Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2005, 11:55
Jeopardize
Jeopardize is offline
HEMEL HEMPSTEAD - In de Britse stad Hemel Hempstead, ten noorden van Londen, is zondagochtend vroeg een groot brandstofdepot in brand gevlogen. Aan de brand gingen meerdere zware explosies vooraf. Hoewel getuigen in eerste instantie meldden dat er een vliegtuig op het depot zou zijn neergestort, verklaarde de politie dat de ontploffingen zijn veroorzaakt door een ongeval.

Volgens de politie zijn vier mensen zwaargewond geraakt en hebben 32 anderen lichtere verwondingen opgelopen. De twee personeelsleden die op het moment van de ontploffingen aan het werk waren op het terrein, hebben de explosies volgens een woordvoerder van het depot overleefd.

De explosies waren tot op een afstand van ongeveer 140 kilometer te horen. Meteen daarna ontstond een grote vuurzee met vlammen die tientallen meters de lucht in schoten. Boven de stad hangt een 60 meter hoge zwarte rookkolom. De belangrijke snelweg M1 werd gesloten. ( ... )

Ongeval of aanslag?
Oud 11-12-2005, 11:56
T_ID
T_ID is offline
Tiszo.

Speculatie de bom.
Oud 11-12-2005, 12:00
Jeopardize
Jeopardize is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-12-2005 @ 12:56 :
Tiszo.

Speculatie de bom.
En wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
Oud 11-12-2005, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Jeopardize schreef op 11-12-2005 @ 13:00 :
Dat er aan dit topic enige discussiewaarde mist waarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Jeopardize schreef op 11-12-2005 @ 12:55 :
[I]Hoewel getuigen in eerste instantie meldden dat er een vliegtuig op het depot zou zijn neergestort, verklaarde de politie dat de ontploffingen zijn veroorzaakt door een ongeval.
Oeii...ik ben geneigd de getuigen te geloven, want een vliegtuig beeld je je niet zomaar in. Maar hopelijk heeft de politie gelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jeopardize schreef op 11-12-2005 @ 13:00 :
Had een uur of zes gewacht hiermee, dan had het topic direct veel meer discussiewaarde gehad. (niet dat er erg veel te discussieren zou zijn zelfs als het een aanslag zou blijken, maar ja)
Oud 11-12-2005, 12:14
Jeopardize
Jeopardize is offline
Dan had hij dat normaal moeten zeggen. Ok:

Zoals in dit artikel vermeld laat de Britse politie weten dat het om een ongeval gaat. Is het acceptabel dat een dergelijk orgaan in dit stadium al zo'n conclusie trekt, waarschijnlijk om paniek onder het volk te voorkomen, of zie jij liever dat alle opties open worden gehouden en daarmee wordt gekozen voor een eerlijkere berichtgeving?
Oud 11-12-2005, 12:16
T_ID
T_ID is offline
Zo lang mogelijk het op een ongeluk houden dient een zinnig doel.

Speculeren is niet alleen slechte berichtgeving, maar ook nog eens onnodig.
Oud 11-12-2005, 12:20
Verwijderd
Boeiend
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:22
Jeopardize
Jeopardize is offline
Welk zinnig doel? Een dergelijke strategie lijkt me in dit geval ongepast en behoorlijk ongeloofwaardig.
Oud 11-12-2005, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Jeopardize schreef op 11-12-2005 @ 13:22 :
Welk zinnig doel? Een dergelijke strategie lijkt me in dit geval ongepast en behoorlijk ongeloofwaardig.
Om paniek onder de bevolking te voorkomen lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jeopardize schreef op 11-12-2005 @ 13:22 :
Om te voorkomen dat de Britse variant van de pimpaupers weer rellen trappen omdat die vreselijke moslims weer een vliegtuig hebben laten neerstorten.

Dat kan je zelf ook bedenken.
Oud 11-12-2005, 12:31
Jeopardize
Jeopardize is offline
Ik denk absoluut niet dat zo'n uitspraak paniek voorkomt in deze situatie. Iedereen weet wat er aan de hand is in de wereld op dit moment en dat het in die context wel heel erg toevallig zou zijn dat het om een ongeluk gaat.

Daarnaast is het ongebruikelijk dat er zo vlak na het incident een oorzaak wordt aangewezen zonder dat er ook maar enig onderzoek is uitgevoerd.

Ik weet best dat er in sommige situaties ingespeeld moet worden op de manier waarop nieuws opgevat kan worden, maar in deze heeft dat simpelweg geen nut.
Oud 11-12-2005, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Jeopardize schreef op 11-12-2005 @ 13:31 :
Ik denk absoluut niet dat zo'n uitspraak paniek voorkomt in deze situatie. Iedereen weet wat er aan de hand is in de wereld op dit moment en dat het in die context wel heel erg toevallig zou zijn dat het om een ongeluk gaat.
De kans dat er een 'gewoon' ongeval plaatsvindt is nog altijd honderden malen groter dan de kans dat een aanslag plaatsvindt. Redenaties als 'de situatie in de wereld op dit moment' gebruiken om de ogen te sluiten voor statistieken is nogal gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:49
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ja, maar wanneer er een vliegtuig in een economisch/politiek belangrijk gebouw vliegt, wordt de kans weer veel kleiner dat het niet willens en wetens is gedaan en het een ongeluk betreft.

Het staat nog niet vast of er uberhaupt een vliegtuig betrokken is bij dit gebeuren, maar als dat wel zo is, weet je ook vrijwel zeker dat dit een aanslag is.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-12-2005 @ 13:49 :

Het staat nog niet vast of er uberhaupt een vliegtuig betrokken is bij dit gebeuren, maar als dat wel zo is, weet je ook vrijwel zeker dat dit een aanslag is.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, vanwege het feit dat Luton binnen een straal van 15 km ligt is de kans op een ongeval altijd nog groter dan een aanslag.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:54
anterx
anterx is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-12-2005 @ 13:07 :
Oeii...ik ben geneigd de getuigen te geloven, want een vliegtuig beeld je je niet zomaar in. Maar hopelijk heeft de politie gelijk.
Er is een vliegveld dichtbij en ik neem aan dat er dus ook wel eens vliegtuigen laag overvliegen om te landen.

Ik weet niet of het een aanslag is of een ongeluk, maar ik denk dat het handig om deze situatie met verstand proberen te verklaren en niet met (angst)gevoelens.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-12-2005 @ 13:49 :
Wtf? Vliegtuigen stortten vóór 11/9 ook wel eens neer op industrieterreinen of andere belangrijke gebouwen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:56
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ok, dan heb ik niks gezegd.

Wie bouwt er trouwens een vliegveld naast een brandstofdepot? Zelfs bij simcity mag/kan dat niet.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-12-2005 @ 13:56 :
Wie bouwt er trouwens een vliegveld naast een brandstofdepot? Zelfs bij simcity mag/kan dat niet.
Wie heeft ooit beweerd dat stadsplanners slimmer zijn dan spelletjesprogrammeurs?
Oud 11-12-2005, 12:58
Verwijderd
Soms kun je niet anders, dat is wel de consequentie van dichtbebouwde gebieden.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 12:58
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2005 @ 13:56 :
Wtf? Vliegtuigen stortten vóór 11/9 ook wel eens neer op industrieterreinen of andere belangrijke gebouwen, hoor.
Neerstortingen in woonwijken of in de zee heb ik wel eens van gehoord, maar recht op belangrijke gebouwen niet.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 11-12-2005 @ 13:58 :
Neerstortingen in woonwijken of in de zee heb ik wel eens van gehoord, maar recht op belangrijke gebouwen niet.
Er is toch echt een B-17 van de U.S. Air Force in het Empire State Building gevlogen in de jaren veertig (geloof ik)

In elk geval, het komt er gewoon op neer dat niet elke explosie op een belangrijke plek of elke vliegramp meteen iets met terrorisme te maken heeft. Dat is statistisch onzin, en het is ook moreel verwerpelijk om dat te denken. Op die manier hoeven de terroristen niet eens onze maatschappij lam te leggen, dat doen we dan zelf wel met zo'n manier van denken.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 14:21
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2005 @ 14:00 :
Er is toch echt een B-17 van de U.S. Air Force in het Empire State Building gevlogen in de jaren veertig (geloof ik)
Oh ja, daar heb ik ook wel eens van gehoord.
Alhoewel ik mij het neerstorten van een vliegtuig wel kan voorstellen, vind ik het toch onbegrijpelijk dat juist een belangrijk gebouw wordt geraakt. Want netzoals hoe klein de kans is dat je op een ruimte en tijd bevind waarin er een terroristische aanslag wordt gepleegd, net zo klein, of zelfs kleiner is de kans dat een vliegtuig neerstort en bovendien op een van de weinige belangrijke gebouwen valt. Het kan wel, maar het is zeer uitzonderlijk.
Citaat:
Op die manier hoeven de terroristen niet eens onze maatschappij lam te leggen, dat doen we dan zelf wel met zo'n manier van denken.
ja, idd. het is trouwens best wel naief om te denken dat als je ff een aanslagje pleegt, een staat jouw eisen inwilligd, en/of de mensen uit bangheid hun overheden vragen om de eisen in te willigen. Ik vraag me af hoe je daar ooit als terrorist in dop in zou kunnen geloven.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 14:23
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-12-2005 @ 13:57 :
Wie heeft ooit beweerd dat stadsplanners slimmer zijn dan spelletjesprogrammeurs?
ha, een argument erbij tegen het verbieden en de nutteloosheid van spelletjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2005, 09:30
Back Door Man
Back Door Man is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2005 @ 13:58 :
Soms kun je niet anders, dat is wel de consequentie van dichtbebouwde gebieden.
al is het gebied in omstreken niet dichbebouwd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten