Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2005, 09:45
shanker
shanker is offline
Ik ben zo'n jaar geleden gestopt met mijn propedeuse journalistiek, omdat het echt totaal niets voor mij bleek te zijn. Sinds die tijd werk ik 4 dagen in de week bij een muziekwinkel. Op zich echt hartstikke leuk werk hoor, maar echt een toekomst zit er niet in, en het betaald enorm slecht. Nu zou ik graag een deeltijdstudie ernaast willen doen, maar wat? Ik heb echt geen flauw idee wat ik nou uberhaubt leuk zou vinden, zelfs niet voor een voltijdstudie. Ik kies zoieso voor een deeltijd/avond studie omdat ik gewoon graag wil werken, en ik een voltijdstudie gewoon niet meer volhou. Zijn er mensen bekend met studieadviseurs ofzo? Ik zou het allemaal echt niet weten namelijk, en ja googlen is erg handig, maar ik wil graag ervaringen horen! Wat ik heb meegekregen bij een aantal adviseurs (van bv mijn vorige opleiding), is dat ze je eigenlijk een voltijdstudie willen aanpraten, en dat wil ik dus niet!
Oud 01-12-2005, 11:27
Verwijderd
Het lijkt mij een goed idee om eerst maar eens te beslissen wat je nu leuk vind. Als je dat niet weet, heeft het ook geen zin om met studieadviseurs te praten. Lees eens wat beschrijvingen van allerlei opleidingen door (die je kunt doen met je profiel), kijk of er iets bij zit wat je wel aanspreekt. Zodra je een lijstje hebt met opleidingen die je wel iets lijken, kun je eens met studieadviseurs gaan praten over de mogelijkheden. Maar je moet allereerst bekijken of er een opleiding is waarvan je denkt, dat kan ik wel een jaar of zes volhouden (verwachte studieduur van bachelor in deeltijd, is dat). Als je dat bij geen enkele opleiding hebt, dan heeft het weinig zin om te gaan studeren, denk ik.

Mijn ervaring met studieadviseurs is tot nu toe geweest dat ze erg terughoudend zijn met het geven van een eigen mening. Bij sommige opleiding zijn deeltijd-studenten natuurlijk ook de normaalste zaak van de wereld (denk, psychologie), bij anderen niet. Wat helpt, is overtuigd zijn van je eigen mening en stug volhouden (wel op een beleefde manier, natuurlijk). Studieadviseurs kunnen je niet dwingen een voltijdstudie te doen, hoewel het bij sommige opleidingen wel lastig is om in deeltijd te doen (ik doe bijvoorbeeld biologie, daarvan is de propedeuse nog wel in deeltijd te doen, eventueel, maar de volgende jaren niet echt).

In de hoop dat dat een beetje een antwoord op je vraag is, want wat nu precies je vraag is, wordt me niet echt duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 12:51
shanker
shanker is offline
bedankt in ieder geval voor de reply
ik weet dat het een niet erg duidelijk verhaal is inderdaad... maar voor mijzelf is het erg moeilijk om het verhaal een beetje duidelijk te houden.
Het gaat mij er vooral om of er uberhaubt studie-adviseurs zijn die wel een beetje een goed beeld kunnen vormen van mogelijkheden voor mij. Er is zo veel aanbod kwa opleidingen enzo, ik zie door de bomen het bos niet meer. Natuurlijk is er een hoop wat afvalt, maar wat nou echt bij mij past, dat is juist de vraag...
Mijn hoop was eigenlijk dat er dus iemand/iets was die mij kan helpen een duidelijker beeld te schetsen van wat mijn mogelijkheden zijn, en wat ik zou kunnen., want ik kom er zelf gewoon niet uit.
Al die testen zijn wel leuk hoor, maar als ik invul dat ik bv talen leuk vind, komt eruit dat ik maar leraar frans/engels/enz moet worden, terwijl voor de klas staan echt totaal niets voor mij is! Als je met iemand praat is het ietsmakkelijker om een wat gestructureerder plan/whatever te krijgen.
Nog steeds erg onduidelijk maargoed...
Oud 01-12-2005, 13:37
Verwijderd
Misschien kun je dan beter een beroepskeuze test doen? Die zijn er op internet, maar beter is natuurlijk een 'echte' test die je aflegt met behulp van een professionele begeleider (vaak een maatschappelijk werker). Ik weet alleen niet hoe je daar terecht moet komen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:59
zoemzoem
zoemzoem is offline
Vaak heeft een instelling ook algemene studieadviseurs, decanen en studentenpsychologen. Deze dringen hun mening niet op, maar kijken in overleg met jou, wat voor jou het beste is. Misschien dat je hiervoor bij je oude school terecht kunt, of anders bij een instelling waar je graag heen zou gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 10:17
shanker
shanker is offline
Ik dacht dus dat je voor een beroepskeuzetest (zo'n 'echte') bij een studieadviseur moest zijn Laatst hoorde ik ook dat Team VSV (voor vroegtijdige schoolverlaters, niet dat ik daarbij hoor) ook zo'n test ofzo heeft. Heeft iemand daar ervaringen mee (soortgelijke testen) en levert het echt wat op?
Oud 08-12-2005, 15:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik wil ook zo'n test, een echte. Dan wil ik ook dat mn capaciteiten ed getest worden, dus echt compleet. Zo'n test is alleen al snel 500 euro las ik Zoveel geld heb ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten