Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2005, 15:02
hmm-hmm
hmm-hmm is offline
<i> mijn buik rommelt,
en stommelt..
misschien heeft het iets te maken met
het feit dat jij de liefste bent

mijn hoodt steunt,
en dreunt..
die vlinders zijn nog best wel zwaar
tillen ze mij naar etage 7?

of blijf ik schommelen en dommelen
op de plastic zee,
zo trillen en verschillend
glij ik met haar mee..

mijn oren suizen,
en ruizen..
of is het de schelp die mij doet zien
dat ik verliefd geworden ben..
</i>

ben benieuwd naar jullie reacties!!
oja, heeft iemand een idee voor een titel?.. ik heb echt geeeen idee!!??
liefs, Merel
Oud 16-11-2005, 16:13
hmm-hmm
hmm-hmm is offline
nog steeds geen reacties ...

hopelijk komt er nu wel wat ..

dankuwel alvast!

liefs, Merel
Oud 16-11-2005, 18:47
Reynaert
Reynaert is offline
Hoi, wat rot dat nog niemand heeft gereageerd. Volgens mij dicht je nog niet zo lang, of wel? Eerst even een paar korte opmerkingen:
*Waarom gebruik je vaak twee puntjes? Afgezien van het feit dat ik het niet mooi vindt neemt het ook de vaart uit je gedicht, zorgt ervoor dat de zinnen minder indruk maken (net alsof je het op een heel monotone toon zou lezen).
*Het cursief zetten van de tekst is niet helemaal goed gegaan. Maar dat is niet erg want ik vind het niet-cursief veel mooier.
*Soms vind ik je rijm wel leuk, maar je gebruikt het in dit gedicht ook heel veel op een niet inventieve manier waardoor ik al snel genoeg krijg van de rijm die je gebruikt.
*Moet er achter 'trillen' geen -d?

Verder vraag je naar een goede titel voor een gedicht. Ik snap eigenlijk niet waarom sommige mensen zoveel moeite hebben met titels, je kan eigenlijk alles wel gebruiken als titel, zelfs als het in eerste instantie weinig met het gedicht te maken heeft. Dat geeft je gedicht meteen een heel nieuwe lading en maakt het voor meerdere interpretaties vatbaar. Voor dit gedicht zou 'etage 7' bijvoorbeeld best een aardige titel zijn, maar ook 'schelpen suizen' zou best kunnen. 'Verliefd' ligt veel te veel voor de hand, daarom zou ik dat een minder goede titel vinden.
Wat wil je met je gedichten bereiken? Wil je een zo goed of mooi mogelijk gedicht schrijven, doe je het voor de lol, of wil je er echt iets mee gaan doen? Ik neem in ieder geval aan dat je jezelf wil verbeteren, en mijn tips zijn als volgt. Allereerst zou ik proberen om je eigen gedicht kritisch te bekijken. Stel dat dit gedicht niet door jou geschreven zou zijn, zou je het dan echt een poetisch hoogstandje vinden? En zo niet, waarom niet? Wat zou je kunnen verbeteren?
Daarnaast zou ik je ook aanraden om veel dingen van anderen te lezen. Niet om te kopieren, maar om te zien hoe een goed gedicht eruit ziet. Er staan wel wat goede gedichten op dit forum, maar je zou ook bijvoorbeeld een gedichtenbundel uit de bibliotheek kunnen halen. Probeer in ieder geval iets te schrijven wat nog niet zo vaak is geschreven, het liefst nooit natuurlijk. Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten