Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2005, 12:44
Joowst
Joowst is offline
Hoi,

Wij hebben als profielwerkstuk een pittig onderwerp uitgekozen. We doen het over licht en met als hoofdvraag waarom niks sneller kan dan het licht. We gaan met een proef de snelheid van het licht uitvogelen. Hiervoor hebben we een moter nodig dat een tandwiel meer dan 100 keer per seconde kan laten draaien.

Mijn vraag luidt: Waarom kan niks sneller dan het licht en hoe komen we aan een motertje of iets dergelijks dat een tandwiel zo snel kan laten voortbewegen?

Alvast bedankt,

Joost.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2005, 12:50
MaHo
MaHo is offline
Google maar op "relativiteitstheorie"
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 15:15
Verwijderd
Eén manier om het op een simpele manier aannemelijk te maken is als volgt (ik herhaal: versimpeld):

Voor een versnelling is een kracht nodig:

F=m.a

Volgens de speciale relativiteitstheorie wordt de effectieve massa groter naarmate iets sneller gaat:

m* = m / sqrt(1-(v/c)^2 )

Je ziet dat als v --> c

(v/c)^2 --> 1

1 - (v/c)^2 --> 0

Sqrt (0) = 0

m/0 --> inf

Dus de kracht F = m.a benodigd voor versnelling gaat ook naar oneindig. En een oneindige kracht is onmogelijk.

Verder laat de SRT ook zien wat er gebeurt als iets sneller dan het licht gaat. Dan wordt het causaliteitsprincipe geschonden (dingen gebeuren voordat ze veroorzaakt zijn). Ik heb niet echt veel tijd nu, anders zou ik er wat uitgebreider op in gaan.

Ik raad aan het boekje "A Traveler's Guide to Spacetime" van Thomas Moore op te zoeken (ISBN 0-07-043027-6). Heel goed uitgelegd. Wordt in het eerste jaar natuurkunde gebruikt voor SRT.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 15:55
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Joowst schreef op 02-12-2005 @ 13:44 :
hoe komen we aan een motertje of iets dergelijks dat een tandwiel zo snel kan laten voortbewegen?
100 keer per seconde, 6000 toeren per minuut. Je kan daar een motortje van modelvliegtuigjes voor gebruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten