Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 18:11
c_walz
c_walz is offline
Hallo,

Ik heb voor de zomervakantie een zwaar ongeluk gehad met mijn schakelbrommer, nu heeft de verzekering mij nu EINDELIJK uitgekeerd..

Alleen nu heb ik een probleem met me ouders; ze willen me het geld niet geven.. Ze zeggen dat ik niet om kan gaan met geld..

Nou wil ik mijn brommer natuurlijk gewoon weer opknappen en weer kunnen rijden, maar ze geven me het geld gewoon niet.. ?

En als ik met ze in discussie ga draait dat uit op 'ruzie'.

Wat te doen?

-Chris
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2005, 18:58
Verwijderd
verhuizen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 19:20
Tiño
Tiño is offline
laat ze zien dat je het nodig hebt voor je brommert en dat je dat gedl zelf geregeld hebt.

weet niet hoe oud je bent, maar als je zelf je verzekeringspremie hebt betaald dan is het toch gewoon van jou?wat doet t op je ouders hun rekening?
Oud 20-11-2005, 21:46
Go
Go is offline
Hoe oud ben je?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 22:09
c_walz
c_walz is offline
17.. in april 18 maar hun hebben het geregeld via rechtsbijstand omdat die auto toen was doorgereden ect.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 22:24
Verwijderd
Laat je ouders meegaan wanneer je onderdelen gaat kopen om hem op te knappen of wanneer je een nieuwe gaat kopen. Laat hen gewoon jouw uitgaven betalen zodat ze zien wat je met het geld doen.
En duidelijk maken dat je volwassen gnoeg bent om met het geld om te gaan. Daarbij als jij de premie betaald hebt, heb jij recht op het geld.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 00:02
Verwijderd
Ik weet niet maar kan het zijn dat je ouders die premie betalen ? Dan is het al iets begrijpelijker. Ik vind het wel een goed plan om je ouders mee te nemen, want dat schept al meer vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 08:22
sas_andrea
sas_andrea is offline
hun hebben t geregeld via de rechtsbijstand? die had jij niet afgesloten, of wel? betalen je ouders de premie, of jij? toen jullie dat geld probeerden te krijgen van de verzekering, ooit over gehad voor wat t gebruikt zou worden?
als jij de premie zelf betaald en dus ook jouw rechtsbijstand etc heb jij daar wel recht op. maar dan zou t volgens mij ook sowieso op jouw rekening terecht gekomen zijn wat dus niet t geval is.
denk dat je t er gewoon met je ouders over moet hebben. maak een lijstje van welke onderdelen je nodig hebt om m weer gaanbaar te maken en hoeveel dat kost en leg dat je ouders voor...
succes er mee!
Oud 21-11-2005, 09:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik denk dat ze eigenlijk liever niet hebben dat je jezelf doodrijdt.
Oud 21-11-2005, 15:04
sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-11-2005 @ 10:11 :
ik denk dat ze eigenlijk liever niet hebben dat je jezelf doodrijdt.
dat zal ook wel meespelen idd!
Oud 21-11-2005, 15:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Offtopic: mag ik de heren en damens forummers er trouwens op wijzen dat het niet 'hun hebben' is, maar 'zij hebben'
Oud 21-11-2005, 15:52
Go
Go is offline
Ik weet het niet zeker, maar als jij de verzekering hebt afgesloten (met je ouders toestemming), op je eigen naam, dan lijkt het me dat jij recht hebt op de uitkering. Maar dan moet je wel wachten totdat je 18 bent; nu 'beheren' je ouders het geld nog. En als ik me niet vergis mogen ze de rente over dat geld zelf houden, maar dat zal in dit geval niet zo veel zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 16:16
Verwijderd
Hoe kom je daarbij? Het is niet hun geld, het valt in het vermogen van de minderjarige, dus de vruchten die dat geld werpt (rente) komen ook op in het vermogen van die minderjarige. Daar hebben zijn ouders niets mee te maken.

Ook 'beheren' ze het niet letterlijk voor hem: ouders mogen niet zomaar het geld van hun minderjarige kinderen uitgeven, dat zou een mooie boel worden. Wel is het natuurlijk zo dat ze gewoon veel over je te zeggen hebben als je nog thuiswoont, maar dat is allemaal gewoon buitenwettelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 16:25
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
sas_andrea schreef op 21-11-2005 @ 09:22 :
hun hebben t geregeld via de rechtsbijstand? die had jij niet afgesloten, of wel?
Rechtbijstand wordt meestal in 1 keer voor het gehele gezin afgesloten en dus door de ouders betaald. Logisch dus dat het geld op de rekening van de ouders wordt uitgekeerd.

Als ze het geld niet willen overmaken naar jou rekening, vraag dan wat ze er wel mee willen doen. Jij hebt tenslotte de schade geleden, dus is het jouw geld (afgezien van een stukje premie misschien).
Het kan zijn dat je ouders het geld voor jou apart zetten voor 'later', bijvoorbeeld voor autorijlessen als je straks 18 bent. Probeer er met ze over te praten wat zij met het geld willen doen, en voer het daarbij niet meteen terug op je brommer.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 16:31
Verwijderd
Even terzijde: hoe verwachten je ouders dat je ooit om zal leren gaan met geld, als ze je niet de kans geven om het te oefenen?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 20:58
Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2005 @ 17:16 :
Hoe kom je daarbij? Het is niet hun geld, het valt in het vermogen van de minderjarige, dus de vruchten die dat geld werpt (rente) komen ook op in het vermogen van die minderjarige. Daar hebben zijn ouders niets mee te maken.

Ook 'beheren' ze het niet letterlijk voor hem: ouders mogen niet zomaar het geld van hun minderjarige kinderen uitgeven, dat zou een mooie boel worden. Wel is het natuurlijk zo dat ze gewoon veel over je te zeggen hebben als je nog thuiswoont, maar dat is allemaal gewoon buitenwettelijk.
Ik las het in een boek dat ik bij de bibliotheek heb geleend: Basisboek recht, Bronnenboek voor juridische opleidingen. Auteur: mr. Lydia Janssen. Ik moet wel opmerken dat het niveau niet echt hoog is; dit boek hoort meer thuis op het mbo.

Ik citeer letterlijk:

Beheer over je bezit

Het beheer van geld en goederen zal in de meeste gevallen niet zo veel voorstellen, maar als een kind rijk is (erfenis), dan is deze taak wel van belang. De ouders mogen de bezittingen van hun kind niet hebben; ze moeten voor het 'vermogen' van hun kind zorgen. Bijvoorbeeld door zijn geld op een spaarrekening te zetten en zijn andere bezittingen goed te onderhouden. Zolang het kind nog geen 18 jaar is, hebben de ouders wel recht op de opbrengst van het vermogen van hun kind. De ouders zouden dus de rente van het spaargeld van hun kind zelf mogen houden.

Zit er soms een verschil tussen 'algemeen' vermogen en vermogen verkregen uit erfenissen, zoals dat tussen haakjes staat in de door mij geciteerde tekst?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 09:07
sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-11-2005 @ 16:29 :
Offtopic: mag ik de heren en damens forummers er trouwens op wijzen dat het niet 'hun hebben' is, maar 'zij hebben'
sorry
Oud 22-11-2005, 09:09
sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
Ivo schreef op 21-11-2005 @ 17:25 :
Rechtbijstand wordt meestal in 1 keer voor het gehele gezin afgesloten en dus door de ouders betaald. Logisch dus dat het geld op de rekening van de ouders wordt uitgekeerd.

ja, maar je kan ook bij je auto/motorverzekering een rechtsbijstand afsluiten. (verkeersgerelateerd dan) weet niet of dat voor scooter ook mogelijk is. vandaar mijn vraag of het via zijn ouders ging.
Oud 22-11-2005, 18:40
Go
Go is offline
@nare man: ik vroeg me bovendien af dat als het zo is wat jij zegt, moeten de ouders óf het minderjarige kind de eventuele vermogensrendementsheffing betalen? Ik heb ergens gehoord dat dat 'gewoon' op de belastingaangifte van de ouders moeten worden ingevuld. Dat zou ik vreemd vinden als het minderjarig kind zelf de rente zou mogen houden.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 22:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
gerwin schreef op 22-11-2005 @ 19:40 :
@nare man: ik vroeg me bovendien af dat als het zo is wat jij zegt, moeten de ouders óf het minderjarige kind de eventuele vermogensrendementsheffing betalen? Ik heb ergens gehoord dat dat 'gewoon' op de belastingaangifte van de ouders moeten worden ingevuld. Dat zou ik vreemd vinden als het minderjarig kind zelf de rente zou mogen houden.
je dat moeten de ouders idd opgeven,maar ouders die het hun kinderren niet laten houden zijn meestal al niet zo vermogend en blijven daarmee dus onder de drempel.
Ouders die het hun kinderen we laten houden zitte ner vaak sneller boven

GRTZ
ivo
Reageren

Regels voor berichten