Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2005, 17:03
Martin II
Martin II is offline
n.a.v. het topic over waar je vannacht over gedroomd heb.. vraag ik mij het volgende af: zijn er mensen die zelf ook weleens hebben dat ze nachtmerries hebben die ze vaker dan 1 keer dromen?

Vroeger <zo rond groep 2 ofsow> droomde ik vaak van een mega grote bal die achter me aanrolde.. en dat er dan een stem in die bal zat die schreeuwde, maar toch tegelijk fluisterde.. tis heel vaag.. maar dat droomde ik altijd.. ik werd altijd helemaal geschrokken wakker enzo.. is dat heel appart? of zijn er meer mensen met soortgelijke dromen/nachtmerries?
Oud 01-12-2005, 17:27
Verwijderd
Vroeger had ik dat wel eens ja, dan liep ik over een brug naar de Mac Donalds, maar dan viel ik in het water en zag ik een soort van looney tunes kleuren (die je op het einde ziet, waar Bugs dan doorheen komt met zn kop) en dan word ik altijd weer wakker.

Maar de beste dromen zijn de dromen waarin je weet dat je droomt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 17:40
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Nee, ook niet.
Oud 01-12-2005, 17:49
Dexter_M
Dexter_M is offline
Jah vroeger wel, had ik heel vaak dezelfde nachtmerrie.
Kan me alleen niet meer herinneren hoe die gaat
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 18:05
Verwijderd
ja ik had dat vroeger ook. Dat was iets met een kamer met bloemetjes behang en een trap waar ik niet op kon komen. Het was heel eng, vond ik toen.

Ook wel meerdere nachtmerries gehad die dezelfde opbouw hadden, alleen dan steeds ergens anders en met een ander persoon.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 18:12
confused
confused is offline
droomde altijd dat ik werd achtervolgt en dan werden mn benen vet zwaar
Oud 01-12-2005, 18:35
Verwijderd
Ohja, en dat ik om 10 uur (ja dat is laat als je 8 ofzo bent) thuis kwam van een kinderfeestje, en dat ik op de grond val en dan door de achterdeur een monster op skates aan zie komen en dan wil ik ons mam roepen maar m'n stem is dan weg....
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 18:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Niet precies hetzelfde, wel over dezelfde thema´s. Dat ik verminkt word of dat ik een ander vermink of over enge beesten die hun tanden in mijn been zetten. Pijnlijkj.
Oud 01-12-2005, 18:55
Uice
Uice is offline
Dromen over iets dat schreeuwt en tegelijk fluistert, of tegelijk keihard en heel zacht is, is volgens mij wel gebruikelijk. Dat deed ik altijd als ik koorts had, vreselijk.

Of een enorme houthakker die op een gitaar een kinderliedje speelt. En ik heb ook nog steeds het beeld in mijn hoofd van Nijntje met een gele achtergrond en een heel eng hard/zacht geluid erbij.
Oud 01-12-2005, 19:13
Martin II
Martin II is offline
Citaat:
Bossen schreef op 01-12-2005 @ 19:35 :
Ohja, en dat ik om 10 uur (ja dat is laat als je 8 ofzo bent) thuis kwam van een kinderfeestje, en dat ik op de grond val en dan door de achterdeur een monster op skates aan zie komen en dan wil ik ons mam roepen maar m'n stem is dan weg....

dat je stem weg is, dat hoorde er idd ook nog bij! dat er alleen maar een hees gefluister uit mn mond kwam, hoe hard ik ook probeerde te schreeuwen.. of dat ik ineens zomaar van de trap viel, in een oneindig diep ravijn.. en dan wakker schrok..
Oud 01-12-2005, 19:39
Verwijderd
Een bepaalde droom heb ik nu meerdere keren gehad, elke keer met een extra stukje eraan vast geplakt, dus langer dan de vorige keer, en met minieme aanpassingen ten opzichte van de keer daarvoor; elke keer schrok ik daarna wakker en voelde ik me angstig, hoewel het op zich geen enge droom is. Deze droombasis heb ik gehad toen ik 5, 8, 11, 14 en 17 was, voor zo ver ik me kan herinneren, dus dat is vrij regelmatig (we zullen zien wat de rest van dit levensjaar me brengt ).

Toen ik twaalf/dertien was droomde ik vrijwel elke nacht dat ik viel. Soms viel ik zomaar, soms zat er een verhaal omheen; soms viel ik in dat verhaal per ongeluk, soms doordat ik ergens vanaf of in sprong, soms doordat iemand me duwde... maar ik viel elke nacht. Heb ik nu eigenlijk nooit meer.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 20:11
Skilly
Skilly is offline
Nachtmerries zijn bij mij meestal hetzelfde.

Toen ik 4-6 was droomde ik altijd over een kasteel die zou instorten als ik de verloren sleutel niet zou vinden...En je raad het al ik kon het nooit vinden. Hoewel ik kon vliegen lukte het me maar niet. Maar naarmate ik ouder werd en het steeds opnieuw droomde vond ik het steeds minder eng

Me nachtmerrie van tegenwoordig is dat ik in een zwarte ruimte zit en er opeens grote kubbusen voor me gaan staan. Of dat ik in een hele grote kamer moet gaan zitten. Met een enorme kubus naast me
Oud 01-12-2005, 20:30
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ja, ik heb ongeveer 3 nachtmerries die ik al jarenlang heb. Ik kan me alles heel goed herinneren en in mijn hoofd "afspelen", maar het valt niet te omschrijven. Ik word dan altijd schreeuwend wakker...
Oud 01-12-2005, 20:48
Martin II
Martin II is offline
interessant.. meerdere mensen hebben het dus de volgende stap is dat ik een verklaring zoek iemand een idee?
Oud 01-12-2005, 20:49
hasseltboy
hasseltboy is offline
Geen flauw idee.
Oud 01-12-2005, 20:51
Martin II
Martin II is offline
jammer.. dr zijn wel van die uitleggen over ensow.. ik zeg niet dat ik zeg geloven ofsow, maar vind het zeker de moeite van het lezen waard
Oud 01-12-2005, 21:02
*gaapt*
*gaapt* is offline
Mijn nachtmerries zijn wel steeds anders, maar het komt er wel meestal op neer dat een aantal mensen mij achtervolgen om mij neer te schieten. En steeds als ik dan denk: ik heb geen zin meer om te rennen, schiet me maar neer, begint het weer opnieuw en ben ik weer aan het rennen.

Heel irritant.
Oud 01-12-2005, 21:45
Verwijderd
Ik heb haast nooit een nachtmerrie. Ook heb ik haast nooit dat ik een bepaalde droom vaker heb. En tegelijk harde/zachte geluiden heb ik nog nooit gehad.. hoop ook niet dat ik zoiets zal krijgen.. het lijkt me eng en bizar. Maar ik onthoud wel vaak m'n dromen en ik vergeet ze vervolgens ook weer snel. En als ik dan 's avonds weer in m'n bed lig weet ik ineens weer wat ik de vorige nacht droomde. Verder kan ik meestal wel verklaren waarom ik iets droom.

Ik heb oa deze herhalingsdroom, maar dat is juist iets leuks:
Ik heb al een paar keer gedroomd dat ik kon vliegen. Steeds was de droom wel een beetje anders. Maar dat is dus echt een heel leuk gevoel vind ik.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 22:00
Mara
Mara is offline
Ik kan me één keer herinneren dat ik een nachtmerrie gehad heb, verder nooit.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 22:07
Femic
Femic is offline
Ja, dat er een wolf achter me aan zat, bij mij in de straat en dat ik dan via de achterdeur van het huis van de overburen naar binnen rende (met m'n overbuurmeisje) en via de voordeur weer naar buiten en dan heel hard rennen, om die wolf af te schudden. Vet eng altijd. Toen was ik tussen de 7 en de 11 ofzo.. (weet 't niet meer pcies).

Wat later, tussen 14 en 16 ofzo, heb ik een aantal keer gedroomd dat ik met m'n moeder voor een terrorist moest vluchten en het was echt zo'n zenuwslopend kat-en-muis en verstopspelletje rondom een bus enzo. Doodeng. Soms werd m'n moeder doodgeschoten. Niet leuk dus.
En ook, ook rond die leeftijd, dat ik zelf een 'vrijheidsstrijder' was en dat de hele stad in 2 'kampen' was verdeeld, het speelde zich voornamelijk in mijn school af (aan de buitenkant was het mijn oude basisschoolgebouw, dat al 10 jaar geleden is afgebroken en van de binnenkant was het mijn middelbare schoolgebouw). Anyway, ik moest allemaal mensen vermoorden en me ondertussen verstoppen en ik moest ook vrienden enzo van me vermoorden.

Blegh ik haat nachtmerries. Verder heb ik wel vaker nachtmerries gehad, maar dit zijn de enige 3 die vaker terugkwamen.
Oud 02-12-2005, 11:49
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Ik droomde vroeger altijd dat het oorlog was en dat ik een bepaalde trap afliep. Het is jaren geleden maar ik zie die trap nog zo voor me, benieuwd of ik hem een keer in het echt tegenkom.
Oud 02-12-2005, 11:58
Verwijderd
Oja, ik had droomde als een soort "reclame-droom" (droom tussen alle dromen door) dat er een ambulance achter me aan zat die mij wilde meenemen, omdat ze dachten dat ik ziek was.. maar ik was helemaal niet ziek, dus ik ging heel hard rennen en dan rende ik mezelf op een gegeven moment altijd vast, en dan ging ik schreeuwen (in het echt) of met mn hoofd tegen de muur bonken omdat ik wakker wilde worden.

En dat lukte dan
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 12:03
Verwijderd
Ja, ik heb vier keer dezelfde nachtmerrie gehad. Niet achterelkaar. Ik werd niet schreeuwend wakker, wel badend in zweet, waardoor ik dan midden in de nacht een warme bad moest nemen waarna ik dan weer lekker verder kon slapen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 12:12
Qamra
Qamra is offline
Als het gaat irriteren, die terug komende nachtmerries. Dan moet je, als je wakker bent, denken aan een oplossing. Een logische oplossing dan, je kunt niet zomaar iets uit de lucht laten vallen. En dan voor je gaat slapen even die oplossing door je hoofd laten spelen en in je nachtmerrie toepassen.
Oud 02-12-2005, 13:04
Flip!
Flip! is offline
Jaa!

Ik had gewoon 3 of 4 verschillende nachtmerries over T-rex .

Eentje ervan kwam het vaakste terug. Mijn moeder en ik zaten aan tafel te eten, een vriendin van mijn moeder en mijn oma komen langs. En dan opeens horen we een hoop gestamp en gebrul en dan komt die T-rex ineens ons dak eraf bijten, en we kijken om ons heen en alles is platgestamt. En vanaf dat stuk ging iedereen zijn eigen weg op zoek naar een schuilplaats. Ik ren een paar huizen verder en kruip in een gootsteen kastje. Einde.

Was er nog eentje die ook geregeld terugkwam.
Mijn buurmeisje, mijn nichtje en ik zaten op mijn kamer uit het raam te kijken 's avonds. Opeens gaat er aan de rechtse kant een lichtje aan. Gewoon echt zo'n lampje lijkt het. Maar dat waren dus de ogen van de T-rex, en die komt er weer aangestampt enzo he. Dus ik zeg tegen mijn buurmeisje en mijn nichtje van ; Jaa je moet nu snel onder het raamkozijn gaan zitten, dan kan ie je niet zien of ruiken! Dus zij gaan aan beide kanten van het raam zitten, maar ik zie dat mijn nichtje verstijfd van angst naar buiten kijken naar het grote oog van de T-rex, dus ik spring op haar af en ruk haar in mijn val mee naar onderen. Einde.

En dan nog eentje.. Maar die weet ik zo niet meer..
Oud 02-12-2005, 13:51
Roos
Roos is offline
Ik heb alleen nachtmerries als ik koorts heb.

Dan droom ik over hele lange balken en lange lijnen van wol die alsmaar rechtdoor moeten gaan en niet in de knoop mogen komen. Klinkt echt achterlijk maar het was soms zo eng dat ik niet meer durfte te slapen Ja wat wil je met 40+ graden koorts
Oud 02-12-2005, 17:25
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
De broer van mijn vriend had vroeger een nachtmerrie over een gehaktbal

Hij kwam dan snachts gillend en wenend de woonkamer ingerend, hij had gedroomd over een gehaktbal die maar bleef rondjes rollen ofzo, en steeds groter werd.

Er wordt nog steeds mee gelachen

Mijn nachtmerries zijn meestal niet echt vies, maar wel paranoia. Dat er iemand achter me zit ofzo. Vreselijk, dan word ik wakker met een aanzienlijke hoeveelheid adrenaline en achtervolgingskoorts in mijn lijf, en durf ik niet eens naar de wc (zelfs niet met lichtje aan). Zielig hoor, voor een 18-jarige
Gelukkig is het lang geleden en heb ik ze ook niet bijster vaak.

Laatst gewijzigd op 02-12-2005 om 17:28.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 17:38
Verwijderd
De personen die in mijn dromen voorkomen zijn meestal wel hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 23:46
Rodion
Rodion is offline
Vast wel.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 23:48
forumfreakie
forumfreakie is offline
Ik droomde vroeger een keer of 3, dat ik een zwerver was die ging slapen in een grote kledingcontainer. Toen ik net lag te slapen kwam de vuilniswagen langs die alles aanstampte.
Oud 03-12-2005, 16:53
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Nee, gelukkig lijd ik daar niet aan.
Ik droom sowieso bijna nooit, laat dus staan dat ik nachtmerries heb.
Oud 03-12-2005, 17:00
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Martin II schreef op 01-12-2005 @ 18:03 :
n.a.v. het topic over waar je vannacht over gedroomd heb.. vraag ik mij het volgende af: zijn er mensen die zelf ook weleens hebben dat ze nachtmerries hebben die ze vaker dan 1 keer dromen?

Vroeger <zo rond groep 2 ofsow> droomde ik vaak van een mega grote bal die achter me aanrolde.. en dat er dan een stem in die bal zat die schreeuwde, maar toch tegelijk fluisterde.. tis heel vaag.. maar dat droomde ik altijd.. ik werd altijd helemaal geschrokken wakker enzo.. is dat heel appart? of zijn er meer mensen met soortgelijke dromen/nachtmerries?
Dat droomde ik vroeger ook wel eens ja, ook rond groep 2. Ik vond het heel eng, en hoe harder ik rende, hoe meer ballen er kwamen.

Oh, en soms ook wel over een heel grote ruimte, met allemaal gangetjes en balken waar je overheen kon lopen. Ze waren echt kilometers lang naar mijn gevoel. Als je het niet binnen een bepaalde tijd redde om van de ene kant naar de andere kant te komen mocht je er niet meer weg. Ik kwam ook altijd heel moeilijk uit die droom, veel moeilijker dan bij de bal. Ik liep dan altijd heel bang en angstig naar beneden om tegen m'n ouders te zeggen dat ik niet kon slapen, maar als ik weer ging slapen werd alles weer heel klein en begon het weer overnieuw.

Laatst gewijzigd op 03-12-2005 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 21:30
Verwijderd
Ik heb een droom die soms terug komt,

Ik ben in een huis en daar vlakbij is de zwemvierdaagse. in dat huis zijn heel veel trappen, van die mooie, als in villa's enzo en daar zijn ook mensen in enge clownspakken en andere verklede mensen. Ik probeer een uitweg te vinden samen met vrienden maar telkens zijn er nieuwe trappen en uiteindelijk worden we vrijgelaten door de hulp die ons door een heel klein deurtje in de keuken naar buiten laat glippen.

Details achterwege gelaten.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 15:09
saartjeh
saartjeh is offline
nachtmerries niet
ik droom wel heel vaak hetzelfde al vanaf jonge leeftijd en nu nog steeds veel te vaak, irri want is over een kamertje met een deurtje ofzow maar kweet dus echt niet waar ik dat ooit heb gezien

en ik droom altijd over treinen, ook al sinds geruime tijd en de laatste tijd weer heel veel.
Oud 05-12-2005, 15:20
hmhm
hmhm is offline
Als ik in een auto zat, dan viel ik steevast door de achterruit, als ik bij mensen op bezoek was (in een droom) en iemand had kopjes koffie, of thee op een tafel neer gezet, als ik er dan lang liep dat het dan net leek alsof alle kopjes met touwtjes aan mijn armen vast gemaakt waren en dan vielen alle kopjes van de tafel af, dan moest ik naar een geheime indianenstam, want zij waren de enigen met een speciale schaar om die touwtjes door te knippen, lastig was wel dat ze heel snel aangroeiden.
Ik had eigenlijk nooit last van nachtmerries, maar áls ik er last van had kon ik ze zelf eigenlijk wel de goede richting in sturen.
Oud 05-12-2005, 15:26
Verwijderd
Ik heb toevallig voor het tutoraat mijn artikel over 'de behandeling van chronische nachtmerries'.

Er zijn echt heel veel oorzaken aan te wijzen. Post traumatische stress, depressie, 'dagelijkse' angsten (tentamen, presentatie ed) en je kunt er zelfs een genetische aanleg voor hebben.

Wat mij is opgevallen is dat het helpt om je te realiseren dat jíj de controle over de droom hebt. Wat je actief er aan kunt doen is bijvoorbeeld (zoals Qamra al zei) een ander einde aan het verhaal bedenken. Je kunt jezelf ook aanleren lucide te worden, dan kun je tijdens het dromen bepalen wat je doet. Etc. Helaas is er nog erg weinig onderzoek gedaan naar een goede behandeling.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 16:29
perfectme
perfectme is offline
Ik nachtmerrie niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten