Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2005, 19:37
Verwijderd
ik weet niet of hij hier wel gepast is .(dacht aan droomanalyse van freud dusja)
ik heb overlaatst een enge droom gehad die me bezig houdt vooral door de vreemde rol van iemand erin.
weet iemand wat die betekend , of intrissante sites waar ik wat meer vind ?

de droom ging als volgt.

ik was met enkele vrienden aan het wandelen op een soort zeer lange brug met daaronder, daarnaast.. als het ware het niets. we kwamen iemand tegen die ik ken (waar ik tijdje verliefd op was) en hij had een soort vreemd bier bij zich , een mysterieus drankje waarvan wij dachten dat het gewoon bier was , hij gaf ons enkele blikken ervan en vluchtte weg. wij besloten te gaan neerzitten en het bier als pauze op te drinken. niet veel daarna kwam een auto (het was een jeep)aangereden die wat verderop stoptte. wij keken nietsvermoedend toe, erstapten twee ruige kerels bij , in de kofferbak zaten precies een heeeeeleboel kratten van die blikken drank. plots haalden ze elk een grote knuppel uit en kwamen op ons af , we begonnen verschrikt weg te lopen (het bier achter latend hopend dat ze als ze het bier kregen ons met rust zouden laten) ze liepen ons echter achetrna en knuppelden iedereen neer. de helft was dood , ik kon na een paar keer neergeknuppeld te zijn verder wegvluchten ,intussen besefte ik dat de jongen war ik verliefd op was ons express het bier gaf zodat hij weg kon vluchten en wij zouden neergknuppeld worden.) ik kon helemaal bebloed (ik zag mezelf precies lopen) vluchten in een soort kamer op het einde van de brug. ik hoorde ze dichterbij komen en de deur open te beuken dan word ik wakker.
Advertentie
Oud 06-11-2005, 19:46
darkfairy
darkfairy is offline
www.bovennatuurlijk.com
daar kun je vragen wat je dromen betekenen
en dan geven ze antwoord
grtz lissa
Oud 06-11-2005, 19:54
Verwijderd
Citaat:
lisser schreef op 06-11-2005 @ 20:46 :
www.bovennatuurlijk.com
daar kun je vragen wat je dromen betekenen
en dan geven ze antwoord
grtz lissa
merci :=)
Oud 06-11-2005, 19:57
darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Arachnea schreef op 06-11-2005 @ 20:54 :
merci :=)
graag gedaan
Oud 06-11-2005, 21:04
darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
lisser schreef op 06-11-2005 @ 20:57 :
graag gedaan
en heb je antwoord op je droom???????
Oud 07-11-2005, 13:42
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Een droom heeft geen betekenis, het zijn willekeurige beelden die je hersenen proberen te verwerken, daarom slaan dromen meestal ook nergens op. duh
Oud 07-11-2005, 16:26
fuchsia
fuchsia is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 07-11-2005 @ 14:42 :
Een droom heeft geen betekenis, het zijn willekeurige beelden die je hersenen proberen te verwerken, daarom slaan dromen meestal ook nergens op. duh
huh ga eens boeken lezen over dromen. ze geven je duidelijk wel advies en ik heb dr al heel vaak wat aan gehad.
Oud 07-11-2005, 17:27
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
fuchsia schreef op 07-11-2005 @ 17:26 :
huh ga eens boeken lezen over dromen. ze geven je duidelijk wel advies en ik heb dr al heel vaak wat aan gehad.
Vaak geven ze je advies, niet altijd
Oud 07-11-2005, 17:29
Sperziekoe
Sperziekoe is offline
Citaat:
fuchsia schreef op 07-11-2005 @ 17:26 :
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat een droom een betekenis heeft. Om met Freud te spreken: Vaak geeft een droom weer waar je onderbewuste bang voor is, of wat er afspeelt in je onderbewuste.

Als je het op die manier bekijkt zou je ook kunnen zeggen dat ze misschien verraden wordt door de jongen op wie ze verliefd is. Of daar is ze bang voor.

Soms kan je ook niets met dromen, omdat ze uit je onderbewuste komen en je ze ook niet kan sturen. En je kan altijd nog gaan leven naar de uitleg en op die manier de uitleg forceren waar te zijn.
Oud 07-11-2005, 18:45
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Het is maar waar je in wilt geloven he.
Oud 08-11-2005, 16:01
Nona
Nona is offline
Droomverklaring hoort IMO beter bij Mystiek, aangezien psychologie tegenwoordig meer wetenschappelijk van aard probeert te zijn en Freud zich zeker niet op wetenschappelijke toetsing baseerde en dit hoogst filosofisch van aard is.

En als de mystiekelingen het er niet mee eens zijn zie ik het wel weer terug.
Oud 09-11-2005, 12:38
Verwijderd
dat je dood gaat
Oud 09-11-2005, 15:55
Releric
Releric is offline
Dat Freud zich niet op wetenschappelijke toetsing baseerde (wat hij trouwens wel heeft gedaan en Jung later nog meer) wil niet zeggen dat Traumteutung geen psychologie is. Of wil je zeggen dat Freud geen psycholoog was? Need I remind you dat driekwart van onze hedendaagse psychologie afstamt van Freud, zelfs die leren die helemaal tegen hem ingaan?

Verder noem je filosofie als contrast op wetenschap... Lijkt me redelijk cru, maar met het hedendaagse geloof in de (natuur!)wetenschappen een begrijpelijke fout.

Dit betekent natuurlijk niet dat de inhoud van dromen wel degelijk mystiek is, aangezien interpretatie van deze dromen heel erg afhangt van de persoonlijke bewuste en onbewuste ervaringen uit verleden.

Citaat:
Het dikgedrukte klopt enigszins. Het is echter makkelijker te spreken over bewust en onbewust dan over hersenen. In dit geval zou ik zeggen dat redelijk willekeurige beelden uit je onbewuste in je droom naar boven komen en op een bepaalde manier tot uiting komen. De vraag is echter, waarom komen deze toch willekeurige beelden op een dergelijke manier tot uiting? En hoe kan het dat dromen vaak juist wél ergens op slaan?
Oud 09-11-2005, 17:09
lady of the dark
lady of the dark is offline
Of die topic nou bij mystiek of psychologie hoort wil ik even in het midden laten.

Arachnea: Voor ik je droom kan uitleggen moet ik eerst even een paar dingetjes van je weten. Wat is je leeftijd (je bent toch niet echt 58? of wel?) Welke dingen houden je nu bezig? Misschien weet je zelf ook nog wel iets wat belangrijk zou kunnen zijn. Bier speelt best wel een belangrijke rol in je droom. Wat is jou mening over bier? Vind je het vies? Of drink je het graag? Ben je een sterk tegenstander van drank of zuip je je elk weekend klem?

Als ik dat weet kan ik je er iets meer over vertellen..
Oud 11-11-2005, 11:32
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Releric schreef op 09-11-2005 @ 16:55 :
En hoe kan het dat dromen vaak juist wél ergens op slaan?
Dat maak je er zelf van.
Oud 11-11-2005, 14:44
Releric
Releric is offline
Natuurlijk maak je dat er zelf van, wie anders zou dat ervan moeten maken? Denk je dat dromen algemeen en objectief te interpreteren zijn?

We hebben het hier over bewustzijn en onbewustzijn en de link ertussen, de enige manier hoe dit onderzocht kan worden is subjectief (dwz dat je het er idd zelf van maakt, en dat dat waardevol is).
Oud 11-11-2005, 15:47
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Ja oke, maar aangezien iedereen een andere waarheid heeft, blijft het iets heel individueels, en tot jij mij er van kan overtuigen dat dromen wel een betekenis hebben, geloof ik niet dat dromen een betekenis kunnen heben.
Ik hoop dat je iets van deze zin kunt maken, het lijkt namelijk helemaal nergens op.
Oud 12-11-2005, 11:28
Spiteful
Spiteful is offline
Hmm dromen waarin de persoon waarop je verliefd bent (al dan niet wederzijds) je verraadt... Dat heb ik ook wel eens gehad. Is dat miss iets typisch, hebben nog meer mensen dat? Al lang niet meer gehad eig. Ik had de indruk dat het bij mij niet zozeer voortkwam uit angst dat zoiets ook echt ging gebeuren, meer algemene zin voor drama. Het was iig lang niet het enige dat in zo'n droom verkeerd liep. Imo kun je uit dromen wel wat leren over jezelf. En dan zijn we weer eerder bij psychologie dan bij mystiek...
Oud 12-11-2005, 13:09
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Even een voorbeeld waarmee ik wil laten zien dat een droom altijd af te leiden is, en dat het niet één specifieke 'betekenis' heeft.

Ik droomde gister dat ik met een meisje uit mijn klas ging praten, heel intiem (ben niet verliefd op haar, maar vind haar wel aardig), toen werd ze boos omdat ze haar moeder was verloren in een auto-ongeluk (gister zag ik een topic op onzin waarbij iemands moeder overleed d.m.v een auto-ongeluk), en even later liep ik met haar in een geweldig huis met een zwembad erom heen (een paar dagen geleden had ik een soort van 'cribs' mtv-programma gekeken waar geweldige huizen werden vertoond.)

Ik zeg niet dat dromen complete bullshit zijn, maar het zijn verschillende beelden die door elkaar heen worden gemixt, en daar kunnen rare/leuke/vervelende whatever dromen uit voortkomen. Dus hou op met een betekenis zoeken, want die is er niet, die maak je er zelf van.
Oud 12-11-2005, 16:48
lady of the dark
Citaat:
Kid Morbid schreef op 12-11-2005 @ 14:09 :
Even een voorbeeld waarmee ik wil laten zien dat een droom altijd af te leiden is, en dat het niet één specifieke 'betekenis' heeft.

Ik droomde gister dat ik met een meisje uit mijn klas ging praten, heel intiem (ben niet verliefd op haar, maar vind haar wel aardig), toen werd ze boos omdat ze haar moeder was verloren in een auto-ongeluk (gister zag ik een topic op onzin waarbij iemands moeder overleed d.m.v een auto-ongeluk), en even later liep ik met haar in een geweldig huis met een zwembad erom heen (een paar dagen geleden had ik een soort van 'cribs' mtv-programma gekeken waar geweldige huizen werden vertoond.)

Ik zeg niet dat dromen complete bullshit zijn, maar het zijn verschillende beelden die door elkaar heen worden gemixt, en daar kunnen rare/leuke/vervelende whatever dromen uit voortkomen. Dus hou op met een betekenis zoeken, want die is er niet, die maak je er zelf van.
Je hebt voor een deel gelijk, maar voor een deel ook niet. Ja dromen hebben geen vaste verklaring. Het is niet zo dat dromen over water altijd betekent dat je een reis gaat maken. De betekenis van dromen is heel persoonlijk. Meestal zijn dromen gewoon bedoeld om je belevenissen te verwerken. Maar soms vertellen ze je ook iets van jezelf dat je niet wist. Stel dat jij nou drie maanden je kamer niet opruimt. Hij is hartstikke vies geworden. Maar jij negeert het omdat je geen zin hebt om op te ruimen. Die nacht droom je dat er allemaal vieze beesten op je kamer zitten. Zo'n droom betekent maar één ding: "Ruim je kamer op!" Of stel dat je Schindlers list hebt zitten kijken. Die nacht droom je dat je in een concentratie kamp zit. Zo'n droom kan bijvoorbeeld betekenen dat die film heel veel indruk op je gemaakt heeft. (en dat doet ie wel, ook al vind je het maar commerciele troep, indruk maken doet ie) maar het kan ook betekenen dat je het gevoel hebt gevangen te zitten in je leven en geleefd te worden door de mensen om je heen. Zelf vind ik dromen meer een psychologische zaak, maar goed, van psychologie hebben ze deze topic hierheen gestuurd. Waarschijnlijk omdat dromen aan de andere kant ook weer heel vage dingen zijn.
Oud 12-11-2005, 17:58
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 12-11-2005 @ 17:48 :
Stel dat jij nou drie maanden je kamer niet opruimt. Hij is hartstikke vies geworden. Maar jij negeert het omdat je geen zin hebt om op te ruimen. Die nacht droom je dat er allemaal vieze beesten op je kamer zitten. Zo'n droom betekent maar één ding: "Ruim je kamer op!" Of stel dat je Schindlers list hebt zitten kijken. Die nacht droom je dat je in een concentratie kamp zit. Zo'n droom kan bijvoorbeeld betekenen dat die film heel veel indruk op je gemaakt heeft. (en dat doet ie wel, ook al vind je het maar commerciele troep, indruk maken doet ie.)
En dat bedoel ik dus met, 'dat maak je er zelf van'.
Die droom zegt jou niks, dat doe je zelf, je geeft er zelf een betekenis aan. Het is logisch dat je droomt over vieze beesten in je kamer als je het niet schoonmaakt etc.

Dat dromen je kunnen herinneren aan iets, oke.. maar dan heb je het ook wel gehad.
Oud 12-11-2005, 18:46
lady of the dark
Citaat:
Kid Morbid schreef op 12-11-2005 @ 18:58 :
En dat bedoel ik dus met, 'dat maak je er zelf van'.
Die droom zegt jou niks, dat doe je zelf, je geeft er zelf een betekenis aan. Het is logisch dat je droomt over vieze beesten in je kamer als je het niet schoonmaakt etc.

Dat dromen je kunnen herinneren aan iets, oke.. maar dan heb je het ook wel gehad.
Ach, ik geloof ook nog wel dat je "boodschappen" van gene zijde door kunt krijgen, en ik geloof ook wel in voorspellende dromen. Ik denk alleen niet dat dat het geval is bij de droom van de topic starter.
Oud 12-11-2005, 19:01
darkfairy
darkfairy is offline
Oud 13-11-2005, 14:01
Releric
Releric is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 12-11-2005 @ 14:09 :

Je begrijpt het niet. Dat meisje uit jou klas ben jij. Alle droompersonages zijn onderdeel van jou en daarmee jouzelf. Droominterpretatie is geen simpel iets, jij gaat duidelijk niet verder dan de oppervlakte, als je dat wel zou doen, zou jij misschien wel achter de betekenis voor jóu komen die dromen hebben. De werkelijkheid van de droom moet je verder niet vergelijken met onze dagelijkse werkelijkheid. In dromen staat meestal een sfeer centraal, een gevoel dat je ervaart. Waarnemingen zijn anders. Daarom zijn ook betekenissen, archetypen die door een droom afgeleid kunnen worden, anders dan in de alledaagse werkelijkheid.

Dat jijzelf een betekenis aan een droom geeft, betekent dat er betekenis ís. Misschien is het handig om eens af te stappen van een objectief bewezen werkelijkheid en de werkelijkheid door je eigen ogen te zien.

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 14:03.
Oud 13-11-2005, 14:11
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Nee, ik kies ervoor om realistisch te zijn, en niet te geloven in dromen met diepgaandere betekenissen etc. Nu ik jou uitleg zo lees kan ik me makkelijk voorstellen waarom jij er wel in geloofd (met een d of t? nouja..) het is maar net hoe je het wil zien, dus je moet niet zeggen dat ik de werkelijkheid door mijn eigen ogen moet gaan zien, of heb je soms bewijs dat jou theorie de juiste is?
Oud 13-11-2005, 21:22
Releric
Releric is offline
Dromen (C.G. Jung)
de aard van dromen, droomanalyse, getallensymboliek, de praktische bruikbaarheid van droomanalyse

Dromen (Immanuel Kant)
kritiek van de paranormale ervaring

Dromen (Rudolf Steiner)
hallucinaties - visioenen (openbaringen van het onbewuste)

Herinneringen dromen gedachten (C.G. Jung)

De werkelijkheid van slapen en dromen (Rinpoche)
Boeddhistische visie

Misschien heb je hier wat aan. Zolang je nog niets weet van dromen geef ik niet veel waarde aan een zodanig realisme.
Oud 13-11-2005, 21:27
Releric
Releric is offline
Misschien dat ik een dezer dagen met de titel van een meer postmodern boek over dromen kom... ff kijken of ik die vind.
Oud 14-11-2005, 10:49
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Thanks, ik zal eens proberen een van die boeken te lezen.
Oud 14-11-2005, 12:02
Releric
Releric is offline
O en er is nog een boek; Bewust dromen. Ik weet alleen niet van wie dat is... Ook wel leuk.
Oud 15-11-2005, 20:38
Verwijderd
In het Engels een stukje over hoe je dromen kunt verklaren/gebruiken. Ik werk met die methode en dat gaat aardig goed.l
Oud 20-11-2005, 09:50
Sebastian31
Sebastian31 is offline
Dromen zijn inderdaad interessant om te analyseren. Zo had ik vlak na het overlijden van Bram Vermeulen een droom waarin hij voorkwam. Ik zal het even opzoeken, want in een radioprogramma werd die droom toen geanalyseerd door een (amateur) droomdeskundige...

Ik heb toen ik op de middelbare school zat (nu zo'n twintig jaar geleden) mijn dromen bijgehouden. Er zaten hele gekke bij, soms een erotische, meestal dwaalde ik door een stad. Of door een bos, en dan kwam ik soms klasgenoten tegen...

Meer nieuws laterzzzzzzzzzzz

Groetjes van Sebastiaan.

Regels voor berichten