, maar niet SMD, dat is veel te precies.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 17:09
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
N00se schreef op 07-11-2005 @ 18:03 :
En waar is de beste plaats om iemand te zoeken die dit voor mij kan doen ? Solderen kan ik, maar niet SMD, dat is veel te precies.
Probeer het bij familie/vrienden/kennissen/studiegenoten.

Iig mensen die er geen geld voor vragen, want de kans dat je kaart het weer normaal gaat doen lijkt me niet al te groot en om er dan geld voor te betalen...

Niemand gevonden? Probeer het dan zelf, je kaart is toch al brak, wie weet lukt het je.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 17:50
N00se
N00se is offline
Jeej, kheb iemand gevonden die dit voor mij terug aaneen wil zetten.
Die kerel heeft voor zijn eindwerk 10.000 contactjes gesoldeerd, dus die heeft wel wat ervaring

Ik zal jullie vrijdag laten weten of het werkt, of dat het een nieuwe kaart wordt.
Vingers kruisen dus.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:20
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
N00se schreef op 07-11-2005 @ 18:50 :
Ik zal jullie vrijdag laten weten of het werkt, of dat het een nieuwe kaart wordt.
Welke vrijdag?
Oud 14-11-2005, 22:49
N00se
N00se is offline
Hehe vorige vrijdag, maar die kerel lag in zijn bed met 39.5° koorts ...
Ik ga die kaart pas morgen terug hebben. Ik kruis mijn vingers nog altijd.

Als ze niet werkt (waar volgens mij 85% kans toe is) koop ik dus een nieuwe. Waarschijnlijk een X800xt, dan kom ik wel een tijdje toe.
Maar waar koop ik die eigenlijk het voordeligst ?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 23:09
M@rco
M@rco is offline
http://www.tweakers.net/pricewatch?D...00+agp&x=0&y=0

Ik zou voor de X800XL gaan, dat is de enige die een beetje goed verkrijgbaar is en betaalbaar. De rest is schaars en dus ook meteen duur
Oud 14-11-2005, 23:42
N00se
N00se is offline
Oei ja, ik bedoelde XL ipv XT
Het is dat de T en de L zo dicht bij mekaar staan he
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 00:08
Jolt
Jolt is offline
DOM, hartstikke DOM

om nu nog voor een X800XL te gaan.

ik zou liever met oog op de toekomst voor een SM3.0 kaart gaan, ala X1800XL wat dus gewoon de beste bang for buck is.

Maja met je budget ga liever voor 2e hands.
X800XL is zeer traag, wil niet erg overlocken, heb je meer aan een GTOII die kan je nog unlocken naar een X850XT.
Oud 15-11-2005, 00:20
N00se
N00se is offline
Ik zoek niet de allerbeste kaart hoor. Kben geen hardcore gamer, tenzij het aankomt op Duke Nukem. Oké da's oud, maar nog altijd mijn favoriete game. Binnekort komt Duke Forever uit, en dat moet die kaart vlotjes aankunnen, niet meer, niet minder. Dan pas ben ik een gelukkig mens.

In de ene topic die ik lees komt de ATI X800/850 en de GeForce 6800 zwaar naar voor als de beste, maar hier zeg je even dat het een domme keuze is ...

Op een gegeven moment raak ik dan gewoon de kluts kwijt snap je.
Hetgene ik eigenlijk zoek is een zo goed mogelijke ATI voor een redelijk budget (max 250€ ong.)

Waarom ATI ? Ja, wel DNF wordt volledig gemaakt op ATI's, dus zal het daarmee wel het beste draaien denkik.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 06:20
Jolt
Jolt is offline
duke Nukem Forever komt nooit uit, slimpo als je daarvoor een kaart wilt kopen hoef je helemaal geen kaart te kopen.

Het nadeel van de X850 en de X800 serie is: Geen HDR + FSAA, geen SM3.0, wel Adaptive AA maar niet helemaal goede performance.

Het nadeel van 6800 serie: geen HDR + FSAA, wel SM3.0, geen adaptive AA, HDR, geen SSAA, etc

en natuurlijk is de 6800 serie te langzaam voor HDR.

X1800XL en 7800GT zijn nu zeer leuke keuzes, maar je moet het geld hebben. En dat was vorige week niet, de X1800XL is sterk gedaald in prijs, kost geloof ik nog maar een 320 of 350 euro.

Met jouw budget zou ik kijken voor een 2e hands 6800 Ultra of X850XT PE.
Reageren

Regels voor berichten