Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Bekijk resultaten poll: Als je geen condooms durft te kopen (in een fysieke winkel) ben je niet toe aan seks.
Mee eens. 9 23.08%
Mee oneens. 25 64.10%
Geen mening. 5 12.82%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2015, 21:24
Elin3
Elin3 is offline
Stelling: Als je geen condooms durft te kopen (in een fysieke winkel) ben je nog niet toe aan seks.
Oud 10-09-2015, 21:36
Geileboy8
Geileboy8 is offline
Oneens tis soms ook best lastig omdat veel mensen niet echt open zijn over hun seksleven bang zijn dat ze bekenden tegen komen kan ik me voorstellen dat veel mensen voor andere opties kiezen
Met citaat reageren
Oud 10-09-2015, 22:36
Axel11
Axel11 is offline
Dat iemand niet in een winkel condooms durft te kopen, wijst er vooral op dat hij/zij niet (tegenover vreemden) wil laten blijken dat hij/zij seks heeft of gaat hebben. Je zou kunnen zeggen dat seks toch vooral iets tussen twee (of drie of meer ) mensen is, en zolang iemand dan maar condooms "anoniem" (bijv. online of uit een automaat) wel durft te kopen zou ik niet zeggen dat iemand niet klaar is voor seks.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2015, 22:40
Axel11
Axel11 is offline
Aanvullend: er zijn genoeg mensen, ook van mijn leeftijd bijvoorbeeld, die nooit iets zeggen over hun seksleven (tegen anderen dan hun partner) en van wie ik toch niet zou zeggen dat ze niet toe zijn aan seks. Waarom zouden die mensen dan wel per se moeten laten zien aan anderen dat ze seks (gaan) hebben door in een winkel condooms te kopen i.p.v. bijvoorbeeld online.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2015, 16:05
bikinigek
bikinigek is offline
waar ik vroeger woonde wisten mijn ouders heel snel als ik iets had gekocht in de winkel... dorpje waar iedereen elkaar kent dus als je daar rubbers zou kopen wist hele dorp dat.. maar leve internet en afhaal punten
Met citaat reageren
Oud 11-09-2015, 21:31
Verwijderd
Wat Axel zegt.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2015, 22:15
Verwijderd
Zonder is veel lekkerder
Met citaat reageren
Oud 12-09-2015, 00:11
bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
Zonder is veel lekkerder
Idd zonder soa of zwangerschap is idd fijner
Met citaat reageren
Oud 12-09-2015, 09:40
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Zonder is veel lekkerder
Spreek je uit eigen ervaring?
Oud 12-09-2015, 10:37
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Stelling: Als je geen condooms durft te kopen (in een fysieke winkel) ben je nog niet toe aan seks.
Hoe definieer je "toe zijn aan seks"?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2015, 13:46
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Zonder is veel lekkerder
Met citaat reageren
Oud 12-09-2015, 13:54
Dekaloog
Dekaloog is offline
Ik ben het niet eens met de stelling, want 'klaar zijn voor seks' is niet hetzelfde als 'weerstand kunnen bieden aan de negatieve houding tegenover seksualiteit'. Deze dingen vereisen totaal andere vaardigheden, en de ontwikkeling richting 't ene is niet te vergelijken met de ontwikkeling richting 't andere.

Maar leuk dat er weer 'ns een discussietopic is!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2015, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Spreek je uit eigen ervaring?
Ik hoor ook wel eens wat
Met citaat reageren
Oud 13-09-2015, 20:21
Durian
Durian is offline
Citaat:
Zonder is veel lekkerder
Oud 13-09-2015, 21:42
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Ik hoor ook wel eens wat
Het ís ook wel lekkerder, maar 't komt weleens voor dat hitsige pubers dat een reden vinden om 't onveilig te doen! Jij misschien niet, hoor, maar je weet nooit wie er meeleest.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2015, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Het ís ook wel lekkerder, maar 't komt weleens voor dat hitsige pubers dat een reden vinden om 't onveilig te doen! Jij misschien niet, hoor, maar je weet nooit wie er meeleest.
Ja I know right
Met citaat reageren
Oud 18-09-2015, 01:37
Verwijderd
Tegenwoordig is het wel veel makkelijker om in een drogist wat condooms te halen. Toen ik ze ging halen bij mn eerste keer (en de jaren erna) moest ik bij de kassa er om vragen. Dat maakt de drempel wel een heel stuk hoger. Gelukkig is dat nu anders.

Snap ook niet waarom ze bij Kruidvat bij de balie hangen en bij de Etos ergens tussen de verzorgingsproducten. Dat tweede is een stuk fijner. Hoeft niet heel de rij je aan te staren wat je gaat kiezen.

Maar nee, niet mee eens.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2015, 06:04
Verwijderd
Ja, zo'n draaicarrousel bij de balie vind ik ook heel erg lame. Iedereen weet wat je gaat doen die avond. Niet dat dat erg is of dat je je ervoor zou moeten schamen, maar het is maar weinig discreet. Bovendien kun je niet even op je gemakje kijken welke soort het beste is/beste bij je past omdat er een rij in je nek staat te hijgen.
Ik vermoed dat het ontzettend veel gejat wordt, anders zou het toch wel gewoon in de zelfbedieningsschappen staan?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2015, 00:02
Verwijderd
Dat was mijn idee ook. Maar waarom wordt dat gejat en de makeup/luiers/multivitamine bv niet?

Sowieso detectiepoortjes etc.

En... Pip is weg.

Laatst gewijzigd op 19-09-2015 om 00:41.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2015, 02:34
Fitematrulle
Fitematrulle is offline
nee, ander account!
Oud 19-09-2015, 09:04
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Dat was mijn idee ook. Maar waarom wordt dat gejat en de makeup/luiers/multivitamine bv niet?

Sowieso detectiepoortjes etc.

En... Pip is weg.
Vitamines worden ook relatief veel gestolen. Luiers aanzienlijk minder gok ik, omdat het een stuk minder makkelijk is om te stelen.

Daarbij vermoed ik dat condooms wel een aantrekkelijk doelwit zijn omdat ze relatief prijzig zijn, vrij klein (en dus makkelijk mee te krijgen) en juist omdat mensen ze liever niet kopen dus misschien ook liever stiekem meenemen.
Oud 19-09-2015, 09:41
Dekaloog
Dekaloog is offline
Ze worden meer gejat omdat mensen zich meer schamen voor condooms dan voor multivitaminen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2015, 09:43
Elin3
Elin3 is offline
Maar waarom schamen mensen zich zo voor het kopen van condooms? Seks is toch iets heel natuurlijks?
Oud 19-09-2015, 09:52
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Maar waarom schamen mensen zich zo voor het kopen van condooms? Seks is toch iets heel natuurlijks?
Naakt zijn ook. Toch zou je je waarschijnlijk liever niet aan iedereen naakt laten zien.
Oud 19-09-2015, 10:47
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Naakt zijn ook. Toch zou je je waarschijnlijk liever niet aan iedereen naakt laten zien.
Het is ook niet of je openbaar seks hebt wanneer je condooms koopt. Het is min of meer toegeven dat je seks hebt. Toegeven dat je naakt bent (onder je kleding, of wanneer je onder de douche staat) is ook nog wel even wat anders dan iedereen je naakte lichaam tonen.
Oud 19-09-2015, 11:20
Fitematrulle
Fitematrulle is offline
Ik weet niet of het perse schaamte is, heeft het ook niet te maken met schuldig voelen?
De eerste keer dat ik condooms kocht had ik dat ook. Ik was helemaal niet van plan om ze direct te gaan gebruiken, ik wilde ze gewoon hebben voor het geval dat. Ik had ze gekocht omdat ik iemand wilde pijpen voor de eerste keer dus niet eens all the way.
Maar in mijn achterhoofd hoorde ik de afkeurende stem van mijn ouders als het om seks gaat en hun angst dat ik een afgelikte boterham zou worden. Mijn gevoelens en verlangens werden dus weggezet als iets waar ik mij niet mee bezig zou moeten houden. Ik dacht, als ik word betrapt dan heb ik echt veel gezeur. Daardoor voelde ik mij wat opgejaagd en bezig met een stiekeme missie terwijl ik wat betreft de handeling condooms kopen voor mijn eigen veiligheid geen schaamte ervoer.
Oud 19-09-2015, 15:27
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik heb nog nooit problemen gehad met condooms kopen, maar volgens mij was ik pas 17 of 18 toen ik voor het eerst condooms kocht. Ik heb wel eens met de verkoopster dat hele rek staan leeghalen, omdat ik op zoek was naar een bepaald soort en we niet wisten of die daar verkocht werden.

Een vriendin van mij liet het haar vriend altijd doen, want zij schaamde zich kapot. Ondanks dat ze een kind had en iedereen dus heus wel snapte dat zij ook seks had. Maar goed, zij was sowieso best preuts. Ik zei altijd dat ik het een wonder vond dat ze überhaupt een kind had gebaard.

Vind het moeilijk te zeggen of condooms durven kopen iets te maken heeft met klaar zijn voor seks, juist door die vriendin. Ik denk dat je alleen zelf weet of je klaar bent voor seks.
Oud 19-09-2015, 15:48
Elin3
Elin3 is offline
Als je tegenover jezelf kunt verantwoorden dat jij er klaar voor bent om seks te hebben, zou ik denken dat je op basis van die verantwoording ook je schouders kunt ophalen over wat de rest van de wereld (kassière en de andere klanten in de winkel die het mogelijk zien) denken over het feit dat jij condooms koopt. Jij was er toch immers zeker van dat je klaar was voor seks?
Oud 19-09-2015, 15:52
Axel11
Axel11 is offline
Je bent pas toe aan het gebruik van seksspeeltjes als je een vibrator durft te kopen in de Etos? Geldt dat dan ook?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2015, 16:01
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Als je tegenover jezelf kunt verantwoorden dat jij er klaar voor bent om seks te hebben, zou ik denken dat je op basis van die verantwoording ook je schouders kunt ophalen over wat de rest van de wereld (kassière en de andere klanten in de winkel die het mogelijk zien) denken over het feit dat jij condooms koopt. Jij was er toch immers zeker van dat je klaar was voor seks?
Nee, ik denk dat dat anders ligt.

Mensen die condooms kopen niet beschamend vinden, vinden het misschien wel vreselijk om iets tegen aambeien of diarree of iets in die trant te kopen. Ikzelf vind het altijd vreselijk als ik een middeltje tegen vaginale schimmelinfectie moet kopen, terwijl ik heus wel weet dat dat iedereen kan overkomen en het doodnormaal is. Ik denk dat je het daarmee wel mee kan vergelijken.
Oud 19-09-2015, 16:02
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Je bent pas toe aan het gebruik van seksspeeltjes als je een vibrator durft te kopen in de Etos? Geldt dat dan ook?
Gebruik van seksspeeltjes vind ik een minder "natuurlijk" of "vanzelfsprekend" als het hebben van seks. En ook meer taboe denk ik. Lijkt me inderdaad sneller ongemakkelijk in de winkel.
Oud 19-09-2015, 19:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 19-09-2015, 22:17
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Oneens, dat de halve wereld mijn seksleven niet hoeft te weten betekend niet dat ik er niet klaar voor ben.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2015, 10:22
Verwijderd
Eens met de stelling. Als je groot genoeg bent om je pielemuis in een vagijn te proppen dan kan je ook rubbers kopen en vv. Kom nou.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2015, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Gebruik van seksspeeltjes vind ik een minder "natuurlijk" of "vanzelfsprekend" als het hebben van seks. En ook meer taboe denk ik. Lijkt me inderdaad sneller ongemakkelijk in de winkel.
Een ruime meerderheid van de vrouwen heeft hulpmiddelen, ergo je hebt het fout en het is natuurlijk en vanzelfsprekend.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2015, 18:16
Durian
Durian is offline
Citaat:
Eens met de stelling. Als je groot genoeg bent om je pielemuis in een vagijn te proppen dan kan je ook rubbers kopen en vv. Kom nou.
Werkt de stelling ook andersom?
Oud 22-09-2015, 19:14
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Dat iemand niet in een winkel condooms durft te kopen, wijst er vooral op dat hij/zij niet (tegenover vreemden) wil laten blijken dat hij/zij seks heeft of gaat hebben. Je zou kunnen zeggen dat seks toch vooral iets tussen twee (of drie of meer ) mensen is, en zolang iemand dan maar condooms "anoniem" (bijv. online of uit een automaat) wel durft te kopen zou ik niet zeggen dat iemand niet klaar is voor seks.
Ik wilde hier heel uitgebreid reageren, maar axel legt me de woorden in de mond.
Hieraan wil ik graag toevoegen dat het omgekeerde ook geldt: Ik heb nooit problemen gehad met dingen als condooms maar dat betekent niet dat ik op mijn elfde klaar was voor seks, terwijl ik best condooms had gekocht op die leeftijd. Deed me niks.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2015, 16:22
Verwijderd
Het is een beetje als autorijden. Als je geen benzine durft te kopen dan ben je overduidelijk niet klaar om auto te rijden. Andersom, als je geen rijbewijs hebt maar wel benzine durft te kopen, betekent dat absoluut niet dat je ook de weg op mag. Als je het eng vindt om condooms te kopen of je ervoor schaamt dan hoor je gewoon je broek aan te houden als je met elkaar in bed ligt en dan met zonder erectie.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2015, 06:12
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Het is een beetje als autorijden. Als je geen benzine durft te kopen dan ben je overduidelijk niet klaar om auto te rijden. Andersom, als je geen rijbewijs hebt maar wel benzine durft te kopen, betekent dat absoluut niet dat je ook de weg op mag. Als je het eng vindt om condooms te kopen of je ervoor schaamt dan hoor je gewoon je broek aan te houden als je met elkaar in bed ligt en dan met zonder erectie.
Oud 25-09-2015, 20:40
Dekaloog
Dekaloog is offline
Daar ben ik het niet mee eens. Mensen verbinden meer waardeoordelen aan seks dan aan benzine.

Bovendien is het een arbitraire en restrictieve grens. Qua structuur vergelijkbaar met 'als je zulke rokjes draagt dan ben je er klaar voor'. Of met 'als je niet naar een BDSM-feestje of meeting durft snap je niet hoe kinky seks moet'. Of 'vrouwen die er niet vrouwelijk uitzien verdienen geen seks'. Het komt qua argumentatie allemaal neer op 'hier is mijn arbitraire regel waaraan jij moet voldoen voordat je wel/geen seks mag' en dat vind ik geen goed uitgangspunt. Mensen moeten 't gewoon zelf weten.

Ik ben 't er wel mee eens dat je pas seks moet hebben als je weet hoe je dat veilig moet doen. Maar dat is meer om praktische redenen, geen psychologische.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2015, 22:39
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
En wie bepaalt of je toe bent aan seks? En wat is de correlatie tussen "toe zijn aan seks" en het kopen van condooms?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2015, 06:04
Elin3
Elin3 is offline
Het vraagstuk kwam voort uit mijn verbazing over de jochies en meisjes van elf, twaalf, dertien en veertien die met enige regelmaat graag seks willen met hun vriendinnetje of vriendje, maar nog geen condooms durven kopen (en liever onveilige seks hebben dan zich daaroverheen te zetten) of dat absoluut niet met hun partner durven te bespreken. Mijn eerste reactie is dan "Kind, je bent er nog niet aan toe!"
Ik vind het interessant om te kijken hoe breed je die redenatie zou kunnen toepassen.
Oud 26-09-2015, 06:08
Verwijderd
Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. Mensen verbinden meer waardeoordelen aan seks dan aan benzine.
Hoe kom je daarbij? En hoezo is dat relevant trouwens. Waardeoordelen zouden hier geen rol mogen spelen.

Citaat:
Bovendien is het een arbitraire en restrictieve grens. Qua structuur vergelijkbaar met 'als je zulke rokjes draagt dan ben je er klaar voor'.
In het geheel niet, omdat uit 'zulke rokjes' nooit kan volgen dat je klaar bent om auto te rijden of om seks te hebben. Condooms zijn echter broodnodig om überhaupt seks te kunnen hebben. Bij rokjes is het meer de afwezigheid van rokjes.

Citaat:
Of met 'als je niet naar een BDSM-feestje of meeting durft snap je niet hoe kinky seks moet'. Of 'vrouwen die er niet vrouwelijk uitzien verdienen geen seks'. Het komt qua argumentatie allemaal neer op 'hier is mijn arbitraire regel waaraan jij moet voldoen voordat je wel/geen seks mag' en dat vind ik geen goed uitgangspunt. Mensen moeten 't gewoon zelf weten.
Het heeft geen fuck te maken met arbitraire regels maar met volwassen gedrag. Als jij vindt dat je groot genoeg bent om je te laten doorsmeren of om iemand door te smeren, dan hoort daar de hele keten bij. Dit zijn allemaal valse vergelijkingen.

Citaat:
Ik ben 't er wel mee eens dat je pas seks moet hebben als je weet hoe je dat veilig moet doen. Maar dat is meer om praktische redenen, geen psychologische.
Maar wel om dusdanig praktische redenen dat je je hele leven volledig omgooit als je geen bescherming gebruikt. En dat vanwege wat, 6,5 minuten lol?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2015, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Het vraagstuk kwam voort uit mijn verbazing over de jochies en meisjes van elf, twaalf, dertien en veertien die met enige regelmaat graag seks willen met hun vriendinnetje of vriendje, maar nog geen condooms durven kopen (en liever onveilige seks hebben dan zich daaroverheen te zetten) of dat absoluut niet met hun partner durven te bespreken. Mijn eerste reactie is dan "Kind, je bent er nog niet aan toe!"
Ik vind het interessant om te kijken hoe breed je die redenatie zou kunnen toepassen.
Er is nog niets misgegaan hoor
Met citaat reageren
Oud 26-09-2015, 09:50
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Er is nog niets misgegaan hoor
Bij jou niet (gelukkig!), maar er staan hier ook vaak genoeg topics van meiden in die leeftijd die heel bang zijn dat ze zwanger zijn doordat ze onveilige seks hebben gehad. (Natuurlijk kan ik niet aantonen dat dat meiden uit dezelfde groep zijn als de miepjes die nog geen condooms durven kopen/ durven praten over seks maar wel seks willen met hun vriendjes. )
Oud 26-09-2015, 11:00
Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Tsja.. daar kun je allerlei redenen voor bedenken. Misschien willen ze wel seks, maar willen ze gewoon niet dat bepaalde andere mensen het weten. Bijvoorbeeld omdat ze geen zin hebben om verantwoording af te leggen aan mensen die vinden dat ze te jong zijn, of omdat ze bang zijn dat ze erop aangevallen worden vanwege religie, of omdat hun ouders ze bijvoorbeeld verboden hebben om seks te hebben voor een bepaalde leeftijd, of omdat ze niet willen dat de hele school over hun roddelt. Zo zijn er vast nog tal van redenen te bedenken. Maar dat betekent, volgens mij, dan niet persé dat ze nog niet aan seks toe zouden zijn (wat je daar dan ook precies mee bedoelt).
Met citaat reageren
Oud 26-09-2015, 11:02
Mark52
Mark52 is offline
Daarnaast denk ik dat bijna iedereen de eerste keer condooms kopen wel enigszins awkward vindt. Ongeacht hoe oud je bent. En sommigen blijven het misschien hun hele leven wel een beetje eng of ongemakkelijk vinden.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2015, 11:11
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Maar wel om dusdanig praktische redenen dat je je hele leven volledig omgooit als je geen bescherming gebruikt. En dat vanwege wat, 6,5 minuten lol?
Je kunt ook geen condooms kopen en toch veilige seks hebben.
Oud 26-09-2015, 11:29
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Je kunt ook geen condooms kopen en toch veilige seks hebben.
Op welke manier? (Als we niet alleen kijken naar zwangerschap, maar ook naar SOA's?)
Oud 26-09-2015, 12:38
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Op welke manier? (Als we niet alleen kijken naar zwangerschap, maar ook naar SOA's?)
De ander kan ze ook kopen, je kunt ze van je ouders krijgen, je kunt ze ergens uit een automaat halen, online bestellen, etc.

Regels voor berichten