Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2005, 11:56
Lif
Lif is offline
Ik ben begonnen met een studie aan de universiteit. Ik vind het een heel leuke studie en ik denk ook dat ik het eerste jaar kan halen. Alleen vraag ik me af of ik niet toch liever een jaar 'vrij' had genomen om te werken en reizen.

Als ik dit jaar m'n p haal, kan ik me dan uitschrijven voor m'n studie, om na een jaar aan het 2e jaar van m'n studie te beginnen? Als het allemaal precies zo zou gaan, doe ik dus nog steeds 4 jaar over m'n studie en ik studeer binnen 10 jaar af.

Misschien kan ik dit beter op de universiteit nagaan, maar hier is de drempel wat lager om het te vragen (ik weet namelijk nog helemaal niet zeker of ik wel zou willen stoppen).
Advertentie
Oud 22-11-2005, 12:04
Wawl
Wawl is offline
Alleen om te werken en de te reizen? Dat kan je toch ook doen na je studie?
Oud 22-11-2005, 12:08
Lif
Lif is offline
Klopt, maar ik geloof dat ik er nu wel heel erg de behoefte aan heb. En als het dan ook financieel niet nadelig zou zijn, wil ik het serieus overwegen.
Oud 22-11-2005, 12:21
Verwijderd
Je krijgt dan natuurlijk geen stufi meer, dus je zal fulltime moeten werken om rond te komen en met alleen een middelbare schooldiploma kom je niet veel verder dan rotbaantjes als kassawerk. Tenzij je heel gulle ouders hebt lijkt me dat niet echt een fijn jaar 'vrij' dus.
Oud 22-11-2005, 12:33
Verwijderd
Als je het echt wilt moet je het doen, maar ik vind het eigenlijk maar nonsens. Je hebt na je studie veel meer tijd en vooral meer financiële armslag als het goed is. Bovendien is het maar de vraag hoe je studie je bevalt als je terugkomt van die reis, je zult niet de eerste zijn die het vrije leven van werken en reizen zo goed bevalt dat hij na thuiskomst meteen aan de bak gaat en niet terugwil naar de collegebanken.

Hoe het financieel zit weet ik niet. Studietechnisch gezien moet het kunnen, aangezien je propedeusepunten gewoon een bepaalde geldigheidsduur hebben. Dat kun je het beste even voorleggen aan je studieadviseur.
Oud 22-11-2005, 13:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Katje schreef op 22-11-2005 @ 13:21 :
Je krijgt dan natuurlijk geen stufi meer, dus je zal fulltime moeten werken om rond te komen en met alleen een middelbare schooldiploma kom je niet veel verder dan rotbaantjes als kassawerk. Tenzij je heel gulle ouders hebt lijkt me dat niet echt een fijn jaar 'vrij' dus.
Want? Misschien woont ze nog thuis? En met een baantje van 10 uur in de week verdien ik al 3 keer zoveel als wat ik aan studiefinanciering krijg
Oud 22-11-2005, 13:14
Verwijderd
Van 10 uur per week werken kan ik geen huur+eten+kleren betalen hoor je moet dus of meer werken of geld/gratis onderdak van je ouders krijgen.
Oud 22-11-2005, 13:32
Keith
Keith is offline
Citaat:
Katje schreef op 22-11-2005 @ 14:14 :
Van 10 uur per week werken kan ik geen huur+eten+kleren betalen hoor je moet dus of meer werken of geld/gratis onderdak van je ouders krijgen.
Dat ligt eraan hoeveel je verdient he.
Oud 22-11-2005, 13:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Katje schreef op 22-11-2005 @ 14:14 :
Waarom ga jij er vanuit dat ze niet meer thuis woont? Dat heeft ze helemaal niet gezegd. Natuurlijk is het moeilijk om op jezelf te wonen en dan leuk rond te komen van een minimum salaris. Maar volgens mij reizen de meeste studenten gewoon op en neer (in mijn omgeving althans wel).

Daarbij had ik het over 10 uur werken en studiefinanciering. Daar zou ik het wel van kunnen betalen. Straks zou ze 40 uur kunnen werken en daar zou ik het ook van kunnen betalen.
Oud 22-11-2005, 13:43
Verwijderd
Dat is precies wat ik zeg
Oud 22-11-2005, 14:31
Storm
Storm is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-11-2005 @ 14:40 :
Daarbij had ik het over 10 uur werken en studiefinanciering. Daar zou ik het wel van kunnen betalen.
Wat? Op jezelf wonen, eten, kleding en studeren?

Dan moet je wel een heel hoog uurloon hebben... (Of een heel lage huur en verder ook amper eisen... Met de gemiddelde huurprijs en gewoon normaal gezond eten en normale kleding en het college- en boekengeld red je dat nl echt niet van 10 uur werken per week (er vanuitgaand dat je een normaal salaris krijgt) en studiefinanciering.)
Oud 22-11-2005, 22:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Storm schreef op 22-11-2005 @ 15:31 :

Dan moet je wel een heel hoog uurloon hebben... (Of een heel lage huur en verder ook amper eisen... Met de gemiddelde huurprijs en gewoon normaal gezond eten en normale kleding en het college- en boekengeld red je dat nl echt niet van 10 uur werken per week (er vanuitgaand dat je een normaal salaris krijgt) en studiefinanciering.)
Ik verdien wel lekker ja
Oud 22-11-2005, 22:50
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-11-2005 @ 14:40 :

Daarbij had ik het over 10 uur werken en studiefinanciering. Daar zou ik het wel van kunnen betalen. Straks zou ze 40 uur kunnen werken en daar zou ik het ook van kunnen betalen.
maar de TS heeft tijdens dat jaar natuurlijk geen stufi meer, dus wat is nou precies je punt ?
Oud 22-11-2005, 22:54
Femic
Femic is offline
Citaat:
Storm schreef op 22-11-2005 @ 15:31 :
Dat is toch helemaal niet de situatie? Want ze studeert dan niet meer en het is helemaal niet gezegd dat ze op zichzelf woont.

Als jij het echt wil, zou ik het doen. Maar overleg eerst met je ouders, ook qua financieel gebied, want zij moeten je wel willen supporten.
Oud 23-11-2005, 07:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-11-2005 @ 23:50 :
maar de TS heeft tijdens dat jaar natuurlijk geen stufi meer, dus wat is nou precies je punt ?
Zucht...

Katje had het erover dat, als je niet meer studeert, je geen studiefinanciering meer krijgt. Ik had zoiets van 'Ja dus?' aangezien ik met 10 uur werken al zeker 3 keer zoveel verdien als wat ik aan studiefinanciering krijg. Laat staan als je 40 uur zou werken. Oftewel: ik zou dat beetje geld echt niet missen. Dus vond ik haar punt een beetje onzin.

Wordt het nu eindelijk gesnapt?
Oud 23-11-2005, 09:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-11-2005 @ 08:13 :
Zucht...

Katje had het erover dat, als je niet meer studeert, je geen studiefinanciering meer krijgt. Ik had zoiets van 'Ja dus?' aangezien ik met 10 uur werken al zeker 3 keer zoveel verdien als wat ik aan studiefinanciering krijg. Laat staan als je 40 uur zou werken. Oftewel: ik zou dat beetje geld echt niet missen. Dus vond ik haar punt een beetje onzin.

Wordt het nu eindelijk gesnapt?
en omdat jij met je 10 uurtjes nu denkt dat je veel verdient, 'want dat is meer dan je stufi', neem je aan dat 10 uur per week werken voldoende is om van te kunnen leven, laat staan reizen ?

haha.
Oud 23-11-2005, 10:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-11-2005 @ 10:32 :
en omdat jij met je 10 uurtjes nu denkt dat je veel verdient, 'want dat is meer dan je stufi', neem je aan dat 10 uur per week werken voldoende is om van te kunnen leven, laat staan reizen ?

haha.
Dat zeg ik niet Ja ik zou op kamers kunnen. Let wel dat mn ouders mn studiegeld, boeken en verzekering betalen. En ik zou het niet ruim hebben nee. Maar zucht, het gaat me toch om die studiefinanciering die ik niet zou missen als je 40 uur per week zou werken. Leer lezen.

En met 40 uur werken in de week zou je ook op jezelf kunnen wonen, zolang je iets goedkoops hebt. Daarbij snap ik nog steeds niet waarom jullie ervan uitgaan dat ze op zichzelf woont of wil wonen. Ik heb het afgelopen jaar ook gewerkt terwijl ik thuis woonde.
Oud 23-11-2005, 12:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-11-2005 @ 11:11 :
Dat zeg ik niet Ja ik zou op kamers kunnen. Let wel dat mn ouders mn studiegeld, boeken en verzekering betalen. En ik zou het niet ruim hebben nee. Maar zucht, het gaat me toch om die studiefinanciering die ik niet zou missen als je 40 uur per week zou werken. Leer lezen.

En met 40 uur werken in de week zou je ook op jezelf kunnen wonen, zolang je iets goedkoops hebt. Daarbij snap ik nog steeds niet waarom jullie ervan uitgaan dat ze op zichzelf woont of wil wonen. Ik heb het afgelopen jaar ook gewerkt terwijl ik thuis woonde.
omdat ze wil reizen, lijkt me sterk dat je dan bij je ouders wil blijven wonen. Overigens ga jij net zo goed ergens zomaar vanuit, namelijk dat ze thuis woont.

maar goed, je snapt het probleem van de TS volgens mij sowieso al niet helemaal.
Oud 23-11-2005, 12:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-11-2005 @ 13:05 :
omdat ze wil reizen, lijkt me sterk dat je dan bij je ouders wil blijven wonen. Overigens ga jij net zo goed ergens zomaar vanuit, namelijk dat ze thuis woont.

maar goed, je snapt het probleem van de TS volgens mij sowieso al niet helemaal.
Okay, over dat reizen heb ik heen gelezen. Maar ga niet zeggen dat ik het niet snap. Ik heb nog steeds Katje gequote en niet de TS.

Maar goed om dan maar even aan te geven dat ik het snap, TS: ja dat kan. Na een onderbreking van een jaar kan je je studie gewoon weer oppakken. Zeker als je al je studiepunten hebt behaald (zou makkelijker zijn met de instroom).
Oud 24-11-2005, 16:07
Lif
Lif is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-11-2005 @ 13:56 :

Maar goed om dan maar even aan te geven dat ik het snap, TS: ja dat kan. Na een onderbreking van een jaar kan je je studie gewoon weer oppakken. Zeker als je al je studiepunten hebt behaald (zou makkelijker zijn met de instroom).
Bedankt voor dit antwoord en iedereen bedankt voor het meedenken.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten