|
|
Bekijk resultaten poll: Als je geen condooms durft te kopen (in een fysieke winkel) ben je niet toe aan seks. | |||
Mee eens. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 23.08% |
Mee oneens. |
25 | 64.10% |
Geen mening. |
5 | 12.82% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik weet niet of het perse schaamte is, heeft het ook niet te maken met schuldig voelen?
De eerste keer dat ik condooms kocht had ik dat ook. Ik was helemaal niet van plan om ze direct te gaan gebruiken, ik wilde ze gewoon hebben voor het geval dat. Ik had ze gekocht omdat ik iemand wilde pijpen voor de eerste keer dus niet eens all the way. Maar in mijn achterhoofd hoorde ik de afkeurende stem van mijn ouders als het om seks gaat en hun angst dat ik een afgelikte boterham zou worden. Mijn gevoelens en verlangens werden dus weggezet als iets waar ik mij niet mee bezig zou moeten houden. Ik dacht, als ik word betrapt dan heb ik echt veel gezeur. Daardoor voelde ik mij wat opgejaagd en bezig met een stiekeme missie terwijl ik wat betreft de handeling condooms kopen voor mijn eigen veiligheid geen schaamte ervoer.
|
Ik heb nog nooit problemen gehad met condooms kopen, maar volgens mij was ik pas 17 of 18 toen ik voor het eerst condooms kocht. Ik heb wel eens met de verkoopster dat hele rek staan leeghalen, omdat ik op zoek was naar een bepaald soort en we niet wisten of die daar verkocht werden.
Een vriendin van mij liet het haar vriend altijd doen, want zij schaamde zich kapot. Ondanks dat ze een kind had en iedereen dus heus wel snapte dat zij ook seks had. Maar goed, zij was sowieso best preuts. Ik zei altijd dat ik het een wonder vond dat ze überhaupt een kind had gebaard. Vind het moeilijk te zeggen of condooms durven kopen iets te maken heeft met klaar zijn voor seks, juist door die vriendin. Ik denk dat je alleen zelf weet of je klaar bent voor seks.
|
Als je tegenover jezelf kunt verantwoorden dat jij er klaar voor bent om seks te hebben, zou ik denken dat je op basis van die verantwoording ook je schouders kunt ophalen over wat de rest van de wereld (kassière en de andere klanten in de winkel die het mogelijk zien) denken over het feit dat jij condooms koopt. Jij was er toch immers zeker van dat je klaar was voor seks?
||
Citaat:
Mensen die condooms kopen niet beschamend vinden, vinden het misschien wel vreselijk om iets tegen aambeien of diarree of iets in die trant te kopen. Ikzelf vind het altijd vreselijk als ik een middeltje tegen vaginale schimmelinfectie moet kopen, terwijl ik heus wel weet dat dat iedereen kan overkomen en het doodnormaal is. Ik denk dat je het daarmee wel mee kan vergelijken.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hieraan wil ik graag toevoegen dat het omgekeerde ook geldt: Ik heb nooit problemen gehad met dingen als condooms maar dat betekent niet dat ik op mijn elfde klaar was voor seks, terwijl ik best condooms had gekocht op die leeftijd. Deed me niks. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is een beetje als autorijden. Als je geen benzine durft te kopen dan ben je overduidelijk niet klaar om auto te rijden. Andersom, als je geen rijbewijs hebt maar wel benzine durft te kopen, betekent dat absoluut niet dat je ook de weg op mag. Als je het eng vindt om condooms te kopen of je ervoor schaamt dan hoor je gewoon je broek aan te houden als je met elkaar in bed ligt en dan met zonder erectie.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Daar ben ik het niet mee eens. Mensen verbinden meer waardeoordelen aan seks dan aan benzine.
Bovendien is het een arbitraire en restrictieve grens. Qua structuur vergelijkbaar met 'als je zulke rokjes draagt dan ben je er klaar voor'. Of met 'als je niet naar een BDSM-feestje of meeting durft snap je niet hoe kinky seks moet'. Of 'vrouwen die er niet vrouwelijk uitzien verdienen geen seks'. Het komt qua argumentatie allemaal neer op 'hier is mijn arbitraire regel waaraan jij moet voldoen voordat je wel/geen seks mag' en dat vind ik geen goed uitgangspunt. Mensen moeten 't gewoon zelf weten. Ik ben 't er wel mee eens dat je pas seks moet hebben als je weet hoe je dat veilig moet doen. Maar dat is meer om praktische redenen, geen psychologische. |
![]() |
|
Het vraagstuk kwam voort uit mijn verbazing over de jochies en meisjes van elf, twaalf, dertien en veertien die met enige regelmaat graag seks willen met hun vriendinnetje of vriendje, maar nog geen condooms durven kopen (en liever onveilige seks hebben dan zich daaroverheen te zetten) of dat absoluut niet met hun partner durven te bespreken. Mijn eerste reactie is dan "Kind, je bent er nog niet aan toe!"
Ik vind het interessant om te kijken hoe breed je die redenatie zou kunnen toepassen.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|