Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2005, 11:19
G-force
G-force is offline
Ik voreg me eigenlijk af welk land algemeen bekend staat als het land met het meest hoogwaardige en beste onderwijs systeem?
Ik dacht dat Nederland wel aardig scoorde maar dat Engeland of Zweden het beste scoorde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2005, 11:31
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
G-force schreef op 02-12-2005 @ 12:19 :
Ik voreg me eigenlijk af welk land algemeen bekend staat als het land met het meest hoogwaardige en beste onderwijs systeem?
Ik dacht dat Nederland wel aardig scoorde maar dat Engeland of Zweden het beste scoorde?
Tsja het is maar hoe je het bekijkt; veel landen zoals Amerika hebben een paar supergoede universiteiten, maar de rest is dan bagger. In Nederland heb je meer overal hetzelfde niveau: meer stabiel.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 11:50
reno
reno is offline
Frankrijk staat hoog.
Oud 02-12-2005, 13:38
Nona
Nona is offline
Citaat:
reno schreef op 02-12-2005 @ 12:50 :
Frankrijk staat hoog.
Ja, en België en IJsland geloof ik ook. Hoge eisen.
Oud 02-12-2005, 13:58
Go
Go is offline
Scandinavische landen misschien?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:20
Verwijderd
Chinese universiteiten staan geloof ik ook wel goed aangeschreven.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het onderwijs in Belgie staat ook erg goed aangeschreven.
Oud 02-12-2005, 19:32
professor2
professor2 is offline
Amerika
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 19:33
professor2
professor2 is offline
Citaat:
reno schreef op 02-12-2005 @ 12:50 :
Frankrijk staat hoog.
frankrijk scoort extreem laag
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 20:23
Verwijderd
Engeland niet?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 20:25
Wawl
Wawl is offline
Fijn gistopic.
Oud 02-12-2005, 20:36
Verwijderd
Naar ervaring weet ik dat het Noorse onderwijs erg goed is.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 21:57
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
qua kennis denk ik Japan
Oud 02-12-2005, 22:52
Verwijderd
Denk dat je je vraag wat specifieker moet maken.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 23:12
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Anneka schreef op 02-12-2005 @ 21:36 :
Oud 03-12-2005, 00:23
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-12-2005 @ 19:20 :
Chinese universiteiten staan geloof ik ook wel goed aangeschreven.
Er zijn daar een aantal goede universiteiten, die misschien zelfs beter zijn als de meeste universiteiten hier, maar dat is echt het topje van de ijsberg. Door het Chinese toelatingssysteem kunnen ook echt alleen maar de beste en meest gemotiveerde scholieren daar verderstuderen, en het inschrijvingsgeld is er zodanig hoog dat het alleen maar voor de rijken is weggelegd. Oa daardoor kunnen die universiteiten ook wel iets meer bereiken. Door die hoge drempel is het slagingspercentage aan die universiteiten dan ook erg hoog, maar het vergt (veel te) veel van de studenten.

Maar daarnaast loop ik toch niet zo hoog op met hun systeem. Hun oude cultuur zit er nog te veel in verstrengeld. Het is een systeem met nog te veel communistische en autoritaire trekjes.

Alles bij elkaar is een diploma van een Chinese topuniversiteit veel waard in eigen land, maar niet in het buitenland. Als Chinezen het in het buitenland willen maken (en dat willen er heel wat) moeten ze goed Engels leren, en in het buitenland gaan studeren. Met een Chinees diploma ben je in Europa nog steeds absoluut niks.
Oud 03-12-2005, 01:26
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 03-12-2005 @ 01:23 :
Er zijn daar een aantal goede universiteiten, die misschien zelfs beter zijn als de meeste universiteiten hier, maar dat is echt het topje van de ijsberg. Door het Chinese toelatingssysteem kunnen ook echt alleen maar de beste en meest gemotiveerde scholieren daar verderstuderen, en het inschrijvingsgeld is er zodanig hoog dat het alleen maar voor de rijken is weggelegd. Oa daardoor kunnen die universiteiten ook wel iets meer bereiken. Door die hoge drempel is het slagingspercentage aan die universiteiten dan ook erg hoog, maar het vergt (veel te) veel van de studenten.

Maar daarnaast loop ik toch niet zo hoog op met hun systeem. Hun oude cultuur zit er nog te veel in verstrengeld. Het is een systeem met nog te veel communistische en autoritaire trekjes.

Alles bij elkaar is een diploma van een Chinese topuniversiteit veel waard in eigen land, maar niet in het buitenland. Als Chinezen het in het buitenland willen maken (en dat willen er heel wat) moeten ze goed Engels leren, en in het buitenland gaan studeren. Met een Chinees diploma ben je in Europa nog steeds absoluut niks.
op me hbo lopen veel chinesen (uit china), wtf doen ze hier. bedoel ik neem aan dat een chinees universiteit hoger is dan zo n crappyass hbo'tje. dat deze chinesen op uni in nederland komen is nog enigszins te begrijpen, maar hbo?
Oud 03-12-2005, 06:09
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 03-12-2005 @ 02:26 :
op me hbo lopen veel chinesen (uit china), wtf doen ze hier. bedoel ik neem aan dat een chinees universiteit hoger is dan zo n crappyass hbo'tje. dat deze chinesen op uni in nederland komen is nog enigszins te begrijpen, maar hbo?
Als ze dat hoge niveau van de universiteiten daar niet aankunnen of willen? Bij ons komen ook veel Duitsers, omdat het Duitse systeem zo bagger is, dat ze liever hier komen (HBO).
Oud 03-12-2005, 09:13
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 03-12-2005 @ 02:26 :
Die Chinezen zijn vaak heel erg prestatiegericht. Maar met een diploma uit eigen land komen ze er nooit in het Westen.
Ze willen dus een Westers diploma, maar zitten nog met een cultuurbarrière en een grote taalachterstand. Een Nederlands diploma zien ze daar ook niet zomaar als een crappyass hbo'tje. In het westen kunnen ze daarmee ook meer bereiken dan met een Chinees universitair diploma.
Oud 03-12-2005, 10:51
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneka schreef op 02-12-2005 @ 21:36 :
want je hebt op elke school in Noorwegen gezeten, of wat?
Oud 03-12-2005, 12:53
TisKicking
TisKicking is offline
vlaanderen staat aan de top van het onderwijs in de wereld (dan heb ik het over vlaanderen, en zéker niet wallonie of brussel).

in engeland zit je met private scholen die vaak heel goed zijn, maar de openbare trekken dan weer op niet veel.

in de vs heb je hetzelfde probleem.

universtiteiten: dat verschilt van unief tot unief he.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-12-2005 @ 11:51 :
want je hebt op elke school in Noorwegen gezeten, of wat?
Ik heb het ervaren tijdens een uitwisseling met Noorse middelbare scholieren. En ik ken nu dus het hele onderwijs daar wel uit mn hoofd.
En het is denk ik net zo goed, of beter verdeeld zoals in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 17:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneka schreef op 03-12-2005 @ 14:02 :
Ik heb het ervaren tijdens een uitwisseling met Noorse middelbare scholieren. En ik ken nu dus het hele onderwijs daar wel uit mn hoofd.
En het is denk ik net zo goed, of beter verdeeld zoals in Nederland.
Maar hoe kan je nou zeggen dat je dan door ervaring weet dat het Noorse onderwijs goed is? Je hebt dus tijdelijk op één middelbare school gezeten daar.

Als ik zeg dat één universiteit in Nederland echt uitstekend is, dan betekent het toch niet dat de rest dat ook is? En zo'n uitspraak kan ik al helemáál niet doen als ik slechts een weekje op die universiteit heb gezeten met een of andere uitwisseling.
Oud 03-12-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-12-2005 @ 18:33 :
Maar hoe kan je nou zeggen dat je dan door ervaring weet dat het Noorse onderwijs goed is? Je hebt dus tijdelijk op één middelbare school gezeten daar.

Als ik zeg dat één universiteit in Nederland echt uitstekend is, dan betekent het toch niet dat de rest dat ook is? En zo'n uitspraak kan ik al helemáál niet doen als ik slechts een weekje op die universiteit heb gezeten met een of andere uitwisseling.
jemig, anders maak je je er ff druk om

Ik heb het vast ook wel eens ergens gelezen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 01:12
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 03-12-2005 @ 10:13 :
Die Chinezen zijn vaak heel erg prestatiegericht. Maar met een diploma uit eigen land komen ze er nooit in het Westen.
Ze willen dus een Westers diploma, maar zitten nog met een cultuurbarrière en een grote taalachterstand. Een Nederlands diploma zien ze daar ook niet zomaar als een crappyass hbo'tje. In het westen kunnen ze daarmee ook meer bereiken dan met een Chinees universitair diploma.
en wat voor diploma krijgen ze dan? gewone bachelor?
en kunnen deze chinezen dan in principe elke studie doen van hbo en uni?
Oud 04-12-2005, 11:01
Pierreke
Pierreke is offline
Ik denk dat het Nederlandse systeem nog zo gek niet is. Belgie heeft een goed systeem, maar nadeel is dat er daar minder mogelijkheden zijn voor mensen die al in t arbeidsprocess zitten om weer terug naar school te gaan (zoals bv. Tias). VS en Engeland hebben goede privéscholen maar de rest is van minder kwaliteit denk ik als het Nederlandse systeem!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 12:35
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 04-12-2005 @ 02:12 :
en wat voor diploma krijgen ze dan? gewone bachelor?
en kunnen deze chinezen dan in principe elke studie doen van hbo en uni?
In de vertaling gebruikten we daarvoor altijd de overeenkomstige angelsaksiche titels. Dus inderdaad bachelor, master, doctor, engineer maar ook graduate and under-granduate. Bij benadering komen die types wel overeen met Chinese titels. Maar het is niet vanzelfsprekend om Chinese titels en diploma's naar Europese normen en waarden te vertalen.

Over het niet-universitair hoger onderwijs ga ik zwijgen, want daar weet ik absoluut niks van. Ik weet wel dat het bestaat, maar voor zover ik het me kan herinneren is dat niet onmiddellijk vergelijkbaar met studeren in Europa. Het 'hbo' is er wel meer beroepsgericht dan in Europa.
In China kan een student in elk geval niet zomaar elke studie doen. Ze moeten daar een soort van grote, nationale toelatingsexamens doen. Aan de hand van de uitslag (ook uitslagen van hoger middelbaar onderwijs) en testen + eventueel een opgegeven voorkeur, kunnen universiteiten kiezen welke studenten ze toelaten voor een bepaalde studie. Daarin is er echt heel weinig vrijheid. Dit geldt in elk geval zo voor de key universities. Dat zijn de (33?) belangrijkste universiteiten op nationaal vlak. Hoe de universiteiten daaronder precies werken weet ik ook niet helemaal.
Oud 05-12-2005, 12:38
Verwijderd
Die selectie lijkt wat op de methode van Iran 30 jaar geleden.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 12:40
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 04-12-2005 @ 12:01 :
Ik denk dat het Nederlandse systeem nog zo gek niet is. Belgie heeft een goed systeem, maar nadeel is dat er daar minder mogelijkheden zijn voor mensen die al in t arbeidsprocess zitten om weer terug naar school te gaan (zoals bv. Tias).
??
Ik snap niet wat je wil vertellen. In België zijn er toch ook erg veel instellingen die volwassenenonderwijs aanbieden? Wat kan er bijvoorbeeld in Nederland wel dat er in België niet kan?

Volgens mij heeft kwaliteit van het geboden onderwijs ook niet zoveel met het aangeboden systeem te maken, maar veel meer met de manier waarop een bepaald systeem wordt toegepast, en misschien ook wel met de kwaliteit van de 'afgeleverde' studenten.
Oud 05-12-2005, 13:54
Verwijderd
Uit het twee- of driejaarlijks onderzoek onder 15jarigen, dat hier volgens mij steeds genoemd wordt, scoort Nederland vrij goed. Onbetwiste toppers zijn geloof ik landen als Noorwegen, Zweden en Japan. Nederland is vierde ofzo. Dus wat die leeftijdscategorie betreft (middelbare school om het maar even te generaliseren) scoren Scandinavische landen het hoogst (IJsland en Finland staan ook in de top tien.)
De Verenigde Staten scoren daar overigens zéér laag, echt ondermaats. Zelfs nog onder relatief onderontwikkelde landen als Brazilië.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 14:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneka schreef op 03-12-2005 @ 19:00 :
jemig, anders maak je je er ff druk om

Ik heb het vast ook wel eens ergens gelezen.
Waar zie jij staan dat ik me druk maak?

Ik vind het gewoon nogal dom om op basis van één ervaring te concluderen dat iets in een geheel land goed is.
Oud 05-12-2005, 15:16
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-12-2005 @ 15:10 :
Waar zie jij staan dat ik me druk maak?

Ik vind het gewoon nogal dom om op basis van één ervaring te concluderen dat iets in een geheel land goed is.
Daar gaat het hele topic om.. Als je onderwijs in landen wilt beoordelen, generaliseer je sowieso, want elke school/hbo/universiteit/wat dan ook is heel verschillend.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 05-12-2005 @ 16:16 :
Daar gaat het hele topic om.. Als je onderwijs in landen wilt beoordelen, generaliseer je sowieso, want elke school/hbo/universiteit/wat dan ook is heel verschillend.
Het is natuurlijk niet zo dat het onderwijs niet per land te beoordelen zou zijn. Je kunt namelijk gewoon kijken naar de hoeveelheid goede en slechte scholen, naar het gemiddelde niveau, naar de uitschieters et cetera en daar een afgewogen oordeel uit destilleren.

Je kunt bijv. ook prima de uitspraak doen dat openbare scholen in Nederland van hogere kwaliteit zijn dan openbare scholen in de VS, om maar wat te noemen (weet niet of het waar is). Het feit dat scholen onderling verschillen verhindert niet dat je een uitspraak doet over een land.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 16:01
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Volgens mij als ik me goed kan herinneren was een tijdje geleden op het journaal dat van alle EU-landen dat het onderwijs in Noorwegen het beste was.
Oud 06-12-2005, 23:17
Verwijderd
Het PISA rapport van 2003 over wiskunde (wereldwijd gehouden onder 15jarige leerlingen:

Vlaanderen 553
Hongkong 550
Finland 544
Korea 542
Nederland 538
Liechtenstein 536
Japan 534
Canada 532
België 529
China 527

bron: http://www.klasse.be/archieven/archi...etail&nr=11164

Maar hoewel deze lijst reden tot juichen lijkt bij het Nederlandse wiskunde onderwijs:
Citaat:
Het gaat namelijk eigenlijk helemaal niet beter met prestaties op wiskundegebied. Vergeleken met het vorige onderzoek, in 2000, toen te weinig scholen meededen en Nederland om die reden niet in de ranglijst werd opgenomen, is de score zelfs aanzienlijk achteruitgegaan, van 564 naar 538. Bovendien gaat het om een relatieve score en niet om een absolute. En of beter zijn dan het gemiddelde goed genoeg is, is de vraag. Is er sprake van verdomming?
http://www.elsevier.nl/persoonlijk/g...p/artnr/44749/
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:48
Verwijderd
Het is maar net wat je test. Het Nederlandse wiskundeonderwijs ziet er totaal anders uit dan dat van andere landen, en heeft ook iets andere doelstellingen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 14:25
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 05-12-2005 @ 13:40 :
??
Ik snap niet wat je wil vertellen. In België zijn er toch ook erg veel instellingen die volwassenenonderwijs aanbieden? Wat kan er bijvoorbeeld in Nederland wel dat er in België niet kan?

Volgens mij heeft kwaliteit van het geboden onderwijs ook niet zoveel met het aangeboden systeem te maken, maar veel meer met de manier waarop een bepaald systeem wordt toegepast, en misschien ook wel met de kwaliteit van de 'afgeleverde' studenten.
Een collega uit een instelling voor gehandicapten van me afgelopen zomer, vertelde dat ze in Nederland een opleiding moest volgen tot groepshoofd omdat die in Belgie niet beschikbaar was. Ze voegde daar aan toe dat dat in Belgie niet de gewoonte was om nog op latere leeftijd te studeren... daar waren ook volgens haar weinig mogelijkheden voor.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 07-12-2005 @ 11:48 :
Het is maar net wat je test. Het Nederlandse wiskundeonderwijs ziet er totaal anders uit dan dat van andere landen, en heeft ook iets andere doelstellingen.
Alle testen zijn hetzelfde (Ik weet niet of je op mij reageerde?) Je hebt alleen een beetje het probleem dat je dus dan weet hoe goed landen scoren op die specifieke manier van testen, dus ja... en verder heb je altijd het taalprobleem... elk land heeft een andere taal en dus andere interpretatie. Maar in deze manier van testen is nederland op wiskundegebied dus vrij goed, al was het beter.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 19:08
Verwijderd
Engeland en Frankrijk staan juist echt laag aangeschreven. Het gaat voornamelijk tussen Duitsland, Nederland en Belgie binnen Europa denk ik. Scandinavie kan ik ook niet echt meetellen (althans van wat ik gehoord heb van Zweedse vrienden), je verlaat pas op je 16e de basisschool en alle niveaus zijn gemixt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 09:41
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 07-12-2005 @ 15:25 :
Een collega uit een instelling voor gehandicapten van me afgelopen zomer, vertelde dat ze in Nederland een opleiding moest volgen tot groepshoofd omdat die in Belgie niet beschikbaar was. Ze voegde daar aan toe dat dat in Belgie niet de gewoonte was om nog op latere leeftijd te studeren... daar waren ook volgens haar weinig mogelijkheden voor.
Het is me nooit opgevallen dat daar een verschil in zit tussen België en Nederland. Maar in België kan je als volwassene op heel veel plaatsen studeren. Cursussen bij de VDAB (vooral praktijkgericht), avondschool in 101 onderwijscentra, afstandonderwijs aan de (open) universiteit. En de meeste van mijn vrienden volgen af en toe in hun vrij tijd (ze zijn afgestudeerd, en vrij volwassen) wel hier of daar een cursus, workshop of weet-ik-veek wat.
Reageren

Regels voor berichten