Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 10:50
elledc
elledc is offline
Ik werk sinds een tijdje als grafisch ontwerpster met het gevolg dat ik continu achter een computerscherm werk. Nu, ik doe mijn werk doodgraag maar ik heb verschrikkelijk veel last van m'n ogen. Ze gaan irriteren na een tijdje en het scherp zien vermindert.
Wat is een goed remedie daartegen? Glas voor het computerscherm of glas voor m'n ogen? Ik draag geen bril, kan scherp zien maar enkel de computer zorgt voor problemen
Iemand tips?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 10:51
Counterfeit
Counterfeit is offline
genoeg afstand houden van je scherm en niet te lang staren
Oud 20-11-2005, 10:53
elledc
elledc is offline
Ik hou voldoende afstand, en staren is onvermijdelijk want als ik iets ontwerp komt daar veel detailwerk bij kijken, dan moet ik me wel concentreren op een punt
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 10:56
Raven
Raven is offline
Ik werk als software engineer ook veel achter een computer
een paar tips:

- koop een GROOT beeldscherm met eeh HOGE refresh rate

- zet het contrast hoog en de licht intensiteit laag

- werk als dat kan op een blauwe achtergrond en met witte of gele teks ( oude Borlandstijl)

- kijk ondertussen ook eens naar buiten ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 11:00
Roos
Roos is offline
Je hebt van die schermen die je voor je monitor kan zetten, dat zou de straling verminderen. Geen idee of het werkt.

Misschien kan je tussendoor af en toe een paar minuutjes meer pauze nemen, zodat je je ogen even kunt laten rusten. Kijk dan bijvoorbeeld even uit het raam (naar iets ver weg).
Oud 20-11-2005, 12:07
Verwijderd
Wat Raven zegt. Een groot beeldscherm is nodig - niet te groot, want sommige mensen krijgen juist vermoeide ogen als ze dat hele grote oppervlak moeten overzien. Een 19" monitor of het equivalent daarvan in LCD is het beste. Verder is een LCD-monitor fijner voor stilstaand beeld, dus als je veel naar een plaatje kijkt is dat beter.

Als je een slecht beeldscherm hebt kun je daar helaas weinig zelf aan doen. Je baas is verplicht arbo-normen na te leven en daar staat ook genoeg in over computerwerkplekken.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 20-11-2005 @ 12:00 :
Misschien kan je tussendoor af en toe een paar minuutjes meer pauze nemen, zodat je je ogen even kunt laten rusten. Kijk dan bijvoorbeeld even uit het raam (naar iets ver weg).
Ja tussendoor even weg kijken van je computer. En zorgen dat je voldoende knippert tijdens je werk.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 14:27
elledc
elledc is offline
Citaat:
Raven schreef op 20-11-2005 @ 11:56 :
Ik werk als software engineer ook veel achter een computer
een paar tips:

Ik werk er net een maand en er stond al een computer, ik ga zelf niet m'n eisen stellen, straks gooit hij me buiten
Maar eigenlijk valt het scherm heel goed mee, het is een nieuw model, groot scherm, flatscreen. Ik heb gewoon zeer gevoelige ogen want mijn collega heeft geen problemen zo blijkt.

- zet het contrast hoog en de licht intensiteit laag

Zal ik proberen.

- werk als dat kan op een blauwe achtergrond en met witte of gele teks ( oude Borlandstijl)

Dat is niet mogelijk aangezien ik ontwerpen moet maken en de stijl steeds varieert.

- kijk ondertussen ook eens naar buiten ofzo

Kan ik doen maar door concentratie vergeet ik dat, maar ik zal het proberen

Bedankt voor de tips iedereen.
Ik denk er wel aan een speciale brilmontuur te vragen, soort van rustbril... ik ga me daar eens voor informeren...

Laatst gewijzigd op 20-11-2005 om 14:31.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 15:39
Verwijderd
zorg ook dat je werkt in een lichte kamer. Dus gordijnen open, lamp aan. Als al het licht van je monitor komt zit je de hele dag in een lamp te staren.
En kijk ook inderdaad naar andere dingen. Als je hier niet aan denkt als je geconcentreerd bezig bent kun je bijvoorbeeld het programmaatje 'typesafe' downloaden; dan krijg je na een bepaald aantal minuten een timertje in beeld dat gaat aftellen voor een bepaald aantal minuten; de standaardinstellingen zijn dat hij na 60 minuten, 5 minuten gaat aftellen maar voor rust aan je ogen is het handiger als je hem bijvoorbeeld zo instelt dat hij na 15 minuten, 1 minuut gaat aftellen. Is heel makkelijk in te stellen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 17:43
justhanna
justhanna is offline
Zorg ook voor planten op het kantoor, die zuiveren de lucht en zorgen ervoor dat er genoeg vocht in de lucht blijft, waardoor je ogen dus niet uitdrogen.
Oud 20-11-2005, 18:38
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Als je echt veel sneller dan je collega's die het zelfde werk doen last van je ogen krijg dan kan misschien een bezoekje aan de opticien geen kwaad. Misschien heb je een kleine afwijking waardoor je ogen snel vermoeid raken, en is het op te lossen met een bril.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 23:45
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef op 20-11-2005 @ 15:27 :

Ik werk er net een maand en er stond al een computer, ik ga zelf niet m'n eisen stellen, straks gooit hij me buiten
Dus jij slikt het zonder meer als je van 9 tot 5 op een crappy 14" schermpje moet werken met een verversingsfrequentie van 60 Hz (= extreem irritant knipperend)? Omdat die computer er al stond? Jouw baas is verplicht goede schermen neer te zetten, zoals ik al zei op basis van arbeidsomstandighedenwetgeving. Daar is zoveel om te doen geweest het afgelopen decennium: muisarm, RSI, last van ogen door beeldscherm, noem maar op. Allemaal gevallen waarin de werkgever gewoon hartstikke aansprakelijk was omdat hij geen goede apparatuur neerzette.

Misschien boeit het jouw collega wel niets wat er met zijn/haar ogen gebeurt (of is hij al zo kippig dat hij het niet eens meer merkt), maakt dat voor jou wat uit?

Dat het een groot plat scherm is zegt op zich nog niet zoveel. Het scherm moet ook in een resolutie staan die erbij past, en de verversingsfrequentie moet goed staan, verder moet je er op de juiste (oog)hoogte tegenover zitten, en niet te dichtbij, niet te veraf.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 14:13
sas_andrea
sas_andrea is offline
ik heb daar ook last van. ik staar 8 uur per dag naar mn tekeningen in autocad. werk wel achter een 19" crt, refresh van 85 hrz. maar is echt nog steeds shit. ben steeds mn concentratie kwijt door de vermoeidheid van mn ogen... gelukkig binnenkort ergens anders werken.

kijk idd eens naar je instellingen. een wat donkerder scherm helpt vaak al iets. en een klein scherm is zeker niet aan te raden bij 8 uur per dag.
Oud 24-11-2005, 19:11
meisjke
meisjke is offline
ik heb dr ook veel last van de laatste tijd.. ik werk opzich niet met computers ofzo maar ik zit er wel veel achter zegmaar maar na een half uurtje krijg ik ook al last van zere, branderige ogen..
mja verder idd ook helemaal geen problemen met mn ogen alleen door de computer ..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 15:51
elledc
elledc is offline
bedankt voor jullie raad
ik werk er binnenkort voltijds en ik ga maar eens naar een opticien stappen.
aan het scherm is niks verkeerd, ook niet aan de lichtinval en de afstand die ik houd, maar mijn ogen zijn nu eenmaal zeer zwak.
als ik vermoeid ben of een slechte nacht heb gehad dan is het fataal
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 22:28
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
een bezoekje aan de doktyer of de opticien.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 09:58
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik heb er ook weleens last van. Maar als het erg licht in de kamer is, valt het mee. Maar als het wat donkerder is krijg ik er ook altijd last van.

Regels voor berichten