Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar daarnaast loop ik toch niet zo hoog op met hun systeem. Hun oude cultuur zit er nog te veel in verstrengeld. Het is een systeem met nog te veel communistische en autoritaire trekjes. Alles bij elkaar is een diploma van een Chinese topuniversiteit veel waard in eigen land, maar niet in het buitenland. Als Chinezen het in het buitenland willen maken (en dat willen er heel wat) moeten ze goed Engels leren, en in het buitenland gaan studeren. Met een Chinees diploma ben je in Europa nog steeds absoluut niks.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ze willen dus een Westers diploma, maar zitten nog met een cultuurbarrière en een grote taalachterstand. Een Nederlands diploma zien ze daar ook niet zomaar als een crappyass hbo'tje. In het westen kunnen ze daarmee ook meer bereiken dan met een Chinees universitair diploma.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En het is denk ik net zo goed, of beter verdeeld zoals in Nederland. |
![]() |
||
Citaat:
Als ik zeg dat één universiteit in Nederland echt uitstekend is, dan betekent het toch niet dat de rest dat ook is? En zo'n uitspraak kan ik al helemáál niet doen als ik slechts een weekje op die universiteit heb gezeten met een of andere uitwisseling.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik heb het vast ook wel eens ergens gelezen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en kunnen deze chinezen dan in principe elke studie doen van hbo en uni?
|
![]() |
||
Citaat:
Over het niet-universitair hoger onderwijs ga ik zwijgen, want daar weet ik absoluut niks van. Ik weet wel dat het bestaat, maar voor zover ik het me kan herinneren is dat niet onmiddellijk vergelijkbaar met studeren in Europa. Het 'hbo' is er wel meer beroepsgericht dan in Europa. In China kan een student in elk geval niet zomaar elke studie doen. Ze moeten daar een soort van grote, nationale toelatingsexamens doen. Aan de hand van de uitslag (ook uitslagen van hoger middelbaar onderwijs) en testen + eventueel een opgegeven voorkeur, kunnen universiteiten kiezen welke studenten ze toelaten voor een bepaalde studie. Daarin is er echt heel weinig vrijheid. Dit geldt in elk geval zo voor de key universities. Dat zijn de (33?) belangrijkste universiteiten op nationaal vlak. Hoe de universiteiten daaronder precies werken weet ik ook niet helemaal.
||
Citaat:
Ik snap niet wat je wil vertellen. In België zijn er toch ook erg veel instellingen die volwassenenonderwijs aanbieden? Wat kan er bijvoorbeeld in Nederland wel dat er in België niet kan? Volgens mij heeft kwaliteit van het geboden onderwijs ook niet zoveel met het aangeboden systeem te maken, maar veel meer met de manier waarop een bepaald systeem wordt toegepast, en misschien ook wel met de kwaliteit van de 'afgeleverde' studenten.
||
Citaat:
![]() Ik vind het gewoon nogal dom om op basis van één ervaring te concluderen dat iets in een geheel land goed is.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt bijv. ook prima de uitspraak doen dat openbare scholen in Nederland van hogere kwaliteit zijn dan openbare scholen in de VS, om maar wat te noemen (weet niet of het waar is). Het feit dat scholen onderling verschillen verhindert niet dat je een uitspraak doet over een land. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Het PISA rapport van 2003 over wiskunde (wereldwijd gehouden onder 15jarige leerlingen:
Vlaanderen 553 Hongkong 550 Finland 544 Korea 542 Nederland 538 Liechtenstein 536 Japan 534 Canada 532 België 529 China 527 bron: http://www.klasse.be/archieven/archi...etail&nr=11164 Maar hoewel deze lijst reden tot juichen lijkt bij het Nederlandse wiskunde onderwijs: Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |